User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 30
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: borstvoeding afbouwen...wat dan?  (gelezen 4422 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mamavan5

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 11
borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Gepost op: oktober 19, 2010, 22:31:59 »
Hallo, ik geef mijn dochter van bijna 12 maanden borstvoeding,
en volg voor haar een dieet vrij van o.a. koemelk, soja, noten, ei, peulvruchten, varkensvlees.

Nu wil ik af gaan bouwen met de borstvoeding, maar wat kan ik haar dan geven ipv borstvoeding?

Ze drinkt nog zo'n 4 keer per dag bv en wil maar kleine beetjes warm water of diksap.

wel eet ze brood, ongeveer 1/2 a 1 bij iedere maaltijd, en s'avonds een warme prak.
een stukje soepstengel of kaakje tussendoor en soms een paar stukjes peer of mandarijn.

Er zit niet veel melk meer in mij borsten,heb ik het idee, maar wat is de beste manier om af te bouwen?
en hoe lang duurd dat?

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 20, 2010, 08:01:35 »
Hai Mama van 5,

Vanaf een jaar hebben kinderen nog zo'n 300 cc aan melkproducten nodig en dat is best lastig als ze allergisch is voor koemelk en soja. De borstvoeding is het makkelijkst, waarom wil je afbouwen? Nu nog overschakelen op dieetvoeding is erg lastig, de smaak is niet echt uitnodigend voor je dochter. Als je echt wilt stoppen met de borstvoeding, zou je eigenlijk samen met een diëtiste moeten kijken of ze via haar vaste voeding voldoende eiwitten, vitamines en mineralen binnen krijgt. En of je het al zonder dieetvoeding zou kunnen redden.

Voordat ik het hele verhaal over afbouwen ga typen (moet mijn dochter nog even schminken en naar school brengen) zou ik je willen vragen waarom je wilt stoppen en of je er echt zeker van bent, of dat je tegen problemen en/of vooroordelen van anderen aanloopt waar we je misschien mee kunnen helpen.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamavan5

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 11
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 20, 2010, 08:47:27 »
Hoi, Bedankt voor je reactie!

Waarom wil ik stoppen?!! Tja....eigenlijk ben ik het wel een beetje 'beu'...ik woon afgelegen en kan vrijwel nooit weg,
en met de borstvoeding al helemaal niet. Kolven vind ik een ramp dus dat is geen optie.
En het dieet vraagt ontzettend veel van me, ik ben nu 10 kg afgevallen, op zich was dat geen probleem,
maar ik ben snel moe, heb weinig energie en met 5 kids waarvan de oudste 7 is, is dat niet zo fijn...

Maar...wat jij zegt over anderen is ook wel waar. Ik krijg ontzettend weinig steun van familie/kenissen.
Alleen m'n man staat achter me, maar vaak heeft hij er geen erg in, waardoor hij vraagt of ik daar ook van wil,
en dan moet ik zeggen: nee, daar zit ei/melk/o.id in! en dat maakt me echt depri!

Vooral van moeder en schoonmoeder krijg ik veel tegenstand, van de ene uit bezorgdheid van de ander uit onwil lijkt het wel.

Nu na een heel jaar dieet en borstvoeding, vraagt ze zich nog af waardoor ik toch zo afval: o zit je op dieet? welk dieet?
ja, voor je dochter! maar daar val je toch niet zoveel van af??


Dan wordt ik kwaad, maar dat kan ik natuurlijk niet laten merken, dus krijgt m'n man de volle laag... :bloosmeer:

Daarom heb ik me voorgenomen om 1 jaar bv te geven, bij de oudste was het 6 maanden, de andere 4 en 3 maanden en de 4de heb ik
door verkeerde voorlichting helemaal geen bv gegeven, wat ik nog altijd heel jammer vind.
Vind het van mezelf toch best knap dat ik nu een jaar volgemaakt heb, maar voor m'n lijf, gezin en relatie met m'n man
denk ik dat het beter is dat ik zal stoppen...maar nu twijfel ik weer...

