User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 117
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: slecht happen bij aanleggen  (gelezen 10181 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline naomi7880

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 23
  • Geslacht: Vrouw
slecht happen bij aanleggen
« Gepost op: december 02, 2008, 16:46:04 »
hallo allemaal,

mijn zoontje is 4 weken oud en heeft vanaf het begon niet echt door hoe hij bij mij aan de borst moet drinken.
geboren door middel van keizersnee bij 37 weken.
daardoor is hij eerst veel afgevallen, pas na 3 weken weer op geboorte gewicht.
nu snapt hij het wel maar hij hapt zo slecht, liefst doet hij zijn mond op een kiertje en zuigt dan al smakkend mijn tepel naar binnen. met als gevolg dat ik kloven krijg en hij niet goed mijn tepel vast heeft.
Hij laat tussen door ook veel los en het duurt dan weer lang voordat hij probeert te happen. tijdens het drinken smakt hij en hoor ik de luchtbellen in zijn maag terecht komen waardoor hij weer veel krampen krijgt.

hoe kan ik hem leren om goed naar mijn tepel te happen

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #1 Gepost op: december 02, 2008, 17:38:20 »
Hai Naomi,

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje! Dat zal wel schrikken geweest zijn dat je met 37 weken al voor KS moest. Niet zo vreemd dat hij dan eerst veel is afgevallen, hij was waarschijnlijk ook nog wat te zwak en moe om goed te kunnen drinken. Toch goed dat hij met drie weken weer op geboortegewicht zat!!!

Er zijn wel een aantal trucjes om hem beter te laten aanhappen. Veel staat of valt met hoe je hem vasthoudt. Hij moet zijn hoofdje goed achterover kunnen bewegen en het zou mooi zijn als jij ondertussen met een vrije hand je borst kan manipuleren zodat hij bijna gelijk echt goed aanhapt. Zo kan je aan twee kanten richten.

Probeer hem eens vast te houden met je "verkeerde" arm/hand. Kortom hij ligt met zijn voetjes in je ellenboog en je houdt hem vast met je hand aan de basis van zijn nekje (duim en vingers ondersteunen zijn hoofdje, maar houden het hoofdje niet vast of tegen!) De muis van je hand ligt in de holte tussen zijn twee schouderbladen.

Jouw tepel is ter hoogte van zijn neusje, om hem te kunnen pakken, moet hij zijn hoofdje wel achterover brengen en daardoor gaat zijn mond automatisch al een stukje verder open.
Op het moment dat zijn mondje goed genoeg open is, breng je hem met een zetje van de muis van je hand naar je borst, door dit zetje tussen de schouderbladen gaat zijn hoofdje nog ietsjes verder achterover en wordt de hap nog net even groter.

Het is lastig uitleggen via het forum... maar hoop dat je snapt wat ik bedoel. Alles met beleid, zijn nekje is nog heel kwetsbaar.

Het "manipuleren" van de borst bedoel ik de C greep mee, je vormt met de hand die aan de kant van de te geven borst is, een C vorm, en je pakt je borst achter de tepelhof (tepelhof moet helemaal zichtbaar en vrij blijven) met een lichte druk vast, hierdoor wordt je borst iets "platter" en is hij beter aan te happen. Je hand benadert de borst van de zij/onderkant zodat je tepelhof iets ovaal van vorm wordt en de meest smalle doorsnede gehapt gaat worden.

Aarzel niet om iemand van VBN of LLL te bellen hoor! Ze helpen je graag en het kost je niets (behalve je eigen telefoonkosten).

Hou je ons op de hoogte? En als ik nog iets duidelijker moet uitleggen, hoor ik het graag!
 
Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline naomi7880

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 23
  • Geslacht: Vrouw
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #2 Gepost op: december 02, 2008, 20:40:46 »
bedankt vor de snelle reactie, bij de volgende voeding ga ik het proberen.
Dat hij smakt en lucht binnen krijgt komt dat ook door slecht aanleggen?

het was inderdaad even schrikken want ik had een geplande ks voor 2 weken later. Dacht dat het oefen weeen waren  :hmmm:

het is mijn 2de kindje en mijn eerste was 2 weken overtijd, 8 maanden borstvoeding gegeven en nooit problemen gehad. Nu gaat het best moeizaam, maar ik zie hem groeien en genieten. Dus dat geeft me de kracht om door te gaan.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #3 Gepost op: december 02, 2008, 22:44:57 »
Hai Naomi,

Ik heb bij mijn oudste eigenlijk hetzelfde probleem gehad, geen ks, maar wel een geboorte met 37 weken. Zij was gewoonweg te klein en te licht en mijn borst te groot (en dan heb ik nog maar cup b maarja stuwing... maakt borsten snel te groot) Ze kon hem niet handelen...

Bij slordig aanhappen, hebben ze vaak alleen de tepel te pakken en niet voldoende tepelhof. Hierdoor komt de tepel niet ver genoeg in het mondje/keeltje en kunnen ze geen mooi vacuüm maken. Ze horen de melk er met hun tongbeweging uit te masseren, maar als ze alleen de tepel vast hebben, lukt dat niet. Dan wordt het smakken en puur de melk drinken die er bijna spontaan uit komt.

Als ze alleen de tepel in de mond hebben (met klein stukje tepelhof) is het net alsof ze uit een flesje drinken, tong ligt tegen de tepel aan, vaak is er bij loslaten een lippenstift achtige vorm aan de tepel te zien. Dit is een teken dat het aanleggen niet goed gegaan is.

Als ze tepel en tepelhof goed in de mond hebben, ligt de tepel zelf zo ongeveer in hun keelsgat. Heb even een afbeelding bij www.eurolac.net (een hele goede site van een fantastische lactatiekundige) gevonden:

Die goed laat zien hoe ver de tepel in de mond verdwijnt.

Hoe veel zie jij nog van je tepelhof? Kan je je nog herinneren hoe dat bij de oudste was?

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline naomi7880

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 23
  • Geslacht: Vrouw
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #4 Gepost op: december 03, 2008, 21:11:41 »
hoi hoi,

moet zeggen dat ik sinds gister bewuster en met jou tips, beter ben gaan aanleggen. En ineens hapt hij ook beter. Alleen zit hij nu opeens om de 4 uur dus als hij dan wil happen is mijn borst veel te gespannen want die zijn nog afgesteld op 3 uur hahaha. Maar hij lijkt minder te drinken of hij drinkt krachtiger want hij is zo klaar. En s'nachts heeft hij vaak aan een paar slokken voldoende.
maar het gaat hem beter af en heeft inderdaad de tepelhof een stuk in zijn mond. Alleen laat hij nog vaak los. Nu is hij ook erg verkouden maar zorg eerst altijd dat zijn neus leeg is.

bij mijn oudste had ik echt nergens moeite mee, de kraamverzorgster vond ons een natuur talent.

toevallif dat we allebei een kleine hebben van 37 weken. Hugo was el wel 3180 gram ten hij geboren werd allen maar 47 cm. En bij jou?

liefs naomi

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #5 Gepost op: december 03, 2008, 22:04:15 »
Hai Naomi,

Mijn oudste was nog geen 2500 gram bij haar geboorte met 37 weken en als ik me goed herinner zo'n 49 cm lang. Een echt iel meiske dus. Fijn dat hij al gelijk beter aanhapt!!!!! Laat de tijden maar een beetje los hoor! Let op luiers, gedrag, alertheid en groei dan weet je vaak al voldoende!

Op zich, als hij beter aangelegd is, hoeft hij ook niet zo lang te drinken als eerst. Hij gaat gelijk vol gas los! Hij stimuleert dan de toestroom en doorstroom beter, dus hij krijgt in een kortere tijd meer binnen. Maar hoe zijn zijn plasluiers op dit moment? Hoe ziet zijn ontlasting eruit? Wat is "zo klaar" zo ongeveer? Hoelang dronk hij voorheen en hoelang drinkt hij nu? Zie je hem echt melk naar binnen klokken/slikken?

