User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 139
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: vraagjes....  (gelezen 79947 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lilian

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.649
  • Geslacht: Vrouw
Re:vraagjes....
« Reactie #120 Gepost op: januari 09, 2011, 12:50:16 »
Dat is goed nieuws!!  :YEAH:
Groetjes,

Lilian, mama van Emma (3 juli 2005) en Jent (22 september 2007)


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:vraagjes....
« Reactie #121 Gepost op: januari 09, 2011, 14:57:29 »
 :goed: :goed: :goed: :goed: :goed: :goed: :goed:

 :YEAH: :YEAH: :YEAH: :YEAH: :YEAH: :YEAH: :YEAH: :YEAH: :YEAH: :YEAH: :YEAH:

SUPER!
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:vraagjes....
« Reactie #122 Gepost op: januari 09, 2011, 19:48:31 »
TOP  :goei:

  :knuf: Babette


Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:vraagjes....
« Reactie #123 Gepost op: januari 09, 2011, 21:38:51 »
Tot wanneer moeten ze verschillende poepbroeken op een dag hebben??
Cate heeft eergister geen poepbroek gehad, gister 2 hele grootte en vandaag tot nu toe alleen maar natte winden.
Vraag me eigenlijk af of dit ok is of dat ze nog steeds meerdere poepbroeken per dag zou moeten hebben????
Heb vandaag weinig gewogen, ga morgen toch weer een dagje de vinger aan de pols houden voor de zekerheid. (bah, ben een stuk onzekerder geworden door dat gedoe van afgelopen week.)



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:vraagjes....
« Reactie #124 Gepost op: januari 09, 2011, 23:29:58 »
Hey Natalie,

Ik heb eigenlijk geen idee wanneer het verandert, weet dat ze in de kraamtijd zo'n vier poepbroeken per dag moeten hebben, maar rond de zes weken (als productie afgestemd raakt) ontwikkelen ze een eigen tempo. Jij hebt natuurlijk de productie al gelijk bijgesteld (meesten pas wat later) dus kan het zijn dat dit invloed heeft op de snelheid waarin haar ontlastingpatroon verandert.

Ga gewoon rustig wegen morgen, vermoed dat het wel goed zit!!!!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Kat en kids

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Vrouw
  • Voeden en dragen.... logisch, natuurlijk, handig!
    • Borstvoeding Aardig
Re:vraagjes....
« Reactie #125 Gepost op: januari 10, 2011, 00:47:02 »
Hey!
Het is al laat nu. Maar ik ga morgen dit draadje nog even bijlezen. Misschien kan ik hier en daar ook nog wat tips neerpoten.
Voor zover dat met een klein schaapje lukt, goede nacht en tot morgen!
 :knuf:
Kat
Voeden en dragen, het meest logische vervolg op een zwangerschap!

Mama van drie kinderen (2007, 2008, 2009) en langvoedster
Borstvoedingsconsulente vzw Borstvoeding
Lactatiekundige Borstvoeding Aardig
http://borstvoeding.aardig.be

Offline yfke

  • First class twat!
  • Forum Admin
  • *****
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:vraagjes....
« Reactie #126 Gepost op: januari 10, 2011, 01:23:25 »
pfff Nathalie wat een getob, en wat hebben jullie hard gewerkt, maar met een zeer mooi resultaat!
Stoere dames  :knuf: :knuf: hoop dat het allemaal haske goed blijft gaan nu !
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:vraagjes....
« Reactie #127 Gepost op: januari 10, 2011, 10:12:48 »
Er zit weer 35 gr bij vandaag, dus dat is super.
Vroeg het me gewoon af van de poep. Tot voor kort had ze natuurlijk zat poepbroeken maar geen groei, en nu weinig tot geen poepbroeken meer maar wel groei  :???: Snap er niets meer van. Maar echt drukmaken erom doe ik ook niet hoor.
Ze heeft vanochtend om een uurtje of 10 weer een voeding binnen van 90cc, dus dat zit wel goed. Wat ze vannacht gedaan heeft weet ik niet, maar ze heeft kunnen drinken wanneer zij dat wilde dus dat zou goed moeten zitten, had geen zin in wegen, hihi.

ps Net een grote poepbroek, ze is gelijk 60gram lichter, hihi.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2011, 10:34:55 door mammavanbo »



Offline Kat en kids

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Vrouw
  • Voeden en dragen.... logisch, natuurlijk, handig!
    • Borstvoeding Aardig
Re:vraagjes....
« Reactie #128 Gepost op: januari 10, 2011, 12:05:31 »
Ik zit aan blz 4 nu. Heb nog even te gaan dus ;-) Maar alvast deze tips al:

Citaat
Cate drinkt 8 tot 14 keer per dag, clusterd geregeld
- Dat klinkt als geweldig perfect!

