User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 69
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: groene stinkluiers?  (gelezen 6296 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kacie

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Vrouw
groene stinkluiers?
« Gepost op: oktober 25, 2009, 20:35:23 »
Hoi,

Ik vroeg me af of groene luiers (die ongeloofelijk stinken) kunnen duiden op een voedselintollerantie of allergie?

Keomi heeft die wel vaker (alleen de eerste maand of zo herinner ik me de typische mosterdluiers) en mede door die goene luiers vermoed ik dat ze niet zo goed tegen soja kan.
Onlangs had ze 2 dagen na elkaar soja-melk gedronken ét voila, vrij veel eczeem en vooral slechter slapen. Weet niet meer of d'r luiers ook groen waren (was tijdens de week).
(slechter slapen had duidelijk een verband met d'r koemelkallergie/citrusallergie en eczeem ook)
Vaak heeft ze helemaal geen eczeem sinds het koemelk en citrusvrij dieet :goei:

Gisteren had ze 2 proefhapjes van Alpro soja op (tijdens 't winkelen - heb de verpakking eerst gelezen en was ok) en 2 groene stinkende luiers als gevolg.
Dus heb ik gisterenavond nogmaals getest door zelf een soja desertje te eten en ja hoor, rond 19u vandaag weer een mega stinkluier - groen.
Verder ook heel droge plekken (voorbode van eczeem) en wat uitslag op d'r poep, wat ze meestal niet heeft.

Ik hoop natuurlijk van niet, maar vind het wel verdacht. Wat denken jullie?

groetjes
Ik ben zwanger! De baby wordt verwacht eind augustus 2010.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:groene stinkluiers?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 25, 2009, 23:03:31 »
Wat denk ik??? Verwarrend verhaal, veel onrust in je verhaal en kan er geen begin of eind aan breien...

Groene stinkende luiers kunnen op meerdere dingen duiden. Een onrustig drinkgedrag, waardoor er meer lucht in maagje en dus ook darmpjes komt. Een bacterie/virus waardoor ontlasting niet goed verteerd wordt. Verkoudheid waardoor ontlasting verandert, maar ook onrust in lijfje waardoor ontlasting verandert en als laatste... een intolerantie/allergie gerelateerde oorzaak.

Hoezo heeft slechter slapen duidelijk verband met koemelk/citrus allergie? Je gaf soja... geen koemelk en geen citrus?? Sojaeiwitten lijken op koemelkeiwitten en kan dus reactie geven, maar hoeft niet. Rijm daarbij alleen geen citrusallergie/intolerantie.

Wat voor soja dessert? Nog andere stoffen erin? 24 uur later reactie... die had ik eigenlijk eerder verwacht, maar kan uiteraard wel.

Lieve Kacie, wordt nu eerst eens even rustig en provoceer weloverwogen en gepland! Uitslag op haar billen kan ook door spruw komen, dus wil ik nu nog niks over zeggen. Als ik het zo lees, is het een hele warrige en gehaaste periode waarin je zelf geen duidelijk overzicht hebt. Anders had je ook wel rustiger geschreven en zelf meer informatie gegeven.

Terug naar de basis en zorgen dat het nu beter wordt, daarna rustig aan gaan provoceren met sojaproducten via de borstvoeding. Pas dan kan je wat zeggen over een soja overgevoeligheid. Eerder niet... Wat krijgt Keomi nog meer, wat is er in jouw voedingspatroon veranderd? Zorg eerst voor rust, pas dan kan je voorzichtig gaan provoceren.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:groene stinkluiers?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 25, 2009, 23:36:51 »
Amen to that
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re:groene stinkluiers?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 26, 2009, 08:27:53 »
Wat denk ik??? Verwarrend verhaal, veel onrust in je verhaal en kan er geen begin of eind aan breien...

Groene stinkende luiers kunnen op meerdere dingen duiden. Een onrustig drinkgedrag, waardoor er meer lucht in maagje en dus ook darmpjes komt. Een bacterie/virus waardoor ontlasting niet goed verteerd wordt. Verkoudheid waardoor ontlasting verandert, maar ook onrust in lijfje waardoor ontlasting verandert en als laatste... een intolerantie/allergie gerelateerde oorzaak.


en dan ook nog een te veel aan melk.

Voor de rest sluit ik me volledig aan bij Nynke.

 :knuf: Antoinettte
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Kacie

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Vrouw
Re:groene stinkluiers?
« Reactie #4 Gepost op: oktober 26, 2009, 14:10:52 »
Sorry voor het verwarrende verhaal. Ik wou eigenlijk vooral graag weten of die groene ontlasting op allergie kan duiden.

