User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 94
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Hoe te doen op het KDV  (gelezen 2767 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Moonpoontje

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 40
Hoe te doen op het KDV
« Gepost op: september 19, 2010, 16:09:08 »
Hoi allemaal,

Hoe doen jullie dat met allergieen en het kinderdagverblijf? Joost mag geen ei / soja / koemelk. We zijn een paar dagen begonnen met de bijvoeding, maar na het eerste hapje banaan zat hij alweer gelijk onder de uitslag  :snif:
Hij gaat over een paar weken voor het eerst naar het KDV. Ik geef borstvoeding mee, maar wil eigenlijk niet dat ze hem bijvoeding geven, totdat we bijv. zeker weten waar hij tegenkan. Daarnaast wil ik ook niet dat ze hem water of diksap geven, echt alleen bv, omdat hij al niet zo goed groeit.

En hoe te doen straks met brood, als hij wat groter is. Zelf meegeven? En in hoeverre kan ik er dan op vertrouwen dat ze Joost echt niks anders geven dan wat wij zeggen? Het is natuurlijk een kwestie van vertrouwen, maar dat vind ik zelf heel lastig. Ik ben zelf namelijk anafylactisch, en vroeger mocht ik, na heel lang zeuren bij mijn moeder, eten bij een vriendinnetje, en daar toch pinda's binnen gekregen, ondanks dat mijn moeder die mevrouw op het hart had gedrukt wat ik allemaal niet mocht hebben.

Hoe maak ik het kdv duidelijk dat het echt echt echt heel belangrijk is dat Joost niet de dingen binnen krijgt die hij niet mag hebben? Dus ook niet "per ongeluk" van het broodje van een kindje eet dat naast hem zit?


Offline mamav2

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 406
Re:Hoe te doen op het KDV
« Reactie #1 Gepost op: september 19, 2010, 16:14:41 »
Ik zou een gesprek aangaan met het KDV waarin je aangeeft wat jou angsten zijn en opvattingen over hoe er met jou kind omgegaan wordt ten opzichte van het eten en drinken. Het is jou kind dus jij bepaald daarin de regels. Geef een duidelijke lijst mee (die is nu nog makkelijk want hij mag alleen borstvoeding) maar als hij ouder wordt iedere stap doornemen met ze en een lijst geven wat wel en niet mag. Inderdaad eventueel je eigen spullen meegeven zodat ze ook weten wat je meegeeft dat dat het enige juiste is! Kan er ook geen verwarring ontstaan.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe te doen op het KDV
« Reactie #2 Gepost op: september 19, 2010, 17:32:33 »
Duidelijk zijn, alles op papier zetten zodat ze zich niet kunnen vergissen. En inderdaad gewoon eigen brood meegeven als hij daar aan toe is.
Bo gaat nu naar de peuterspeelzaal en heeft ook een eigen trommeltje daar staan. Als ze twijfelen of ze iets mag dan krijgt ze iets uit haar eigen trommeltje. In principe zijn het proffecionals die hiermee om moeten kunnen gaan, zeker na een goed gesprek. Een moeder van een ander kindje is toch al anders.
Succes



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Hoe te doen op het KDV
« Reactie #3 Gepost op: september 19, 2010, 23:14:01 »
Heb hier voor school ook een eigen trommeltje en verder geef ik alles zelf mee! Dat maakt het wel het duidelijkst...

Als jij maar goed duidelijk bent over het risico, dan gaan zij wel opletten!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline superlynn

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 2.082
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe te doen op het KDV
« Reactie #4 Gepost op: september 20, 2010, 15:07:05 »
Hi,

Ik zou alles van te voren thuis maken en erbij vertellen dat hij alleen hetgeen mag hebben wat jij meegeeft, en de rest niet.
Ik heb stage gelopen op een kdv en daar was ook een kindje die mocht geen noten hebben.
Ik zou het ze wel tot vervelends toe zeggen iedere keer als je hem wegbrengt.
Blijven herhalen, moet met kinderen ook.
X

Offline Moonpoontje

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 40
Re:Hoe te doen op het KDV
« Reactie #5 Gepost op: september 20, 2010, 19:35:01 »
Heb hem vandaag weggebracht voor het tweede wenochtendje. Heb er heel duidelijk met de leidsters over gesproken. Dat een allergie vrij ernstig kan verlopen. Ik heb afgesproken dat alles wat hij mag eten van huis af meegenomen word in zijn eigen bekertje en eigen trommeltje. En dat ze heel goed moeten opletten bij het aan tafel zitten dat hij niet in het bord van de buurman gaat graaien. Ik geloof wel dat ze het goed snappen, maar ik ga nog een schrift voor ze maken.
Als ik er geen vertrouwen in krijg, gaat mijn man zijn ouderschapsverlof op nemen voor die dag, en dan kijken we wel verder.

