User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 70
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Eigen recepten  (gelezen 103064 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anouschka

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.197
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eigen recepten
« Reactie #90 Gepost op: augustus 07, 2008, 20:49:17 »
Anneke, hoe maak jij die rijstebrij?
Is dat rijstepap?
Goh, nog niet aangedacht. Geen idee of Nele  dat lekker vindt. Maar ikke wel!  :P

Jelly pudding. mwa... ben ik zelf niet zo gek op. Maar... ik kan het proberen. Misschien is eigen gemaakte ook wel lekker.
Nu vraag ik me af... zou griesmeelpudding te maken zijn van rijstmelk? Deden we vroeger thuis met zakjes griesmeel uit de winkel. Geen idee of daar iets inzit wat ik niet mag. Maar dat ga ik nakijken in de winkel!

Ik kom door jou nog op ideeen!!  :goed:
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:44:44 door yfke »

Offline Anneke

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eigen recepten
« Reactie #91 Gepost op: augustus 07, 2008, 20:55:46 »
rijstebrij is idd rijstepap. Je kookt (witte)rijst in rijstemelk, als je verhoudingen wilt zal ik t op moeten zoeken, hoe meer rijst hoe dikker de pap/brij.

ik heb griesmeel pudding nog niet geprobeerd, wel custard maar dat was geen succes (werd weer zo dun als melk bij het afkoelen). Ik heb een pak griesmeel in huis (honig?), daarmee zou ik nog steeds proberen met rijstemelk maar das ook nog niet gelukt.

Heb nu ook haver melk meegenomen, is dat wat? en gebruiken jullie het op dezelfde manier als rijstemelk?

Anouschka, ben benieuwd wat je allemaal gaat 'brouwen'

Anneke


 

Offline Anouschka

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.197
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eigen recepten
« Reactie #92 Gepost op: augustus 07, 2008, 21:08:21 »
Havermelk heb ik nog niet geprobeerd. Ik wist niet eens dat het bestond.
Maar die griesmeel en rijstpap wil ik gaan uitproberen!

Offline Anneke

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kruidkoek
« Reactie #93 Gepost op: augustus 11, 2008, 16:01:33 »
Kruidkoek

Vrij van koemelk, kippenei, soja, pinda, noten.

Deze oer-Hollandse kruidkoek is supermakkelijk te maken, in een cakevorm. Let er wel op dat alle ingredienten klontvrij zijn.


Ingredienten:
250 gr bloem
mespunt zout
3 theelepel bakpoeder
60 g. donkere basterdsuiker
1 theelepel kaneel
½ theelepel gestampte muisjes
mespunt nootmuskaat
mespunt peper
mespunt gemberpoeder
100 g stroop
2 dl water
wat olie om in te vetten


Benodigdheden:
Oven, cakevorm, taartrooster


Bereiding:
Verwarm de oven voor op 160 ° C en vet een cakevorm in.

Meng alle droge ingredienten in een kom en voeg daarna de stroop toe. Meng er steeds een deel water doorheen, tot een dik vloeibaar deeg ontstaat. Schep dit in de vorm.

Plaats de cakevorm op een rooster, iets onder het midden van de oven. Bak in 70-80 minuten gaar.
Laat de koek uit de oven nog enkele minuten in de vorm zitten en daarna op een taartrooster helemaal afkoelen.

Variaties
*   Snijd de kruidkoek horizontaal door in twee lagen, bestrijk de beide helften met jam en leg deze weer op elkaar of leg tussen de lagen bijvoorbeeld kersen uit pot.
*   Bestrijk de bovenkant met een laagje glazuur; echt feestelijk! (als de koek uit de oven is)
*   Wat rozijnen door het beslag roeren vlak voor het de vorm in gaat

Edit: layout
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:44:30 door yfke »


 

Offline Anneke

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kruimelvlaai met peren en gember
« Reactie #94 Gepost op: augustus 11, 2008, 16:03:51 »
Ook voor mensen die niet zo van gember houden, iedereen hier die niet van gember houd vond de vlaai erg lekker (gember is niet overheersend)


Kruimelvlaai met peren en gember

Vrij van koemelk, kippenei, soja, pinda, noten.