We weten zeker dat Keomi koemelk en citrusallergie heeft. Dit uit zich in eczeem en slechter slapen, vooral 's nachts.  Het eczeem blijft af en toe de kop opsteken evenals het slechte slapen en ik dacht dat ik misschien zelf een foutje maakte, of iemand anders in d'r voeding. Maar misschien is ze nog aan iets anders gevoelig.
Meestal weet ik niet eens wat ze allemaal eet bij oma (waar ze 2x per week is), maar met melk en koekjes ed. let oma wel goed op.

Alleen dacht ik nu dus een verband te zien met soja.

Bedankt om de mogelijke oorzaken van groene luiers op te sommen.
Aangezien ze niet onrustig drinkt (ze hapt netjes één keer aan) en ik zeker geen melk te veel heb kan ik die oorzaken al uitsluiten.
Ze heeft wel een verkoudheid, maar ook zonder verkoudheid heeft ze soms die groene luiers.

Ik ga alvast minstens 5 dagen niks van soja geven en zelf ook niet eten/drinken (en ook geen diepvriesmelk geven) en zien hoe het gaat.

Groetjes en bedankt voor jullie antwoorden
Ik ben zwanger! De baby wordt verwacht eind augustus 2010.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:groene stinkluiers?
« Reactie #5 Gepost op: oktober 26, 2009, 16:24:40 »
Ja het kan... en soja is een bekende als er koemelkallergie speelt. De eiwitten lijken namelijk heel erg op elkaar.

Ik zou als het even kan toch meer vinger aan de pols houden als ze bij oma is, bij allergische kindjes is het belangrijk dat introductie voorzichtig en grondig gebeurt. Misschien krijgt ze bij oma wel heel andere dingen als dat ze bij jou krijgt en dan blijft het puzzeltje niet compleet. Je zegt dat oma heel goed oplet met melk en koekjes, maar let ze ook op citrus in alle potjes/snoepjes/koekjes/toetjes/etc.?

Voordat je nog extra dingen weglaat, zou ik toch eerst de ontbrekende gegevens verzamelen om te kijken of het met het huidige dieet al ergens mis loopt. Zou toch jammer zijn als je Keomi (of jezelf) dingen afneemt terwijl dat misschien niet eens nodig is.

:knuf: nynke

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Kacie

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Vrouw
Re:groene stinkluiers?
« Reactie #6 Gepost op: oktober 26, 2009, 16:44:37 »

Voordat je nog extra dingen weglaat, zou ik toch eerst de ontbrekende gegevens verzamelen om te kijken of het met het huidige dieet al ergens mis loopt. Zou toch jammer zijn als je Keomi (of jezelf) dingen afneemt terwijl dat misschien niet eens nodig is.

:knuf: nynke


Ja, dat vind ik ook, vandaar dat ik het hier vlug even wou vragen. Maar in m'n haast werd het een beetje onduidelijk.
Het probleem bij oma is en blijf een zeer slechte communicatie. Zij spreekt slecht Nederlands en ik spreek heel slecht Chinees... Ik blijf m'n man aanporren om eens met haar te praten over allergie, (maar ook zijn Chinees is niet erg goed) en hij doet het niet zo grondig als ik zou willen. Hij is er gewoon helemaal niet zo mee betrokken. Ik blijf ook etiketten nalezen en ontdek soms toch melk terwijl hij zegt 'nee, er zit een melk in' - hij leest er gewoon over of zo.

enfin, wil hier niet komen klagen.

Nu ben ik wel vrij zeker dat oma geen snoepjes of koekjes tussendoor geeft. Alleen rijstwafels en de fruitpapkoekjes die ik meegeef. Ze krijgt er ook geen kant en klare dingen. Maar zal het nog eens -proberen - duidelijk  te zeggen.
Needless to say dat oma ook geen etiketten kan nalezen.... dus nieuwe dingen moeten eerst door mij goedgekeurd worden.

Verder heeft ze soms ook reactie op dagen dat ze niet naar oma geweest is (en ook niet de dag ervoor).

Ik let eigenlijk al langer op dat ik niet te veel soja ga gebruiken, omdat ik gelezen heb dat de kans op soja allergie, bij KMA, 50% is.

