User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 97
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Heeft het nog zin?  (gelezen 3835 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jonge_mama

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Heeft het nog zin?
« Gepost op: augustus 17, 2011, 11:59:02 »
Hallo,

In mijn vorige posts kunnen jullie lezen dat ik een testdieet (melk, soja en ei vrij) volg.
 
Het ging 2 weken geleden 3 dagen beter met de reflux, krampjes, ontlasting werd vaster, luieruitslag verdween,... tot ik weer melkproducten begon te gebruiken. Dan maar terug gestopt en deze week ging het 2 dagen (zaterdag en zondag) beter maar de andere dagen had hij nog last.
 
Ik ben nu terug iets langer dan een week bezig maar zie dus geen verbetering. Zondagavond at ik tomatensaus en dan begon het weer. Tomaten laat ik dus voor de zekerheid ook.
 
Het dieet lukt momenteel wel maar ik vraag me af of het nog zin heeft als er geen verbetering komt... Normaal word er gestart met een periode van 4 weken dacht ik? Misschien toch even volhouden en afwachten? Ik twijfel of het wel een allergie is... 

Veel verschillende dingen durf ik niet eten omdat ik 'schrik' heb dat hij op meerdere dingen zou reageren.
 
Groetjes

Offline Lilian

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.649
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2011, 12:53:38 »
Als je de eerste periode al merkte dat het beter ging zonder ei, melk en soja zou ik dat zeker volhouden. Je hebt inmiddels ontdekt dat je kleintje ook op tomaat reageert, wat ook heel goed kan. Maar misschien is er nog wel meer. En daar moet je al zoekende achter zien te komen (weet ik uit ervaring...). Eet je veel noten, vis misschien? Het is echt een lange zoektocht, maar uiteindelijk zul je wel zien dat het werkt.

Succes.
Groetjes,

Lilian, mama van Emma (3 juli 2005) en Jent (22 september 2007)


Offline Jonge_mama

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2011, 22:20:04 »
Daarstraks had hij weer ontzettend veel last... maar nu zie ik dat ik daarstraks gehakt heb gegeten met eieren in...  :nee: Pff, het is zo ontzettend moeilijk! Ik heb er gewoon overgelezen denk ik :boos:

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 17, 2011, 23:15:21 »
Vervelend, maar kan gebeuren. Zelfs ik maak die fouten soms nog, en ik heb al bijna 3 jaar met het dieet te maken.
Met wat ik hier van je lees zou ik toch nog even doorzetten met het dieet.
succes



Offline Lilian

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.649
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 21, 2011, 11:30:48 »
Klopt, het is heel erg wennen in het begin, zeker omdat je er dan pas achterkomt waar allemaal sporen in verwerkt zijn. Dat wist ik 5 jaar geleden ook echt niet. Maar inmiddels is het normaal en is er ruim voldoende wat er allemaal nog wel gewoon gegeten kan worden. De alternatieven worden gewoon vanzelfsprekend. En je kunt hier altijd je vragen stellen, hier zijn een heleboel moeders met allergische kinderen met heel veel dieetervaring. Komt goed!
Groetjes,

Lilian, mama van Emma (3 juli 2005) en Jent (22 september 2007)


Offline Jonge_mama

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 21, 2011, 19:22:42 »
Ik let erop dat ik nu geen 'verborgen' ei en soja meer eet. En het gaat beter met hem. Hij heeft nog wel af en toe last (meestal tegen de avond). Ik denk dat mij voeding toch een aantal klachten bij hem veroorzaakt maar tegelijkertijd twijfelen we nog.

Als het tegen het weekend nog steeds goed gaat, kan ik dan nog eens proberen om een beetje melk te drinken en naar zijn reactie kijken? Of beter ineens een diëtist raadplegen?
Ik wil hem geen onnodige ongemakken bezorgen maar ik wil natuurlijk wel zo goed als zeker zijn dat het aan de voeding ligt.

Groetjes

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 21, 2011, 20:49:27 »
Hoi,
moeilijk hè, die eerste tijd op dieet... En dan hoefden wij alleen nog maar op melk te letten...
Een paar tips:
- lees álle, en dan bedoel ik ook echt ALLE, verpakkingen. Er vanuitgaande dat die tomatensaus bijv spaghetti-saus was: tomatensaus kant en klaar barst van de allergenen. Kruidenmix voor door de saus, ham, gehakt, boter om in te bakken, eventueel kaas voor erover, de pasta zelf... Niks is wat het lijkt! Neem gerust een vergrootglas mee. Aan het eind van de boodshappen waren mijn ogen doodmoe.
- probeer een langere periode (bijv een maand) de nodige dingen weg te laten. Geef je zoontje even de tijdom goed te herstellen. Dat duurt langer dan je denkt. Zijn lichaampje is natuurlijk flink van slag!
- smokkel voorlopig geen enkele keer. Je kunt dan weer helemaal opnieuw beginnen...
- kom vaak hier vragen stellen. Er zijn er hier veel die een dieet volgen. Voor heel veel dingen zijn alternatieven. Wij weten ook vaan welke merken wel/niet kunnen etc.
- Als je langer dan een week of 6 dit dieet blijft volgen, zoek dan een keer een diëtiste op om samen te kijken of je voeding nog volwaardig is.

En dan een tip waar niet iedereen hier dol op is maar wat ik wel gedaan heb: mijn zoontje 14 dagen pepti geven. Ondertussen kolfde ik supervaak om de productie goed op pijl te houden zodat ik daarna weer gewoon verder kon voeden. Het was nl bij ons niet duidelijk of de reflux door allergie kwam of een lichamelijke oorzaak had. Kinderarts gaf aan dat 14 dagen genoeg was, omdat je dan al verschil zou moeten merken (is niet genoeg om 100 % te herstellen).

