User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 87
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Eigen recepten  (gelezen 102889 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Eigen recepten
« Gepost op: augustus 26, 2006, 10:33:22 »
Onder dit kopje mag je je eigen recepten plaatsen, vermeld dan wel even bovenaan je reactie voor wie dit recept geschikt is. Denk dan aan bijvoorbeeld koemelk vrij, of een combinatie zoals koemelk en kippeneivrij. En of het alleen om zichtbare allergenen gaat of ook om sporen.

LET OP: deze recepten zijn niet geplaatst door deskundigen, controleer ALTIJD of het recept idd vrij is van de voor jou bekende allergenen!!!! Sommige mensen volgen namelijk het dieet door alleen zichtbare bestanddelen weg te laten, anderen moeten ook op de sporen in de producten letten. Iedereen kan een vergissing maken, dus altijd de gegeven info controleren!!!! Je hebt er niets aan als je kindje straks weer onder de eczeem zit of heel veel pijn krijgt.

Dit stukje is puur bedoeld om het elkaar wat makkelijker te maken het dieet te volgen.

Groetjes Nynke
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2007, 22:07:08 door mamatotje »
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline Mammie

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 178
    • borstvoedingsforum
Taartbodem
« Reactie #1 Gepost op: augustus 26, 2006, 10:47:14 »
Taartbodem
(geschikt voor baby's met koemelkallergie)
ingredienten:

350 gr tarwebloem (of glutenvrije bakmix)
50 gr suiker
100 gr margarine (koemelkvrij) of 3/4 dl olie

Meng de ingredienten met 2 messen doorelkaar en kneed het deeg heel even doorelkaar met een koele hand. Laat het dan 30 minuten rusten.
verwarm de oven op 200 graden
druk het deeg in een vorm van 28 cm doorsnee en bak de taartbodem in 10-15 minuten gaar. Na afkoelen en lossen kun je de bodem bedekken met wat je wilt.

edit: layout
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2008, 14:34:44 door antoinettez »
groetjes Wanda, mv Alex & Nicôle

Offline Mammie

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 178
    • borstvoedingsforum
Verjaardagstaart
« Reactie #2 Gepost op: augustus 26, 2006, 10:58:45 »
Verjaardagstaart

(voor baby's met koemelkallergie)
benodigdheden:

ingredienten:
4 eieren (of eivervanging met aangegeven hoeveelheid water)
200 gr koemelkvrije margarine
200 gr basterdsuiker(wit)
200 gr bloem (of 125 gr boekweitmeel en 125 gr rijstemeel, of 250 gr glutenvrije bakmix)
0,5 gr bakpoeder (zakje) of natriumbicarbonaat van de apotheek of drogist
175 ml water
koemelkvrije margarine om in te vetten

garnering: jam, verse vruchten

tulband.

Klop de eieren (of vervanger), tot een schuimige masa. Roer de margarine met de suiker glad en meng het met de eieren, de bloem en het bakpoeder. Schenk en menh het water beetje bioj beetje door de massa. Mix dit 5 minuten tot een stevig beslag.
Schenk dit in een ingevette en (met bloem) bestoven tulbandvorm.
Bak het in ca. 1,5 uur af. (temperatuur: volg de instructies van je oven voor cake)

Na afkoelen en lossen snij de cake in lagen en en besmeer deze met jam alvorens de lagen weer opelkaar te leggen.
Garneren met vruchten (en evt.vlaggetjes en kaarsjes)

Tip: bij de bakker verkopen ze vaak koemelkvrije slagroom of kunnen ze dat vast voor je bestellen

edit: layout
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2008, 14:36:33 door antoinettez »
groetjes Wanda, mv Alex & Nicôle

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Pasta sauzen, koemelk, kippenei, soja vrij
« Reactie #3 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:03:44 »
Hai mensen,

Ik heb zelf een verslaving aan pasta.... Groot voordeel van deze verslaving is, dat het redelijk aanzet.... kortom het afvallen gaat door het eten van pasta met saus niet zo hard. Ik gebruik alleen pure ingredienten omdat mijn meiden niet tegen smaakversterkers kunnen. Je kan met deze sauzen varieren wat je wilt, ze zijn hypoallergeen, zonder dat je het verschil proeft!


Witte saus (carbonarasaus alleen dan zonder ham)
In plaats van room gebruik ik rijstemelk. Deze kan je kopen in een reformwinkel. Ik neem altijd de gewone met toegevoegd calcium. Dit is geen volwaardige calciumvervanger, maar iets is weer beter dan niets.... De vanille variant gebruik ik niet omdat mijn twee oudere meiden het eerste jaar sterk reageerden op vanille.