Groetjes
Ik ben zwanger! De baby wordt verwacht eind augustus 2010.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:groene stinkluiers?
« Reactie #7 Gepost op: oktober 26, 2009, 16:54:32 »
Misschien werkt het als je aan je man vraagt of zijn moeder wil opschrijven wat ze geeft? Dan is het niet een beschuldigend vingertje, maar puur bijhouden wat je dochter daar krijgt? Zou het dan zo formuleren dat je dochter het bij oma naar haar zin heeft en dat jij ook wel wilt "leren" om het wat meer van hun cultuur uit te bekijken  ;-)

Het kan namelijk ook iets kleins zijn wat ze wel wil opschrijven, maar vergeet te vertellen (denk aan de "traditie" van een plakje worst bij de slager) Kan je namelijk heel mooi op inspelen... handig om te weten, als ik naar die en die slager/bakker/winkel ga, moet ik er even rekening mee houden dat ze het daar altijd krijgt... voordat ik het afwijs en mijn dochter verdriet doe (of zoiets, dit soort voorzetjes worden door opa en oma nog wel eens gretig aangepakt om te vertellen hoe zij het doen)

Dan kan je achteraf altijd nog kijken of je etiketten na wilt lezen of een aanpassing wilt maken.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Kacie

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Vrouw
Re:boter in de créche...
« Reactie #8 Gepost op: oktober 28, 2009, 10:07:50 »
Bedankt voor de tip!

M'n man kwam gisteren thuis met haar, van bij oma en heeft alles doorgegeven wat Keomi daar gegeten heeft. Hij had er met haar nog even over gesproken. Ze krijgt echt geen andere tussendoortjes dan wat wij 'ok' hebben gegeven.
Het is best moeilijk hé, als de slager zelf niet weet of er misschien melk in z'n vleeswaren zit..

Nu kwam mijn man op 't idee dat ze in de créche misschien wel vlees in boter bakken... dus vanochtend gevraagd en ja hoor, sinds kort bakken ze in boter ipv meestomen. (boter staat wel op m'n lijstje van zaken waar ze moeten voor opletten, maar ook in plantaardige boter zit er melk en denk dat ze daar niet bij stilgestaan hebben - ik had ook die fout gemaakt met solo plantaardig).
Ze gaan nu in olie bakken voor d'r.

Hopelijk levert dat iets op.

Maandagnacht wou/kon ze trouwens tussen 22u45 en 00u20 niet slapen (ook niet drinken) en dan dinsdag (rond de middag denk ik) had ze terug een groene stinkluier. De 2e luier was wel terug normaal. En vanacht heeft ze (met uitzondering van even bijtanken rond 00u), heerlijk geslapen.  Dus misschien toch van die boter in de créche.

Gelukkig geen eczeemopstoot de laatste week (wel wat droge plekken), maar toch jeuk aan d'r buikje - ze gaat altijd krabben als we haar kleertjes uitdoen.

We blijven zoeken en opletten en noteren....
Ik ben zwanger! De baby wordt verwacht eind augustus 2010.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:groene stinkluiers?
« Reactie #9 Gepost op: oktober 28, 2009, 19:50:42 »
Verstandig om het te noteren! Balen dat ze in boter zijn gaan bakken op de crèche... zo'n foutje is idd vrij vlot gemaakt. Enneh blij dat je schoonmoeder zich zo inzet!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Ageeth

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.237
  • Geslacht: Vrouw
  • Have a nice day, unless you made other plans
    • WBW Nederland
Re:groene stinkluiers?
« Reactie #10 Gepost op: oktober 28, 2009, 20:11:24 »
Ben beetje nieuwsgierig, maar doen ze op de creche dan warm avond eten?
Ontmoetingsdag wbw zaterdag 2 oktober! Kijk op wbwnederland.nl


Offline Kacie

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Vrouw
eten in de créche
« Reactie #11 Gepost op: oktober 29, 2009, 16:53:33 »
In België is het vrij typisch dat ze rond 11u de kindjes een warme maaltijd geven.

Meestal zijn dat geprakte groentjes en aardappelen en vlees of vis (3x per week is het vis). Soms ook wel eens ei.
Het menu hebben ze trouwens altijd mooi aangepast; want Keomi mocht van mij geen vis voor ze een jaar was en geen vlees voor 9 maand en ook een heleboel groentjes niet, die ze in België van K&G wel al op die leeftijd mogen eten (bv tomaat en paprica en prei. - ik volg het veel rustiger voedselintroductieschema van op borstvoeding.com.

Bij ons noteren ze ook altijd in het heen-en weer boekje wat de menu was en of je kindje goed gegeten heeft of niet.

Rond 15u krijgen de kindjes dan fruitpap of gewoon stukken fruit (afhankelijk of 't kindje dat al kan eten - want hier krijgen veel kindjes van 18 maand en ouder nog gewoon fruitpap).