Citaat
Helaas is ze de eerste dag al bijna 7% afgevallen en vandaag nog 40 gram waardoor ze over die 7% afvallen heenkwam waardoor officieel het protecol bijvoeden gestart moet worden.
- Protocol zegt pas na 10% gewichtsverlies bijvoeden. Dus goed dat je VK daar nog even mee gewacht heeft! Ik dacht ook gelijk aan een stille hongeraar, toen ik je over dat suf zijn hoorde praten. Goed dat je er een LK bij gehaald hebt! Bij stille hongeraartjes werkt borstcompressie en aanleggen van zodra ze onrustiger wordt in haar slaap het best. Met de hulp van je LK komt het wel goed!
- En vergeet niet dat een borstekindje tot drie (!) weken mag gebruiken om terug op geboortegewicht te komen. Dus niet te snel panikeren wat dat trage groeien betreft. Er zijn nu eenmaal snelle en trage groeiertjes...

Citaat
De pijn. Af en toe (meestal) doet het voeden echt veel pijn. Heel naar. Helaas heb ik nog geen oorzaak kunnen vinden.
- Er is wel een oorzaak, hoor. Je vertelt ze zelf:
Citaat
als ze even een pinkje krijgt ze haar tongetje achterhoud
- Hoeft niet aan een te kort tongriempje te liggen. Dat kan, maar het kan ook zijn dat ze er een gewoonte van gemaakt heeft om haar tong terug te trekken. Goed opletten dat je haar enkel laat aanhappen als ze haar tong over haar onderlipje legt! Dat zou de pijn al moeten doen minderen.
- Als ze haar tongetje naar achteren houdt tijdens het drinken, dan kan ze niet voldoende melk uit je borst masseren. Dat tongetje moet echt naar voren komen. Zodat ze er voldoende tepelhof mee kan masseren en de melk er op die manier uit krijgt. Ligt het tongetje te ver naar achteren, dan masseert ze niks en komt er ook zo goed als geen melk. Of enkel die voormelk die er met een minimum aan stimulatie al uitkomt. En de achtermelk, die echt uit de borst moet gemasseerd worden, blijft dan zitten waar ze zit... :-(

Citaat
Liever meer tepelhof aan de onderkant naar binnen dan aan de bovenkant. Kijk of je haar kan laten aanhappen als haar neusje ter hoogte van je tepel is, zij zal dan (als het goed is) haar hoofdje achterover brengen om met haar mond bij de tepel te komen, zo maakt ze een hele mooie ruime hap en komt iets gunstiger bij de tepel terecht.
- Da's een geweldig goeie aanlegtip van Nynke! (Maar ik had niet anders verwacht van haar ;-))

- Bij grote borsten kan je je kleine poppemie ook helpen met aanhappen door de borst te ondersteunen. Dan helpt het om je vingers, je handpalm of een opgerold doekje of washandje onder je borst te steken, ter ondersteuning. Zo heeft je baby minder moeite om de tepel te blijven vasthouden. Je duim ligt dan bovenaan en je vingers of handpalm onderaan je borst. Let er wel op dat je vingers ver achter je tepelhof liggen tijdens het voeden. En je niet op je borst gaat duwen. Dat veroorzaakt verstopte melkkanaaltjes.

Citaat
En de hoeveelheid voedingen lukt ook alleen door haar iedere keer dat ze ook maar iets wakker is gelijk aan te leggen of in ieder geval te proberen.
- Opnieuw perfect! Onrustig bewegen in de slaap en half wakker worden is een eerste hongersignaal. 's Nachts zou ik voorlopig toch even zittend voeden. Dan heb je meer controle en zicht op wat er gebeurt. Mogelijk drinkt ze dan ook beter, zeker als je aan borstcompressie gaat doen http://borstvoeding.aardig.be/2010/09/borstcompressie/.En mogelijk (hopelijk ;-)) slaapt ze dan ook wat langer dan een uurtje aan een stuk.

