User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 81
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: hoe provocatie melk?  (gelezen 3093 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jacq77

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 43
hoe provocatie melk?
« Gepost op: maart 21, 2010, 21:01:10 »
Hoi meiden,
het is alweer een tijdje geleden dat ik een vraag postte (toen nog over zeer slechte nachten; blijkt achteraf niet allemaal aan de allergie gelegen te hebben maar vocht achter de oren: na plaatsen van buisjes vorige week slaapt Maurits als een roos....!). Nu is dus de tijd gekomen om weer eens wat te gaan uittesten. En van de allergenen (koemelk,kippenei, soja) gaan we het eerst de koemelk provoceren. Nu kwam ik in mijn informatie die ik van Stefan heb alléén een provocatieschema tegen van kippenei en soja, maar niet van de koemelk. Hoe doen jullie dat: eerst zure melkprodukten (bijv yoghurt) en later pas melk of vla ofzo? En hoe snel doe je dat? Wanneer maak je de overstap naar direct op het kind provoceren (hapje yoghurt?) ipv via de bv? Ik ben benieuwd...
Groetjes, Jacqueline.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:hoe provocatie melk?
« Reactie #1 Gepost op: maart 21, 2010, 23:15:08 »
Hey Jacqueline!

Hoe is de ingreep gegaan? Kreeg hij alleen buisjes, of is er ook gekeken naar amandelen? Wat fijn dat het zoveel verschil maakt!

Stefan heeft ook een aanpak voor koemelk hoor! Ik doe het even uit mijn hoofd, maar vermoed dat ik vanzelf wel gecorrigeerd ga worden door de andere moeders. Eerst via zure producten via de moedermelk bij voorkeur. Drie dagen één eetlepel voor jou, dan twee dagen rust en dan of weer drie dagen één eetlepel (bij twijfel) of naar twee eetlepels en zo verder opbouwen. Daarna kan je doorgaan met gewone koemelk (via moedermelk) of eerst met zure (yoghurt) rechtstreeks, maar dan met stapjes van een theelepel.

Vla doe je in principe pas als alles puur goed gaat, aan vla bevat immers meer dan alleen maar koemelk.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Lilian

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.649
  • Geslacht: Vrouw
Re:hoe provocatie melk?
« Reactie #2 Gepost op: maart 22, 2010, 10:47:28 »
Hoi Jacqueline,

Wat fijn zeg, dat Maurits zo goed is gaan slapen na de buisjes, heerlijk hoor.
Hopelijk gaat het provoceren met de koemelk goed, scheelt een stuk he. Succes ermee!

Ik heb dan ook nog ff een vraagje die in dit topic wel past: Dus als ik het bij Jent wil doen, moet ik hem 3 dagen 1 theelepeltje yoghurt laten eten, dan 2 dagen rust en dan weer 3 dagen 1 theelepeltje? En de week erna opvoeren? En als hij tegen pure yoghurt kan, wil dat dan al zeggen dat hij een boterham van de bakker zou kunnen eten? Of een koekje met weipoeder bijvoorbeeld erin?

 :knuf:
Groetjes,

Lilian, mama van Emma (3 juli 2005) en Jent (22 september 2007)


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:hoe provocatie melk?
« Reactie #3 Gepost op: maart 22, 2010, 19:54:58 »
Nee, dat wil het niet gelijk zeggen, weipoeder, sporen van melk, kaas, etc, hebben allemaal een iets andere versie van het eiwit. De bewerking maakt het eiwit net even anders dan bij een onbewerkte versie. Ik kan je dus niet beloven dat dan andere dingen ook goed gaan, dat zul je moeten uitproberen.

