User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 92
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Boodschappen doen met dieet?  (gelezen 77458 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline poekie125

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Vrouw
  • zijn is gegeven, worden doe je zelf
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #30 Gepost op: november 15, 2007, 16:45:14 »
Vandaag voor het eerst boodschappen gedaan, en weer elk etiket staan lezen voordat het mijn karretje inging ROFL
Nou heerlijk om bij de AH je boodschappen te doen, ze hebben een uitstekende manier om hun ingredienten erop te zetten plus een allergielijstje extra..
Ik kon geen Gouda's glorie vinden (zonnepond, bij ons uit het assortiment gehaald want voorheen kocht ik ook wel het vollepond en dat stond er ook niet)
Nu gekozen voor eigen merk "gezond begin" kan niets vinden dat op problemen kan wijzen..
Sas

Offline astridmv3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.306
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven
    • assepas
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #31 Gepost op: november 15, 2007, 19:40:39 »
hier hebben we ook een halvarine/margarine van de appie, die zonder problemen kan
groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #32 Gepost op: februari 27, 2008, 00:25:35 »
Bladerdeeg van euroshopper kan gebruikt worden voor saucijzebrrodjes / appelflappen
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Lijstje met calciumhoudende voedingsmiddelen
« Reactie #33 Gepost op: maart 06, 2008, 22:24:30 »
Heb even lijstje opgezocht waarin voedingsmiddelen en de hoeveelheid calcium vermeld staan. LET OP, bij dit lijstje staan ook allergenen! Dit aangezien niet iedereen dezelfde allergenen moet vermijden, heb ik deze er gewoon bij laten staan. De aantal mg die er achter staat is de hoeveelheid calcium:


Zuivelproducten (per portie) Calcium
50 g mozzarella 346 mg
1 sneetje harde kaas light (30 g) 279 mg
1 sneetje Belgische Gouda (30 g) 256 mg
1 potje yoghurt (gemiddeld) (125 g) 178 mg
1 glas drinkyoghurt (magere) (150 ml) 176 mg
1 glas melk (gemiddeld) (150 ml) 175 mg
1 glas karnemelk (150 ml) 173 mg
1 glas chocolademelk (gemiddeld) (150 ml) 165 mg
30 g Belgische brie 135 mg
100 g platte kaas 116 mg
1 hoekje magere smeerkaas (20 g) 87 mg

Niet-zuivelproducten (per portie)
200 g postelein (4 eetlepels, gekookt) 250 mg
200 g Chinese kool (5 eetlepels, gekookt) 250 mg
1 glas calciumverrijkt fruitsap (150 ml) 219 mg
200 g broccoli (5 eetlepels) 200 mg
1 glas calciumverrijkte sojadrink (150 ml) 165 mg
1 eetlepel tahin sesampasta (15 g) 134 mg
1 blik zalm (85 g) 130 mg
150 g gekookte sojabonen (50 g gedroogd) 112 mg
200 g groene kool (gekookt) 106 mg
1 eetlepel sesamzaadjes (12 g) 94 mg
1 plakje tempeh (75 g) 83 mg
2 gedroogde vijgen (40 g) 77 mg
1 blik sardines (95 g) 70 mg
150 g gekookte kikkererwten 69 mg
een handje amandelen (25 g) 63 mg
200 g groenten voor hutsepot 54 mg
1 plakje tofu (75 g) 51 mg
150 g gekookte witte bonen 46 mg
1 portie waterkers (25 g) 45 mg
1 glas kokosnootsap (150 ml) 36 mg
een handje pistachenoten (25 g) 34 mg
100 g rauwkost (gemiddeld) 31 mg
150 g gekookte linzen 29 mg
10 g tuinkers (als garnituur) 25 mg
een handje walnoten (25 g) 21 mg
1 glas sojadrink natuur (niet calciumverrijkt) (150 ml) 17 mg
1 eetlepel zonnebloempitten (15 g) 15 mg
1 schaaltje verse fruitmengeling (125 g) 15 mg
2 eetlepels havervlokken (30 g) 12 mg
1 glas rijstdrank (150 ml) 9 mg
1 snede volkorenbrood (30 g) 9 mg
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Hazelnoot duo pasta Aldi
« Reactie #34 Gepost op: maart 22, 2008, 13:10:32 »
Sinds kort eten wij van de Aldi de HANO hazelnoot duo pasta

zit het volgende in:

suiker
plantaardige olien
hazelnoten 5.5%
magere cacaopoeder
emulgator (sojalecithine)
aroma (vanille)

hier is het smikkelen en smullen
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline jesni

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 35
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #35 Gepost op: maart 31, 2008, 14:08:05 »


En nog een klein vraagje..Annet jij had gezegd dat de meeste kinderen wel tegen sojalecitine kunnen? hoezo dat? Anders bewerkt? Ik heb nu ook de wajang boter gekocht, daar zit het in. En warempel geen reactie. Maar dan gaat wel een grotere wereld voor me open...