Citaat
Bijvoeding met fles komt hier niet in huis hoor.
- En daar heb je groot gelijk in! Bijvoeden met fles enkel als het écht niet anders kan. Ik vind jou echt een ideale borstmama, met kennis van zaken en de wil om door te zetten. Top!!!
- Als je toch fles gaat bij geven, dan zou je erop moeten letten dat diegene die de fles geeft, haar vasthoudt zoals jij doet bij de borst. En dat de fles meer horizontaal gehouden wordt ipv de vertikale flesvoedingshouding. Zo vergemakkelijk je de overgang naar de borst weer eens ze daar weer sterk genoeg voor is. En ook bij een fles steeds erop letten dat er eerst een grote hap neemt vooraleer "aan te leggen". Bovendien ook er zeker op letten dat dat tongetje naar buiten komt (over de onderlip), want dat heeft ze absoluut nodig aan de borst om de melk eruit te masseren!
- Als je met de lepel afgekolfde melk geeft, schep dan vooral de vettere bovenlaag. Die is veel calorierijker dan de dunnere voormelk die onderaan zit. Met minder in hoeveelheid krijgt ze zo toch meer calorieën binnen. Je kan ook aan "kwaliteitsverbetering" doen tijdens het kolven. Dan kolf je enkele minuten en wisselt dan van flesje/kolfbeker. Dat eerste flesje/kolfbeker bevat vooral veel waterige voormelk. Die kan je bewaren in de vriezer voor later. Dat tweede flesje/kolfbeker is vetter van samenstelling en dat kan je dan nu geven om haar te laten aansterken. Eventueel kan je zelfs overwegen om nog een tweede keer te wisselen van flesje/kolfbeker. Zo krijg je hypergeconcentreerde melk!
- Dat kolven voor de voeding en dan daarna de borst geven met voornamelijk achtermelk vind ik tijdelijk een goed idee, om haar te laten aansterken met die calorierijkere melk via de borst. Maar wel opletten dat je je productie op die manier niet naar gigantische hoogtes doet stijgen... Want dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.

Citaat
Overdag heb ik ook niet meer dan max 3 uur tussen de voedingen hoor.
- Je kan overwegen om overdag niet meer dan 2u tussen de voedingen te laten. Mogelijk is dat ook een trucje om haar 's nachts wat langer te laten pitten dan dat uurtje dat ze nu telkens doet. Je kan haar ook slapend aanleggen. Telkens ze wat gaat bewegen of geluidjes maakt, kan je al proberen haar aan te leggen, ook als ze nog niet helemaal wakker is.

Citaat
Net vroeg ze ook voor het eerst in een dag zelf weer om de borst (helaas net leeggekolft maar ok) Dus ze heeft toch nog even kunnen "oefenen" en ze had toch nog een slok binnen.
- Die ene slok is dan allicht pure achtermelk. Wat tot 10x meer calorieën bevat dan de eerste melk. Dus geen zorgen om maken! Kan geen kwaad!

Citaat
verder komen er steeds meer 'vlokjes' in haar poep, maar dit is normaal toch???????
- Ja, dat is normaal. Onverteerde melkresten. Geen zorgen om maken!

- Verder sluit ik me helemaal aan bij de tips die Nynke al gaf: huid-op-huid, borst als couveuze, eerste borst terug aanbieden (met borstcompressie!) voor de achtermelk vooraleer over te gaan naar die tweede, leegkolven en blokvoeden, kijken naar de slaapcyclus, enzovoort.

- Sorry als ik in herhaling van wat anderen je al aangeraden hebben. Of tips geef bij dingen die ondertussen al opgelost zijn. Heb nog zes blz te lezen ;-) Ga ik zo even doen!

- Echt super ook dat je zoveel steun en hulp van je man krijgt! Top, zo'n venten! :-)

- Succes en een dikke knuffel!!!
xxx
Voeden en dragen, het meest logische vervolg op een zwangerschap!

