User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 115
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: "onrustige" moeder en dus versterking allergische reacties bij baby???  (gelezen 1176 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline haasnoot.m

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 37
Hallo allemaal,

Ik kreeg vandaag een opmerking via via dat het wel zo zou kunnen zijn dat onze dochter van 8 maanden op momenten dat ik, zoals nu, ziek ben heftiger eczeem zou kunnen hebben dan wanneer ik uitgerust ben. Ik zou mijn eigen onrust onbewust op mijn kind over kunnen brengen en daarmee haar eczeem kunnen versterken. Ze snapten wel dat de allergie echt wel aanwezig is, maar versterkt dus door mijn onrust.......

Jullie snappen wel dat het mij behoorlijk zeer deed!

Maar het heeft mij ook aan het denken (lees; twijfelen) gezet en dus dacht ik: ik gooi het in de groep, voordat ik boos en verdrietig reageer naar degene toe die het gezegd heeft.

Ben erg benieuwd of jullie ook dergelijke reacties hebben gehad en wat jullie daarmee doen of dat jullie misschien zelfs hebben ervaren dat het daadwerkelijk zo is. Ik zelf kan geen linken leggen. Maar misschien jullie wel?

Groetjes,

Marjan (een inderdaad drukbezette moeder met 4 kinderen, momenteel 10 uur in de week werkzaam, met een schat van een man waar ik alle zorg en huishouden mee (ver)deel, heerlijk sport en graag bezig is op diverse terreinen vooral met en voor de kinderen)

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: "onrustige" moeder en dus versterking allergische reacties bij baby???
« Reactie #1 Gepost op: april 03, 2008, 12:54:38 »
Hey Marjan,

Tuurlijk reageren kinderen op onze stemming en onrust. Maar ze wegstoppen in een emotieloos hokje werkt ook averechts. Kortom, bij jou is dan nog altijd beter! Of het de eczeem zou versterken? Tja, heftige stress kan het versterken... maar beetje ziek en gezond druk, lijkt mij geen probleem!

Gebeurt hier vaak zat dat mama ziek is of druk.. ene keer zijn ze dan juist extra lief en rustig, andere moment kan je ze wel achter het behang plakken. Het verschil tussen een allergische reactie en stress is echter wel duidelijk zichtbaar.

Mijn antwoord zou zijn: qua theorie zou het kunnen, fijn dat je zo met ons meedenkt, maar ik ken en herken mijn dochter goed genoeg om een reactie op voeding of een reactie op spanning te kunnen vaststellen.

 :knuf:
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline astridmv3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.306
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven
    • assepas
Re: "onrustige" moeder en dus versterking allergische reacties bij baby???
« Reactie #2 Gepost op: april 03, 2008, 13:27:13 »
Ik had het niet beter kunnen zeggen dan Nynke het nu verwoord heeft.

hier reageren ze idd ook wel als mama ziek is, druk of anders, maar merk wel verschil in reactie op een allergeen of op mijzelf zeg maar.

 :knuf:
groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re: "onrustige" moeder en dus versterking allergische reacties bij baby???
« Reactie #3 Gepost op: april 03, 2008, 14:04:22 »
 ik ben lekker weer de tegendraadse ;)

Ja kinderen kunnen heftiger reageren ook met allergische klachten.
is ook bewezen dat er kindjes zijn die dus allergisch reageren op iets wat ze wel kunnen hebben, maar zo haarfijn de angst etc. van  verzorger aanvoelen dat het lichaam psychosomatisch een allergische reactie geeft.
Dit was heel erg duidelijk bij de  documentaire die  jongstleden op net5 was. het jochie van de wobbits.

Nu zeg ik niet dat dit in jou geval zo is, maar ik denk dat   die persoon wel een valide punt heeft. 

nog even een stukje eigen ervaring, arwen at niet meer, doordat ze in haar leventje zoveel pijn had gehad door eten.
Dus wij gingen naar de logopedie , nadat ikzelf van alles geprobeerd had.  nu klopte er mondsensorisch bij arwen niets van en zal ook wel deeltje zo blijven maar nu gaat het goed.
Maar merkte ook dat haar angsst en frustratie door mijn eigen frustratie gevoed werd.
Doordat ikzelf ook er anders mee leerde om gaan in het koppie gaf dat arwen ook veel meer rust en vertrouwen.
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.