Ingredienten:

Deeg
175 g bloem
75 g boter (wajang)
snufje zout
2 eetlepels water

Vulling
4 handperen
citroensap

Kruimeldeeg
175 g bloem
  75 g boter (wajang)
  75 g bruine rietsuiker
  90 g grofgehakte gember
 Benodigdheden
Oven, vlaaivorm  (23 cm )


Bereiding:
Wrijf van de bloem en boter een kruimeldeeg. Voeg het zout en het water toe en kneed er een bal van. Koel deze 30 minuten.
Verwarm de oven voor op 190° C.

Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkvlak en bekleed er de vlaaivorm mee. Doe er een noodvulling in en bak de bodem 10-15 minuten. Laat de bodem afkoelen.

Maak de peren schoon, snijd ze in plakjes en schik ze op de bodem. Besprenkel ze met citroensap. Peren op de bodem leggen, evt eerst wat custard of paneermeel/beschuit ivm het vocht.

Wrijf voor het kruimeldeeg de boter en bloem door elkaar en roer de suiker en gember erdoor. Strooi het kruimeldeeg over de peren.
Bak de taart in 30-40 minuten goudbruin.

Serveertip
   Dien de vlaai warm of koud op.


edit: layout
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:45:28 door yfke »


 

Offline Anneke

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Vrouw
Re: Appeltaart met abrikozenjam
« Reactie #95 Gepost op: augustus 11, 2008, 16:04:27 »
Appeltaart met abrikozenjam
Vrij van koemelk, kippenei, soja, pinda, noten.

Ingredienten:

300 g bloem, gezeefd
mespunt zout
½ theelepel bakpoeder
200 g wajang  margarine, kleingesneden
150 g witte basterdsuiker
evt. wat citroenrasp
5 zoetzure appels
evt. 2 eetlepels citroensap
suiker
3 eetlepels abrikozenjam



Benodigdheden:
Oven, springvorm (26-28 cm)
Bereiding

Kneed bloem, zout, bakpoeder, basterdsuiker, kleingesneden margarine en desgewenst citroenrasp snel tot een samenhangend deeg. Laat de deegbal in plastic folie een uur in de koelkast opstijven.

Schil de appels en snijd ze (zonder klokhuis) in kleine stukjes. Appel, citroensap en evt. wat suiker naar smaak door elkaar roeren.
Verwarm de oven voor op 200ºC. Vet de springvorm in en druk 2/3 deel van het deeg op de bodem uit. Vorm rolletjes van de helft van het resterende deeg, leg deze langs de opstaande rand en druk met de vingers 2-3 cm omhoog. Schep het appelmengsel in de vorm. Rol de rest van het deeg dun uit en snijdt er repen van; leg deze in ruitpatroon over de appel. Verdeel tot slot de jam over de "gaatjes" in het ruitpatroon.
Bak de taart in 60 minuten gaar en bruin.


edit: layout
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:46:43 door yfke »


 

Offline Anneke

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Vrouw
Re: Boterkoek
« Reactie #96 Gepost op: augustus 14, 2008, 13:56:50 »
Boterkoek

Ingredienten:
300 gr bloem
140 gr suiker
250 gr wajang (heel pakje)
Snufje zout

een spring/boterkoek vorm van 26 cm


Wekwijze:
Oven om 200 graden voor verwarmen, vorm invetten (bodem met bakpapier als t een springvorm is)

Zachte boter met suiker en zout tot een romige massa roeren, geleidelijk de bloem er bij doen.

Deeg in de vorm uitdrukken tot een mooie platte koek, 1 cm van de kan vrij houden. Glad maken met een natte lepel, telkens even onder de warme kraan houden.

De vorm in het midden van de oven zetten, 20-25 minuten. Bovenkant goudbruin en de binnenkant nog zacht.
Af laten koelen in de vorm.

