User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 111
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?  (gelezen 4740 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sigrid

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.479
    • koken...
Allergielijst Jasmijn Van Giel
Wat kan NIET

Melk   ook geen koekjes/snoepjes/vleesbereidingen met melk/lactose/wei (poeder)/lecitine/boter.. of andere vormen benamingen van melk
                Ook alle afgeleiden van melk kunnen niet denk aan yoghurt, platte kaas, kaas, boter,pudding,..

Ei   ook geen koekjes/snoepjes/vleesbereidingen/ marinades met ei of eipoeder, eiwitpoeder, eigeelpoeder.. of andere vormen benamingen van ei

Vis/schaal en    Bij gelatine en omega-vetzuren bij allergenen
schelpdieren    kijken of het vermeld staat het kan namelijk van vis zijn!

Appel       denk ook aan pectine/appelzuur (E 296)  komt vaak voor in snoepjes/confituren. Ook in sapjes, die citrus lijken zit vaak wel appel             (als  suikervervanger)

Ander fruit   peer, pruim, kersen, abricoos, perzik, aardbei, banaan…
   Geef alleen fruit wat specifiek in WEL lijstje staat !!!

Wortel   denk ook aan beta-caroteen (E 160)

Vlees   Alle rood vlees, enkel varken, kalkoen en kip kan wel, denk ook aan bereide vleeswaren

Indien iets fouts gegeven wordt, of gekregen van ander kindje of zo. (Ook bij twijfel.)
2.5 ml zyrtec siroop geven, duidelijk melden in boekje of aan mama bij afhalen.
Ook waarom het nodig was, zodat we het goed kunnen opvolgen.
We zijn allemaal mensen en fouten kunnen gebeuren, door op juiste manier te
handelen voorkomen we problemen !

Allergielijst Jasmijn Van Giel
Wat kan WEL

Sojaproducten         wel opletten dat er geen pectine/wortel of fruit in zit

Citrusvruchten   opletten bij drankjes dat er geen appel aan toegevoegd is !

Ander fruit         druiven, mango, meloen (alle soorten)

Groenten   boontjes, bloemkool, brocolli, spinazie (zonder room!!!), witloof, ui, sla (alle soorten), paksoy, courgette, pompoen, venkel, aardappel

Brood   normaal brood, wit, volkoren, bruin, GEEN melkbrood, sandwishen, rozijnenbrood !!!!

Pasta      pasta van zuiver tarwemeel (opletten voor ei !!!)

Pure chocolade      zonder nootjes is van grote merken veilig
ook pure hagelslag

Choco puur kwatta      enkel dat merk !!!

Drinken   zuiver sinaasappelsap, of ander citrusvruchten, cola, water, sojamelk

Koekjes en andere dingen      Enkel wat mama mee geeft

Chips en snoepjes      gewone (niet geribbelde of vormpjes!!) zoute chips
      Tic Tac orange

Sorry krijg lay out niet goed, maar was dus wel netjes met groot en vet en duidelijk, maar idee is er .. denken jullie even mee,
MV Hannes (08/02/04) en Marije (16/04/2005) en Jasmijn (27/12/2007) en meter van Enriqué


'Ik wens de rust om te accepteren wat niet te veranderen is
de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is
en de wijsheid om het verschil tussen beide te ontdekken'

Offline Jennifer

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 374
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #1 Gepost op: juni 03, 2010, 17:58:11 »
Misschien bij vlees alleen de wel in de mag wel lijst zetten
En dan bij niet geen rood vlees.

Heb je in de originele lijst wel alle namen ingetypt waar nu en mogelijk alle andere benaming melk?
Misschien bovenaan zetten bij de kleinste twijfel niet geven.
Ik zou denk beginnen met wat te doen als ze iets fouts krijgt dat stukje.

En misschien alleen dingen die ze juist wel mag opschrijven.

Yvke is denk ik iemand die vast weet wat goed of het beste werkt.
Ook met een lijst maken voor school.

Vrienden van ons hebben een foldertje gemaakt wat er gebeurt en wat een allergie is voor hun kindje.
En een geplastifiseert A4 formaat papier. Ze heeft een foldertje altijd bij zich en de A4 in de rugzak
Die mee moet voor zo een epi-pen.
Groetjes Jennifer
mv J@imey (11-09), J0rden (12-07), J0ey (12-05) en Just1n (01-04)

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #2 Gepost op: juni 03, 2010, 18:47:55 »
Hey Sigrid,
Hoe zit het met de E621?
Is het verstandig om deze er ook tussen te zetten, deze heeft namelijk vaak een vage afkomst.