Maar wees getroost, het kan ook gewoon gelijk goed gaan. Ik heb toen Renée een jaar of twee was de yoghurt veel sneller kunnen opbouwen, het ging gewoon heel erg goed. Kaas ging ook versneld, ging gelijk goed. Daarna de koemelk geprobeerd dmv pannenkoeken, dat ging toen nog niet goed. Daarna niet meer geprobeerd, ben zelf ook niet gek van koemelk... en via de yoghurt en de kaas krijgen Renée en ik voldoende binnen.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jacq77

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 43
Re:hoe provocatie melk?
« Reactie #4 Gepost op: maart 23, 2010, 20:41:47 »
Hoi Nynke,
inderdaad: zijn neusamandelen zijn er ook uit gehaald. Maar wát een verschil; blijkt dan toch dat je maar al te snel geneigd bent om alles maar op de allergie te gooien (ten onrechte dus)...
Even nog een vraagje: in de provocatie van de soja en ei wordt begonnen met een theelepeltje. Maar bij melk begrijp ik van jou dat je meteen een eetlepel yoghurt kan proberen?
Groetjes,
Jacqueline.



Hey Jacqueline!

Hoe is de ingreep gegaan? Kreeg hij alleen buisjes, of is er ook gekeken naar amandelen? Wat fijn dat het zoveel verschil maakt!

Stefan heeft ook een aanpak voor koemelk hoor! Ik doe het even uit mijn hoofd, maar vermoed dat ik vanzelf wel gecorrigeerd ga worden door de andere moeders. Eerst via zure producten via de moedermelk bij voorkeur. Drie dagen één eetlepel voor jou, dan twee dagen rust en dan of weer drie dagen één eetlepel (bij twijfel) of naar twee eetlepels en zo verder opbouwen. Daarna kan je doorgaan met gewone koemelk (via moedermelk) of eerst met zure (yoghurt) rechtstreeks, maar dan met stapjes van een theelepel.

Vla doe je in principe pas als alles puur goed gaat, aan vla bevat immers meer dan alleen maar koemelk.

Groetjes Nynke

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:hoe provocatie melk?
« Reactie #5 Gepost op: maart 23, 2010, 21:49:17 »
hihi nee niet als je rechtstreeks provoceert. De eetlepel is puur via de borstvoeding. Zit behoorlijk verschil tussen he?

De allergie is lastig, je legt idd al snel de oorzaak daar neer, maar aan de andere kant heb je grote kans dat de ontstekingen een kans hebben gekregen door de verminderde weerstand die de allergie wel tot gevolg heeft. Als deze ontstekingen niet meer uit zichzelf tot rust komen en er dus iets gedaan moet worden, zijn de klachten vooral te wijten aan de ontstekingen...

Voorzichtigheid blijft raadzaam, kijk rustig wat bepaalde voedingsmiddelen doen. Bij Anne zijn haar amandelen er ook uitgehaald, was ook echt wel nodig ook, maar daarna knapte ze niet echt op. Pas toen ik het dieet weer aangescherpt had, verdwenen eindelijk de groene snotters, hoestbuien, slecht slapen, etc.

Dat Maurits er zo lekker van opknapt, is ook weer een dik compliment voor jullie aanpak! Jullie zijn goed bezig!

Groetjes, Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jacq77

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 43
Re:hoe provocatie melk?
« Reactie #6 Gepost op: maart 25, 2010, 17:16:25 »
Ben ik weer....Hoe langer ik er over nadenk, hoe gecompliceerder ik het vind..Want je noemde al dat de eiwitten in bijv. kaas en koekjes anders is. Zou het ook raadzaam zijn om éérst de spoortjes van melk (dus bijv. in koekjes, sausjes) toe te laten in de borstvoeding? Dat lijkt me voor je kind gemakkelijker wennen (rustiger introduceren dan met theelepels tegelijk via borstvoeding). Klopt dat nu ook of heb ik het helemaal mis? Geeft misschien alleen wel een wat minder duidelijk beeld bij de provocatie?
Jacqueline.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:hoe provocatie melk?
« Reactie #7 Gepost op: maart 25, 2010, 21:47:52 »
Hey Jacqueline,

Aangezien jij over de theelepels begonnen was, ging ik er van uit dat je rechtstreeks bij Maurits wilde provoceren. Stefan geeft meestal aan dat je met theelepels bij kinderen zelf begint, maar als je via borstvoeding provoceert, dat je dan een eetlepel mag pakken.

