User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 107
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Allergie met een staartje ( arwen update)  (gelezen 3543 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Allergie met een staartje ( arwen update)
« Gepost op: november 16, 2009, 22:47:19 »
DISCLAIMER: Ik vertel dit omdat ik ook ( in overleg) de keerzijde van allergie wil belichten.
het is een diagnose gesteld door een Officieel kinderarts, ikzelf merk dat er sosm te snel gelezen wordt en te snel vergeleken wordt op het internet.
internet is een mooi medium, maar ook gevaarlijk en krijgen sommigen stempeltjes opgeplakt door ouder(s) die niet op het kind horen.
Maar het is vooral bedoeld, om eens een niet zo;n gewone ervaring bij allergie te horen.
Al is het maar dat hoewel een allergie niet altijd makkelijk is, maar je er in vel gevallen niet te zwaar aan moet tillen.
het is geenszins bedoeld als het erger willen hebben. Want duidelijk moge zijn.
Het volgende wens ik niemand toe, en zeker mijn meisje en mezelf niet. En zij in de directe omgeving. 
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #1 Gepost op: november 16, 2009, 23:11:59 »
Wij gingen niets vermoedens op bezoek bij de kinderarts, om te vragen of ze kerutabs mocht, en ook vooral om te vragen of ze nog op controle moest etc.

Voor de statistieken, ze woog 15,5 kg en 98 Cm Lang woohooo, dat is dus gewoon goed, beetje kleintjes, maar niet dramatisch en prima in verhouding met elkaar.
De kerutabs mochten ook,  zelfs op recept zodat ik neit hoef te betalen, lief!

En toen kwam de vooruitgang, voor mijn meisje best veel, maar ook erg weinig.
Een hoop puzzelen en meten, en daarbij ook compenseren door 4 maaltijden per dag, en dus wat vaker frieten want vettiger, etc. Niet ideaal dus, maar goed zo krijgt ze alles bij elkaar de broodnodige voedingsstoffen binnen.

Dieet is streng, dat is het altijd geweest, maar we zijn nu toch weer op halt gezet.
Weer!!! een half jaar pauze en niets introduceren/provoceren.
De kinderarts noemde het een technishc ondoenlijk dieet, maar goed we doen het toch maar, en ik ken iemand die arts in opleiding is, en zelf ook allergie heeft. En dus goed samen, ook de dieetiste mee kijkt dat ze per week een zo gebalanceerd mogelijke voeding  krijgt en zo haar vetten mineralen ijzers calcium e.d. binnen krijgt.
Ze moet dus tot haar 18 bij de kinderarts blijven, en ook omdat we de epipen nog niet hebben hoeven te gebruiken gevraagd is het nodig.
Ze heeft wel een preanafylactische shock gehad, en  wel symptomen van gehad. Maar niet wat niet op te lossen was met xyzall of aerius.


En toen kam het gesprek op de BMR enting van september ( zie topic CB bezoek met een staartje)
Ik vertelde de arts, dat ze zo koud en blauwig werd, daarna hoge koorts en suffig etc. bezoekje aan de HAP.
Het moeten waken etc.
Ergens was hij wel beetje boos op de HAP, want zij hadden de diagnose kunnen stellen, maar goed shit happens.
En dan hoor je wat de diagnose had moeten zijn.
Arts heetf uitgebreid de tijd genomen om het in lekentaal uit te leggen.
Arwen werd vrij snel na de enting, en we  direct gingen, want laatste bezoekje CB.
Spuitje werd gezte met de kleding al aan, en we liepen direct weg.
Onderwijl werd ze wel wat "anders" en paar mintuen later op een dag met 21 graden temp. ijs en ijskoud. lijkbleek en blauwige vingertopjes en blauwige lippen.
Niets vermoedend  van de ernst snel een jasje gehaald en fleecedekentje, haar warm gehouden en naar huis. onder de warme deken op de bank.
Vervolg hoge hoge koorts.
Wat we dachten een gewone reactie op de enting, die wel wat heftig was, maar niet als zeer enrstig bestempeld.
Krijgt nu toch een staartje.
Ze heeft dus een shock gehad, en echte heftige anaylactische shock.
En dankzij haar verders sterke lijfje is het goed afgelopen.
Door de kippenei-eiwit heeft ze die shock gekregen.
Wat feitelijk bij haar gebeurd is, is dat de bloedvaten verkrampen omdat alle zuurstof eruitgetrokken werd.
En heowel het nu neit meer middels bloed te bewijzen is, want te lang na dato. Maar aan de hand van het verhaal, etc. waarschijnlijk ze toch een soort korte stilstand van het hart gehad heeft. een luttele paar secondes, die ze tochzelf heeft kunnen herstellen.
Maar dit had ook fout kunnen aflopen.
En hard gezegd haar dood kunnen zijn.
Jullie begrijpen ik heb wel even gejankt, en het zit me nog niet lekker, maar het is nu eenmaal zo.
Nadeel van een shock, ze worden per keer heftiger en meer risicovol.
De epipen die ze al bijna 3 jaar had, die als steun in de rug was, is nu meer dan ooit noodzakelijk.
Bij twijfel dus die pen erin jassen, en 112 bellen.
Niet meer met de HAP spoedlijn, maar direct ambulance dienst.
Ik ben blij met die directe lijn, absoluut.

