User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 112
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Allergie appel  (gelezen 4286 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Allergie appel
« Gepost op: augustus 31, 2009, 21:35:45 »
Hai meiden,

Even een update van ons allergiefront. Ik typ niet meer ontzettend veel over ons gezin, aangezien het op zich wel loopt met het dieet en met de introducties. Maar nu toch even een hele belangrijke stap voor ons!

We hebben met succes appel geprovoceerd!!! Ik wist al wel dat de hele heftige reactie van de eerste jaren zou uitblijven, ze is ondertussen over het meeste heen gegroeid, maar toch...

De hele heftige reactie was op een spoortje appel via de borstvoeding en dat neigde al flink naar anafylactische shock. En toen was ze ondertussen al bijna een jaar oud. Ontzettende krampen, wit wegtrekken, zweten, klammig, koorts, krijsen afgewisseld met minuten afwezig/niet bereikbaar zijn... eng gewoon!

Ze heeft nu in de afgelopen periode drie dagen achter elkaar appeltaart (zelf gemaakt, zonder ei en melk) gekregen, waarvan ze de tweede en derde dag maar met moeite één hapje nam. Daarna eerst één keer een partje verse appel en toen nog drie keer een schaaltje appelpartjes gehad, die schoon op gingen!!!

Ik heb niets gemerkt aan het meiske! Helemaal niets! Tong blijft heel (normaal springt spruw gelijk haar bekkie uit), ontlasting is stevig, maar niet overdreven, nachten zijn rustig, ze is niet verkouden.... ik heb goede hoop dat appel op het veilige lijstje kan!

wilde ik gewoon ff met jullie delen... :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:Allergie appel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 31, 2009, 21:38:21 »
Oh wat fijn voor Renee en voor jou natuurlijk  :goei:

 :knuf: Babette


Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergie appel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 31, 2009, 21:40:10 »
whooooooooooei goed man   :goei: :goei: :wha: :wha: :knuf: :knuf: :knuf:
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline Ageeth

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.237
  • Geslacht: Vrouw
  • Have a nice day, unless you made other plans
    • WBW Nederland
Re:Allergie appel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 31, 2009, 21:49:20 »
Ja fijn hoor!!!  :goei:
Enne stoer dat je het aan hebt gedurf Nynke!! Hoop dat er binnenkort meer goed gaat.

 :knuf: Ageeth
Ontmoetingsdag wbw zaterdag 2 oktober! Kijk op wbwnederland.nl


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Allergie appel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 31, 2009, 23:06:28 »
Er gaat al best veel goed. Dingen die in het eerste jaar echt niet goed gingen:

Nectarine, yoghurt, vanille (beperkte mate doe ik nog maar), tomaat, maïs, druiven, kiwi (al moet ik die binnenkort weer opnieuw introduceren, tijdens spruw ellende even niet meer gegeven), andijvie, aardbei, knoflook, peer en nog wat dingen... die ik niet meer weet. Het blijft in beweging iig. Het jammere is, dat ik met de spruw ellende heel veel weer heb moeten weglaten en maar heel langzaam weer kon opbouwen.

Binnenkort soja eens uitproberen en daarna de pure koemelk maar weer eens een keertje. Kippenei gebruiken we bijna nooit en mogen de andere twee meiden ook niet, dus is niet zo'n probleem. De citrus blijft ook nog even een heet hangijzer, want ze reageerde wel op het sinaasappelsmaakje in medicatie.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re:Allergie appel
« Reactie #5 Gepost op: september 01, 2009, 08:38:47 »
Super Nynke!! Heb geen allergie ervaring maar lijkt me best pittig en eng zo een provocatie.. :eek:

Ik hoop dat ze lekker kan blijven genieten van haar appeltjes!

  :knuf: Joyce

Offline Lilian

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.649
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergie appel
« Reactie #6 Gepost op: september 01, 2009, 20:30:00 »
 :goed: Yeah! Go Renee! Heerlijk he Nynke, appel erbij. Dat opent echt deuren vond ik!!

Laat haar maar lekker genieten van appeltaart en appelmoes en alle andere lekkere dingen!

 :knuf:
Groetjes,

Lilian, mama van Emma (3 juli 2005) en Jent (22 september 2007)


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Allergie appel
« Reactie #7 Gepost op: september 01, 2009, 23:46:21 »
we doen het nog rustig aan en van appelmoes zijn mijn meiden nooit gaan houden, maar gewone appel eten ze best graag!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergie appel
« Reactie #8 Gepost op: september 02, 2009, 08:24:52 »
Ook niet van zelfgemaakte appelmoes? heb ik vorige week gemaakt en de heren vraten er van. Zelfs die grote kerel van me die alles wat niet uit de winkel komt niet lust (en dan heb ik het niet over een van de kinderen).

 :knuf:

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Allergie appel
« Reactie #9 Gepost op: september 02, 2009, 09:22:39 »
Ik heb het nog niet zelf gemaakt, wilde mijn pannen er ook nog even vrij van houden (aangezien kleinste spoortjes via mijn voedsel al grote ellende gaf) maar zou ik nu wel eens kunnen gaan proberen. Heb beetje aparte kids, irene lust wel allerlei fruit, maar zodra ik er jam van maak, blieft ze het niet meer...