Choco puur kwatta      enkel dat merk !!!
 misschien het merk Kwatta met een hoofdletter, om aan te geven dat het een bepaald merk is.

Hier hebben we ook al gewone snoepjes die niet kunnen, ivm melk en pectine, ik zou hier duidelijk een merk opgeven wat wel kan.

Cola? zou ik niet in de lijst zetten, is niet iets wat kleine kindjes hoeven te drinken, toch?

Brood lijkt me ook moelijk, je kan niet aan de buitenkant van een boterham zien of dat er allergenen inzitten.

Je hebt iig weer wat om over na te denken.

 :knuf: Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #3 Gepost op: juni 03, 2010, 19:27:55 »
Om eventueel verder te helpen, zal ik toch echt moeten weten ofdat ze voeding van school krijgt, of voeding van thuis meekrijgt op school  :)
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline Sigrid

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.479
    • koken...
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #4 Gepost op: juni 03, 2010, 20:24:24 »
in principe krijgt ze alles van ons mee
MV Hannes (08/02/04) en Marije (16/04/2005) en Jasmijn (27/12/2007) en meter van Enriqué


'Ik wens de rust om te accepteren wat niet te veranderen is
de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is
en de wijsheid om het verschil tussen beide te ontdekken'

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #5 Gepost op: juni 03, 2010, 20:33:57 »
Dan kun je beter heel kort maar krachtig zijn, dat ze onder geen enkele omstandigheden  alleen eet/drinkt wat ze van jullie krijgt.

Dat ze haar eigen bakje/bordje/bekertje van jullie thuis gebruikt.
Met feestdagen vooraf communicatie zodat je een vervangend iets mee kunt geven.

En noteer je alleen de allergenen die bijv. een shock veroorzaken  op een lijstje  en dat ze dat lijstje in  het lokaaltje  ophangen.

Op je lijstje staan nl. een hoop dingen die niet eens op een psz thuishoren.


:)
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline Sigrid

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.479
    • koken...
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #6 Gepost op: juni 03, 2010, 20:53:00 »
Lijstje is in principe ook vooral voor duidelijkheid.
Heb net heel goed gesprek gehad met directie, ze krijgt alles van thuis mee, geen probleem.
Hij was heel eerlijk en zei, mevrouw we kunnen u niet garanderen dat er nooit iets mis zal gaan, we kunnen u wel garanderen dat we eerlijk zullen comuniceren en handelen zoals u vraagt, en het heel serieus opnemen. Ben ik eigenlijk heel tevreden mee, want het is ook zo, er kan altijd iets fouts gaan.
Op speelplaats bijvoorbeeld, middagmaal doet ze voorlopig thuis, vermits ze enkel in voormiddag gaat. Er komt een gesprek tussen mij, directie en juf van peuterklasje (en eventueel taakjuf van peuterklasje) en nadien een gesprek met directie en juf van peuterklasje én alle juffen, zelfs die van de lagere school, zodat iedereen goed op de hoogte is. Dit wordt ook elk jaar herhaalt, gesprekje met directeur en juf van de klas en op voorbereindend gesprek van alle juffen voor schooljaar aangekaart ..
Ben eigenlijk behoorlijk tevreden van manier van handelen.

Had op papieren trouwens ook nog bij geschreven wat er moest gebeuren als er wel iets mis gaat (zyrtec siroop geven, en het mij melden). Ga nu met kinderarts bespreken om voorschrift te krijgen dat ze het ook mogen geven (wat geen probleem zal zijn). En of ik haar gsm nummer (heb haar privé gsm voor als er iets mis gaat met jasmijn - had ik al gezegd dat ik superkinderarts heb en hoe blij ik daar mee was???) mag afgeven aan directie voor als er iets mis gaat.
En dan wordt de truc... loslaten !!!
MV Hannes (08/02/04) en Marije (16/04/2005) en Jasmijn (27/12/2007) en meter van Enriqué


'Ik wens de rust om te accepteren wat niet te veranderen is
de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is
en de wijsheid om het verschil tussen beide te ontdekken'

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #7 Gepost op: juni 03, 2010, 21:20:30 »
Hey Sigrid,

Lastig hè zo'n lijstje maken! Ik kan zelf ook beter opnoemen wat ze WEL mag dan wat ze niet zou mogen. Ga liever van het positieve uit dan alleen maar opnoemen wat niet goed gaat.