Kan het kloppen dat je door bv geen zin in gemeenschap hebt?  :bloosmeer: ik heb er totaal geen behoefte aan, maar m'n man wel,
en dat gaat een beetje verkeerd tussen ons, daarom wilde ik stoppen met bv zodat het als het goed is weer terug zou komen...


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 20, 2010, 10:39:15 »
Hai,

Er zijn dus meerdere dingen die meespelen. Daar moet toch een oplossing voor te vinden zijn? Ik ben in het begin ook heel veel afgevallen door het hypoallergene dieet, maar de derde keer wist ik al veel meer dan de eerste twee keren en ben ook minder afgevallen! Er zijn nog zoveel dingen die je wel mag of gewoon vrij eenvoudig kan maken...

Loop je bij een diëtiste? Heb je al eens uit laten zoeken of je wel voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt? Sommige stofjes heb je namelijk ook nodig om opgewonden te raken, zink is volgens mij één van die stofjes.

Nou is een gezin met vijf kids al behoorlijk druk en als één daarvan nog maar zo klein is, wordt er al veel van je gevraagd. Ze willen allemaal knuffelen, aandacht, vragen veel van je, als dan je man ook nog eens wat wil... kan ik me voorstellen dat je daar even niet op zit te wachten. Voor mannen ligt dat anders, aan hun wordt niet zoveel getrokken.

Wat knap dat het je bij deze jongste een jaar gelukt is!!! Super!

Qua eten hebben wij eigenlijk voornamelijk dingen in huis die we allemaal mogen hebben. Dan is het ook minder verleidelijk. Met verjaardagen ook, heb ik voornamelijk hapjes die binnen ons dieet passen.

Nu heb ik weer visite en de kapster komt zo, later op de dag kom ik er nog wel weer op terug.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamavan5

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 11
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #4 Gepost op: oktober 20, 2010, 16:31:05 »
Ik heb op advies van het consultatieburo weleens contact gehad met een dietiste,
maar dat vond ik geen succes, moest alles maar uitproberen en bij reactie stoppen...
Het liefst zag ze dat ik overging op flesvoeding  :nee:

Toen ben ik bij de dietiste van Kinderhaven geweest, en zij heeft mijn voedingspatroon nagekeken,
en dat was toen voldoende.

Mijn dochter van 7 mag eindelijk haar dieet versoepelen, dus nu zijn er weer wat lekkere dingen in huis,
dat is wel moeilijk om er vanaf te blijven, maar na zo'n poos vind ik het ook weer flauw van mezelf als ik het voor haar niet zou kopen...

Ik denk dat ik toch maar af ga bouwen, heb denk ik gewoon weer tijd voor mezelf nodig... :( :(