En rond 17u krijgen de grotere kindjes ook vaak een sandwitch of boterham. (Keomi krijgt dan meestal een rijstwafel of een fruitpapkoekje of brood wat ik meegeef).
Soms worden er ook pannekoeken gebakken... met melk natuurlijk.

De maaltijden zijn altijd inbegrepen in de prijs.
De eventuele melk moet je wel zelf voorzien. Maar sinds ze een jaar is, drinkt ze geen melk meer in de créche.

Krijgen jullie kindjes dan geen warme hap in de opvang?

groetjes
Ik ben zwanger! De baby wordt verwacht eind augustus 2010.

Offline Ageeth

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.237
  • Geslacht: Vrouw
  • Have a nice day, unless you made other plans
    • WBW Nederland
Re:groene stinkluiers?
« Reactie #12 Gepost op: oktober 29, 2009, 17:30:32 »
Nee, hier is het een broodmaaltijd tussen de middag.
Er zijn wel kindjes onder een jaar die als ouders dat willen een potje krijgen tussen door.
Kyan geef ik zelf brood in een trommetje mee ivm allergie.
Ze hebben daar in de kast wel crackers staan en appelstroop die hij mag. Dat krijgt hij rond 10 uur aan tafel.
Verder een groet trommel met koekjes en snoepje voor traktatie of als de rest iets krijgt wat hij niet mag.
Er hangt een lijst van wat Kyan mag en niet mag duidelijk op het keukenkastje met ook mijn telefoonnr. voor als ze twijfelen.

Ontmoetingsdag wbw zaterdag 2 oktober! Kijk op wbwnederland.nl


Offline Kacie

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Vrouw
Re: soja provocatie
« Reactie #13 Gepost op: oktober 30, 2009, 10:22:53 »
Ik heb ook een overzichtje gemaakt van wat ze niet mag en daarbij ook een lijstje met alle benamingen van koemelk en alle citrusvruchten.
Ik heb ook een stukje van internet afgeprint- wat de mogelijke allergische reacties zijn en zo, ik hoop dat met een beetje extra info, ze wat meer begrijpen en ook meer begrip opbrengen en dus beter opletten.
Het lijstje hangt ook aan de kast. Bij twijfel vragen ze het soms 's morgens of geven ze 't gewoon niet.

Natuurlijk is ze nog kleiner dan Kyan en beseft nog niet echt dat ze dingen niet mag die anderen wel mogen. Dus een tractatiedoos is voorlopig niet nodig. Maar wel een goed idee!

Gisteren toch maar weer een sojadessertje met vanille smaak gegeten, dus nu even afwachten wat het geeft.
Ik hed het rond 20u gegeten en rond 00u vroeg ze nog een voeding. Ze heeft verder lekker geslapen tot vanochtend en voorlopig geen nieuwe eczeemplekken.
Denk dat ik dan best vanavond en morgen een slokje sojamelk geeft (20cc of zo)? dan twee dagen niks en dan weer twee dagen soja geven?
Of zou ik beter sojamelk drinken? Ik wil eigenlijk wel een duidelijke reactie - nu ja, liever helemaal geen reactie natuurlijk. Ik wil gewoon graag zeker zijn, en niet zoiets vaags als 2 kleine eczeemplekjes, beetje slechter slapen en misschien zo'n groene pamper. (uiteindelijk is ze ook allergisch aan poezen en bij oma woont er een kat, die welliswaar niet binnen mag, maar toch...)
Bij koemelk reageert ze namelijk heel duidelijk met veel eczeem (niet op de kleine spoortjes - ik mag prima één pralientje of koekje met melk eten).
En ook toen wij nog katten hadden, had ze heel veel eczeem.

pfft, moeilijk hoor.
Groetjes
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2009, 10:30:04 door Kacie »
Ik ben zwanger! De baby wordt verwacht eind augustus 2010.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:groene stinkluiers?
« Reactie #14 Gepost op: oktober 30, 2009, 23:47:43 »
Het is ook heel moeilijk... Heb jij een sojadessertje gegeten of heeft zij dat gegeten? Zou eerst via de borstvoeding proberen in oplopende hoeveelheden en dan pas bij haar direct geven. Ja het duurt even.. maar dan weet je wel wat jij wel mag/niet mag en wat zij wel mag/niet mag.

Als je echt zeker wilt zijn, kan je altijd over een paar dagen/weken haar nog een volledige sojavoeding geven om te kijken hoe ze daar op reageert. Je kan de stappen zo klein of groot maken als dat je gevoel je ingeeft. Maar na een paar dagen rust en terug naar basis, zou een grotere hoeveelheid ook al wel reactie moeten geven...

Wat is wijsheid, ik kan het niet voor je invullen...

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.