User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 112
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Kaas?  (gelezen 1901 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Chella Verhoeven

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Vrouw
    • Moedermelk Netwerk
Kaas?
« Gepost op: november 14, 2010, 01:10:15 »
Help! Ja hoor, ook deze dame heeft een flinke allergie (pas recentelijk ontdekt).

Al ben ik dan 45 en had ik soms last van mijn hoofdhuid en handen (jeuk), vaak moe wakker worden, bleek laatst na een antibioticakuur dat ikzelf ook flink allergisch ben... balen want ik lette eigenlijk nooit op voedingsmiddelen.

Ik heb dus snel een aantal suggesties nodig voor de broodmaaltijd. Volgens mij ben ik allergisch voor koemelk, soja en pinda. Het vervelende is dat ik niet zo van vlees en ei houdt (niet erg gek want in de familie komt een eiwitstofwisselingsstoornis voor).

Wat doe ik in godsnaam op mn brood? Ik vind zoet niet lekker (elk dag hagelslag of jam is niet mij ding). Ik vind pepadew (ricotta met rode peper) echt enorm lekker. Zou geitenkaas iets zijn voor mij? reageer je daar ook zo heftig op? (jeuk achter de oren en in het gezicht?)

Beetje dom voor een LK IBCLC die geen kinderen aan de borst meer heeft en alles en iedereen van info voorziet... mja, ik heb dus echt even suggesties nodig  :whaaa:

grt, Chella
Chella, mama van 5, IBCLC
MOEDERMELK NETWERK | Chat / Kolf-Forum
Kolfwinkel, Kolfinstructies, Begeleiding bij borstvoeding en donormelk

www.moedermelknetwerk.nl

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Kaas?
« Reactie #1 Gepost op: november 14, 2010, 09:04:53 »
Hey Chella,

Balen meis dat jij zoveel klachten krijgt van deze voedingsmiddelen!

In eerste instantie zul je het allemaal moeten weglaten, om je lichaam weer wat rust te geven. Nu staat het immers nog in opperste paraatheid en zal sneller reageren op voedingsmiddelen.

Geitenkaas gaat meestal niet goed, maar bij sommigen wel. De eiwitten lijken teveel op elkaar, de kans dat het niet goed gaat, is te groot aanwezig om nu al te kunnen testen of het goed gaat.

Eerst rust zien te creëren, daarna kan je voorzichtig gaan uitproberen of bepaalde producten wel goed gaan. Zijn het echt de koemelkeiwitten of zou het nog aan de lactose kunnen liggen?

Ik ben zelf ook geen hartig en zoet broodbeleg liefhebber, eet het liefst kaas op mijn brood. Ik heb het redelijk vol kunnen houden met lubeck kokosbrood, of zelfgemaakte kruidenboter (van zonnepond of andere margarine die koemelkvrij is), of een soort broodje gezond (met sla, tomaat, komkommer, etc),

Wat vlees betreft: rundersalami (die voorverpakte maar niet vacuümverpakte van de vomar was volgens mij allergeen vrij) vond ik ook nog wel te eten.. als het maar niet te vaak was. Of zelfgemaakte bal gehakt, zelfgemaakte kroketjes, etc. Ook een hamburger (sommige merken zijn ei, koemelk, sojavrij) vond ik nog wel eens lekker op brood. Van de gewone broodbelegsoorten werd ik meestal niet al te vrolijk.

Er zijn nog wel meer dingen, maar het is nog vroeg gaaaap en heb een beetje kort geslapen. De andere dames zullen vast nog wel meer suggesties hebben!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Lilian

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.649
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas?
« Reactie #2 Gepost op: november 14, 2010, 11:27:58 »
Hoi Chella,

Kan me voorstellen dat het even wennen is om zo ineens rekening te moeten houden met voedselallergieen. Jeetje. Je zult merken dat je vooral deze eerste maanden heel erg aan het zoeken bent, maar het wordt een "way of life" hoor. Op een gegeven moment is alles vanzelfsprekend.
Ik weet niet of je ervan houdt, maar in de natuurwinkel kun je Tartex vinden, een soort vegetarische smeerworst. Je hebt het in verschillende smaken. En cashewnotenpasta? Volgens mij zijn er ook nog smeersels met sesam te vinden.

En rauwkost met een zelfgemaakt dressinkje? Of tussen de middag eens een pannenkoekje eten ipv brood. Deze kun je makkelijk allergeenvrij maken. Of een lekkere salade met pijnboompitjes en gedroogde tomaatjes. Ik zal er nog eens verder over nadenken. Succes ermee.

