User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 107
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Eigen recepten  (gelezen 102856 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Sateh
« Reactie #30 Gepost op: december 18, 2007, 15:02:07 »
Sateh    :P

500g kipfilet of hamlappen
1 kleine ui
2 teentjes knoflook
1 theelepel ketoembar
1,5 theelepel djinten
1 theelepel donkerbruine basterdsuiker
1,5 uitgeperste citroen
1 eetlepel santen (geschaafde kokos)
3 eetlepels natrium arme ketjap van conimex (soja-vrij) (Jumbo)

Het vlees in dobbelsteentjes van ongeveer 1 cm snijden
Ui en knoflook kleinmaken en met de rest van de ingredienten mengen, dit gaat het beste met de staafmixer.
Doe hierin de blokjes vlees en laat de kip minimaal 1 uur staan en de hamlappen minimaal 2 uur. (het liefst 24 uur, maar na 1 of 2 uur is het ook lekker). Aan stokjes of pennen rijgen en dan roosteren. Je kan het vlees ook bakken op de gourmet/bakplaat.

ik ben nog aan het zoeken voor een lekkere sateh-saus maar deze volgt!

Smikkel ze.

Antoinette
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2010, 12:14:56 door antoinettez »
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Cake
« Reactie #31 Gepost op: december 18, 2007, 15:36:43 »
Cake   soja, melk en eivrije 

Benodigdheden:
315 g bloem
1,5 zakje bakpoeder
45 g custard poeder
2 zakjes vanillesuiker
1 theelepel eivervanger (bij natuurwinkel verkrijgbaar)
225 g witte basterdsuiker
150 g wayang
3 dl water

Werkwijze:
Wayang smeten en water toevoegen. Met de mixer mengen. Suiker, en vanillesuiker toevoegen en mixen tot een gladde massa. Bloem, bakpoeder, custard en eivervanger toevoegen tijdens het mixen. Even goed door mixen om het deeg luchtig te krijgen.
Bakblik invetten en met bloem bestuiven. Hierin de mix storten. In voorverwarmde oven +/- 180 C   1 uur en 15 minuten bakken (verschilt per oven!). Oven niet tussendoor openen anders zakt de cake in. Als je er een breinaald in kunt prikken en er blijft niets aan plakken is de cake gaar. Als de cake afgekoeld is kan je hem uit de vorm halen.

Je kunt dit recept ook als taart bakken en vullen (recept volgt nog), dit hebben we voor Sofie's verjaardag gedaan en iedereen vond hem erg lekker!.

Antoinette
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2010, 12:16:39 door antoinettez »
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: Reaktie's op recepten/ op zoek naar iets? Plaats het hier
« Reactie #32 Gepost op: december 23, 2007, 20:00:17 »
hihi de wajang plantaardige margarine is bak en braad... gebruik ik idd bij het bakken van taarten...

Voor kruidenboter zou ik de gouda's glorie zonnepond halvarine pakken, smaakt "ongebakken" stukken beter dan de wajang.

Groetjes Nynke
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Reaktie's op recepten/ op zoek naar iets? Plaats het hier
« Reactie #33 Gepost op: december 23, 2007, 23:47:36 »
Ik maak zelf nooit kruidenboter... hihi
Als ik al zou maken, zou ik uit eigen smaak kiezen voor italiaanse kruiden, die gaan bij Renée goed.
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re: Reaktie's op recepten/ op zoek naar iets? Plaats het hier
« Reactie #34 Gepost op: december 24, 2007, 11:28:30 »
Oke  ben ik ook met een lastige vraag..

Ik wil graag voor Arwen een taartje maken, maaarrrr er mag geen:

gluten/tarwe-koemelk-kippenei-soja-noten-pinda-cacao-appel  iets inzitten. ( heb even de meeste gebruikelijke  taartingredienten die ze niet mag  aangegeven )


ideetjes zijn welkom  ;D

kom zelf niet veel verder als pannekoekjes van rijstemelk maken en rijstemelkpap(  rijstmelk+rijstebloem) ertussen, maar dat wordt ook zo saai, misschien hebben jullie ideetjes waar ik iets mee kan  ::)
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline astridmv3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.306
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven
    • assepas
Re: Reaktie's op recepten/ op zoek naar iets? Plaats het hier
« Reactie #35 Gepost op: december 24, 2007, 12:22:26 »
KERSTSTOL

dieetinformatie: vrij van koemelk, kippenei, pinda en noten

Ingredienten:
500 g gezeefde patentbloem
1,5 zakje gedroogde gist
2,5 dl. lauwe sojadrink naturel (met calcium); variant: rijstmelk of water
75 g toegestane margarine (wayang)
3 theelepels zout
50 g witte basterdsuiker
geraspte schil van een halve citroen
250 g rozijnen
50 g fijngesnipperde sukade
50 g fijngesnipperde bigarreaux (zie schap met bakprodukten)
wat gesmolten margarine
poedersuiker