Mama van drie kinderen (2007, 2008, 2009) en langvoedster
Borstvoedingsconsulente vzw Borstvoeding
Lactatiekundige Borstvoeding Aardig
http://borstvoeding.aardig.be

Offline Kat en kids

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Vrouw
  • Voeden en dragen.... logisch, natuurlijk, handig!
    • Borstvoeding Aardig
Re:vraagjes....
« Reactie #129 Gepost op: januari 10, 2011, 12:57:47 »
En de rest van mijn verhaal:

Citaat
maar de onderste laag wordt niet doorzichtig zeg maar, er is geen "scherpe' rand tussen maar gaat gelijdelijk over van dunner naar dikker. is het dan toch niet vet genoeg??????
- Is normaal, hoor. Geen zorgen om maken! Geleidelijke overgang ipv duidelijke grens zegt meer over de temperatuur van de melk en hoe lang die al in de koelkast staat dan over het vetgehalte.

Citaat
uitgaand van 5 flesjes van 40 kom ik dan uit op zo'n 50 cc wat ik eruithaal en weggooi.
- In plaats van weg te gooien, kan je ook overwegen om die melk aan Bo te geven. Extra antistofjes zijn altijd mooi meegenomen nu in de winter. Probeer er eens chocoladepoeder doorheen te mengen. Wedden dat ze dat lekker vindt? :-)

Citaat
bo is bij opa en oma
- Goed idee! Zat ik ook aan te denken: even naar iemand bij wie ze volle aandacht krijgt en die ze goed kent. Het is al een grote meid, maar tegelijkertijd ook nog een klein meisje, hè... Dus eens extra aandacht in deze stressie tijd, die ook voor haar heel wat veranderingen en onrust meebrengt kan nooit kwaad. En zo hebben jij en Cate ook weer wat minder stress en wat meer tijd voor elkaar. Tijd inhalen met je grote meid komt nog! Nu eerst even dat kleine ding er doorheen halen en optimaal aan de borst krijgen.

Citaat
Cate ligt op de neonatologie. Helaas kan ik daar niet blijven slapen.
- Onzin! Daar heb jij RECHT op! Hier kan ik kwaad om worden... EIS aub dat je bij haar kan blijven. Dreig desnoods met overplaatsing naar een ander, babyvriendelijk, ziekenhuis. Dat een borstmoeder niet bij haar pasgeborene mag blijven vind ik écht niet kunnen! Bovendien is het tegen de Rechten van het kind, want je ontneemt je kind de kans op de optimaalste voeding (via de borst)! Echt, maak daar maar van je oren, want zulke aanpak kan écht niet! Desnoods halen ze er maar een comfortabele zetel bij als er geen bed voorhanden is... Of zetten ze er een volwassenenbed, zodat jullie samen kunnen slapen in hetzelfde bed.

Citaat
Ze is de enige die niet prematuur is dus ze heeft ook het grootste stel longen.
- Dat vind ik altijd een goed teken, een grote klep! :-D ;-)

- Ik vind persoonlijk een sonde beter voor de live voedingen binnenkort dan bijvoeden met de fles. Dus over die sonde zou ik me niet te veel zorgen maken. Dat is een normale (en relatief borstvriendelijke) procedure.

Citaat
Lk kon geen reden vinden voor het niet goed drinken.
- Heeft de LK met haar vinger in haar mondje gevoeld, voor het zuigen? Heeft ze het tongetje nagekeken, omdat je eerst zei dat ze dat terugtrok als je een pink gaf. Mogelijk zit daar het aanhapprobleem...

Citaat
om te voorkomen dat ze weer te vaak gaat komen, te weinig drinkt en weer in het spiraaltje gaat komen, want die neiging heeft ze.
- Dat is normaal bij pasgeborenen, dat ze weer vervallen in hun "oude" gedrag. Het is inderdaad goed dat je daar nog even alert op blijft! Echt, ik vind dat jullie het echt goed doen, hoor! Ondanks alle ellende... Jullie denken logisch na, vertrouwen op deskundige hulp en luisteren ook naar je intuïtieve oudergevoel. Echt super, hoor! Komt wel goed met de poppemie, met zulke prachtige en zorgzame ouders en hier en daar wat professionele tips extra van de LK.