Maar ik begrijp nu dat je het via de borstvoeding wil provoceren, fijn dat dat nog kan, dat is de meest milde provocatie. Aan de ene kant heb je gelijk, maar omdat het bij provocatie belangrijk is om pure dingen te provoceren, kom je dan toch op yoghurt uit, als meest milde variant van de koemelkgroep. Van die ene eetlepel Yoghurt die jij neemt, komt maar een fractie in de borstvoeding. Voor een heftig allergisch kind kan die fractie al genoeg zijn om op te reageren, maar voor een kind wat al over de overgevoeligheid heen aan het groeien is, kan het ook wel goed gaan, of maar milde reactie geven.

Als je het nog eng vindt, of als Maurits voorheen heel heftig gereageerd heeft, mag je bij jezelf ook nog kleiner starten. Dan doe je ipv een hele eetlepel een halve of zelfs maar een theelepeltje.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jacq77

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 43
Blahhhhh! Helaas reactie....
« Reactie #8 Gepost op: april 14, 2010, 21:07:23 »
Frustratie alom hier. 3 dagen achter elkaar 1 eetlepel yoghurt via de borstvoeding getest en vanaf dag 2 drama: hele nacht huilen, overdag niet te genieten en weer last van oren/verkoudheid etc. Het lijkt wel of z'n hele lijf in het verweer gaat als ik iets fout gegeten heb. Maar ja, wel een flinke tegenvaller, want stiekem had ik gehoopt dat hij er al overheen zou zijn na 1 1/2 jaar... Als alles weer op orde is tóch nog maar eens uitproberen om toevalligheden te voorkomen.
Aan het uittesten van de ei en soja durf ik al nauwelijks meer te beginnen. Ik heb eens gehoord (van jou Nynke?) dat kinderen eerder over kma heen groeien dan over soja en ei. Maar zegt dat dan ook dat de kans nu groot is dat die laatste 2 allergieën ook nog 'actief' zullen zijn?
Groetjes, Jacqueline (mama van Maurits)

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:hoe provocatie melk?
« Reactie #9 Gepost op: april 14, 2010, 21:29:31 »
Hey Jacqueline,

Wat balen zeg!!! En nog zo heftig ook! Misschien een toevalstreffer meis, toevallig samengevallen met een virus wat hij ergens opgepikt heeft. Mocht het nou wel een reactie zijn, is er nog geen man over boord hoor! Bij ons ging het toen ook nog niet goed, maar een klein jaartje later (zo ongeveer) kon ze het zelf eten!

Soja-eiwitten lijken heel erg op de koemelkeiwitten, dus kunnen net zo lang ellende geven, maar.... het kan ook zijn dat mensen met kma wel tegen soja kunnen, het is een kwestie van uitproberen.

Kippenei wordt als ik me goed herinner door Stefan pas vanaf tweede jaar geadviseerd om te provoceren, als eerder al een duidelijke reactie werd gegeven.

Hopelijk knapt Maurits snel weer op!

:knuf: Nynke

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jacq77

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 43
Re:hoe provocatie melk?
« Reactie #10 Gepost op: april 16, 2010, 21:09:10 »
Hoi Nynke,
jeetje, nóg een jaar misschien? Heb niet het idee dat ik nog een jaar borstvoeding wil geven. Had de stille hoop dat hij over de kma heen zou zijn en dan wat yoghurt ofzo zou kunnen binnenkrijgen ipv bv. Maar ja, er zijn geen alternatieven voor de (o zo smakelijke hypo-allergene  :PP) ) borstvoeding toch? Op het consultatiebureau hebben ze geen idee tenminste. En ik ben hardstikke pro-bv, maar na jarenlang bij 3 kinderen op dieet gezeten te hebben ben ik het eigenlijk wel spuugzat. Maar ja: wat dan? Heb jij nog ideeën?
Groetjes,
Jacqueline.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:hoe provocatie melk?
« Reactie #11 Gepost op: april 17, 2010, 10:19:39 »
Hey Lieverd,

Wij kunnen toch ook zonder melk??? Waarom zou Maurits dat dat niet ook kunnen? Ons dieet is zo aan te passen dat we toch nog alles binnen krijgen wat we nodig hebben, voor kids ligt de hoeveelheid waarschijnlijk wel iets anders, maar met extra vlees en meer van bepaalde groente en noten, kom je er ook.

Maar kijk nou eerst wat soja brengt als Maurits weer beter is, misschien gaat die juist wel goed.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.