Bereiding: Meng de bloem, zout, suiker, gist, sojadrink/rijstemelk, margarine en citroenrasp en kneed de ingredienten in ca. 10 minuten tot een soepel deeg dat volkomen glad aanvoelt. Laat de deegbal in een kom, afgedekt met vershoudfolie ongeveer een uur rijzen, totdat hij in volume verdubbeld is.

Kneed het deeg daarna even goed door en rol of duw het tot een lap. Strooi hier de rozijnen, snippers sukade en bigarreaux op en kneed ze er goed doorheen.

Rol de bal deeg weer uit tot een lap, rol de lap vervolgens op en leg het brood op een ingevette (of met bakpapier) beklede plaat. Laat hem zo onder een theedoek nog ca. 40 minuten narijzen.

Verwarm tijdig de oven voor op 170 graden. Bak het brood in 40 tot 45 minuten gaar en bruin. Bestrijk het met wat gesmolten margarine en laat het op een rooster afkoelen. Bestrooi het daarna rijkelijk met poedersuiker.

 
Ik heb m net geproefd en vond het best lekker.
hadden er nog wel (amandel)spijs door gedaan

amandelspijs = noten

edit: layout

« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:35:42 door yfke »
groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: Reaktie's op recepten/ op zoek naar iets? Plaats het hier
« Reactie #36 Gepost op: december 24, 2007, 13:08:23 »
Oke  ben ik ook met een lastige vraag..

Ik wil graag voor Arwen een taartje maken, maaarrrr er mag geen:

gluten/tarwe-koemelk-kippenei-soja-noten-pinda-cacao-appel  iets inzitten. ( heb even de meeste gebruikelijke  taartingredienten die ze niet mag  aangegeven )


ideetjes zijn welkom  ;D

kom zelf niet veel verder als pannekoekjes van rijstemelk maken en rijstemelkpap(  rijstmelk+rijstebloem) ertussen, maar dat wordt ook zo saai, misschien hebben jullie ideetjes waar ik iets mee kan  ::)


Hey Yvonne,

Met de schar taartmixen kan je volgens mij wel een eind komen, smaken ook nog eens super! Mix C zit alleen maiszetmeel, maismeel, en als verdikkingsmiddel johannesbroodmeel...
als je deze mix gebruikt in samenwerking met de recepten die al in het receptendraadje staat, moet je toch al tot soort cakedeeg kunnen komen. Dit in laagjes snijden en aan elkaar plakken met iets wat Arwen wel mag... versieren kan weer met poedersuiker of zelfgemaakte icing...

Groetjes Nynke
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 09:36:59 door yfke »
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: Reaktie's op recepten/ op zoek naar iets? Plaats het hier
« Reactie #37 Gepost op: december 24, 2007, 14:13:28 »
Ah, heb al wat gevonden via http://www.glutenvrij.nl/

http://www.sorgente.nl/webshop/27.htm

hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Nynke
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Kruidenboter
« Reactie #38 Gepost op: december 26, 2007, 16:15:59 »
Kruidenboter (hypo allergeen)


Plantaardige margarine op kamertemperatuur
4 teentjes knoflook
Peterselieblaadjes
majoraan of oregano
Verse koriander
groene bieslook
Kervel
Peper
Zout

Het liefst met verse ingrediënten werken.
Alles heel fijn hakken bijvoorbeeld met de staafmixer.

Alles goed op de dag voor het gebruik mengen en in de koelkast bewaren.

 :P Heerlijk !!!!

« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2010, 12:21:44 door antoinettez »
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Kerststol / paasstol
« Reactie #39 Gepost op: december 26, 2007, 16:18:38 »
Kerststol / paasstol (hypo allergeen)

Benodigdheden:
500 gram bloem
50 gram natte gist of 30 gram droge gist
70 gram suiker
125 gram Wayang margarine
2 eetlepels ei-vervanger
200 gram rijstemelk
20 gram water

Vulling:
425 gram rozijnen
50 gram sukade en bigarreaux
25 gram gehakte amandelen

Spijs:
200 gram amandelspijs
10 gram citroenrasp
1 eetlepel ei-vervanger

Aanwijzingen:
Deegtemperatuur 22 a 23 graden Celsius
Baktemperatuur beginnen met 160 graden aan het einde 180 graden om verbranden te voorkomen

Aanbevolen werkwijze:
Rozijnen 1 uur wellen en goed uit laten lekken.
Deeg goed kneden
Spijs aanmaken
Deegrijs 8 minuten
Vulling door het deeg mengen
Deegrijs 15 minuten
Opbollen (in vorm maken)
10 minuten bolrijs
Deeg vormen en de spijsspil erin vouwen
Op een licht ingesmeerde plaat zetten
Vochtig maken (water)
Narijs 25 minuten
Bakken 40 minuten
Bestrijken met margarine
Koud laten worden op rooster
Bestuiven met poedersuiker

Smikkelen maar.

Groetjes Antoinette
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2008, 16:46:17 door Ageeth »
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline danuca

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 50
  • you came to me and filled that space in my heart
    • catinca
Bouillon vers
« Reactie #40 Gepost op: december 29, 2007, 21:36:44 »
verse bouillon trekken, geschikt voor soep, sauzen, rissotto enz. vrij van melkeiwitten, soja, ei, noten, varkensvlees

ik gebruik biologische producten

Benodigdheden
5 l water
runderschenkel (wie wil kan ook wat kipfillet erbij doen, of met dezelfde ingrediënten alleen bouillon van kip trekken, dan laat je de laurierbladjes weg)
5 winterpenen
1/2 knolselderij of een grote als deze heel klein is
1 zoete uit
1 flinke koolraap
1 bouquet garni (takjes tijm/selderij/peterselie/laurier bij elkaar gebonden)
1/2 eetlepel zout
(peperkorreltjes kun je in doen, maar ik ben huiverig als je het voor kinderen maakt)


Werkwijze:
in een grote pan 5 l koud water schenken en samen met de runderschenkel op het vuur zetten en even aan de kook brengen. regelmatig het water afschuimen als er schuim van het vlees opkomt. als je het een paar keer goed afgeschuimd hebt doe je het zout en de groenten in en zet je de bouillon op een klein vuur verder trekken. na een half uur doe je ook de bouquet garni.
na ong 1 1/2 uur is het vlees goed gaar en dan kan de bouillon gezeefd worden door een heel fijne zeef.
de bouillon is nu klaar om hem verder af te maken.

voor groentensoep: doe je nog een zakje soepgroenten even koken en is klaar. je kunt ook wat vleesballetjes in doen.
voor kippensoep: trek je bouillon uit een lekkere scharrelkip met dezelfde groenten en een lepel olijfolie. afmaken naar wens.

met de gekookte groenten en de vlees uit de bouillon kun je een heerlijke huzarensalade maken: snij de gekookte groenten en het vlees uit de bouillon fijn, doe je nog wat fijn gesneden augurken, fijne doperwten uit een pot uitgelekt en afgespoeld desgewenst nog een gekookt ardappel alles mengen. een beetje zout en als je ei mag eten maak je zelf maionaise van een ei en bind je de gehele salade ermee.
heerlijk als voorafje met kleine toast!

voor de rissotto: rissotto volgens de gebuiksaanwijzingen maken en laten koken met de bouillon en een beetje droge wiite wijn.

voor de allerkleinste onder ons: de groenten uit de bouillon kleiner snijden en laten eten volgens rapley methode.
of de groenten (en het vlees) pureren en verdunnen met bouillon en als cremesoep.

de bouillon kan ook in porties ingevroren worden en ontdooien naar wens.

eet smakelijk allemaal!!!



« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2010, 12:24:17 door antoinettez »
i've longed for you and i have desired, to see your face, your smile, to be with you...my little baby...

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Pilav
« Reactie #41 Gepost op: december 30, 2007, 19:22:16 »
Pilav  (snel klaar)

2 kipfiletjes
400 gram uien
blik perziken
blikje tomatenpuree
(natriumarme) ketjap of 1/2 bouliion blokje of worcestershire saus

Kipfilet in blokjes snijden en bakken.
Gesneden uien meebakken
perzikensap erbij en even in laten koken
tomatenpuree erbij
en eventueel op smaak brengen door bijvoorbeeld ketjap toe te voegen
gesneden perzikstukjes erbij en even doorwarmen

Serveren met rijst.

