User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 83
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Boodschappen doen met dieet?  (gelezen 77461 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Boodschappen doen met dieet?
« Gepost op: oktober 18, 2006, 16:02:06 »
In het begin van het dieet, is het ontzettend zoeken in de winkels.... om de startende ouders een beetje op weg te helpen, heb ik een aantal "veilige" producten op een rijtje gezet. Lees echter nog wel de verpakkingen na en gebruik daarbij de benamingen voor de allergenen. Producten kunnen in de tussentijd veranderd zijn en dus plots niet meer geschikt voor bij een hypoallergeen dieet...

Onderstaande is koemelk en kippeneivrij.... Alleen koemelkvrij heb ik niet op voorraad, sorry. Soja let ik niet zo op, alleen pure sojaroom, sojamelk, sojatoetjes gaven hier reactie, maar sporen van Soja kunnen we wel verdragen.

Brood: Oerbrood, verschillende soorten. Uitkijken met andere broden want daar zit meestal broodverbeteraar in en in broodverbeteraar zit melk.

Boter: Gouda's glorie zonnepond is veilig, Wajang plantaardige margarine (bakken) is ook veilig.

Broodbeleg: De meeste zoetigheid kan je eten, met uitzondering van chocoladepasta's...  Vleeswaren is ook voldoende keuze in, maar die kan ik zo niet opnoemen omdat bij ons ook reactie op vleeswaren is... (waarschijnlijk door de antioxidanten die daar in zitten)

Avondeten: Aardappelen, groentes, en onbehandeld vlees is veilig. Het vlees mag dus niet behandeld zijn... je zult zelf moeten kruiden en eventueel paneermeel gebruiken, maar ook op paneermeel moet je goed letten... zit vaak ei in.
Kip kan reactie geven, maar vaak ook niet (dus is kwestie van uitproberen, goedkoopste kipsoorten wil nog wel eens ingespoten zijn met water en toevoegingen....)
Pasta kan je ook gewoon eten (de goedkopere pasta, zonder ei dus), als je de saus maar zelf maakt (dus niet uit pakjes). Zie de recepten in de daarvoor bestemde topic.

Koekjes: nizza bisquit, oranje koek van O'lacy's zijn bij mij favoriet. Sommige stroopwafels/koeken zijn ook ei en koemelkvrij.

Tegenwoordig moet het eigenlijk op de verpakking staan, maar hier vertrouw ik nog niet blind op... ben in de afgelopen jaren nog vaak de mist in gegaan... Maar soms kan je je eigen gezonde verstand er ook op los laten. Er zijn namelijk speculaasbrokken waar voorheen geen ei of melk op stond, maar waar wel een glimmend laagje op zat.... dus vaak toch ei/melk.... (hoeveelheid is dan zo miniem dat ze het er niet op zetten)

Tegenwoordig zetten ze er dan op dat het sporen kan bevatten... Maarja, dan weet je eigenlijk nog niets en sommige fabrikanten zijn wel erg scheutig met die mededeling. Ik let dus niet op die mededeling... dan kan je namelijk bijna niets meer eten.

Alle sauzen moet je in principe vermijden, behalve als je ze zelf maakt... Want in de meeste sauzen (ook in poedervorm) zit toch melk....

Enne... Lays naturelchips, (lays patatjes naturel volgens producent ook) zijn koemelkvrij Gekruide chips zijn meestal niet koemelkvrij. En let op: naturel wokkels mogen ook niet, zit melk in!!!!

Zoek je nog iets specifieks??? Laat het me dan weten!

Groetjes Nynke
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 18, 2006, 19:42:01 »
Qua koekjes nog uit merkartikelenlijst (let wel op, is van zes jaar terug!!!)

Koemelkeiwitvrij en kippeneivrij was:
Albert Heijn: Almond cookies, amandelspeculaas, country cookies, Fruit cookies, Kokoskoeken, Spijsbroodjes, zaanse kermis.

Zonnatura: Appelkaneel wafels, brekers (koeken), Chocorijstwafels puur, Kokoskoeken, Mueslikoekjes, Tarwemoutbiscuits, zonnefruitwafels

LU Nederland: Daisy glacee, Liga evergreen appel/bosvruchten/krenten/sinaasappel, Krentenbiskwie

Verkade: Digestive biscuits (Nizza biscuits staan niet op deze lijst, maar ik heb ze in ingredientenlijst en qua reactie dochters niet kunnen betrappen op gebruik van koemelk/ei)

Gulden Krakeling: Drentse kruidcake, kruidnootjes, oranjekoekstukjes, smulkoeken, speculaasmolens

Ik heb voor gemak even bekendere merken genomen.... Kijk wel de ingredienten goed na, maar een eerste indicatie van waar je het moet zoeken, heb je in ieder geval al

Groetjes Nynke
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:06:06 door yfke »
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #2 Gepost op: november 08, 2006, 09:31:12 »
Boter: Gouda's glorie zonnepond is veilig, Wajang plantaardige margarine (bakken) is ook veilig.