Maar je wordt wel even keihard in ej figuurlijke maag gestompt.Ze heeft niet zomaar een lading allergie-en.
Nee ze heeft ook nog bij sommige producten een levensgevaarlijke reactie.
Technisch gezien dus elke dag een risico.

Dit komt zeer weinig voor bij kindjes, alleen zij heeft gewoon pech.

Het is even schrikken, en dus nog strenger naar de gbuitenwereld toe zijn.
Maar het is niet ondoenbaar.
Dit was door een inenting, ze zal de laatste entingen met 8/9 jaar dus ook niet meer krijgen.

Wel wil ik benadrukken, dat ik echt heel blij met de arts ben, hij heeft echt de tijd genomen, en ook heel goed benadrukt dat we het goed deden.
Maar goed ook als we nog 14 jaar "vriendjes" blijven ;)


Echt dames, een allergie is vervelend, maar probeer hier uit te halen, een allergie is geen noodzakelijk erg iets.
Het is vervelend, als ze vervelende ontlasting hebben, slecht slapen, huilerig zijn of wat eczeem.
maar denk daar ook bij, het had ook anders kunnen zijn.
Dit is iets dit wil je niet, dit gun je niemand.

Nogmaals ik vind mezelf niet zieliger als anderen, want hoe dan ook het is vervelend.
Ik vind mijn meisje wel zielig, zielig omdat zede rest van haar leven aan artsen en epi-pennen vast zit, niet zomaar even stiekem iets 'slechts" pakken.
Maar het is nu zo, we kunnen het niet veranderen.
En we gaan dus maar gewoon door, want uiteindelijk is ze gewoon een lief  meisje, een lief bijna kleutertje, zoals alle andere kindjes.
Alleen eentje met een staartje.





Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #2 Gepost op: november 17, 2009, 08:29:01 »
Jee Yf, ik heb ademloos je verhaal zitten lezen. Arwen is door het oog van de naald gekropen zeg. Ik kan me voorstellen dat je vreselijk gehuild hebt.

Fijn dat je zo'n goede arts heb die je zo uitgebreid alles uit legt.

Ben er verder gewoon helemaal stil van....


Dikke knuf voor jou en je meisje!  :knuf: :knuf: :knuf:

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #3 Gepost op: november 17, 2009, 09:10:41 »
Hey Yf,

Gisteren elkaar op de chat al uitgebreid gesproken, maar toch ook hier nog een reactie. Tuurlijk is het schrikken, maar eigenlijk wist je het al wel... jouw voorzichtigheid en jezelf bewust schoppen onder de kont geven, is gegrond!!! De angst voor een heftige reactie is altijd aanwezig en jij moet dus ook echt bewust jezelf vermannen om te provoceren of introduceren en TOCH doe je het!!!

Deze bevestiging van de arts, dat ze echt door oog van de naald gekropen is, is eigenlijk alleen maar een zegen. Je mag nu per direct door en de artsen kunnen je niet meer afwimpelen als jouw gevoel zegt dat het niet goed zit. Ook naar school en andere verzorgers toe, geeft dit duidelijkheid, een officiële waarschuwing dat ze er echt grondig en goed mee om moeten gaan.

Ik heb die bevestiging nooit gekregen en gelukkig is de reactie bij ons nu al een stuk minder heftig dan in het eerste jaar, maar herken de reactie wel al was dat iets minder heftig dan bij jou... maarja ging ook om sporen van sporen via mijn borstvoeding en gelukkig niet rechtstreeks of via injectie. Meis, ik snap je verdriet en ik snap dat de tranen je erg hoog zaten en waarschijnlijk ook nog zitten, maar ik heb het volste vertrouwen in jou!!! Je bent een fantastische moeder die haar kind goed beschermt maar ook stimuleert. Ze zit niet in een glazen kooitje en zal daar ook niet in komen te zitten, juist omdat jij met beide benen op de grond staat!!!