Recept voor volle pan:
Je begint met je ingredienten te bakken. Ik doe: uitgebakken spek, uitjes, paprica, champignons erin. Ik bak ze allemaal apart, zodat de smaak goed behouden blijft. Niet teveel boter gebruiken, anders stort je saus te snel in. Ik bak altijd eerst het spek en in dat spekvet wat in de pan achter blijft, bak ik de rest. Alles wat gebakken is, leg ik op een groot bord.
Hierna pan water op zetten voor je pasta en ga je een roux maken van een half pakje wajang plantaardige boter en bloem (boter smelten, bloem toevoegen en roeren, net zoveel bloem gebruiken totdat je een deegbal krijgt) Deze bal ga je op het vuur verdunnen met rijstemelk (uiteindelijk gebruik ik een liter rijstemelk). Je moet wel even goed blijven roeren en blijven verdunnen totdat je een mooie sausdikte krijgt, die de nieuw toegevoegde rijstemelk goed opneemt. Dit kan je op smaak maken met oregano, basilicum, tijm, peper en desgewenst zout.  Als de saus goed van structuur is, kan je de ingrediënten toevoegen. Smaakt verrukkelijk!!!!
Deze saus kan je het beste iedere keer vers maken, want bij opnieuw opwarmen wordt de saus snel dun.

Tomatensaus...
Je kan een bolognese saus maken. Ik maak altijd een volle pan met saus, die ik in porties in de vriezer doe. Hiervoor gebruik ik: Pond gehakt (runder), 8 blikjes gepelde tomaten (400 grams blikjes), 1 dubbel blikje tomatenpuree, drie winterwortels, twee of drie paprica's, ui, zout, peper, basilicum, oregano en tijm. Oja, ik gebruik ook speciale knoflookolie en peperolie, maar olijfolie kan ook (moet je alleen wat meer met kruiden doen)  
Ui aanfruiten in olie, gehakt toevoegen, kruiden met zout en peper, rul bakken. Ondertussen paprica's schoonmaken en klein maken (ik gebruik keukenmachine) die toevoegen, wortels schoonmaken en klein maken, toevoegen, oregano, basilicum, tijm toevoegen, tom.puree toevoegen. Tomaten blik openen, eventuele vellen verwijderen, slechte plekken verwijderen, klein maken in keukenmachine en toevoegen aan het prutje in de pan. Zachtjes uurtje laten pruttelen (overtollig vocht verdampt dan wat en saus dikt wat in)


Met deze twee sauzen kan je aardig varieren en maak je voor jezelf (en je gezin) smakelijke en aantrekkelijke hypoallergene maaltijden mee. Dit maakt dat ik mijn dieet veel makkelijker vol hou!!!

De witte saus kan je ook (ietwat aangepast) gebruiken als saus over groenten heen.

Veel plezier!

Groetjes Nynke

edit: layout
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:20:58 door yfke »
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


musje

  • Gast
Champignon / paddestoelen saus
« Reactie #4 Gepost op: september 04, 2006, 17:37:59 »
Champignon / paddestoelen saus

Eerst bak je champignonnen of andere paddestoelen daar doe je een scheutje wittewijn azijn of sherryazijn over dan ga je in een andere pan een roux maken van een half pakje wajang plantaardige boter en bloem (boter smelten, bloem toevoegen en roeren, net zoveel bloem gebruiken totdat je een deegbal krijgt)
Deze bal ga je op het vuur verdunnen met rijstemelk. Je moet wel even goed blijven roeren en blijven verdunnen totdat je een mooie sausdikte krijgt, die de nieuw toegevoegde rijstemelk goed opneemt. Dan voeg je de paddestoelenmix toe en breng op smaak met peper.

Biefstuk bakken, zoals je zelf wil                                   

Eet smakelijk

edit: layout
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2008, 14:43:37 door antoinettez »

Offline rots

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
  • de baas lijk op z'n huisdier
Bal gehakt
« Reactie #5 Gepost op: september 28, 2006, 17:55:18 »
 :P bal gehakt
deze ballen zijn zonder ei en melk,
m.a.w. eieren en melk gebruiken we gewoon niet.

ingredienten:
koemelkvrij brood (kapjes en laatste broodjes laten drogen en daarna met een keuken machine fijn malen tot paneermeel, mengt met het gehakt en  peper,
zout,
een beetje basilicum  
oregano 

werkwijze:
ingredienten door elkaar mengen.
Daarna in koemelkvrije boter braden.

