User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 106
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Jam?  (gelezen 3764 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Soezn

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Jam?
« Gepost op: april 10, 2011, 14:31:23 »
Hallo experts!
Hier sinds lange tijd weer eens even een berichtje van mij en Wouter (anderhalf).
Ik heb een vraag waarvan ik denk dat jullie mij kunnen helpen.
Wouter is namelijk erfelijk belast met exceem en krijgt mede daarom nog steeds regelmatig bv :).
Nu gaat het wat betreft exceem vrij goed. Af en toe een paar vlekjes dus dat is geen probleem.
Alleen is het wel zo dat zijn exceem enorm opvlamt door jam.
Gister heeft hij een broodje frambozenjam gehad bij oma (thuis 1x eerder, was toen beetje bont)) en een paar uur later was hij enorm
bont op zijn wangen en huid. De plekjes waar  eerst enkel een beetje exceem zat, waren vuurrrood geworden, het leek wel verbrand!
Ik had het nog niet zo fel gezien bij hem.
Het was Frambozen Jam van Hero met natuurlijke suikers (wat dan op de verpakking staat....).
Nu zou ik willen vragen of jullie een idee hebben welke stoffen in de Jam nog meer verantwoordelijk zouden kunnenzijn voor zo´n extreme reactie.
In de jam heeft hij ze erg geconcentreerd binnen gekregen. Wanneer ik weet welke stoffen verdacht kunnen zijn, kan ik gaan uitsluiten in andere voeding.
Misschien dat ik zijn exceem dan helemaal weg kan krijgen. Wie weet............


Offline Sigrid

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.479
    • koken...
Re:Jam?
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2011, 19:35:56 »
frambozen zelf, appel (pectine én natuurlijke suikers zijn vaak appel) ...
MV Hannes (08/02/04) en Marije (16/04/2005) en Jasmijn (27/12/2007) en meter van Enriqué


'Ik wens de rust om te accepteren wat niet te veranderen is
de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is
en de wijsheid om het verschil tussen beide te ontdekken'

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jam?
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2011, 07:22:43 »
Is het ook bij andere jam, of alleen frambozen?
Daar denk ik dan namleijk aan.

Heb je al geprobeerd zelf jam te maken, en heb je het probleem dan nog?

groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Jam?
« Reactie #3 Gepost op: april 11, 2011, 23:02:55 »
Wist niet dat jam ook met appel gemaakt werd, ben wel bekend met citroensap in jam. Ik zou zeggen, kijk het etiket (ingrediëntendeclaratie) eens goed na en kijk wat er in die jam zit.

Ik gebruik niet alle jams, gebruik nog het liefst zelfgemaakte jam, omdat ik dan weet wat er exact in zit.

Tja wat zit er meestal in, de vruchten die zij op etiket aangeven (aardbeien of bosvruchten of...), suiker, citroenzuur (hoeft niet van citroen zelf te zijn) citroensap of concentraat (is wel van citroen) en Sigrid geloof ik op haar woord, soms dus ook appel.

Wat super dat je nog steeds borstvoeding geeft!!!! Laat je hem zelf afbouwen of wil je er zelf op een gegeven moment wel een eind aan breien?

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Soezn

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Re:Jam?
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2011, 13:36:10 »
Hoi allemaal,
Bedankt voor de vlotte reacties :). Gelukkig is de felle roodheid van zijn exceem weer weggetrokken. Nu dus puzzelen wat de oorzaak precies zou kunnen zijn. Wouter heeft eerder zo´n reactie (in iets mindere mate) gehad met bosbessenjam. Verdenk toch iets in de jam als boosdoener.
Appelsap zorgt voor zover ik weet niet voor reactie, anderzijds de exceem zit er in meer of mindere mate altijd wel. Heb het etiket er even bij gezocht
Hero Delight frambozenjam. Frambozen 45%, suiker, water, pectine, citroenzuur, kleurstof (cochenille) calciumcitraat en kaliumsorbaat.
Wie zou de boosdoener kunnen zijn en hoe kom ik daar achter? Gewoon jam op de huid zorgt ook voor een allergie reactie.