Dank jullie voor de reacties.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe te doen op het KDV
« Reactie #6 Gepost op: september 20, 2010, 21:35:38 »
inderdaad, ik heb ook een gesprekje gehad, en later alles nog eens op papier voor ze gezet zodat ze het terug kunnen lezen.
Hier hebben ze wel een lijstje van mij gehad wat ze wel mag. Maar Bo reageert niet zo heftig dat het gevaarlijk is dus die gok kan ik nemen en een van de leidsters heeft een (ok wel volwassen) dochter die sinds 2 jaar ook last van verschillende allergieen heeft, dus die heeft wel door wat het inhoud.
Succes



Offline Lilian

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.649
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe te doen op het KDV
« Reactie #7 Gepost op: september 20, 2010, 21:51:09 »
Jent en Emma gaan normaal altijd naar de gastouder, die weet ondertussen alles wel en houdt overal rekening mee. Maar vorig jaar zomer moesten ze 2x een dagje naar het kinderdagverblijf en toen heb ik gewoon alles meegegeven wat Jent mocht hebben. Zo hoefden ze zelf niet te twijfelen over dingen. Het is prima gegaan. Ze hebben het ook goed in de gaten gehouden.

Snap wel wat je bedoelt, als ze wat groter zijn en ze komen bij anderen thuis. Emma had voor de zomer een feestje waar ze frietjes gingen eten met kipnuggets en deze waren in de arachide olie gefrituurd. Emma zei out of the blue ineens tegen die ouders dat ze allergisch is voor pinda, en toen hebben ze haar iets anders laten eten voor de zekerheid. Gelukkig maar dat sommige ouders zo oplettend zijn, want ik was het zelf vergeten te melden... Maar Emma is trouwens niet allergisch voor arachide olie, jij wel? Hoeft niet altijd toch?

Groetjes,

Lilian, mama van Emma (3 juli 2005) en Jent (22 september 2007)


Offline Moonpoontje

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 40
Re:Hoe te doen op het KDV
« Reactie #8 Gepost op: september 21, 2010, 19:08:20 »
De kans dat er in arachide olie sporen van pinda's zitten is heel erg klein. Ik heb het wel een paar keer per ongeluk gegeten bij bijv. een patatkraam (in de pubertijd was ik niet zo zorgvuldig), maar tegenwoordig ben ik er heel pietluttig in, aangezien ik twee jaar geleden weer eens op de eerste hulp heb gelegen met een shock. Dat is zon nare ervaring dat ik de moeite er wel voor over heb.
 

Offline xandra51

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 23
Re:Hoe te doen op het KDV
« Reactie #9 Gepost op: november 12, 2010, 19:21:56 »
Wij hebben op het kinderdagverblijf altijd het eigen eten meegegeven.
(in trommels met z'n naam erop).

Bovendien had ik een vel met witte stickers gekocht en beschreven "ik heb mijn eigen eten bij".
Als er dan alleen invallers waren dan plakte ik die 's ochtends op zijn kleding.

Daarnaast hebben ze het beleid gehanteerd dat hij in de kinderstoel zat tot alles en iedereen schoon was.
En ook hebben ze aan ouders gevraagd om geen pindakaas te eten op KDV-ochtenden ivm sporen op handen en dit hadden ze dus zelf ook niet op tafel staan bij de lunch.

Het werd echt grondig aangepakt. Maar we hebben dan ook een kindje met inmiddels 3 epipennen.
En gelukkig door de zorgvuldigheid niet nodig gehad tot nu toe!!!

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe te doen op het KDV
« Reactie #10 Gepost op: november 12, 2010, 20:11:38 »
Het werd echt grondig aangepakt. Maar we hebben dan ook een kindje met inmiddels 3 epipennen.
En gelukkig door de zorgvuldigheid niet nodig gehad tot nu toe!!!

Super dat het zo opgepakt werd, je hoort ook anders. Hier gelukkig niet zo heftig, is dus ook wel eens mis gegaan hier, maar dat is dan hooguit wat buikpijn bij een kleine misser dus dat kan. Maar super aanpak daar. :goei:



Offline xandra51

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 23
Re:Hoe te doen op het KDV
« Reactie #11 Gepost op: november 12, 2010, 20:32:45 »
Ja, ons KDV was echt top  :goei:
Heb ze er ook echt super vaak voor bedankt!
En we hadden zo'n overdrachtschriftje, daar schreven we ook vaak hoe blij we met ze waren!
Dan 'communiceer' je ook over de allergie maar dan op een voor hen prettige manier.
Volgens mij is een misser namelijk nooit onwil maar meer een kwestie van 'ff vergeten', dus wij deden er alles aan om te zorgen dat ze het niet vergaten  :8

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Hoe te doen op het KDV
« Reactie #12 Gepost op: november 14, 2010, 09:08:32 »
WOW zulke KDV's verdienen een pluim! Wat heerlijk dat ze het daar zo goed in de gaten hielden!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.