Van twee kilo heb ik 14 ballen gemaakt en ze waren heerlijk.


edit: layout
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2010, 11:53:19 door antoinettez »

Offline Renee

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 33
Havermoutpannenkoeken
« Reactie #6 Gepost op: oktober 05, 2006, 13:40:49 »
Havermoutpannenkoeken:
( vrij van koemelk, soja, kippenei, pinda, noten, tarwe..)

Bevatten alleen havermout, water en zout.

Mijn dochter smult hier ook van.
Ik moest eerst aan de smaak wennen maar had even geen keus brood begon mij nl tegen te staan.

- 100 gram havermout
- bijna 100 ml water ( kan ook met rijstemelk)
- snufje zout

Ik geef toe dat het mij een hele lange tijd heeft geduurd voor ik goede pannenkoeken kreeg maar inmiddels ben ik volleerd.

Het is erg belangrijk dat het beslag erg dik is, als ik het maak zit er eigenlijk net geen laagje vocht boven de havermout en ik denk dat het ook belangrijk is het beslag direkt in de pan te doen en niet te  laten staan.

De havermout, het zout en het water ( rijstemelk) mengen.

In een koekenpan een klein scheutje olie doen en hier direkt de hele hoeveelheid van het beslag in doen en dit gelijkmatig over de bodem verdelen.

belangrijk om de koeken op matig vuur langzaam gaar te laten worden. Als je een tefalpan gebruikt laat de pannekoek vanzelf los van de bodem, laat hem dan nog even bruin worden en vervolgens omkeren. De achterkant heeft doorgaans minder tijd nodig anders brand het aan.

Erg lekker met stroop maar bij gebrek aan stroop in de vakantie suiker  ( 2 schepjes) voor het bakken bij het beslag gedaan, was ook erg lekker.

De pannenkoek kan natuurlijk ook gevuld worden zoals je dat bij normale pannenkoeken doet met appel, rozijnen, spek, banaan......


eet smakelijk!

edit: layout
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2008, 14:52:20 door antoinettez »
Moeder van Jamila 22-04-2005

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Bami
« Reactie #7 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:25:00 »
Bami
Recept van onze bami...

Koemelk, ei, soja, smaakversterkers vrij. Je staat echter wel uurtje in de keuken...

Ingredienten: kipfilet, spercibonen (handje), twee paprica's, bakje champignons, ui, peper, zout, basilicum, oregano, mie (o'lacys is hier geen reactie, kan wel sporen bevatten van... maarja die zin kennen we)

Spercibonen toppen en in stukken van een centimeter snijden, even roerbakken in wat wajang (in de wok), dan afblussen met water. Uitje snijden niet te klein, bakken in wajang in koekenpan, afblussen en overdoen in wok. Champignons ondertussen snijden, bakken in wajang (lekker donker) afblussen en even aanbaksels laten lossudderen, overdoen in wok. Kipfilet in kleine stukjes (blokjes van een cm) kruiden met wat je wilt, bakken ook goed bruin, afblussen... overdoen in wok. Paprica in reepjes snijden ongeveer 2 cm lang, bakken, afblussen... overdoen in wok. Dit mag lekker sudderen, zacht worden... smeuiig... Als je de boontjes eerst in de pan doet (lange kooktijd) zijn ze gaar als de mie bij de mix komt.

Water opzetten voor de mie, mie koken. Als mie gaar is, uit het water scheppen met zeef zodat aanhangend water gewoon mee de wok in gaat. Hele mix nog roerbakken tot meeste vocht verdampt is.

Dit is gewoon basisrecept wat je naar eigen smaak en eigen dieet kan aanpassen. Voor de liefhebbers en de mensen zonder pindaallergie, mag er natuurlijk pindasaus bij gemaakt worden...