Je overlegt goed met de artsen, houdt je eigen koppie er ook helder bij... Menig moeder mag een voorbeeld aan je nemen!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline superlynn

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 2.082
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #4 Gepost op: november 17, 2009, 09:27:13 »
HI Yfke,

Wow wat moet dat heftig voor jullie zijn zeg.
Pff van het lezen alleen al moet ik brullen.
Hoop dat ze nooit maar dan ook nooit geen kippetroep binnenkrijgt.
Een hele dikke knuffel.
X

Offline Nicole

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #5 Gepost op: november 17, 2009, 10:05:15 »
Jeetje Yf wat een verhaal zeg, wat moet je geschrokken zijn van de conclusie van de arts zeg pfffff, nu maar lekker genieten van Arwen, je bent een supermoeder voor Arwen...

Fijn dat de arts de tijd voor jullie heeft genomen en alles goed uit heeft gelegd, zeker als je er nog zo lang naartoe moet is het fijn een goede band te hebben met een arts..

Dikke  :knuf: voor jullie


Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #6 Gepost op: november 17, 2009, 10:06:29 »
GVD Yfke, wat vreselijk!! En wat zal je geschrokken zijn zeg...

Weet eigenlijk niet wat te zeggen, wel dat Arwen geluk heeft dat ze zo een supermama heeft!

Dikke  :knuf: voor jullie allebei!  :knuf: :knuf:

Offline Sigrid

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.479
    • koken...
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #7 Gepost op: november 17, 2009, 10:09:29 »
Hey lieverd,
alleen maar even dikke knuffel en je bent een kanjer !!! Arwen mag blij zijn dat ze je heeft !!!
Je bent supermama hé, onthouden hoor !!
Geef arwen maar knuffel en euhm met mama als jij, komt helemaal goed hoor met je kleine meid !!!
MV Hannes (08/02/04) en Marije (16/04/2005) en Jasmijn (27/12/2007) en meter van Enriqué


'Ik wens de rust om te accepteren wat niet te veranderen is
de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is
en de wijsheid om het verschil tussen beide te ontdekken'

Offline mamaMarije

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 4.328
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #8 Gepost op: november 17, 2009, 14:23:25 »
hey Yfke, hoewel je het waarschijnlijk zelf al wel wist/vermoedde... is het toch heel anders als je het uit de mond van een arts hoort.
Dan komt de klap nog een keertje na de angst die je toen al om haar had.

Dikke knuffel voor jullie allebei  :knuf:

Offline Ageeth

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.237
  • Geslacht: Vrouw
  • Have a nice day, unless you made other plans
    • WBW Nederland
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #9 Gepost op: november 17, 2009, 14:48:34 »
Phoe Yf.....ben er stil van.
Wat een dapper en sterk meisje heb je toch!
Fijn dat je zo'n goede arts hebt en nu de directe wegen kent.

Succes griet en je mag best af en toe die tranen laten gaan!
 :knuf: :knuf: :knuf:
Ageeth
Ontmoetingsdag wbw zaterdag 2 oktober! Kijk op wbwnederland.nl


Offline Lilian

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.649
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #10 Gepost op: november 17, 2009, 20:08:55 »
Jemig Yfke, ik zit dit verhaal totaal flabbergasted te lezen! :eek: Wow. Kan me echt heel goed voorstellen dat dat hard aankwam bij je.
Ik kan me alleen maar bij de anderen aansluiten, want je bent echt een lieverd en het is heel duidelijk dat je het beste voor hebt met Arwen. En trouwens ook met ons, want je weet ontzettend veel uit ervaring en dat deel je altijd met ons. Meis, blijf in jezelf en je lieve kleine meid geloven!

 :knuf:
Groetjes,

Lilian, mama van Emma (3 juli 2005) en Jent (22 september 2007)


Offline Yvonne

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 651
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #11 Gepost op: november 17, 2009, 20:17:39 »
 :knuf:  :knuf:  :knuf:  :knuf:  :knuf:

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #12 Gepost op: november 17, 2009, 23:39:45 »
Thanks allemaal  :luvya:

 :knuf: :knuf: :knuf:
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #13 Gepost op: november 18, 2009, 17:27:19 »
 :knuf: :knuf: :knuf:



Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:Allergie met een staartje ( arwen update)
« Reactie #14 Gepost op: november 20, 2009, 22:40:02 »
Oei, je weet het, je voelt het, maar als dan een arts het ook nog eens bevestigd, kan ik me voorstellen dat dat keihard binnenkomt. Meis, de meiden voor me hebben het al geschreven, je bent een supermama, Arwen had het niet beter kunnen treffen.

Dikke  :knuf: Babette