Heel veel succes. Hier gaat het nu van een leien dakje, maar dat is wel eens anders geweest....



Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 21, 2011, 20:54:37 »
Hoe lang ben je nu ook al weer op dieet? weet het even niet meer. Je kunt 4 weken ongestraft op dieet, maar daarna moet je wel even na laten kijken wat je mist en hoe je het aan kun vullen.

Het is wel belangrijk dat je iemand hebt die weet waar hij/zij het over heeft (ik heb er eerst 3 gehad die mijn het tengenovergestelde vertelde dan de meiden op het forum met jaren ervaring)
Zoek dus een dieëtist die ervaring heeft met allergie (zijn er weinig) en borstvoeding (nog minder)
Stefan Kleintjes is er een van. Ik heb er zelf een van de kinderhaven. maar daar kun je alleen terecht als je daar ook bij de allergoloog loopt, dus daar heb je niet zo veel aan helaas.

Even aanvullign op stefke. De peptitip kan helpen, alleen werd Bo van 3 stappen sterkere voeding (apothekers, nog minder allergenen) alsnog ziek, dus bij ons gaf dit absoluut geen rust dus.
Let verder even op de E621, dit is ook een product uit soja, bij sommige geen probleem, bij sommige (waaronder Bo) wel.
Sojalecticine kan in principe wel, als zou je er voor kunnen kiezen om die de komende weekjes er toch even uit te laten, maar die geeft heel zelden problemen.



Offline Jonge_mama

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 23, 2011, 09:32:14 »
Hey,

Ik ben van België maar de diëtiste die op borstvoeding.com staat is gelukkig niet al te ver weg. We wachten nog even af. Ik was normaal nu 2 weken terug aan het diëten maar omdat er dus gehakt met eieren en sojabloem in mijn broodbakmix zijn tussen gekomen, moest ik opnieuw beginnen. Dus eigenlijk ben ik nog maar een paar dagen ei, soja en melkvrij aan het eten. Hij heeft nog last maar het gaat al beter.

Ik heb nog wel een vraagje voor jullie. Kan het zijn dat zijn ontlasting verandert? Hij had oranje bijna waterige ontlasting en bij elke voeding zat er wel ontlasting in zijn luier. Sinds een paar dagen heeft hij het wat moeilijker. Hij heeft nog maar 1 of 2 keer per dag een vuile luier waar zelfs niet echt veel in zit. Het is veel vaster van structuur en een beetje groenachtig/oranje van kleur ( moeilijk te beschrijven). Soms zie je hem wel wriemelen en moeite doen maar dan komt er niks. Of alleen lucht.

Groetjes

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2011, 09:42:21 »
Ontlasting kan zeker veranderen door het dieet. Uiteindelijk zou het okergeel ongeveer moeten worden en niet te dik als alles goed is.
Hoe oud is je kleintje nu ook al weer (sorry ben het even kwijt)
Na de 6 wkn is alles tussen 10 keer per dag en eens in de 10 dagen ontlasting normaal. Niet dat het fijn is als het eens in de 10 dagen is, want daar kunnen ze knap last van hebben, maar het is niet iets om je druk om te maken.
Groene poep kan wijzen op ziekig zijn/ allergie, maar ook op teveel voormelk binnenkrijgen. Hier zou je eerst nog even naar kunnen kijken voor je je zorgen maakt, Worden je borsten echt helemaal leeggedronken, zo nee, zorg ervoor dat dat wel gebeurd, dan krijgt hij meer vet binnen en minder laxerende voormelk.
Succes.



Offline Jonge_mama

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 26, 2011, 10:12:55 »
Hij is 7 weken. We zijn zo goed als zeker dat hij toch ergens niet tegen kan. Echt gillen, krijsen, stampen, overstrekken,... overduidelijke reactie volgens mij. Ook zijn ontlasting word meer waterachtig en ruikt zuur. Ik heb hem een suppo moeten geven omdat het echt verschrikkelijk was om aan te zien. Straks maak ik een afspraak bij een dietist.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 26, 2011, 11:44:29 »
Succes. Hoop dat de diethist jullie goed verder kan helpen. Live is toch altijd weer beter dan via internet (zolang degene die je live spreekt weet waar hij of zij het over heeft tenminsten, hihi)



Offline Jonge_mama

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 26, 2011, 14:34:25 »
Ik ga naar een diëtiste die ik vond op borstvoeding.com (de enige in België dat erop staat en die gelukkig in de buurt is).


Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 26, 2011, 21:07:48 »
die zou moeten weten waar ie het over heeft, toch. hoe is het gegaan??



Offline Jonge_mama

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re:Heeft het nog zin?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 27, 2011, 13:08:17 »
Hey,

Ik kan maandag 5 september pas langsgaan. Naar de kinderarts ga ik ook bellen maar dan voor ons oudste zoontje van 2.5 jaar. Die heeft al een hele tijd platte, stinkende ontlasting en een loopneus die maar niet overgaat. Hij heeft ook een hele ruwe huid maar geen uitslag. Kinderarts dacht een paar weken geleden gewoon aan peuterdiarree maar als het niet overgaat met zakjes (om de ontlasting te binden) dan kon het bijvoorbeeld ook een allergie of intolerantie zijn. Misschien denk ik nu veel te ver door de problemen met ons jongste zoontje?? Maar ik ga het wel even aankaarten bij de kinderarts.

Kunnen ze bij kleuters al een betrouwbare allergietest uitvoeren?

Groetjes