Tip
-   voeg een zakje vanillesuiker toe aan de suiker
-   voeg 10 gram koek/speculaaskruiden toe aan het deeg


edit: layout
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:47:07 door yfke »


 

Offline Anneke

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gember koek
« Reactie #97 Gepost op: augustus 14, 2008, 14:01:39 »
Gember koek

Ingredienten:
250 gr bloem
125 gr basterdsuiker
170 gr boter (wajang)
200 gr gember + siroop
½ tl bakpoeder
Zout


Werkwijze:
Oven 150 graden voorverwarmen

Gember fijn snijden (of fijn gesneden kopen)

Zachte boter met suiker, gember en de siroop door elkaar roeren. Bloem, zout en bakpoeder er bij doen (zeven).

In een ingevet bakblik (evt bakpapier op de bodem) uitdrukken. 75 min bakken.

Tip
-   helft van de gember door het beslag doen, dan 1 laag beslag doen, andere helft van de gember er op leggen en afdekken met rest van het beslag.


edit: layout
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:47:33 door yfke »


 

Offline Anneke

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eigen recepten
« Reactie #98 Gepost op: augustus 14, 2008, 14:07:39 »
Rijstebrij

Ingredienten:
Dun: 1 ½ liter rijstemelk, 150 gr rijst, evt zout
Middelmatig: 1 ½ liter rijstemelk, 225 gr rijst, evt zout
Dik: 1 ½ liter rijstemelk, 300 gr rijst, evt zout

Werkwijze:
De melk met zou aan de kook brengen, dan al roerend de rijst er bij doen. Blijf roeren tot de melk weer kookt, dan op een zacht vuur gaar en gebonden laten worden (ong 1 uur). Roer de rijstebrij pas als ze gaar is en van t vuur af.

Ik doe t net ff anders:
Ik zet de rijstemelk (meestal ½ liter, is voor 2 personen of 2 dagen) op met de rijst er in, dan op laag vuur laten staan tot de meeste melk is "opgenomen"


edit: layout
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:48:24 door yfke »


 

Offline Anneke

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eigen recepten
« Reactie #99 Gepost op: augustus 14, 2008, 14:11:26 »
nog niet uitgeprobeerd
Bessensap pudding met griesmeel

Ingredienten:
750 ml bessensap
250 ml water
90gr griesmeel
175 gr suiker
Stukje pijpkaneel of schil van ½ citroen


Werkwijze:
Bessensap met water en kaneel/citroen aan de kook brengen. Langzaam steeds roerend de griesmeel en de suiker toevoegen. Al roerend gaar laten worden (5 a 10 min).
Kaneel/citroen er uit nemen, pudding in een met koud water omgespoelde vorm doen en af laten koelen.


edit: layout
edit2: hoeveelheden kloppend gemaakt
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:48:59 door yfke »


 

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Eigen recepten
« Reactie #100 Gepost op: augustus 21, 2008, 14:22:45 »
Kwam nog oud mailtje tegen... Misschien nog handig voor dit draadje

Citaat
Beste Nynke,
 
Het valt niet mee om zonder ei een luchtig gebak te maken omdat juist de grondstof ei gebruikt wordt om lucht vast te houden wat fijdens het bakken verder gaat uitzetten.
Alternatief is een luchtig gistgebak dus een soort vlaai of een luchtig bakkend bladerdeeg.
Van plakjes bladerdeeg kun je bijvoorbeeld ronde plakken bakken en als je er 3 maakt en deze stapelt met een lekkere vulling van bij voorbeeld confiture en slagoom kan dat ook een lekkere taart worden. Deze moet dan wel vers (dus dezelfde dag) gegeten worden.
Zorg er ook voor dat het bladerdeeg goed bros gebakken wordt. Zet de oven op 175 oC en bak de plakken ca 30 minuten.
Ik hoop dat ik u hiermee een goede suggestie heb gedaan.
 
Veel succces en groet,
 
Peter de Wit.
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Anouschka

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.197
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eigen recepten
« Reactie #101 Gepost op: september 15, 2008, 19:01:07 »
Cake zonder melk en ei.