Groetjes Rebeca

hallo Rebeca. Als je met google E322 intoets en dan naar food-info.net gaat.
Daar staat dat lecithine geen problemen geeft. Echter is de lecithine gemaakt van soja en dus soja-lecithine dan kunnen er sporen van soja in zitten. En die kunnen dus wel een allergische reactie veroorzaken.
Soja-lecithine is eigenlijk tot kleine deeltjes verknipte soja,

Misschien kan je er wat mee.

groeten Elma

Offline Ageeth

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.237
  • Geslacht: Vrouw
  • Have a nice day, unless you made other plans
    • WBW Nederland
Filo bladerdeeg van Easy Bakery
« Reactie #36 Gepost op: april 07, 2008, 12:23:55 »
Had van de week gebelt met de fabrikant, en kreeg vandaag reactie terug.
Ik twijvelde vooral om de meelverbeteraar.
Ze hebben me verzekerd dat er geen koemelk, ei, soja of pinda in zit!
Wel bevat het tarwe en gluten.

Kan ik toch eens gaan experimenten met zelfde gemaakte loempia's!

Ik heb ook achter de falafel van AH aan gebelt, en daar wordt ik nog over terug gebelt.
Groet Ageeth
Ontmoetingsdag wbw zaterdag 2 oktober! Kijk op wbwnederland.nl


Offline Nicole

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Nog een chocopasta die mag !!!
« Reactie #37 Gepost op: april 07, 2008, 12:57:11 »
Mijn schoonmoeder is oo driftig etiketten aan het lezen in de winkels en kwam er achter dat de chocopasta die in de meeste supermarkten verkrijgbaar is ook koemelkvrij is, het gaat dan om de duopasta en chocopasta van het merk quin??, ik moet het merk nog even goed bekijken, weet dat het met een q begon, maar wat er na kwam weet ik niet precies meer, het gaat om de glazen potten met een groen/wit etiket.

als ik het merk gezien heb zal ik het even aanpassen, vaak genoeg gehad die pasta, maar komt goed hihi.

Groetjes Nicole


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #38 Gepost op: april 10, 2008, 15:53:02 »
Verkrijgbaarheid van oa wajang, zonnepond en gouda's glorie light mayo

Je zult alsnog even moeten bellen met diverse filialen, ik kan hier bij de dekamarkt bijvoorbeeld de GG light Mayo niet krijgen... alleen als hij in de actiefolder staat. Als gewoon artikel hebben ze hem niet. Het hoofdkantoor is nog voor me aan het uitzoeken welk filiaal hem dan wel zou hebben.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #39 Gepost op: april 10, 2008, 16:04:44 »


En nog een klein vraagje..Annet jij had gezegd dat de meeste kinderen wel tegen sojalecitine kunnen? hoezo dat? Anders bewerkt? Ik heb nu ook de wajang boter gekocht, daar zit het in. En warempel geen reactie. Maar dan gaat wel een grotere wereld voor me open...

Groetjes Rebeca

hallo Rebeca. Als je met google E322 intoets en dan naar food-info.net gaat.
Daar staat dat lecithine geen problemen geeft. Echter is de lecithine gemaakt van soja en dus soja-lecithine dan kunnen er sporen van soja in zitten. En die kunnen dus wel een allergische reactie veroorzaken.
Soja-lecithine is eigenlijk tot kleine deeltjes verknipte soja,

Misschien kan je er wat mee.

groeten Elma


beetje laat, maar alsnog:

deze stelling is onjuist!

sojalecithine zijn de zaadjes uit soja, dit staat dus los van sojameel/olie/melk e.d.
Wanneer op een etiket staat dat er lecithine inzit, zonder toevoeging van soja of ei oid, dan kan het product sporen bevatten, echter  wanneer er staat sojalecithine, dan is dit dus zo bewerkt etc. de zaad appart van de rest dat het geen enkelspoortje soja bevat. en dus geheel los van elkaar staat.  sojalecithine is een vet geen eiwit.

en een allergie is een "ziekte"waarop mensen op eiwitten van het product reageert.
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #40 Gepost op: april 10, 2008, 16:06:17 »
hmm  wat zit er in die mayo  :???:

gevonden dus de gouda;s glorie:

Ingredienten: Water, plantaardige olien, gemodificeerd zetmeel, azijn, tarwezetmeel, voedingsvezel, zout, mosterd (water, mosterdzaden, azijn, zout en kruiden), voedingszuur: E270, conserveermiddel: E202, verdikkingsmiddel: E415, aroma's, plantaardig eiwit, zoetstoffen: E950, E954, anti-oxidant: E385, kleurstof: E160A

 :huilen: niet dus
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:09:28 door yfke »
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline jesni

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 35
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #41 Gepost op: april 17, 2008, 14:44:53 »


En nog een klein vraagje..Annet jij had gezegd dat de meeste kinderen wel tegen sojalecitine kunnen? hoezo dat? Anders bewerkt? Ik heb nu ook de wajang boter gekocht, daar zit het in. En warempel geen reactie. Maar dan gaat wel een grotere wereld voor me open...