Eet smakelijk.

edit: layout
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:21:52 door yfke »
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
POMPOENSOEP
« Reactie #8 Gepost op: december 14, 2006, 14:03:37 »
Pompoensoep

Geschikt voor een koemelkvrij, sojavrij, eivrij, varkensvleesvrij, tomaatvrij, appelvrij suikervrij, cacaovrij, tarwevrij, pinda-, zaden- en notenvrij en vis-, schaal en schelpdiervrij dieet

Was het maar weer herfst/winter  :P

haal een hele pompoen bij het boertje
Stop hem in de oven voor +/- 40 - 50 minuten op 180 graden
Laat hem afkoelen, ontpit en schil de pompoen. Het handigst is het om hem door te snijden en uit te lepelen.
Snij de geschide pompoen in stukjes en kook het nog even in een flinke laag water, voeg bouillonblokjes toe.
Staafmixer erdoor en smullen maar.

edit: layout
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2008, 14:59:29 door antoinettez »

Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
Maiskoeken
« Reactie #9 Gepost op: januari 11, 2007, 21:12:36 »
Maisburgers/maiskoeken

Geschikt voor een koemelkvrij, sojavrij, eivrij, varkensvleesvrij, suikervrij, tomaatvrij, cacaovrij, pinda-, zaden- en notenvrij en vis-, schaal en schelpdiervrij dieet, voor een glutenvrij dieet zou je glutenvrije mix of mais- of rijstebloem kunnen gebruiken

Mix een blikje mais zonder de sap in een keukenmachine cq staafmixer. Eventueel kun je er bruinebonen, kikkererwten oid doorheen doen.
Maak het op smaak met wat peper en zout. Voeg wat bloem toe, maak er platte koeken van en bak ze in de koekepan aan weerskanten bruin.
 :P

tip: Bij een klein blikje mais zou je ongeveer 50 gram nodig hebben denk ik, kijk even, als het dik genoeg is om te "kleien" doe je het goed. Wellicht nog wat paneermeel erover heen strooien, heb je burgers.

edit: layout
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2008, 15:03:14 door antoinettez »

Offline Nynke

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Vrouw
  • Tweede account van Balletje
Re: Eigen recepten
« Reactie #10 Gepost op: januari 12, 2007, 10:47:38 »
Paneermeel:

Misschien overbodig om te zeggen.... kijk met paneermeel goed uit of er geen allergenen in zitten die je niet mag hebben.

Om het veilig te houden, droog ik sneden brood die ik over hou totdat ze echt bikkelhard zijn, dan vermalen met keukenmachine.... heb je ook paneermeel.

Groetjes Nynke

edit: layout
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2008, 15:05:51 door antoinettez »
Deskundige hulp mbt het geven van borstvoeding, vind je op www.borstvoedingsforum.nl (het forum van de SBO)

Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders kan hier op www.borstvoeden.nl.

Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
Pompoensoep met kokosmelk
« Reactie #11 Gepost op: maart 04, 2007, 16:04:00 »
Pompoensoep met kokosmelk

 Let er bij aankoop van de pompoen op, dat de helder oranje schil stevig aanvoelt en de steel intact is.

Geschikt voor een koemelkvrij, sojavrij, eivrij, varkensvleesvrij, tomaatvrij, appelvrij, suikervrij, cacaovrij, tarwevrij, pinda-, zaden- en notenvrij en vis-, schaal en schelpdiervrij dieet

Ingredienten
1 kleine (biologische) pompoen, 1 flinke ui, 1 rode peper, stuk gemberwortel (3 cm), 1 teen knoflook, scheutje olie, peper, zout, 5-6 dl water, kippen- of kruidenbouillon, 1 blik kokosmelk

Snijd de pompoen in stukken, verwijder de draden en zaden en schil de stukken. Snijd het vruchtvlees in blokjes. Pel en snipper de ui. Snijd de peper in reepjes. Schil het stuk gemberwortel. Snijd het stuk eerst in plakjes, stapel deze op elkaar en snijd de gember vervolgens in reepjes. Pel de knoflook. Fruit uisnippers en blokjes pompoen in de olie. Strooi de reepjes peper en gemberwortel hierbij, pers de knoflook boven de pompoen uit en fruit opnieuw enkele minuten. Breng op smaak met zout, peper en ketoembar. Schenk het water of de bouillon in de pan, breng alles aan de kook en laat 15-20 minuten zachtjes pruttelen tot de pompoen gaar is. Schenk de kokosmelk in de pan en warm goed door. Pureer alles met een staafmixer tot een gladde soep.

edit: layout
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:22:21 door yfke »

Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
Appel en cranberry crumble
« Reactie #12 Gepost op: maart 04, 2007, 16:05:18 »
Appel en cranberry crumble

Geschikt voor een koemelkvrij, sojavrij, eivrij, cacaovrij, pinda-, zaden- en notenvrij dieet. Voor een glutenvrij dieet kun je glutenvrije mix gebruiken. ipv de muesli kun je deze mix gebruiken en mengen met een klontje boter en suiker. Voor een appelvrij dieet kun je stoofpeertjes gebruiken.