Citaat
Uiteindelijk zijn we op dag 5 gekolfde melk bij gaan geven wat eigenlijk al 3 dagen te laat was, hadden volgens de lk gelijk op dag 2 moeten beginnen met zo'n groot afvalgewicht.
- Zit daar nu maar niet meer mee in je hoofd. Jullie hebben gedaan wat je kon. En juist gereageerd! De gemiddelde ouder zou VEEEEEL later pas gereageerd hebben en blij geweest zijn met zo'n "brave" baby. Dus jullie hebben goed gehandeld, vind ik. Gedane zaken nemen geen keer, zeggen ze. Er zullen nog honderden momenten komen in dat kleine meisje haar leven waarop je achteraf zal zeggen "Hadden we maar..." Maar dat hoort nu eenmaal bij het ouderschap, vind ik. Ouder zijn is vooral veel zoeken, falen en uiteindelijk vinden. Waarna je weer opnieuw start met zoeken, enzovoort. Geen enkele ouder is perfect! En ik moet zeggen, ik vind dat jullie toch aardig in de buurt komen van dat perfecte ouderschap, met alle zorgen, liefde en aandacht die de kleine meid krijgt! Gewoon verder doen zoals je bezig bent! Jullie zijn superouders!!!

Citaat
Voeden volledig op verzoek zit er voorlopig nog even niet in omdat ze het een beetje in zich heeft om lui te worden.
- Ook dat is normaal bij (gewezen) stille hongeraartjes. Kan best zijn dat je nu enkele weken op de klok zal moeten kijken voor haar. Voeden op verzoek is soms ook voeden op mama's verzoek, hè ;-) Met voeden op verzoek wordt er vooral bedoeld dat je geen tijd tussen de voedingen gaat oprekken. Sneller een voeding geven dan dat ze er zelf om vraagt, kan nooit kwaad!

Citaat
Ze is kerngezond en heeft gewoon even een valse start gehad.
- Dat denk ik ook! Ik lees nu je hele verhaal door, van geboorte tot nu, en mij valt vooral de opwaartse tendens sterk op. Dus jullie zijn goed bezig! Komt helemaal goed!!!

Citaat
Soms denk ik dat ze slecht drinkt en dan heeft ze al 80 cc binnen en soms denk ik dat het super gaat en dan heeft ze pas 50 binnen of zo.
- Euhm, dat heb zelfs ik nog als moeder van een dreumes ;-) Hoort dat niet bij het borstemoederschap, zo af en toe wat twijfel en foute voedingsinschatting? ;-)

Citaat
Tegen advies lk in, maarja, tut was enige andere alternatief en dat wil ik liever niet als het niet echt nodig is.
- Dan lijkt mij die eerste borst weer aanbieden ook een beter plan dan er gelijk een tut in te proppen tot de volgende voeding.

Citaat
Ik vind het best, zolang we maar niet (te vaak) over die 8 voedingen per dag heengaan laat ik het zo.
- Waarom wil je niet meer dan 8x/dag voeden? Tien tot twaalf voedingen per etmaal zijn niet ongewoon in het begin. Hoe vaker voeden in het begin, hoe meer melkcellen er geactiveerd worden. Dus hoe meer melk er na enkele maanden aangemaakt wordt, wanneer de hormonen niet meer sterk meespelen en de melkproductie vooral gaat volgens het drinken van het kindje. Hoe meer melkcellen er op dat moment actief zijn (activatie gebeurt vooral tijdens die eerste weken), hoe meer melk er later zal aangemaakt worden! Dus veel voeden in het begin, zorgt vaak voor minder voedingen op latere leeftijd.

- En op dag 15 al over haar geboortegewicht!?! Superdesuper!!!!!!

- Over de poepbroeken:
De eerste dagen heeft je babytje donkere groen-zwarte pekachtige ontlasting. Die heet meconium. Moedermelk bevordert de uitscheiding van deze eerste stoelgang. In het begin ziet de stoelgang van je liefje pekzwart. Al snel verandert deze in donkergroene ontlasting. En van zodra je borstvoeding helemaal op gang is, zo rond dag vier of vijf, krijg je de echte borstvoedingsstoelgang in oranje-gele tinten. Zolang je kindje uitsluitend borstvoeding krijgt, zal het ongeveer die kleur behouden.
Toch kan de kleur van borstvoedingsstoelgang wel eens verschillen. Normaalgezien heeft je babytje gele of oranje stoelgang. Maar elke andere kleur van lichtgeel over oranje, naar groen, tot okerbruin is nog perfect normaal.
Heeft je kindje erg weinig en bovendien donkergroene of donkerbruine ontlasting, dan kan dat wijzen op een tekort aan voeding. In dat geval raadpleeg je best even een arts of lactatiekundige.
Tot week zes zou een borstkindje elke dag minstens twee tot vijf maal ontlasting moeten hebben. Enkele keren minstens een eetlepeltje vol ongeveer. Daarna is alles tussen zeven keer op een dag en eens in de zeven dagen helemaal goed.
(gemakshalve even gecopieerd van mijn eigen website)

Succes met de kleine poppemie en jullie gezinnetje!!!
xxx
 :knuf:
Kat

Voeden en dragen, het meest logische vervolg op een zwangerschap!