Ik bak nu cake met de mix van Koopmans. Je hebt er 2 verschillende. Ik bak nu met de mix waar 2 caken van gemaakt worden.
Het recept is als volgt;

250 gram Koopmans cakemeel (1/2 pak)
200 gram zonnepond smeerboter
200 gram suiker
4 op getorende schepjes eivervanger
25 ml rijstmelk
(alles op kamertemperatuur)

Hetelucht oven op 150 graden

Bereidingswijze:
*Plaats het rooster iets onder het midden van de oven en verwarm de oven voor.
*Vet de cakevorm in
*Klop de boter met de mixer in een beslagkom zacht en romig
*voeg de suiker toe en meng het geheel tot een gladde massa
*Mix de eivervanger erdoor (geen extra water zoals op het pak eivervanger staat)
*Het geheel 5 min. op de hoogste stand mixen tot een glad beslag
*Voeg de cakemeel en rijstmelk in gedeelten toe en meng het tot een glad beslag
*Doe het beslag in de cakevorm
*Bak de cake in 105 min gaar
*Controleer dit door te kijken met een prikker. Maar dat werkt niet altijd perfect. De cake is gaar als de cake loslaat van het bakblik.
*Laat de cake een 5 min ongeveer staan en verwijder dan het bakblik.

Ik heb met dit recept de taartbodem gemaakt. Het zou iets meer beslag mogen zijn omdat de cake laag was. Dat zou ik nog uit moeten proberen om te bekijken of de baktijd nog klopt dan. Maar op zich is die lage cake/kapsel niet erg. Zelfs vandaag smaakte hij nog erg lekker!
(met de rolfondant erom en custard en jam ertussen)


edit nynke: layout en in index geplaatst
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2008, 11:55:49 door Nynke Bal-Dekker »

Offline Anneke

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eigen recepten
« Reactie #102 Gepost op: oktober 19, 2008, 21:33:20 »
Griesmeelpudding van bessensap ondertussen uitgeprobeerd, was wel lekker maar ik vond m erg zuur. Ligt vast aan de bessensap, was zelfgemaakt door mijn moeder dus waarschijnlijk zonder of met weinig suiker. Weet niet waar ik het in de winkel zou kunnen vinden, dus daarna niet meer geprobeerd.


Nog anderhalve maand en dan zijn onze jongens weer jarig. Ik wil een taart maken met marsepein of zo, maar heb ff ideeen nodig.

Er staat een recept van een taartbodem (bloem, suiker, boter) dat spreekt me wel aan, maar wordt die hoog zodat je er iets tussen kan smeren (vruchten mouse, jam). Wat doen jullie tussen een taart en wat smeer je op de taart zodat de marsepein blijft plakken? Hoe versier je verder? (voor de oudste wil ik iets van een weggetje maken en dan mini autootjes er op zetten)

Ideeen zijn welkom. (eivervanger heb ik nog niet gebruikt, vind het ook vrij duur. Wil nog wel ei provoceren komende maand, maar nu last van doorkomende tanden dus maar ff niet)

Anneke


 

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Eigen recepten
« Reactie #103 Gepost op: oktober 20, 2008, 09:40:14 »
Die bodem wordt niet hoog, da's jammer. Dus toch een soort van cakedeeg nodig om iets volume te krijgen. Marsepein (wel even op ingrediënten letten) kan je met jam vastplakken. Als laagje tussen de lagen gebruikte ik vaak vruchten/vruchtenmoes maar je kan ook gelei gebruiken (vullen en opstijven met ring in de koelkast na opstijven pas ring eraf en verder opmaken)

Kwestie van veel uitproberen en oefenen.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Anneke

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eigen recepten
« Reactie #104 Gepost op: oktober 20, 2008, 11:22:14 »
Die bodem wordt niet hoog, da's jammer. Dus toch een soort van cakedeeg nodig om iets volume te krijgen. Marsepein (wel even op ingrediënten letten) kan je met jam vastplakken. Als laagje tussen de lagen gebruikte ik vaak vruchten/vruchtenmoes maar je kan ook gelei gebruiken (vullen en opstijven met ring in de koelkast na opstijven pas ring eraf en verder opmaken)

Kwestie van veel uitproberen en oefenen.

Groetjes Nynke

ok nu dus al beginnen en veel taart eten de komende weken  :D.

marsepein van de banket bakker is dat safe? Koop je meerdere kleuren of kleur je het zelf, en hoe doe je dat dan? En wat kan ik nog gebruiken om bijv lijntjes/weggetje te maken of een figuur.

Is ouwel wat je kunt bedrukken safe? en op eet papier?

groetjes Anneke