Wat betreft BV. ´s Morgens staat we ermee op (makkelijk!!). Wanneer ik thuis bent krijgt hij tussen de middag voor z´n slaapje bv (op werkdagen een flesje peuter melk) en ´s avonds voor het naar bed gaan nog een slok bv. Links is zwaar favoriet, daardoor is rechts bijna 'op'. Vandaag maar snel even een fotoshoot gemaakt, weten niet hoelang dit nog gaat duren. Vind het wel lastig. Ben er soms wel klaar mee, anderzijds hij geniet er zo van (ik ook) en waarom zou ik hem dit afnemen? Het is gezond voor hem. Als ik ermee stop wil hij waarschijnlijk ook graag iets lekker warms drinken voor het slapen (en dan krijgt hij melk van een koe). We zien wel. Ik vind anderhalfjaar wel een mooi doel.
Zeg er maar niet teveel meer over. Mensen reageren wel met o en wat goed (soms) maar je ziet ze denken.....
Krijgt dat kind nog bv :wat?:???
Hoe hebben jullie dit aangepakt en wat werd het alternatief?

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jam?
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2011, 14:00:42 »
Kan je er niet mee helpen hoe je het aan moet pakken. Hier krijg ik die gezichten al als ik zeg dat ik niet stop met 6 mnd. Het enige wat ik tot nu toe kan doen is het naast me neer leggen. Het is super dat je al zo lang bv geeft, dat doet niet iedereen je na (van onze babyclub die ik vandaag sprak zijn er 3 van de 9 niet eens gestart, 2 zijn alweer gestopt en van degene die wel bv geven geeft een nu 2 flessen kv per dag en twee overwegen dit vanaf vanavond te gaan doen, ben de enige die echt nog 100% geeft en blijft geven. Cate is ook de oudste, de jongste van deze groep is pas 3 wkn) Zolang jij en je ukkie zich er goed bij voelen, waarom niet. Voelt het niet goed meer is het ook goed toch, zeker na anderhalf jaar.



Offline Sigrid

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.479
    • koken...
Re:Jam?
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2011, 14:16:13 »
Die cochenelline is rode kleurstof en die is er voor gekend om allergieen te kunnen veroorzaken.
Maar frambozen zelf zijn ook behoorlijk alergeen.
Wat die appel betreft, pectine kan je trekken uit: appel; abricoos,druivenpitjes. Meestal is het abricoos (wat hier ook geen optie is), maar kan dus ook de twee anderen zijn, dus daarvoor doe ik het dus nooit.
Ook suiker wordt vaak vervangen door appelsap, is natuurlijke suiker ...
MV Hannes (08/02/04) en Marije (16/04/2005) en Jasmijn (27/12/2007) en meter van Enriqué


'Ik wens de rust om te accepteren wat niet te veranderen is
de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is
en de wijsheid om het verschil tussen beide te ontdekken'

Offline Soezn

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Re:Jam?
« Reactie #7 Gepost op: april 12, 2011, 22:10:23 »
Met die pectine uit abricoos noem je wel iets. Vorige zomer is Wouter 2 dagen helemaal gevlekt geweest na het eten van een abricoos.......
Ook die cochenelline vind ik verdacht. Waar zit die nog meer in?
Appel kan het niet zijn, meneertje eet al lange tijd brood met appelstroop. Hij smult ervan (ook van verse stukjes appel) en de exceem is dan ook na die tijd rustig. Het geeft ook geen reactie op de huid ofzo.
Om uit te kunnen sluiten een stukje abricoos geven enreactie afwachten? Wat zouden jullie doen?

