User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 70
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Aardappel allergie  (gelezen 2340 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Duracell

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 459
  • Geslacht: Vrouw
  • Lennard heeft 9 maanden borstvoeding gehad!
    • Hyves pagina
Aardappel allergie
« Gepost op: mei 08, 2008, 20:01:49 »
Ik ben benieuwd of jullie ervairng hebben met aardappel allergie. Ik weet (of vermoed) dat Lennard al reageert op tomaat, maar vermoed dat aardappel ook niet goed gaat. Lennard heeft een paar dagen in het ziekenhuis gelegen en sliep daar prima. Eenmaal thuis merk ik vandaag weer een klein plekje eczeem op z'n wang en rond z'n oor, en hij heeft vandaag nog niet gepoept! In het ziekenhuis heb ik geen aardappel gegeten (omdat ik dat alleen klaar maak voor m'n vriend en Eloise, en die heb ik nauwelijks gezien die dagen). Gisteren heb ik weer een restje aardappel op, en voila de volgende dag weer onrust.

Zou het dan toch aardappel kunnen zijn? Hij heeft al maanden lang last van eczeem, kramp en nu ook benauwdheid erbij. Ik las dat het iets te maken kan hebben met hooikoorts, huisstofmijtallergie, en aardappelallergie, dat het verband met het elkaar houdt..... :???:

Groetjes van Marijke



Offline Jennifer

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 374
Re: Aardappel allergie
« Reactie #1 Gepost op: mei 08, 2008, 21:13:23 »
Ik weet niet of het verband houd maar ik ken wel iemand die allergies is voor iig rauwe aardappels.
Maar ik geloof ook gevoelig als ze gekookt zijn. Dus het zou best kunnen dat hij niet tegen aardappels kan.
Groetjes Jennifer
mv J@imey (11-09), J0rden (12-07), J0ey (12-05) en Just1n (01-04)

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aardappel allergie
« Reactie #2 Gepost op: mei 08, 2008, 21:39:06 »
ook ik ken iemand die allergisch is voor aardappelen.
Nog maar even proberen en dan weer uit je voeding houden, kijken wat dan de reactie is, dan heb je wat meer zekerheid

Groetjes,
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Duracell

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 459
  • Geslacht: Vrouw
  • Lennard heeft 9 maanden borstvoeding gehad!
    • Hyves pagina
Re: Aardappel allergie
« Reactie #3 Gepost op: mei 09, 2008, 15:54:09 »
Ik vond een interessant stukje over kruisreacties. Ik heb zelf hooikoorts (graspollen vanaf juni) én huissstofmijtallergie, misschien heeft Lennard dezelfde gevoeligheid van mij gekregen...Ik zal een paar dagen aardappel weglaten en kijken hoe het gaat. Ik hou toch meer van rijst en popcorn, en gebakken koolraapsticks smaken bijna hetzlefde als frietjes, heb ik ooit geprobeerd! Kijken of die eczeemplekjes weer minder worden.....

Hooikoorts en voedselallergie, Dubbel pech door kruisreactie

Hooikoorts en voedselallergie zijn vormen van allergie. Als je pech hebt, kun je van beide tegelijkertijd last krijgen. Dat komt door de zogenaamde kruisreactie. De antistoffen in je lichaam die zich op de pollen richten 'vergissen zich' en richten zich ook op onderdelen uit je voedsel. Met vervelende extra klachten als gevolg.

Graspollen (bloeiseizoen: van april tot en met half oktober, afhankelijk van het soort gras)
Aardappel, tarwe, tomaat, pinda, boekweit
 
Bijvoetpollen (Artemisia Vulgaris, bloeiseizoen: augustus)
Bepaalde tuinkruiden en specerijen, met name selderij, anijs en koriander, wortel
 
Berkenpollen (bloeiseizoen: van april tot en met mei)
Bepaalde fruitsoorten (met name verse appel, peer, kers en abrikoos), noten (met name hazelnoot), wortel, selderij, aardappel

Timothee graspollen (bloeiseizoen: van mei tot en met september)
Aardappel, appel, wortel, selderij 


Groetjes van Marijke


Offline Anouschka

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.197
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aardappel allergie
« Reactie #4 Gepost op: mei 09, 2008, 17:22:19 »
Heel frappant die kruisreacties. Ik ben elke keer weer verbaasd!
Ikzelf heb op het moment erge last van hooikoorts. Ik ben geen fan van aardappel maar eet het wel.
Nele heeft volgens mij ook hooikoorts en is allergisch voor banaan, tomaat, appel en en koemelk, soja, ei en lupinemeel. Ik hoop dat die allergieën snel overgaan. Maar als ik zo lees over de kruisreacties... afwachten dus maar!