Hij is nu vier weken, dus ik zou (als ik jou was) proberen om er toch maar maximaal 3 uur tussen te laten zitten. Dan mag hij één periode per etmaal wat langer er tussen laten (5-6 uur), ik weet niet waar hij tussen de voedingen door is, maar zie je hem met zijn hoofdje draaien? Zijn lipjes bewegen? Zijn knuistje opzoeken? Dat zijn tekenen dat hij al trek begint te krijgen en is dus ook een seintje dat je hem aan mag gaan leggen. Nog geen gillende honger, dus meer geduld bij aanleggen, maar wel trek. Dit is een heel mooi moment om te gaan voeden, wacht niet tot hij gaat huilen.

Wat gespannenheid borst betreft, helpt het misschien als je van te voren masseert? Dat de toeschietreflex al op gang komt en je de eerste melk gewoon weg kan laten lopen? Dan is de ergste spanning van je borst af en kan hij hem misschien ook beter pakken. Maar ook de C-greep of hamburgerhap wil bij stuwing wel goed helpen.

Laat hij los omdat de melkstroom hem te hard gaat misschien? Is het vooral aan het begin van de voeding? Dan is de Toeschietreflex laten weglopen misschien wel de oplossing. Alles wat er uit spuit, mag je in een doek weg laten lopen, daarna zit er echt nog voldoende voeding in je borst om hem tevreden te krijgen!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline naomi7880

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 23
  • Geslacht: Vrouw
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #6 Gepost op: december 04, 2008, 08:35:35 »
hoi Nynke,

het is echt een heel tevreden mannetje, die om de 3 of 4 uur een poep (groen of beetje gelig) en een dikke plas luier heeft. Dus hij krijgt wel voldoende binnen. Hij dronk eerst 20/30 minuten en nu 10 tot 20 min en hij slikt echt goed en je hoort dat hij de melk weg slikt.
Soms is het toeschietreflex zo hard dat hij inderdaad los laat en uit zijn mond laat lopen en dan drinkt hij weer rustig verder. Is trouwens een stekend/prikkend gevoel dat TSR.

hij komt tussen de 3 - 4 uur. Als hij wakker is krijgt hij gewoon eten en wacht zeker niet todat het zogenaamd tijd is.
Ik moet morgen naar het CB dus ben benieuwd hoeveel hij is aangekomen. Hij woog vandaag 2 weken geleden 3190 dus ben erg benieuwd.

trouwens als ik de melk kolf drinkt hij 125 cc uit het flesje op!

groetjes naomi

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #7 Gepost op: december 04, 2008, 09:12:56 »
Dat klinkt zo op eerste gezicht goed!!! Bij tevreden mennekes kan je echter vaak ook nog voedingsmomenten tussendoor vinden, ze geven het wel aan, maar niet zo heel erg duidelijk als ietwat temperamentvollere kindjes.

Maar aangezien plas en poep goed gaat, iedere drie uur een volle broek en mooie ontlasting zegt immers al heel veel! En groei straks ook gewoon goed is, hoeven we alleen wat extra aandacht aan het aanleggen te besteden. Jouw borsten moeten het immers ook fijn vinden  ;-)

Een licht prikkelend, tintelend gevoel bij TSR mag, maar moet wel wegtrekken daarna. Is vaak de eerste maanden goed te voelen, ik voel het nu al een paar jaar niet meer.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline naomi7880

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 23
  • Geslacht: Vrouw
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #8 Gepost op: december 04, 2008, 14:23:15 »
hoi Nynke

een aantal jaren?? hoe lang geef je al bv dan.
het tsr is even prikkelend en dan neemt het af, duurt ongeveer een paar sec.