Offline jacq77

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 43
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2010, 20:41:01 »
Hoi mama van 5,
tjonge wat pittig, zo alles bij elkaar. Je vraag om af te bouwen is heel begrijpelijk. Ik heb zelf (na 21 maanden gestopt) ook regelmatig op het punt gestaan om te gaan stoppen met de bv. En ook mijn vragen hier regelmatig neergelegd. En uiteindelijk tóch weer de moed gevonden om door te gaan. Ook wel een beetje noodgedwongen hoor, want wat hier al eerder is genoemd is waar: je dochter zal toch iets van melkprodukten of melkvervanger binnen moeten krijgen. En een dieetprodukt op deze leeftijd heeft weinig kans van slagen helaas. Mogelijk is je dochter binnenkort wel over de soja-allergie heen. Dat was bij ons na 1 1/2 jaar het geval, en dat scheelt zó enorm veel in de belasting voor jezelf het het dieet! Ik liep toen trouwens al bij een dietiste die ik via de beroepsvereniging gevonden had en die ons zou kunnen helpen met het berekenen van alle voedingsstoffen die mijn zoon nodig zou hebben als ik geen bv meer zou geven. Uiteindelijk hoefde dat dus niet omdat de soja gewoon kon. Maar nog heeft het veel moeite gekost om wat sojamelk en sojatoetje bij hem naar binnen te krijgen hoor.
Mocht je het toch gaan proberen: wat in ieder geval nodig is is extra kalk (via huisarts), extra eiwitten en vit B (dmv veel bonen en vlees (100g)en volkoren brood).  Wat betreft dat afbouwen: je zegt zelf al dat er niet veel meer in je borsten zit voor je gevoel. Afbouwen gaat waarschijnlijk vrij gemakkelijk. Laat ( per week) een voeding zitten, en bied wat ander vocht in een bekertje aan (water, slappe thee, diksap). Waarschijnlijk krijgt ze de eerste tijd van gewenning niet veel vocht binnen. Dat duurt even, maar went vaak vanzelf.
Maar in eerste instantie zou ik toch zeggen: probeer toch te kijken of je nog door kunt gaan met voeden. Mogelijk terugbouwen naar 3x per dag (dan red je de 300ml vast ook wel), en wat minder strikt te worden met de voedingstijden (en jezelf dus wat meer vrijheid te gunnen met uit huis gaan). Verder jezelf goed verwennen met allerlei lekkers dat wél binnen het dieet valt (zie eerdere draadjes op deze website) en het 's avonds wat gezellig te maken. Probeer je man uit te leggen wat je motiveert om door te gaan, en wat niet, zodat je het wel/niet doorgaan ook samen kunt dragen. Begrip voor elkaar draagt een hoop bij aan een goede verstandhouding en meer... Succes ermee!
Groetjes,
Jacqueline, mamav3.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #6 Gepost op: oktober 20, 2010, 23:41:28 »
Ik ben er nu aardig aan gewend en zie ook de voordelen voor mezelf met het dieet. Laat dus wat makkelijker de verleidingen staan. Voordeel is ook dat ik mijn grootste verleiding (broodje hamburger) ook allergeenvrij heb kunnen vinden!

Bedenk jezelf wat je het meeste mist, wat je het liefst weer zou willen kunnen eten... kaas is lastig, ook één van mijn lievelingskostjes, maar die is na een x-periode wel weer mogelijk geworden gelukkig!

Wellicht nog een stimulans... wat jij eet, wil jouw kleine meid ook! Als jij zonder dieet kan gaan eten, kunnen de oogjes van je lieve meisje je behoorlijk veel twijfel gaan geven. Mijn meisje trekt het, omdat ik met haar mee doe, ondanks dat wij al gestopt zijn met de borstvoeding. Van mijn bord mag ze altijd mee eten! En dat doet haar goed.

Minderen met voedingen kan, natuurlijk! Met 3 voedingen kom je ook wel aan de 300 ml toch? Misschien zelfs met twee ook wel! Wat extra broccoli, sesam en vlees...

Helemaal stoppen hoef je niet, tenzij je zelf echt wil stoppen. Je productie is nu als het goed is zo ver, dat het aanmaakt wat op dat moment gevraagd wordt. De ene dag wat minder, de andere dag wat meer... geeft je ook al meer speling in je "eigen-tijd" Die tijd heb je ook nodig, maar betekent toch niet dat je helemaal moet stoppen met voeden?

Dat die diëtiste het toen voldoende vond, betekent niet dat het nu nog voldoende is. Wellicht om gewoon te kunnen leven, maar voor bepaalde activiteiten zijn meer stofjes nodig.

Denk er gewoon eens over, ik heb de schuld vaak genoeg aan de borstvoeding gegeven, maar kan uit ervaring zeggen dat het daar niet aan ligt...

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamavan5

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 11
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #7 Gepost op: oktober 21, 2010, 16:34:55 »
Bedankt nog voor jullie reactie's en meedenken!
Dat geeft me toch weer wat moed!

Ben vandaag naar het consultatieburo geweest, en zowaar!! had iemand die ik nog kende uit mijn vorige woonplaats,
en dus ook mijn situatie wist, en idd, 2 a 3 keer voeden is ook goed!
Denk dat ik s'morgens en s'avonds nog doe en dan die ene keer per dag kijk wanneer ze het zelf wil.