De afspraak die ik met school heb voor Renée, is eigenlijk de beste die ik heb gemaakt als ik naar alledrie de kids kijk. Bij de andere twee ging er regelmatig wat fout, omdat ik de juf liet meedenken... Iemand die er niet compleet in zit (zelf geen allergisch kind heeft wat last heeft van meervoudige allergieën) kan de etiketten nooit zo grondig nalezen als dat je het zelf kunt.

Juf heeft hier ondertussen ook al afgeleerd om op Renée's woord af te gaan, ja het kind mag een krentenbol (daar had mijn meiske gelijk in), maar alleen als die bij een specifieke winkel gekocht is en geen anderen! (is een keer fout gegaan)

Renée krijgt alleen dingen die ik op school neerleg. Ze heeft een traktatiebakje waar ze uit mag kiezen, dat weet Renée, maar ook de juf heel goed. Juf weet wel dat de gewone naturelchips mogen, dus als er op chips getrakteerd wordt... pikt juf heel snel naturel voor Renée er tussenuit. Ze heeft zelfs nog wel eens een paar zakjes achter de hand! De kinderen op school weten het nu ook allemaal eigenlijk wel, als er een kindje jarig is, sturen ondertussen al een aantal kindjes haar/zijn moeder naar mij toe want maaaaam Renée mag dit niet! Dan vertellen ze mij wat ze wilden gaan trakteren en dan geef ik een alternatief aan voor Renée.

Ook in Anne haar klas gebeurt regelmatig hetzelfde, willen kindjes trakteren en die roepen dan gelijk naar hun moeder: wel iets wat Anne ook mag mam! Anne mag geen ei! (en citrus alleen met mate)

Bij speciale gelegenheden (sinterklaas, paasontbijt/lunch, etc.) krijg ik bijtijds van juf te horen wat ze willen gaan doen en dan kan ik zelf zorgen voor een alternatief óf juf vertellen welk merk wel zou kunnen (dan kan ze helemaal gewoon meedoen en hoeft juf ook niet extra op te letten)

Dit brengt rust en duidelijkheid en dan weten ze ook dat als Renée wat anders eet wat juf nog niet eerder gezien heeft bij Renée, dat ze dan mij moeten bellen voor de xyzall.

Ik hou juf op de hoogte, vertel als ik wat nieuws in de tas heb gestopt... en ook of het goed gaat, of niet...

Zo te horen gaat jouw schooltje er heel erg goed mee om Sigrid! Een overleg met ALLE leerkrachten, dat is wel heel speciaal!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Sigrid

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.479
    • koken...
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #8 Gepost op: juni 05, 2010, 17:49:04 »
Ok kinderarts heeft ondertussen meegekeken, vond het goede lijst. (wil vooral dat ze ook weten wat mag en wat niet, als ze haar dan rond zien lopen met iets gaan er hopelijk bij de niet wel alarmbellen rinkelen).
Heeft ook netjes haar stempels er op gezet, en handtekening als toelating om medicijnen te mogen toe dienen. (wat belangrijk is voor school naar verantwoordelijkheid toe). Ze zei, als iedereen zo netjes zijn huiswerk maakt is mijn werk heel veel simpeler, normaal moet ik dat soort lijsten maken .. nu moet ik maar stempeltje zetten. (leuk hoor als je komplimentjes krijgt van arts)
Ze doet het gewoon goed ....
Donderdag na schooltijd ook gesprekje met juf W, van peuterklasje en directie. Gewapend met brief dus. En met steun van kinderarts. Ze is rond die tijd ook gewoon bereikbaar op haar nummer als ze vragen moesten hebben. (jaja heb super arts !!!).
Komt helemaal goed, heb er echt goed gevoel bij. Alleen blijft loslaten wel heel eng ...
MV Hannes (08/02/04) en Marije (16/04/2005) en Jasmijn (27/12/2007) en meter van Enriqué


'Ik wens de rust om te accepteren wat niet te veranderen is
de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is
en de wijsheid om het verschil tussen beide te ontdekken'

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #9 Gepost op: juni 05, 2010, 20:35:09 »
Je hebt een hele fijne arts Sigrid!!! Heerlijk zo'n compliment!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Jennifer

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 374
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #10 Gepost op: juni 07, 2010, 20:23:44 »
het loslaten is bij kinderen die geen allergie hebben al lastig/moeilijk  :haha: :oeps:
Groetjes Jennifer
mv J@imey (11-09), J0rden (12-07), J0ey (12-05) en Just1n (01-04)

Offline Soezn

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #11 Gepost op: juni 17, 2010, 20:52:02 »
Misschien nog iets alternatiefs aanbieden voor wanneer er iemand jarig is?