Mama van drie kinderen (2007, 2008, 2009) en langvoedster
Borstvoedingsconsulente vzw Borstvoeding
Lactatiekundige Borstvoeding Aardig
http://borstvoeding.aardig.be

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:vraagjes....
« Reactie #130 Gepost op: januari 10, 2011, 13:48:12 »
Er zit weer 35 gr bij vandaag, dus dat is super.
Vroeg het me gewoon af van de poep. Tot voor kort had ze natuurlijk zat poepbroeken maar geen groei, en nu weinig tot geen poepbroeken meer maar wel groei  :???: Snap er niets meer van. Maar echt drukmaken erom doe ik ook niet hoor.
Ze heeft vanochtend om een uurtje of 10 weer een voeding binnen van 90cc, dus dat zit wel goed. Wat ze vannacht gedaan heeft weet ik niet, maar ze heeft kunnen drinken wanneer zij dat wilde dus dat zou goed moeten zitten, had geen zin in wegen, hihi.

ps Net een grote poepbroek, ze is gelijk 60gram lichter, hihi.

Wow dat is lekker! Ok ze heeft het er ook weer uitgepoept, maar je moet het toch over een bepaalde periode bekijken. Groei per dag zegt nog niet zoveel.

Ze heeft zo te horen haar eigen ontlastingpatroon, niet vaak maar dan wel gelijk heel veel. Als de kleur en de structuur goed is, zou ik me er niet al te veel zorgen over maken hoor! Je kan het natuurlijk altijd nog even navragen bij je lactatiekundige, of Chella of Gonneke.

Vannacht dus weer lekker op verzoek gevoed? Is het je goed bevallen?

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:vraagjes....
« Reactie #131 Gepost op: januari 10, 2011, 17:14:35 »
@kat, ik ga vanavond even op mijn gemak lezen.

Vandaag al wat meer op verzoek gevoed. Ze had om 10 uur gehad (90 cc) wilde om 12 uur (50cc) weer en om 14 uur (geloof ruim 70cc, was begingewicht vergeten) weer, Vind het best, misschien dan vanacht wat meer tijd ertussen, zou niet verkeerd zijn. En ze drinkt redelijke hoeveelheden per keer dus lui word ze nog niet. Nu weer 3 uur ertussen, zal zo wel komen, word langzaamaan iets wakkerder.

Lk heb ik geen afspraak meer mee staan, kan bellen als het nodig is. Wacht nog even af. Haar poep is nog gewoon geel (mosterd tot "gif"geel) dus we houden het even zo. Kan nog even nachecken bij de cbverpleegkundige die woensdag komt en als ik dan nog twijfel (eerst kijken hoe het bvbeleid is bij deze cb, bij bo liep ik nog in mijn oude woonplaats) kan ik alsnog bellen.



Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:vraagjes....
« Reactie #132 Gepost op: januari 10, 2011, 20:37:55 »
Fijn zeg, dat Cate het zo goed doet nu, wie had dat durven dromen vorige week! Blijf genieten van je meiden!
 :knuf: :knuf: Babette


Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:vraagjes....
« Reactie #133 Gepost op: januari 10, 2011, 21:01:55 »
Zo ga even proberen te reageren op het verhaal.

De 'paniek' was eigenlijk voorral omdat ze steed suffer werd, nu gelukkig over en nog steeds een heel rustig meisje (zeker vergeleken met haar grote zus)
Pijn bij het voeden is bijna weg, Vaak nog wel even bij aanhappen en tot de tsr goed inzet maar daarna niet meer, Moet zeggen dat het in de andere borst dan ook goed kan prikken, dus denk dat het voornamelijk de tsr is, heb ik bij bo nooit gehad, maar ok.
Borstcompressie gebruik ik inmiddels als ze in slaap dreigt te vallen aan de bors. Soms werkt het, soms niet en is ze alsnog van de wereld. Maar, ze drinkt de borst wel aardig leeg, nog niet helemaal heb ik het gevoel, maar ze komt een heel eind.
Bijvoeden met fles hebben we helaas wel 'moeten' doen. In het ziekenhuis deden ze alleen met fles omdat het niet mogelijk was om alle baby's op de couveuseafdeling met cupje te geven. Wel met flesje in overleg met lactatiekundige van de afdeling. Zodra ze sterk genoeg was om weer aan de borst te drinken werd dit uiteraard aangemoedigd en kreeg ze eerst (en later alleen) de borst voordat ze bij kreeg met flesje.
Heb Bo ook wel melk gegeven hoor, eerst vond ze het super, daarna was het (tendens van het moment) 'nee mamma, das vies". hihi.