IK GA DUS GEWOON DOOR MET VOEDEN!!!!  :goed: :goed: :goed: :goed:

Het dieet vind ik nu sober, wat niet wil zeggen dat ik niet af en toe een koekje kan nemen,
maar ik ben ook gestopt met kruiden en specerijen, en dat maakt het zo moeilijk vind ik...
Hebben jullie nog een hartige tip? want dat vind ik het moeilijks, dat het allemaal zo snel zoetigheid is wat je mag eten,
en geen lekker soepje ofzo!

Ben iig blij dat ik dit forum ontdekt heb!!

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #8 Gepost op: oktober 21, 2010, 17:00:33 »
Super dat je doorzet. Wilde dat ik dat had gedaan bij mijn eerste, maarja dat is achteraf. Hopelijk deze keer beter.
In het receptendraadje op het allergiegedeelte vind je verschillende recepten en in het draadje boodschappen doen met allergie zetten we alles neer wat we tegenkomen wat in zoverre allergeenvrij is. Succes.
Als je nog speciale dingen mist dan horen we het wel, dan doen we ons best met meedenken. Al maken de kruiden eruit ook wel wat moeilijker. Welke kruiden vermijd je??
 :knuf:



Offline mamavan5

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 11
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #9 Gepost op: oktober 22, 2010, 21:25:17 »
Ik kan de recepten niet inzien  :( hij geeft aan dat ik moet inloggen wil ik ze kunnen lezen, maar dat helpt nog niet  :(

Tja, welke kruiden/specerijen ik niet gebruik?  Het is meer dat ik produkten met kruiden niet meer gebruik,
maar van de week zonder nadenken een stukje oranje paprika aan dochterlief gegeven en dat ging goed, geen reactie!
Dus paprikachips gaat wel!

Geen dille, tomaat, groentesoep, tomatensoep, kruidenboter, nasi, bami, loepmia, ontbijtkoek ben ik ook mee gestopt op aanraden van dietiste,
en toen werd haar eczeem wel rustiger!

Heb vandaag rijstemelk gekocht, ze heeft er een beetje van op, en vond het lekker!! Gelukkig!

Kan ik daar reactie op verwachten, of heeft het helemaal geen relatie met echte melk? Dus dat ze er ook niet op reageerd?

Bedankt weer voor jullie reactie's!

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #10 Gepost op: oktober 22, 2010, 21:44:58 »
Via de linkenlijst werkt het inderdaad niet altijd, maar als het goed is kun je wel via het gewone receptendraadje (eigen recepten) zoeken. Kost wat meer tijd om door te zoeken, maar dan kun je ze wel lezen.

Rijstemelk vind bo echt smerig (en ik eigenlijk ook wel). Ok gebruik het wel door producten heen als ik bijv pannekoeken bak. Rijstemelk is eigenlijk gewoon rijstennat, dus water wat overblijft na het koken van rijst zover ik weet. Heeft in ieder geval niets te maken met dierlijke melk. Als ze gewoon witte rijst kan hebben, zou dit dus ook geen probleem  moeten zijn. Je zou ook nog havermelk kunnen proberen (je laat geen granen weg toch?!), heeft een wat sterkere smaak en ik ben er ook niet echt dol op, maar sommige vinden het wel lekker. Verkrijgbaar bij reformwinkel.

Groentensoep kun je natuurlijk ook gewoon zelf maken met een runderschenkel om boulion te trekken en dan groenten erin die goed gaat. Eventueel balletjes van puur rundergehakt. Als je gelijk een grote pan maakt kun je het nog invriezen in meerdere porties.
Kruidenboter zou je kunnen proberen om zelf te maken met bijv. boter die wel mag (wajang, vloeibare boter enz) en bruchettakruiden. Heel voorzichtig proberen.
Ontbijtkoek gaat hier wel goed, al heb ik alleen de naturel in huis, en niet de kruidenkoek die je ook vaak kunt kopen, misschien scheelt dat ook al, maar dat kan alleen jij bekijken.
Er staat in het receptendraadje ook een recept voor witte saus voor bij bijv de pasta of op de groente. Ik heb hem zelf nog niet uitgeprobeerd maar oa nynke vind hem geloof ik heerlijk.
 