Offline Sigrid

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.479
    • koken...
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #12 Gepost op: juni 17, 2010, 21:09:20 »
Er komt een doos in de klas staan met dingetjes die Jasmijntje wel mag. Das al afgesproken met juf
MV Hannes (08/02/04) en Marije (16/04/2005) en Jasmijn (27/12/2007) en meter van Enriqué


'Ik wens de rust om te accepteren wat niet te veranderen is
de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is
en de wijsheid om het verschil tussen beide te ontdekken'

Offline Sigrid

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.479
    • koken...
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #13 Gepost op: september 01, 2010, 21:36:39 »
Hier vandaag dus eerste schooldag... terug naar school voor grote én eerste keer naar klasje voor Jasmijn
En het ging het opvallend vlot, Hannes werd opgevangen op speelplaats door zijn juf, direct lekker praten over uitgevallen tanden.
Marije naar haar klas, die was super vlug gewoon gezellig met de kindjes die ze kende aan spelen en direct happy.
Jasmijntje ging voor eerste maal en mama mocht heel blij zijn dat ze nog zoen kreeg, wat een paradijs, speelgoed, kindjes. Vrolijk lachend en stralend. Dag mama, tot straks.
Hier dus geen enkel probleem, hoewel mama heel klein hartje het had, het voelt toch raar...(en is voor Jasmijn gewoon ook eng, zoveel allergieen... hopelijk gaat het gewoon goed)
Vanmiddag bij afhalen kwam ze aangerent mamaaaaaaaaaa, maar met stralende lach. Ze gaat morgen ook terug naar haar klasje (zei ze zelf spontaan). Ze vond het reuze fijn. Maar ze ligt wel uitgeteld in haar bedje nu, heeft vanmiddag ook best lange dut gedaan.
(ze gaat trouwens zoiezo maar halve dagen).
Ik ben ook heel blij met de school, directeur kwam voor dat kindjes buiten waren al even zeggen dat alles goed gegaan was (ivm allergieën), juf kwam ook even persoonlijk zeggen hoe het gegaan was. En er is naar elke juf (zelfs van de lagere school én ander personeel) verslag gebracht wat kan wat niet, er is met Jasmijntje rond gegaan in elke klas ook aan die kindjes uitgelegd dat ze haar niet zomaar iets mogen geven, want dat ze daar heel ziek van kan worden.
Maar het is gewoon super geweest, ze gaat morgen terug !! (zei ze daarnet héél duidelijk).
En Hannes, I en K en dan heb je IK, spannend hé dat leren lezen. ( wist hij ook al wel, maar het echt gaan leren is toch weer anders; zei hij daarnet ook, wist ik al wel, maar nu heeft juf L het gezegd en is het echt). Maar voor zijn juf moet je wel oppassen, want die is zo streng als een dinosaurus (waar hij dat vandaan heeft, geen idee).
Het was heel leuk, heel fijn om zoveel enthousiasme te zien.
Fijn op deze manier te starten!!
MV Hannes (08/02/04) en Marije (16/04/2005) en Jasmijn (27/12/2007) en meter van Enriqué


'Ik wens de rust om te accepteren wat niet te veranderen is
de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is
en de wijsheid om het verschil tussen beide te ontdekken'

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Jasmijntje naar school; kijken jullie even mee, duidelijkheid lijst?
« Reactie #14 Gepost op: september 01, 2010, 23:32:44 »
Wat heerlijk Sigrid!!!! Zo moeten ze alle dagen naar binnen gaan én weer naar buiten komen! Voor ons is het ontzettend wennen, eng en verdrietig, wij moeten ze missen, maar als je ziet hoe ze genieten, maakt dat het gemis weer een beetje goed.

Onze school let op zich ook redelijk op allergieën, gelukkig weet Renée ook dat ze niets anders mag dan haar traktatiebakje en haar eigen koekje/drinken die ze meekrijgt. Vorige juf heeft ook netjes een lijstje op haar bakje geplakt met wat eventueel nog wel mag (naturel chipjes, festini peer)

Maar zoals jullie school er mee omgaat, is wel heel erg speciaal! Alle leerkrachten weten het, de kindjes hebben het gehoord... super!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.