Wat betreft de bv. Wat zonde dat men zo makkleijk op kv overstapt. Maarja, daar zijn wij het wel over eens denk ik ;-).
Zijn dan vaak vragen als: heb je dan nog??? Ik geef toe, wist tot 1 jaar terug zelf ook niet beter...
Ik stel mensen vaak wel een weder vraag. Waarom zou er speciaal voor baby/ peuter tot 3jaar  kv melk gemaakt worden die speciaal op de behoeften van je kindje is afgestemd (gewone melk is nog niet goed aldus de Nutricia etc.). Waarom zou ik die kopen, terwijl ik de beste versie in huis heb?!
Daarnaast vind ik het wel ideaal om ´s morgen rond 7.00 lekker in bed te kunnen blijven liggen met onze kruimel. Niks geen koude voeten op de tegels in de gang en keukenvloer :PP.
En als ik geen zin heb om me te moeten verdedigen, zeg ik er gewoon niks over.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jam?
« Reactie #8 Gepost op: april 12, 2011, 23:04:00 »
Het meest jammere vind ik eigenlijk dat door de meeste mensen om mij heen en om vele heen gelijk gezegt word 'ach geeft toch een flesje, dan krijg je wat rust, dat is veel makkelijker" en "dan kun je weer een keer lekker wat langer slapen" als je een keer een dipje hebt. Ik denk dat iedereen wel eens met de gedachte heeft gespeeld om te stoppen. Als je dan een zetje in de goede richting krijgt is dat vaak net genoeg om door te zetten. Maar als je dan door iedereen (incl artsen enz) "gepuched" word om een flesje te geven ben je er erg vatbaar voor (is mij bij de eerste overkomen)



Offline Sigrid

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.479
    • koken...
Re:Jam?
« Reactie #9 Gepost op: april 13, 2011, 09:39:38 »
abrikoos is dan zeker dus een optie, want daar wordt pectine heel vaak uitgehaald.
en pectine zit in bijna alle jam ,tenzij je hem zelf maakt met gewone suiker, want in geleersuiker zit meestal ook weer pectine.
(het lukt met gewone suiker ook hoor, 500 gram suiker; 500 gram vruchten (of sap, krijg je gelei) en al roerend laten koken, moet best lang koken.
Je kan zien of hij bind door met lepel een lijntje te trekken op bord, na paar tellen moet je je er je vinger kunnen doorhalen zonder dat hij uitloopt.

Is wel beetje werk, maar beste jam ooit ;).

Lekkere kombinatie is trouwens rabarber en aarbei, het zurige van de rabarber is een mooi tegenwicht tegen het zoete wat aarbeienjam toch vaak is.
Trouwens zolang je fifty fifty doet, hoef je niet met halve kilo te werken hé. Je kan meer of minder maken, ik doe het vaak met fruit dat nét te ver is om zo te eten, pruimen-aarbeien of zo met plekjes (niet rot hé, maar zo net te mals... ik eet mijn fruit nogal graag nog hard) en weeg gewoon hoeveel ik heb, doe er de suiker bij en klaar.

Je kan het trouwens als je niet wil steriliseren perfect bewaren in bijvoorbeeld oude botervlootjes en dan in diepvries dumpen, eens ontdooit is het ongeveer week (langer soms ook) goed te houden in de ijskast.
MV Hannes (08/02/04) en Marije (16/04/2005) en Jasmijn (27/12/2007) en meter van Enriqué


'Ik wens de rust om te accepteren wat niet te veranderen is
de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is
en de wijsheid om het verschil tussen beide te ontdekken'

Offline Sigrid

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.479
    • koken...
Re:Jam?
« Reactie #10 Gepost op: april 13, 2011, 09:43:00 »
Ow ja die cochinelle zit vaak in rode dingen, snoepjes enzo. Maar tegenwoordig gebruiken ze gelukkig hoe langer hoe meer rode bietensap om te kleuren. Dus alles wat ROOD ziet effe nakijken.

Maar na je verhaal van de abricoos zou ik dus gokken op de pectine. En ook dat zit vaak in dingen in, jam, snoepjes, sojayogurt....
MV Hannes (08/02/04) en Marije (16/04/2005) en Jasmijn (27/12/2007) en meter van Enriqué


'Ik wens de rust om te accepteren wat niet te veranderen is
de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is
en de wijsheid om het verschil tussen beide te ontdekken'

