User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 94
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Allergie of een andere oorzaak?  (gelezen 2518 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emma

  • Gast
Allergie of een andere oorzaak?
« Gepost op: oktober 26, 2009, 18:28:49 »
Beste lezer,

Onze dochter is nu ruim acht weken oud en sinds die tijd spuugt zij. Omdat ik twee kinderen met een koemelkallergie heb, waarvan een ook astma, geef ik volledig borstvoeding. Toen zij was geboren woog zij 3470 en nu weegt zij 4140. De ene keer komt ze nog geen 100 gram per week aan en de andere keer 200. Ze is nu in een week 30 gram afgevallen. We lopen ondertussen bij een kinderarts, maar weten niet wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het is een rustige gezellige baby, ze huilt niet bijzonder veel. Ze spuugt niet met kracht, ze spuugt tussen twee voedingen in. Het medicijn wat we hebben gekregen helpt niet. Afkolven en flesje met nutriton helpt wel iets. Volgens kinderarts is de kans dat dit een reactie is door een koemelkallergie ( ik let op wat ik eet, maar ben niet 100 procent koemelkvrij) zeer klein. U begrijpt wij weten het niet meer. Iedere reactie is dan ook zeer welkom.

groeten Annemieke

Offline daan28

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 2.959
  • Trotse mama van Veerle,Chelsea en Wouter
Re:Allergie of een andere oorzaak?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 26, 2009, 18:38:34 »
Hoi,hoi
er zijn hier heelveel meiden die er verstand van hebben en je vast verder kunnen helpen,van mij krijg je een knuffel en veel serkte met je dochter  :knuf: daan

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Allergie of een andere oorzaak?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 26, 2009, 18:42:00 »
Oei Annemieke, wat een zorgen zullen jullie hebben! Zevenhonderd gram in acht weken tijd is erg krap, maar ik zie dat je het geboorte gewicht genoemd hebt en niet het laagste gewicht (neem aan dat ze na geboorte eerst afgevallen is) dus hoop dat werkelijke gemiddelde groei wat hoger ligt.

Hoe gaat het met voeden? Hoe vaak voed je? Hoe zijn haar luiers? Gebruik je een speentje? Hoe schat je zelf je productie in? Nog stuwing? Laat je een borst eerst goed leegdrinken? Is er al gekeken naar het borstvoedingsmanagement? Ik zou het eerst daar in zoeken, al hebben jullie wel grotere kans op allergie door al twee broertjes/zusjes met kma, zou allergie dus zeker wel in achterhoofd houden. Belangrijkste is eerst dat er voldoende voeding (minder maar vaker of veel maar minder vaak) in haar maagje komt, daarna pas kijken of de voeding die er in komt ook goed valt.

Hoeveel spuugt ze? Mondjes maat of heel veel? Wil ze dan gelijk weer drinken?

We denken graag met je mee, ben blij dat je iig al wel bij kinderarts loopt (in het ziekenhuis? of bedoel je de arts op het consultatiebureau?)

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

emma

  • Gast
Re:Allergie of een andere oorzaak?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 26, 2009, 19:03:25 »
Hoi Nynke,

Bedankt voor je snelle reactie.
Haar laagste gewicht was 3180 dus ze is een kilo in ruim 8 weken aangekomen, klinkt dat beter?
Wat bedoel je met borstvoedingsmanagement? Ik voed haar om de tweeeneenhalf a drie uur. Als ze veel gespuugd heeft dan kan ze ook vaker komen. Naar mijn idee is er voldoende voeding aanwezig, ik voed 1 borst per keer. Ze spuugt heel veel, de slabben, spuugdoekjes en schone kleren zijn niet aan te slepen. Ze lijkt ook vaak erg misselijk. Herken je dit als een reactie op koemelk? Ze loopt bij de kinderarts in het ziekenhuis, daar hebben ze geconstateerd dat er een spiertje naar de darmen toe verdikt is, maar dat zou waarschijnlijk een gevolg zijn van het vele spugen.

Groetjes Annemieke

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Allergie of een andere oorzaak?
« Reactie #4 Gepost op: oktober 26, 2009, 19:18:16 »
Hai Annemieke,

Ja dat klinkt al beter... 1000 gram gedeeld door acht is een groei van 125 gram gemiddeld per week, is nog niet ruim, maar aangezien ze de afgelopen week is afgevallen, was ze over zeven weken 143 gram gemiddeld per week aangekomen.

Borstvoedingsmanagement bedoel ik mee: het aantal voedingen, voeden op verzoek, aanleggen (techniek, gaat het goed), productie (te veel of te weinig productie, beiden kunnen afvallen tot gevolg hebben), of er factoren zijn die productie of manier van drinken kunnen benadelen, waardoor ukkie te weinig aan kan komen. Naast het spugen... want kinderen die spugen kunnen alsnog goed groeien, daarom wil ik eigenlijk eerst naar het drinken zelf kijken.

Bij een meiske wat heel tevreden is, is er een kans dat ze zichzelf niet goed meldt als ze trek begint te krijgen en pas gaat protesteren als ze echt honger heeft. Als iemand alleen maar eet als het echt honger heeft, kan er maar een bepaalde hoeveelheid voeding per dag in, maagje is immers niet groter dan dat ze oud is...
Als een kindje net zovaak wil drinken als ze trek heeft, heb je kans dat ze veel meer voeding binnen krijgt over de dag heen. Kleinere porties maar dan vaker per dag (kan ze gelijk verteren en er kan al weer vlot nieuwe melk in het maagje)

Je voedt één borst per keer, is die borst dan ook echt leeg? Of heb je het gevoel dat er nog melk in zit? Verslikt ze zich vaak aan het begin van de voeding? Leg je haar nog een tweede keer aan, nadat je haar een boertje heb laten laten en eventueel luier verschoond hebt? Zodat je kan kijken of je borst echt leeg genoeg is en of zij nog wat trek heeft?

Veel spugen kan ook door te snel drinken of te veel lucht mee naar binnen slikken komen. Daarom wil ik ook graag kijken naar (ehm gaat lastig via pc, maar iig vragen/lezen) hoe het met het voeden zelf gaat.

Ik herken het wel als reactie op koemelk, maar... er kunnen ook hele eenvoudige oorzaken aan ten grondslag liggen en zou het jammer vinden als je voor "niets" op dieet zou gaan. Het kan ook nog heel simpel het nog niet goed sluiten van het maagklepje zijn, maar dan nog is haar groei reden om verder te kijken.

Hoe zijn haar luiers??? Hoeveel redelijk volle luiers? Hoe is haar ontlasting? Ik ga ondertussen drie kinderen in bad doen... maar kijk zo meteen weer even.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.