Groetjes Rebeca

hallo Rebeca. Als je met google E322 intoets en dan naar food-info.net gaat.
Daar staat dat lecithine geen problemen geeft. Echter is de lecithine gemaakt van soja en dus soja-lecithine dan kunnen er sporen van soja in zitten. En die kunnen dus wel een allergische reactie veroorzaken.
Soja-lecithine is eigenlijk tot kleine deeltjes verknipte soja,

Misschien kan je er wat mee.

groeten Elma


beetje laat, maar alsnog:

deze stelling is onjuist!

sojalecithine zijn de zaadjes uit soja, dit staat dus los van sojameel/olie/melk e.d.
Wanneer op een etiket staat dat er lecithine inzit, zonder toevoeging van soja of ei oid, dan kan het product sporen bevatten, echter  wanneer er staat sojalecithine, dan is dit dus zo bewerkt etc. de zaad appart van de rest dat het geen enkelspoortje soja bevat. en dus geheel los van elkaar staat.  sojalecithine is een vet geen eiwit.

en een allergie is een "ziekte"waarop mensen op eiwitten van het product reageert.



Hoi Yfke

Ik snap er werkelijk niks meer van.
Ik heb de info van food-info dus de wageningen universiteit voor voeding ed. En uit een boekje wat geheel over lecithine gaat.

Wij moeten onze zoontje ook soja vrij houden.
De dietiste heeft aangegeven dus ook soja-lecithine vrij.
Maar wat is dan nu wijsheid?

lecithine op zich heeft volgens mij niks te maken met soja-lecithine.
Dat is een vet. Maar is het gemaakt uit soja en dus soja-lecithine dan kunnen er lijkt mij wel allergische reactie op treden.
Dit leek mij heel logische.
Ik kom dus van jou info een beetje weer met mijn handen in het haar.
Misschien wil je me nog een keer proberen het uit te leggen?

Groeten Elma



edit: vraag even uit quote gehaald
« Laatst bewerkt op: april 17, 2008, 14:52:47 door mamavanfloor »

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #42 Gepost op: april 17, 2008, 19:16:26 »
Hey Elma!

Een reactie op lecithine KAN wel, maar komt niet veel voor. Daarom kan je meestal wel de soja lecithine (en soja olie trouwens ook) gebruiken terwijl je een allergie/intolerantie voor soja hebt. In sommige gevallen (en yfke heeft daar het grootste voorbeeld nu ongeveer op bed liggen  ;-)) geeft het WEL een reactie, maar bij de meeste mensen niet. Als je het al wel gelijk vanaf het begin weglaat, zou de lecithine de meest veilige provocatie zijn...

Ik heb de lecithine niet weggelaten, ging hier gewoon goed.

tekst van food.info
Citaat
Lecithinen geven geen allergische reacties bij mensen met een soja of kippe-eiwit allergie. Echter, bij soja-lecithine kunnen er sporen van soja-eiwit aanwezig zijn en daardoor bestaat er een kans op een allergische reactie.

Zoals ik dit lees... als je al allergisch bent voor soja bestaat er een kans (dus HOEFT niet... ) dat je een reactie kan krijgen.

Groetjes Nynke
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Mix voor macaroni en spaghettie van delicato (aldi)
« Reactie #43 Gepost op: april 27, 2008, 21:33:07 »
Ik heb een kruiden groentenmix voor macaroni/spaghettie van de Aldi gevonden die hier in huis goed gaat.
Mix voor macaroni en spaghettie van delicato     met groenten, kruiden en specerijen

er zitten wel tomaten en E621 in voor degenen waar dit niet bij kan.

Er het is een pakje met 4 zakjes. Voor de snelle macaroni vind ik hem erg lekker.


Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Anneke

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Vrouw
Re: Boodschappen doen met dieet?
« Reactie #44 Gepost op: mei 01, 2008, 13:51:17 »
Op de markt bij bakkerij het stoepje (www.stoepje.nl) hebben ze heel wat soorten brood zonder melk/soja/ei.

Je kunt alle producten bekijken en dan onderaan op allergeen informatie klikken, je krijgt dan een lijstje met welke allergenen er in zitten. Je kunt ook zoeken bij allergie info, daar geef je vinkjes in het vakje(s) dat er niet in mag zitten en je krijgt een lijstje met producten te zien.

Nu nog hopen dat ze betreffende producten hebben bij de markt kraam, anders ga ik vragen of ze t volgende keer mee kunnen nemen (denk t wel want we zijn vaste klant, alleen nu dus ff ander brood voor mij)

Edit Nynke: even dubbele ticker weggehaald, staat ook al in je sig.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2008, 14:04:27 door Balletje »