vannacht is hij trouwens 1 keer maar gekomen, laaste keer om 23 uur en toen pas om 3 en daarna om 7 uur. en nu weer om de 3 uur. En voor de rest snurkt hij rustig verder.

naomi

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #9 Gepost op: december 04, 2008, 14:37:48 »
hahaha heb ik je laten schrikken? Mijn jongste is nu drie en een half jaar oud! Ze drinkt er nog lustig op los en is nog niet van plan om ook maar iets te minderen. Ze eet haar vaste voedsel als een bootwerker en drinkt tussendoor ook nog wel sap of water, maar alsnog komen we op zo'n 5-6 voedmomenten per etmaal (op een rustige dag  ;-) )

Ben je al wezen wegen op het CB? Wat super dat hij zo lekker heeft geslapen vannacht, kon je er zelf een beetje aan wennen?

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline naomi7880

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 23
  • Geslacht: Vrouw
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #10 Gepost op: december 04, 2008, 16:18:48 »
hoi nynke,

oh geweldig zeg, al zo lang bij mama drinken!
vond bij mijn eerste 8 maanden al lang hahaha

ja ging goed vanacht, kon zelf gelukkig ook beetje bij slapen. Ik baker hem nu in en hij vind dat heerlijk.
ik baker hem wakker in en je ziet hem rustig worden en dan valt hij in slaap. Ben zo trots hahaha

Moet morgen naar het cb, dus als ik het weet laat ik het gelijk weten!

naomi

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #11 Gepost op: december 04, 2008, 17:23:46 »
Hey Naomi,

Ik heb zelf de jongste ook gebakerd, maar let je goed op de hongersignalen??? Gebakerd slapen ze dieper en kan je dus voedingsmomenten missen. Hierdoor kan de voeding wat teruglopen en kan je kleine vent heel stilletjes te weinig voeding binnen krijgen.

Bakeren kan wel in combi met borstvoeding, maar het vergt wel even iets meer oplettendheid van mama. Waarom ben jij gaan bakeren? Hier was de reden dat ze ontzettend onrustig was met armen en benen door allergische reacties, hierdoor wapperde ze zichzelf te vaak wakker en werd ze oververmoeid. Ik ben om ondervoeding te voorkomen expres én na het slaapje voeden én voor het volgende slaapje nog een toetje gaan geven.

Hou zijn groei en zijn luiers extra goed in de gaten.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #12 Gepost op: december 04, 2008, 17:39:35 »
Hoi Naomi,

wat fijn dat jou kleintje zo lekker slaapt als zijn buikje goed gevuld is en hij lekker is ingebakerd. En dat het voeden met een kleine aanpassing ook al zoveel beter gaat. Waar een forum al niet goed voor is.

Als je in de enorme hoeveelheid berichtjes kijkt kan je onderaan bij veel dames een banner zien waar vaak staat vermeld hoe lang ze borstvoeding geven of hebben gegeven. Er zijn hier zelfs moeders die heel lang fulltime gekolft hebben, die een speciaal dieet volgen zodat de moedermelk ook geschikt is voor hun kindje of die zelfs twee kinderen aan de borst hebben van verschillende leeftijden, dat noemen ze tandemen. Ik denk trouwens dat Nynke wel de nestor is met haar borstvoedingsperiode.

Groetjes van Marloes


Offline mamaMarije

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 4.328
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #13 Gepost op: december 04, 2008, 19:21:06 »
een aantal jaren??

Dat klinkt idd als even schrikken  ;-)
Maar als je hier wat langer meeleest zul je veel meer mama's ontdekken die jaren gevoed hebben of daar hard naar onderweg zijn (de middelste heeft hier ruim 2 jaar gedronken, was nog maar 1 voeding op een dag, maar toch).

Maar lekker 1 voeding per nacht!

Offline yfke

  • First class twat!
  • Forum Admin
  • *****
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re: slecht happen bij aanleggen
« Reactie #14 Gepost op: december 05, 2008, 12:16:48 »
hoe was het bij het CB?
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.