Misschien nog een tip om te snacken. Ik maak graag popcorn, kun je zout zout of naturel eten.

Trouwens leuk om eens iemand anders te horen die bekent is met de kinderhaven. ik geloof dat ik zelfs bij artsen nog n ooit wat anders heb gehoord dan  :???: :???: :???: als ik het noemde. Heb 28 okt weer tel consult met de diethiste. Eerst waar ik het gevoel had dat ze meer wist dan hier op het forum en waar ik wat aan had.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #11 Gepost op: oktober 23, 2010, 12:16:49 »
Ik heb in de receptenindex het topic over bijgerechten nu even aangepast, alle urls veranderd van .info naar .nl, werkt het nu wel??? Zo ja, dan doe ik de rest straks ook nog even.

Rijstemelk is puur kookwater van rijst, zit dus echt geen melk in. Zo ook bij havermelk (qua smaak lekkerder, alleen geen extra calcium toegevoegd)

Ik laat ook alle gemengde kruiden en marinades weg, de smaakversterker valt hier vaak niet goed. Ik kan wel zout, witte peper (zwart ging eerste tijd niet goed), oregano, basilicum en tijm gebruiken. Knoflook ging alleen eerste jaar niet goed, daarna kon ik het wel gebruiken gelukkig!

Kan dus nu zelf kruidenboter maken (met gouda's glorie zonnepond of een andere boter die koemelkvrij is). Al mijn vlees kruid ik zelf, was in het begin echt wennen en oefenen, maar heb het ondertussen al behoorlijk onder de knie. 

Ik eet echt lekker uitgebreid en overwegend hartig, hou namelijk niet zo van zoet. Kijk eerst maar even of de linkjes nu werken (bij bijgerechten), ik heb het probleem wat gemeld werd over de linkjes zelf nooit gehad, dus kan niet controleren of het nu opgelost is.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #12 Gepost op: oktober 23, 2010, 12:44:55 »
Bij mij werkt het lijstje bijgerechten nu wel, tenminste de link die ik geprobeerd heb. Super, zoekt een stuk makkelijker. :goei: :goei:
Ben zelf ook langzaamaan mijn kast aan het leegeten om hem te gaan vullen met pure producten dus kan het lijstje goed gebruiken. Nu kan ik zelf de smaakversterkers en zo nog hebben en voor bo maak ik dan af en toe wat simpels, maar straks kan dat niet meer dus nu maar snel al die pakjes opmaken, hihi.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #13 Gepost op: oktober 23, 2010, 12:52:14 »
Super, dan pas ik de andere linkjes ook nog even aan straks.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamavan5

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 11
Re:borstvoeding afbouwen...wat dan?
« Reactie #14 Gepost op: oktober 27, 2010, 16:09:48 »
Ik zal weer eens kijken dan bij de recepten! Bedankt iig voor de moeite!

Ze wordt vrijdag 1 jaar!!
En zit nu spontaan op 2 a 3x borstvoeding!
Het dieet houden gaat weer goed, ben weer door m'n dipje heen!

Ze krijgt nu kiezen, haar weerstand is erg laag, dus nu stoppen vind ik zielig, we gaan dus nog even door!

Kreeg vorige week de opmerking: o, als je NU nog borstvoeding geeft, met 1 jaar,
dan vind je het gewoon leuk, anders had je allang gestopt!

Vond dat echt pijn doen, zeg...zit je daar speciaal voor je kind moeite te doen, en dan zeggen ze zo iets  :snif:

Kan daar slecht tegen, en schiet dan in de verdediging...bah!!!