Ingredienten
1 eetlepel boter, 3 Granny Smith appels, 100 gram cranberry's, 12 eetlepels bruine basterdsuiker, 1 halve theelepel kaneel, Sap en geraspte schil van 1 sinaasappel, 2 eetlepels bloem, 175 gram muesli


Verhit de oven voor op 180 graden. Bestrijk een bakvorm met de boter. Schil de appels en verwijder het klokhuis. Snijd het vruchtvlees in blokjes en vermeng deze met de cranberry's, de basterdsuiker, de kaneel, het sinaasappelsap, de geraspte schil en de bloem. Vul de bakvorm met dit mengsel. Strooi de muesli er over en bak de crumble 45 minuten in de oven.


edit: layout
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:22:50 door yfke »

Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
Chili con carne van witte bonen
« Reactie #13 Gepost op: maart 04, 2007, 16:06:55 »
Chili con carne van witte bonen

4 personen, hoofdgerecht

Voor het rul bakken van gehakt is eigenlijk geen vet nodig. Schenk het uitgelopen vet uit de pan vóór de tomatenblokjes en bonen worden toegevoegd. Een restje van deze variant op de klassieke chili is ook lekker in een wrap, met zoete chilisaus.

Geschikt voor een koemelkvrij, sojavrij, eivrij, varkensvleesvrij, suikervrij, appelvrij, cacaovrij, tarwevrij, pinda-, zaden- en notenvrij en vis-, schaal en schelpdiervrij dieet

Ingredienten
2 uien, 1 groene en 1 gele paprika, teentjes knoflook, 400 g rundergehakt, zout en chilipoeder, 1 blik (ca. 400 g) tomatenblokjes, 1 groot en 1 klein blik witte bonen in tomatensaus, evt. sambal, vers gehakte koriander of peterselie


Pel en snipper de uien. Maak de paprika schoon en snijd in reepjes. Pel de teentjes knoflook uit en pers ze uit. Bak het gehakt aan in de pan en voeg de uisnippers toe en fruit ze enkele minuten mee. Voeg dan paprika en knoflook toe en breng op smaak met zout en chilipoeder. Laat ongeveer 10 minuten zachtjes fruiten. Schenk het vet uit de pan en voeg tomatenblokjes met vocht en de witte bonen toe. Warm goed door, proef of nog extra sambal of tabasco moet worden toegevoegd en bestrooi met koriander of peterselie

edit: layout
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:23:24 door yfke »

Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
Paprika kip
« Reactie #14 Gepost op: maart 04, 2007, 16:08:54 »
Paprika kip

Deze kippenbouten worden na aanbraden in de oven gaar gestoofd met de stukken ui en tomaat en kruiden. Laat paprikapoeder nooit lang in hete boter fruiten omdat de smaak bitter kan worden wanneer de paprika 'verbrandt'.

Geschikt voor een koemelkvrij, sojavrij, eivrij, varkensvleesvrij, suikervrij, appelvrij, cacaovrij, pinda-, zaden- en notenvrij en vis-, schaal en schelpdiervrij dieet. Voor een glutenvrij dieet kun je glutenvrije bakmix gebruiken.

Ingredienten
(4 personen) 4 kippenbouten, boter om te bakken, zout, peper, 1 grote ui, gesnipperd, 1 volle eetlepel bloem, 1 theelepel cayennepeper, 1 eetlepel paprikapoeder, 1 blik tomatenblokjes op sap (400 g), 1 dl kippenbouillon, 1 rode paprika, in reepjes


Verwarm de oven voor op 175 C. Verhit boter in een koekenpan en bak hierin de kippenbouten rondom aan. Neem ze uit de pan en kruid met peper en zout. Fruit de uisnippers enkele minuten in de resterende boter. Bestrooi met bloem, cayenne- en paprikapoeder en laat 1 minuut fruiten. Voeg de tomatenblokjes met het vocht en de kippenbouillon toe en breng aan de kook.

Leg de kippenbouten in een ovenschaal, schenk de saus er overheen, dek de schaal af en plaats voor ca. 30 minuten in de oven. Voeg dan de paprikareepjes toe, schep dooreen en laat alles afgedekt in nogmaals 30 minuten gaar worden.

edit: layout
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:24:04 door yfke »