Zelf gebruik ik nartiumarme ketjap van conimex, deze is soja vrij
Het is vrij snel klaar, en meeste ingredienten heb ik standaard in huis, dit kan nog wel eens handig zijn

ik vond het weer heerlijk vandaag!

Antoinette
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2008, 16:45:34 door Ageeth »
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Reaktie's op recepten/ op zoek naar iets? Plaats het hier
« Reactie #42 Gepost op: januari 03, 2008, 21:03:28 »
Gisteren heerlijk kruidnootjes zitten "ballen" de kleine balletjes vonden het fantastisch om te doen. Renée at het deeg zo op... dus daar bleef weinig over om te bakken!

Met het recept wat in het receptendraadje staat, bleef het deeg wat te los/droog om echt balletjes van te kunnen maken. Heb er ongeveer 30 gram boter bij gedaan en toen ging het wel goed. Smaak was goed, baktijd iets langer aangehouden, had nog iets langer gekund (of toch minder boter)

Ik ga er de komende tijd nog wel wat mee experimenteren, Renee vind kruidnootjes heerlijk, maar zijn in de winkel nu natuurlijk niet meer te krijgen... dan moet je wel zelf bakken he? Joh wat erg nou....

Groetjes Nynke
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2010, 12:27:05 door antoinettez »
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Yvonne

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 651
Limburgs Zuur Vlees
« Reactie #43 Gepost op: januari 14, 2008, 14:50:41 »
Zoals beloofd ook van mij een recept.

Limburgs Zuur Vlees

1/2 kilo runderriblappen
2 tot 3 gesneden uien (hoeft niet heel fijn gesneden te zijn)
1 flinke snee ontbijtkoek (zonder suiker/rozijntjes/etc)
1 eetlepel appelstroop
1 kruidnagel
laurierblad (1 of 2)
1/4 liter witte azijn
3/4 liter lauw water
1 blokje runderbouillon (zonder soja)
peper
boter om te bakken (wajang)

Snij het rundvlees in stukken en strooi er wat peper over. Smelt een klontje boter in een braadpan en bak het vlees even aan. Als het veel vlees is, bak ik het vlees even in twee porties. Vervolgens alle vlees bij elkaar in de pan en bak de uien mee tot ze glazig zijn. Vervolgens giet je het lauwe water en de azijn langzaam in de pan. Het beste kun je dat langs de kant van de pan langzaam bijgieten. Het vlees moet net een beetje onder water staan. Vervolgens de appelstroop, de ontbijtkoek in brokjes, laurierblaadjes, kruidnagel en bouillonblokje erbij (evt nog wat peper). Even doorroeren. Vervolgens laat je dit zo'n 1,5 tot 2 uur zachtjes sudderen (wel af en toe roeren en kijken of er nog voldoende vocht is) tot het vlees gaar is en de saus de gewenste dikte heeft.

Lekker met gekookte aardappel of frietjes en rode kool.

Als je de saus zuurder wil kun je de verhouding water/azijn wat aanpassen.

Groetjes, Yvonne
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2010, 12:28:00 door antoinettez »

Offline Yvonne

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 651
Koekjes
« Reactie #44 Gepost op: januari 14, 2008, 15:02:50 »
Nog een recept. Moet het zelf ook nog eens gaan proberen.

Koekjes

Benodigdheden:

150 gram bloem
100 gram boter (wajang)
75 gram witte basterdsuiker
zakje vanillesuiker

Werkwijze:

Oven voorverwarmen op 175 graden. Kneed met deeghaakjes van de mixer alles goed door elkaar tot een stevig deeg. Wanneer je geen kneedhaakjes hebt, moet je de boter in kleine stukjes snijden voor je begint te kneden. Het moet snel en zo koud mogelijk gebeuren. Rol van het deeg een worst van ca. 5 cm doorsnee. Leg de worst in de koelkast tot hij goed te snijden is. Snij dan schijfjes van 1 cm en leg die op een beboterde bakblik. Vervolgens koekjes in oven gaar bakken in ongeveer 25 minuten. Als ze uit de oven komen de koekjes meteen op een rooster laten afkoelen.

Variatietips:
- je kunt het deeg ook uitrollen en met deegvormpjes leuke figuren maken.
- als jij (of je kids) chocola mogen hebben kun je ook 20 gram cacao door het deeg mengen. Voor gestreepte koekjes maak je "witte" en "bruine" deeg. Deze rol je allebei uit en leg ze op elkaar. Worst rollen, koelen en snijden.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2010, 12:30:16 door antoinettez »