Becel light kan ook, LIDL heeft Vita D'or dieet light boter die kan en ALDI heeft ook een kuipje met boter die veilig is, ben zo de naam even kwijt.

Offline astridmv3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.306
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven
    • assepas
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #3 Gepost op: september 22, 2007, 07:19:12 »
Hoi meiden, ik zag van de week bij de Nizzabiscuits iets staan over dat het gefabriceerd is in een fabriek waar melk voorkomt ofzo, dat er iig sporen van melk in zouden kunnen zitten
groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)

Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #4 Gepost op: september 22, 2007, 07:45:16 »
Ha Astrid,

Ik let niet op "wordt gemaakt in......." ook niet op "kunnen sporen bevatten van......"

Datgene wat jij dan al binnen krijgt is zo nihil dat Lisanne (toch?!  :-[) daar ws helemaal niets van gaat merken.
Ik zie het een beetje als die beker waar mijn man melk uitgedronken heeft en ik daar na het wassen koffie uit drink.

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #5 Gepost op: september 22, 2007, 08:39:19 »
Hey Astrid,

Ik gebruik dagelijks nizza hier.... en ja er staat op: kan sesamzaad bevatten en sporen van melk. Dit wil zeggen dat op die productielijn waar ze Nizza maken, ook wel eens producten gemaakt worden met sesam en melk. Maarja, dat kan in principe bij elk product.... neem aan dat je voor Thomas, Sylvie en papa ook gewone boter en melk in de koelkast en op het aanrecht hebt? Kan ook perongeluk een druppel of veegje van aan een product voor jou en lisanne komen. De fabrikanten zijn verplicht die waarschuwing er op te zetten.

Groetjes Nynke
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline astridmv3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.306
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven
    • assepas
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #6 Gepost op: september 22, 2007, 10:18:04 »
Ohhhhhhhhhhhhhhh oke, hihih, dat wist ik (nog) niet
groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)

Offline astridmv3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.306
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven
    • assepas
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #7 Gepost op: september 22, 2007, 22:53:51 »
Vraag me ineens af... zijn er tapanades die je mag hebben? of heeft iemand een lekker recept voor 1tje?

ben zelf dol op olijven e.d.
groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)

Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #8 Gepost op: september 23, 2007, 06:01:18 »
Geen idee, misschien zou je eens kunnen googlen, kijken wat je tegenkomt?
Olijven eet ik voornamelijk gewoon zo, mijn kinders vinden ze ook erg lekker  :D

Offline astridmv3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.306
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven
    • assepas
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #9 Gepost op: september 23, 2007, 13:58:15 »
ja ik ben er ook dol op, de kinderen niet, maar ik zal idd eens googlen
groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)

Offline astridmv3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.306
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven
    • assepas
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #10 Gepost op: september 25, 2007, 09:33:16 »
Nou meiden, ben ik weer met 2 vragen
volgens mij mag het wel, amar weet het toch niet zker

meergranenbollen (af te bakken):tarwemeel, water, gist, tarwegluten, boekweitgrutten, zonnebloempitten, moutmeel (tarwe en gerst), lijnzaad, gejodeerd zout, sesamzaad, tarwebloem, gierst, tarwevlokken, mais, havervlokken, lupine, raapolie, dextrose, emulgatoren E471 en E472e.


Oh nee, hihihi, t blijft bij 1 vraag.
groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #11 Gepost op: september 25, 2007, 10:09:11 »
Zag Lupine staan en er begon een belletje te rinkelen... we hebben hier eerder aandacht aan besteed, betekent niet dat je het niet mag, maar zou het wel in je achterhoofd houden.

De E471:Dieetbeperkingen :
Hoewel vrijwel altijd afkomstig van plantaardige olie, is het gebruik van dierlijk vet, inclusief varkensvet, niet uit te sluiten. Hierdoor zullen bepaalde groepen, zoals veganisten, moslims en joden, deze producten over het algemeen vermijden. Alleen via de producent is te achterhalen wat de oorsprong van de vetzuren is. Chemisch is er geen onderscheid te maken tussen dierlijke of plantaardige vetzuren.

De E472e Diacetylwijnsteenzuuresters van mono- en diglyceriden staat hetzelfde bij als bij de E471

Dus.... lijkt mij in orde, behalve dan dat die Lupine er in zit...

Groetjes Nynke
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline astridmv3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.306
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven
    • assepas
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #12 Gepost op: september 25, 2007, 10:55:53 »
Oke, ik heb het gelezen, twijfelachtig dus
groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)

Offline astridmv3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.306
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven
    • assepas
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #13 Gepost op: oktober 01, 2007, 21:26:15 »
alweer een vraag...
kennisje van mij die ook een kma dieet had (zonder soja) vertelde dat ze ipv kauwgom of snoepjes alleen Mentos at, dat dat wel mocht, klpt dat?
ik kon er niets verdachts op vinden, maar twijfel soms ook aan mijn ogen of ik er niet overheen lees ofzo :-\
groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)

Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #14 Gepost op: oktober 01, 2007, 21:31:32 »
Ja hoor, eet ik ook in alle soorten en maten.