Even om voor het ziekenhuis op te komen moet ik het iets nuanceren. Ik mocht 24 uur per dag bij haar, ik kon alleen niet blijven "slapen". Als ik echt had gewild had ik haar alle voedingen kunnen geven, maar dat had voor mij gewoonweg te zwaar geweest omdat ik toch nog maar net uit mijn kraambed kwam en het niet vol had gehouden in een stoel naast haar ded. Nu heb ik bij kunnen slapen en toch 4 voedingen per dag zelf kunnen doen en was ik redelijk fit toen ze thuis kwam. We hadden ook de keuze om haar op de kinderafdeling te laten leggen, daar kon ik wel blijven slapen, maar daar heerste RS virus, dus dat was niet zo'n goede optie. Ze hebben dus zeker hun best gedaan wat op dat moment de minst rotte keuze was. Verdder hebben ze er alles aan gedaan om Cate moedermelk te geven, had zelf mijn voorraadje mee en ik kreeg van hen gelijk een doos met gesteriliseerde flesjes om haar eigen voeding te komen brengen zodat ze alleen dat zou krijgen.

De lk in het ziekenhuis is ook de logopodiste van de afdeling. Zij  heeft Cate nagekeken en niets kunnen vinden waarom het drinken niet goed zou gaan.
Voel me niet meer schuldig hoor over hoe het gelopen is. Als dit mijn eerste had geweest waren we een stuk later geweest met ingrijpen en dan waren we veel verder van huis geweest. Maar ik vind het wel fijn dat we weten wat er gebeurt is en misschien kan een nader met deze gegevens nog eerder ingrijpen en hoeft het niet zo ver te komen.

Het niet te vaak voeien is voorlopig even op advies van de lk zodat Cate ook goed de kans heeft om te slapen en nog sterker te worden. Zit nu op 7 tot 10 voedingen per dag. Vandaag op verzoek constant 2 tot 3 uur tussen de voedingen en dat vind ik acceptabel (volgens lk moest ik er niet veel minder dan 3 uur tussen laten zitten.)

En inderdaad, ik mag in mijn handen knijpen met mijn man, ik zeur wel eens over hem, maar hij heeft mijn hele zwangershap het hele huishouden gedaan omdat ik het niet kon en ook nu staat hij hier helemaal achter en doet wat hij kan. (als ik hem snachts wakker krijg tenminste, hihi, gister lag hij echt in coma :zzz:)

ps tnx voor je verhaal en de moeite.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2011, 21:03:48 door mammavanbo »



Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:vraagjes....
« Reactie #134 Gepost op: januari 11, 2011, 10:18:23 »
Hier een snotverkouden meisje. Eigenlijk is ze al vanaf oud en nieuw verkouden, maar dat ging wel. In het zh heeft ze een keer zoutwateroplossing gehad en verder niet. Vannacht heeft ze bijna constand aan de borst gelegen (gaap) en ze drinkt 3 slokken om daarna weer los te laten. Extra aanbieden heeft geen zin, dan likt ze wat en hapt was, maar vacuum is ver te zoeken. Als ik haar dan wegleg, of in ieder geval mijn pyama weer dicht doe (anders is het zo koud :bloosmeer:ja ben koukleum) dan komt ze 5 minuten later weer voor een slokje en zo gaat het al even door. Drinkt ook maar een cc of 40 per keer nu als ze al aardig drinkt. Zo komt ze niet aan haar voeding vandaag of ik moet 24 uur per dag met haar aan de borst gaan liggen (wat niet lukt want ze hapt dan toch niet, en mijn tepels vinden dat ook niet fijn al dat gesabbel)
Iemand nog tips (buiten zoutwateroplossing, die hebben we al geprobeerd envenals het snot voor iedere voeding weghalen uit haar neusje zodat ze even wat meer lucht heeft)