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergie appel
« Reactie #10 Gepost op: september 02, 2009, 09:37:05 »
Fijn zeg dat appel goed gaat. Het zit in zo onwijs veel producten.
Geeft weer heel wat ruimte, en natuurlijk gewoon lekker een appeltje
 :knuf:



Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:Allergie appel
« Reactie #11 Gepost op: september 04, 2009, 21:12:03 »
Haaa, Nynke

Kijk, dat zijn nog eens nieuwtjes die ik door mijn vakantie gemist heb! Super zeg. Ben benieuwd of ze het echt lekker gaat vinden (het appeltje gaat er dan wel in, maar of ze ook appel-producten lekker gaat vinden). En jij kan ook lekker weer aan de appels (of reageer je hier zelf ook op?)

Wat hebben jullie nu nog over aan allergieen? En wat een lijst hadden jullie zeg! Hoe kom je er in hemelsnaam achter waar het allemaal door komt! Vrees dat ik in totale paniek zou zijn geweest en kind alleen nog water gegeven had!

Wat een heerlijk nieuws zeg!

Offline mamaMarije

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 4.328
Re:Allergie appel
« Reactie #12 Gepost op: september 04, 2009, 21:20:42 »
Had ik gemist dit bericht  :bloosmeer: maar wat super zeg Nynke!!!!
Dat het maar goed mag blijven gaan.

Heb beetje aparte kids, irene lust wel allerlei fruit, maar zodra ik er jam van maak, blieft ze het niet meer...

Nee hoor das niet apart, heb ik ook en ik ben zo standaard als wat :gek:

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Allergie appel
« Reactie #13 Gepost op: september 04, 2009, 22:02:28 »
hahaha jij standaard geesje???

Ik weet nog niet of ik er zelf op reageer, dat moet ik nog gaan uitproberen. Kreeg altijd wel ergens jeuk van in mijn handpalmen en voetzolen, en ik had heel vaak barstende koppijn (die ik met dieet niet heb) dus moet binnenkort een keer gaan proberen. Maar wilde nog niet de kat op het spek binden en de bv nog even veilig houden.

Wat we nu nog over hebben... ik moet nog meer provoceren/introduceren, door de spruw ellende van de afgelopen jaren (pas sinds een paar maanden grotendeels vanaf, tong Renée blijft eindelijk bijna compleet heel) heb ik weer heel veel dingen weggehaald die ik voorheen wel als veilig betitelde. Dus of ze er nog echt op reageert, is de vraag en of er dus nog een allergie over is... is de grootste vraag. Maar ik wil het bij Renée echt grondig aanpakken en niet zoals toen bij Anne op zesjarige leeftijd weer flinke stappen terug om gezondheid weer goed te krijgen.

Renée is nu verkouden (ik ook dichte neus, anne ook wat belemmerde ademhaling, Irene ook al even, dus vermoed gewone verkoudheid) dus ik wacht nog even met het volgende nieuwe product.

Koemelk of soja zal de volgende gaan wezen, de yoghurt gaat al goed, slagroom in principe ook... dus twijfel tussen de twee middelen, ofwel met lactose ofwel zonder lactose. Naar mijn idee is koemelklactose toch iets anders dan moedermelklactose, maar daar kan ik natuurlijk ook compleet fout in zitten. Ik vind het gewoon krom dat yoghurt, kaas én slagroom goed gaan en de gewone koemelk toen der tijd nog niet. Zou met hoeveelheid lactose te maken kunnen hebben... ze maakt immers niet meer actief lactase aan (neem ik tenminste aan) Lastige materie... Maarja aan de andere kant, zijn ook de eiwitten tussen koemelk/yoghurt/kaas/slagroom anders, de eiwitten veranderen als ze behandeld worden.

Dingen die ik nog weglaat: diverse kruiden, kippenei, soja, koemelk (puur en als ingrediënt), citrusfruit, smaakversterker, varkensvlees, rode uien, koolsoorten (gewoonweg nog niet geprobeerd, hou niet van kool  ;-) ), aroma's (kan citrus tussen zitten), ehm... ik kan het even niet meer bedenken... ow ja, ik laat champignons ook nog weg, aten we (Renée dan niet rechtstreeks) dagelijks. Vanwege spruw toen weer weggelaten.

Tja hoe kwam ik er achter. Mijn meiden hebben allemaal meervoudige allergiën en dit is erg lastig uit te zoeken, je kan niet weer toevoegen tot je een rustige "nulmeting" hebt. Met Renée heb ik het grondig aangepakt, ik ben een crashdieet gaan houden. Een paar dagen echt hetzelfde eten, wat zo veilig mogelijk was (ervaring oudste twee). Toen kwam er rust... en daarna zo snel mogelijk weer gaan opbouwen, maar wel grondig... Wel reactie, dan weer even terug naar basis. Geen reactie, paar dagen zo volhouden en dan volgende product. Zo kon ik toch nog vrij rap weer gevarieerd gaan eten.

Ik twijfel dus nog. Eerst sojamelk misschien, zodat ik kan kijken of de eiwitten goed gaan.

:knuf: Nynke

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Allergie appel
« Reactie #14 Gepost op: september 15, 2009, 12:45:19 »
Met zelf eten had ik de volgende ochtend ontzettende hoofdpijn, maar kan ook aan mijn holtes liggen.

Renée is toch nog twijfelachtig, nu wat vaker achter elkaar een appeltje genoten en de spruw is weer heftiger aanwezig. Dus nu eerst de spruw weer onder controle en dan weer opnieuw proberen.
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.