User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 102
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Ingrediënten en hun benamingen  (gelezen 25296 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Ingrediënten en hun benamingen
« Reactie #15 Gepost op: augustus 17, 2009, 19:28:51 »
Als je een recent etiket voor je neus hebt... Mijn mail was:

Citaat
Beste heer, mevrouw,
 
Mij is ter ore gekomen dat de vitamine K van Davitamon nog steeds plantaardige olie op etiket vermeldt en er geen allergenenwaarschuwing op staat dat het het allergeen: pinda bevat. De klantenservice wist wel te vertellen dat er arachideolie/pindaolie in zit. Er schijnt ook geen alternatief voor te zijn, terwijl pinda-allergie toch levensbedreigend is.
 
Gaarne jullie mening hierover.
 
Groet Nynke Bal-Dekker

Het antwoord van het VWA is:

Citaat
Uiteraard, en in dit geval zelfs in het bijzonder, omdat vitamine K met name voor baby's geschikt is, en pinda-olie zeer allergies kan reageren.
dus als U  nadere informatie heeft, kunt u dit op onze website www.vwa.nl onder de warenklachtenlijn aanmelden..

Iemand met nadere informatie??? (streepjescode geneuzel vermoed ik)
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ingrediënten en hun benamingen
« Reactie #16 Gepost op: augustus 21, 2009, 18:25:44 »
http://www.davitamon.nl/upload/products/files/2/Bijsluiter_Davitamon_Vitamine_D.pdf

hier wel de bijsluiter, heb je hier iets aan?
Hier staat alleen maar op plantaardige olie, kan ook zo iets anders zijn, er wordt niet gewaarschuwd voor pinda, voor zover ik kan zien.

groetjes Antoinette
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2010, 22:16:31 door Nynke Bal-Dekker »
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Ingrediënten en hun benamingen
« Reactie #17 Gepost op: juli 18, 2010, 22:24:46 »
Heb net nog maar weer een mail er aan gewaagd... eens informeren of ze nog steeds pindaolie gebruiken. De bijsluiter vermeld alleen plantaardige olie.

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ingrediënten en hun benamingen
« Reactie #18 Gepost op: juli 19, 2010, 22:56:28 »
Een kennisje van mij (apotheker) vertelde mij dat vitamine K alleen houdbaar is op een basis van pindaolie. Het is mogelijk voor een apotheker om vitamine K te maken op waterbasis maar die is maar 7 dagen houdbaar en erg duur (en wordt niet vergoed).
Het lijkt mij dus voor de hand liggen dat in de davitamon "gewoon" pindaolie zit.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Ingrediënten en hun benamingen
« Reactie #19 Gepost op: juli 19, 2010, 23:23:07 »
Ze gebruiken inderdaad Arachide olie, de meest zuivere vorm die gefilterd is zodat er geen eiwitten in zitten en een allergische reactie nauwelijks aanwezig is. Deze olie omdat het de beste houdbaarheid geeft. De vitamine D is nog wel op waterbasis te krijgen. Over de vitamine K heb ik nog weer even teruggekaatst...

Ik heb ook gevraagd of zij niet net als alle andere fabrikanten de allergenen moeten vermelden op de bijsluiter. Omdat sommige mensen zo allergisch zijn dat zelfs de olie niet goed gaat (en zij ook aangeven dat de kans nauwelijks aanwezig is = niet geheel uitgesloten dus) Hier heb ik nog geen antwoord op, maar dat had ik ook niet verwacht... vandaag antwoord van hun en daar weer een vraag van mij achteraan.

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ingrediënten en hun benamingen
« Reactie #20 Gepost op: maart 30, 2011, 14:43:09 »
Heb je uiteindelijk eigenlijk nog andwoord gekregen??
Zat toevallig eens te lezen hier en ben wel benieuwd.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Ingrediënten en hun benamingen
« Reactie #21 Gepost op: maart 31, 2011, 22:42:11 »
Ik kan het zo snel niet terug vinden in mijn mail (meerdere adressen), maar wel een ander mailtje...

Uit 2009 weliswaar:
Geachte mevrouw Bal-Dekker,
 
 

 
Uiteraard, en in dit geval zelfs in het bijzonder, omdat vitamine K met name voor baby's geschikt is, en pinda-olie zeer allergies kan reageren.
dus als U  nadere informatie heeft, kunt u dit op onze website www.vwa.nl onder de warenklachtenlijn aanmelden..

Hans Bervoets
Meldkamer VWA

 -----Oorspronkelijk bericht-----
Van: nynke hotmail [mailto:nynkexxxxxxx]
Verzonden: woensdag 12 augustus 2009 0:01
Aan: Meldkamer VWA
Onderwerp: etikettering vitamine K pindaolie HANS


Beste heer, mevrouw,
 
Mij is ter ore gekomen dat de vitamine K van Davitamon nog steeds plantaardige olie op etiket vermeldt en er geen allergenenwaarschuwing op staat dat het het allergeen: pinda bevat. De klantenservice wist wel te vertellen dat er arachideolie/pindaolie in zit. Er schijnt ook geen alternatief voor te zijn, terwijl pinda-allergie toch levensbedreigend is.
 
Gaarne jullie mening hierover.
 
Groet Nynke Bal-Dekker
Allergiemoeder.

Vind het wel vaag dat als ik een vraag stel, ik alsnog een melding zou moeten doen
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Jennifer

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 374
Re:Ingrediënten en hun benamingen
« Reactie #22 Gepost op: februari 10, 2012, 18:04:11 »
het word nu vermeld op de davitamon dat de olie erin pindaolie is.
Dus klacht heeft vast geholpen.
Was ook een waar melk in zit. En bij kruidvat te koop ook op waterbasis.
Eigen merk kruidvat is met zonnenbloemolie.

Mijn man heeft net een flesje gekocht en de op zonnenbloemolie mee genomen.
Groetjes Jennifer
mv J@imey (11-09), J0rden (12-07), J0ey (12-05) en Just1n (01-04)

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Ingrediënten en hun benamingen
« Reactie #23 Gepost op: februari 11, 2012, 14:26:25 »
Dat heeft nog best lang geduurd! Maar wel goed dat het er nu wel op staat!
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Jennifer

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 374
Re:Ingrediënten en hun benamingen
« Reactie #24 Gepost op: februari 11, 2012, 22:03:03 »
Dat heeft nog best lang geduurd! Maar wel goed dat het er nu wel op staat!

Ja dat is idd goed. Geen idee of het er al langer op staat.
Maar ik moest ineens denken dat het hier stond en dacht meld even dat het er nu iig op vermeld is.
Heeft je actie vast aan  bijgedragen!!
Groetjes Jennifer
mv J@imey (11-09), J0rden (12-07), J0ey (12-05) en Just1n (01-04)