Groetjes Lilian
Groetjes,

Lilian, mama van Emma (3 juli 2005) en Jent (22 september 2007)


Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaas?
« Reactie #3 Gepost op: november 14, 2010, 13:37:58 »
Ga ook even nadenken voor je. Ben zelf wel van de zoet en heb ook verschillende soorten vleeswaren die ik lekker vind en gevonden heb.
Alternatief idee, sesampasta van de reform. Zelf nog niet geprobeerd maar schijnt goed te zijn.
Kan nu even niets bedenken verder, maar als ik wat bedenk hoor je het.
In ieder geval succes, en zoals Lilian zegt, het begin is het moeilijkst, maar als je eenmaal je lijstje hebt wat je lekker vind en wat kan dan is het aardig goed te doen.



Offline jacq77

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 43
Re:Kaas?
« Reactie #4 Gepost op: november 14, 2010, 20:23:50 »
Hoi Chella,
ik kocht bij de Albert Heyn mijn boodschappen (daar staan heel vaak de allergenen goed genoteerd op de ingredientendeclaratie). Als vleeswaren is er niet enorm veel keus, maar wel koemelk- en sojavrij zijn de voorverpakte vleeswaren: "cervelaat extra" (ah huismerk), kipfilet (merkloos, niet AH huismerk!), gekookte gelderse worstjes (plakjes, AH huismerk) en achterham (merkloos). Verder zijn volgens mij de unox en ah huismerk smeerworst (die in die platte blikjes) ook goed (moet je voor de zekerheid nog wel even nakijken).
Let er trouwens op dat ook in je brood geen koemelk zit (bijv. AH voordeelbrood bruin of volkoren). Zie ook eerstgenoemde draadjes op deze website.
Succes ermee!
Groetjes, Jacqueline.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:Kaas?
« Reactie #5 Gepost op: november 14, 2010, 21:00:20 »
Hoi Chella,

Ik leuk mijn boterham met komkommer meestal op met Gomasio (sesamzaad met zeezout) (reformwinkel), zodat het net wat meer bite heeft. Verder geen tips, succes met je zoektocht!

 :knuf: Babette


Offline Chella Verhoeven

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Vrouw
    • Moedermelk Netwerk
Re:Kaas?
« Reactie #6 Gepost op: november 15, 2010, 21:28:47 »
Ik vermoed dat het geen lactose intolerantie is Nynke, ik ga namelijk niet vaker naar het toilet zullen we maar zeggen. HAHA...
Morgen zal ik weer eens kaas eten en zien wat dat er gebeurt. Nu al 2 weken geen kaas op.

De suggestie notenpasta spreekt me helemaal niet aan. Ik houdt helemaal niet van pindakaas oid. Tartex kocht ik wel eens voor onze dochter met PKU en kende ik al; ook niet lekker...

Brood nakijken zal ik eens gaan doen. Volgens mij valt daar ook wel winst te behalen. Ik heb nu namelijk weer jeuk op mijn hoofd, nek en gezicht (niet veel maar toch) en ik pieker me suf wat ik heb gegeten;
Boerenkool met rookworst
Brood met omelet en chilisaus
Brood met filet Americain
Manderijnen

Ik houd zo van eten!!!!

grt
Chella, mama van 5, IBCLC
MOEDERMELK NETWERK | Chat / Kolf-Forum
Kolfwinkel, Kolfinstructies, Begeleiding bij borstvoeding en donormelk

www.moedermelknetwerk.nl

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Kaas?
« Reactie #7 Gepost op: november 16, 2010, 13:26:33 »
Mijn eerste gedachten bij jouw menu van gisteren:

Boerenkool, stamppot wordt vaak gemaakt met melk
Rookworst, kan smaakversterker bevatten die ook klachten o.a. jeuk kan veroorzaken
Filet Americain, ingrediënten even nalezen, bij meeste recepten kom ik mayonaise tegen en dat is meestal niet de koemelkvrije versie.


De harde kazen zijn meestal vrij van lactose, maar zitten natuurlijk wel koemelkeiwitten in. Als je een KMA hebt, zul je deze waarschijnlijk niet kunnen verdragen. Renée kon hem op een gegeven moment wel verdragen, maar toen was ze ook al bijna over de KMA heen gegroeid. Yoghurt ging even later ook goed, de gewone koemelk toen nog niet.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.