Offline Soezn

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Re:Jam?
« Reactie #11 Gepost op: april 13, 2011, 14:09:01 »
Dank je! Ik zal er eens goed op gaan letten. Wat betreft die abrikoos, dacht destijds ook aan 5e/6e ziekte. Maar dat klopte niet omdat hij geen koorts had, hij was toen echt net een vliegenzwam. Zat zelfs in zijn haar! Kon het niet plaatsen en na een paar dagen was het ook weer weg.
Ik ga dus eerst even voor de cochinelle (rood checken) en daarnaast ook anti pectine.
Dat wordt etiketjes lezen!!
Hier wordt amper echt gesnoept (af en toe een bumba cakeje of een biscuitje), verder vooral fruit. Dus dit moet lukken!
Wat betrert bv, inderdaad als je de verhalen hoort over kindjes die zo lekker DOORslapen en jij loopt met de wallen tot onder je oksels :wha:, dan is een flesje wel heel verleidelijk(maar geen garantie dacht ik dan maar weer). Gelukkig had ik 6mnd verlof na mijn bevalling en kan je die nachten dan wel hebben. Kan me voorstellen dat wanneer je niet in de luxe positie zit, de fles toch wel erg dichtbij komt.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Jam?
« Reactie #12 Gepost op: april 16, 2011, 00:08:34 »
De fles gaf hier ook geen volledige nachtrust hoor! Mijn middelste is vanaf vier maand overgegaan op flesvoeding en ook zij kwam 's nachts meerdere keren! Waar ik bij de andere twee vrij vlot de borst kon geven (of het nou honger of troost was) moesten we bij de middelste op zoek naar één van de drie spenen (die standaard bij haar bed lagen, maar altijd zoek waren)

Hebben meer slaap verloren met het zoeken naar die speentjes (of weer terugstoppen van het speentje) dan met het aanleggen 's nachts.

Ow enneh.... vanaf één jaar mogen ze gewoon normale koemelk hebben, als je dat al wilt. De kunstvoedingsfabrikanten maken je graag wat anders wijs, anders verkopen ze zo weinig. Met één jaar eten ze al voldoende vaste voeding om gewone koemelk als drinken te kunnen nemen. De extra vitamines en mineralen zouden alleen nodig kunnen zijn als ukkie ziek is of te weinig eet.

Met borstvoeding hoef je daar niet over na te denken, eten ze te weinig of zijn ze ziek, vragen ze vanzelf meer borstvoeding. Met kunstvoeding moet je nog wel nadenken, ze mogen niet meer dan een bepaalde hoeveelheid per etmaal.

Opmerkingen van anderen??? Genoeg gekregen, maar het is mijn kind, mijn nachtrust en voor mij was het eenvoudiger en sneller om gewoon aan te leggen en verder te slapen! Jongste heeft zelf mogen bepalen, ze ging na zo'n 2,5 jaar redelijk doorslapen en met 4,5 jaar heeft ze de avondvoeding (onderdeel slaapritueel) echt afgesloten, toen was het goed...

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:Jam?
« Reactie #13 Gepost op: april 16, 2011, 00:31:58 »
weet je wanneer flesvoeding helpt voor wat extra slaap in de nacht?
Als je een man hebt die zegt: schatje, jij hebt al die nachten voor je rekening genomen, vanaf nu kan ik het flesje geven dus zal ik het op me nemen!  :lekker:

Hier sliepen ze echt niet beter hoor, met fles. En ik juist minder goed. Fles maken en geven maakte me klaarwakker, terwijl aanleggen en gewoon verderslapen dat niet deed...

Offline Sigrid

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.479
    • koken...
Re:Jam?
« Reactie #14 Gepost op: april 16, 2011, 15:35:09 »
weet je wanneer flesvoeding helpt voor wat extra slaap in de nacht?
Als je een man hebt die zegt: schatje, jij hebt al die nachten voor je rekening genomen, vanaf nu kan ik het flesje geven dus zal ik het op me nemen!  :lekker:

Ok tell me waar vind je zo'n man????
MV Hannes (08/02/04) en Marije (16/04/2005) en Jasmijn (27/12/2007) en meter van Enriqué


'Ik wens de rust om te accepteren wat niet te veranderen is
de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is
en de wijsheid om het verschil tussen beide te ontdekken'