User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 116
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Vervolg Bo 2  (gelezen 48676 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #15 Gepost op: april 28, 2010, 09:11:29 »
Om puur de lactose uit te testen moet je helaas langere tijd provoceren om een duidelijk beeld en werkt die drie dagen regel net even wat anders.

Drink zelf maar eens een poosje geen melk, dan krijg jij ook last van je darmen :)

succes iig
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #16 Gepost op: april 28, 2010, 19:21:40 »
Drink zelf maar eens een poosje geen melk, dan krijg jij ook last van je darmen :)

Krijg je dan ast van je darmen als je langere tijd geen melk drinkt, of als je na een langere tijd geen melk hebt gedronken weer melk drinkt?
Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #17 Gepost op: april 28, 2010, 19:24:18 »
Als je weer begint :)
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #18 Gepost op: april 28, 2010, 20:45:00 »
Als het goed is, merkt valentijn weinig van die lactose hoor Melissa! Hij krijgt immers nog altijd lactose binnen, moedermelk bevat dat namelijk al in grote hoeveelheden. Maar jij misschien wel, dan moeten de darmen er weer even aan wennen dat je het binnen krijgt. Daarom is het ook wat milder om eerst met zure melkproducten te beginnen, zijn niet lactosevrij, maar hebben een iets mildere uitwerking op de darmen dan gelijk echte koemelk.
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #19 Gepost op: april 28, 2010, 20:49:05 »
Ik vroeg het ook meer voor mezelf ;) , Het viel me al op dat mijn ontlasting van kleur verandert sinds ik geen koemelk/soja meer eet. Maar het leek me zo vreemd dat je ook buikpijn krijgt van ht niet eten van melk, dan toch eerder van de her introductie van melk.
Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #20 Gepost op: april 28, 2010, 21:23:18 »
@ yfke. Ok, wist ik niet, bedankt voor de tip. Misschien dan toch maar gewoon doorgaan zonder pauze. Vandaag heeft ze een heel toetje op en ik heb er nu nog 2 in de koelkast staan.

Vind het wel moeilijk wat nu last is en gewoon peuterpubergedrag. Ze kan nog niet goed aangeven waar ze last van heeft. We schrijven nu gewoon alles op en kijken wat er veranderd als we weer stoppen en daarna weer starten en wat er blijft na langere tijd gebruik.

Soja was tot nu toe altijd zeer goed te zien aan haar ontlasting, dus dat is veel duidelijker dan onrustige darmpjes.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #21 Gepost op: april 28, 2010, 21:29:31 »
Klopt, is veel lastiger en het opschrijven van alles is dan een hele verstandige zet!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #22 Gepost op: april 29, 2010, 13:11:40 »
@ yfke. Hoe lang moeten we de lactose volhouden om een goed beeld te krijgen??

We worden namelijk gillend gek hier, Bo is echt niet te genieten, slaapt overdag bijna niet meer (slaapt ze wel dan gaat er een hele oversture huilbui aan vooraf) en ook snachts is het een ramp, onrustig, vaak wakker enz. Ze is ineens verkouden. En allemaal gebeurt dit iedere keer als we de lactose testen (nu 3e keer). Ik dacht nog dat het aan mij lag, maar zelfs mijn moeder (oppas en meestal heel terughoudend over de allergie) valt het nu echt op. Weet niet zo goed meer wat ik hiermee moet, doorgaan of toch maar stoppen en de dietiste bellen voor bijv een ademtest.
Graag jullie mening................ :whaaa:



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #23 Gepost op: april 29, 2010, 13:30:04 »
Stoppen als ze zich zo ellendig voelt. Of het nou door virus, toeval of allergie komt, in deze situatie kan je niet verder gaan met provoceren, dat heeft geen zin en pest alleen maar haar én jullie!

Overleg maar even met diëtiste of ze het op een andere manier kan én wil testen.

Volg je gevoel meis, je wist het antwoord echt zelf ook al wel, maar snap wel dat je bevestiging zoekt omdat je toch aan jezelf gaat twijfelen (doe ik ook)

 :knuf: :knuf: :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #24 Gepost op: april 29, 2010, 17:35:31 »
Weet je wat het is. De "buitenwereld" vind toch al snel dat je het "niet probeerd" en je kind "allergisch houd" dus je wilt ook niet te snel stoppen zeg maar. Maar inderdaad juist mijn moeder is vrij sceptisch en me al een paar keer bijna tot wanhoop heeft gedreven en zelfs die zei het uit zichzelf dat het niet de Bo is die ze kent en dat het misschien dan toch wel aan de lactose kan liggen. Ook vandaag maar 15 min geslapen en ze was vannochtend om 5 uur wakker. Zolang ze constand bezig gehouden word gaat het aardig, maar waag het niet om haar vast te zetten in het stoeltje van de fiets of even weg te lopen, dan word ze baldadig, kwaad enz enz. Normaal slaapt ze tegenwoordig eigenlijk heel goed, alleen niet als ze lactose binnenkrijgt, en is ze buiten haar peuterpuberneigingen eigenlijk heel gehoorzaam voor haar leeftijd.
Maar inderdaad, de yoghurtjes gaan de kast in en zodra de ei en soja geprobeerd is in sporen de dietiste maar even bellen.



Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #25 Gepost op: april 29, 2010, 19:20:59 »
In principe een maandje wel helaas..  darmen krijgen nl. sowieso eerst ff een optater en duurt 2 weken ongeveer om te stabiliseren.

maar voor nu als ze er zo een last van heeft  en ofdat door de lactose komt of door iets anders wat in de yoghurt zit  maakt even niet uit.
Ik heb nl. het vermoeden dat het niet zozeer de lactose is, maar  kaas gaat wel goed  gewone melkproducten neit toch?

Koemelk bestaat naast uit lactose uit lactoglobuline en caseine, je kan op beiden reageren maar ook op een van de twee.
en kaas bevat t een deel niet :)

lactoglobuline en caseine  lactalbumine, lactoglobuline en lactalbumine  staan  in dit geval niet identiek aan lactose.

Echter is het vaak wel zo dat producten emt meer lactoglubuilne/lactubulmine ook meer lactose bevatten.

lactoseintolelrantie aanzichzelf komt eigenlijk pas voor bij kindjes vanaf 5 jaar voorheen hebben zij nog genoeg lactase in hun darmpjes/darmvlokken zitten  die de lactose om kunnen zetten.
O.a. door coeliakie ( wat dus bij Arwen het geval is ) kan het wel op jongere leeftijd voorkomen omdat die darmvlokken beschadigt zijn geweest voor een goede in de dunne darm, beschadiging door allergie is als het om de darmen slaat in de dikke darm :)

Daarbij is kenmerkend dat lactose echt ALLEEN!! maar op de darmen slaat.
Gezien Bo  zoals je noemt telkens emt haar luchtwegen erbij ook reageert is er sprake van allergie en neit lactose intollerantie.
Ze reageert dan niet op de lactose zelf maar waarschijnlijk op de lactoglobuline en lactubulmine.

Wat dat betreft zou je aan de kinderarts kunnen vragen om het te testen meets gebruikt is waterstof test, ze krijgt dan lactose  per kg lichaaams gewicht tiegedient en moet dan in kapje uitblazen en  bij lactoseintolelrantie blaast men dan waterstof uit. Is de meest vriendelijke, ze kunnen ook lactose toedienen en dan bloed afnemen en dan  de waardes van galasctose en glucose meten  :)

Koemelk in de twee varianten kan ook bij een rast /ige test gemeten worden  dan testen ze lactoglobuline en caseiine  los van elkaar :)

Ik weet dat nynke bijv. niet echt voorstander van  zulke testen is, maar hier heeft het wel een duidelijk beeld gegeven ( naast de eliminatie/provocatie) en dus ook een hoop ellende gescheeld om telkens om de 2 maanden  te testen.

Nu zeg ik niet dat het bij Bo het geval is, maar  kindjes kunnen ook  bepaalde voedingsmiddelen linken aan pijn en psychosomatische klachten krijgen.


Eeen heel verhaal , maar hopenlijk heb je wel info waar je met de kinderarts in overkeg kan gaan, en kijken wat te doen. 

 :knuf: :knuf:
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #26 Gepost op: april 29, 2010, 23:00:44 »
Bedankt voor je verhaal, ga het nog een keer goed lezen als ik wat wakkerder ben.
We hebben voor iedere provocatie een ander product gebruikt. De eerste keer melk door haar nutra heen, 2e keer gewoon melk en nu yoghurt met banaan (banaan gaat goed) dus ik denk niet dat het bij haar echt linken is met het product.
Ben op de lactose gekomen omdat de dietiste daar eigenlijk heilig van overtuigd is.
Goudse kaas gaat inderdaad helemaal goed. Dit eet ze minimaal 2 keer per dag zonder problemen.
 :knuf:



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #27 Gepost op: april 29, 2010, 23:06:16 »
Harde kazen bevatten geen lactose. Weet niet of Goudse kaas daar onder valt.

Het kan nog een kwestie van wennen zijn, maar met snel opbouwende hoeveelheden gaat dat een stuk lastiger. Misschien nog eens overwegen om het rustiger aan te doen? De tweede dag was ze immers redelijk rustig 's avonds toch?

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #28 Gepost op: april 30, 2010, 09:13:53 »
zouden we inderdaad nog kunnen doen, maar nu eerste even rust voor haar. Ze heeft ruim 36 uur geleden de laatste binnengekregen en ze heeft nog de halve nacht gespookt en was ook weer behoorlijk vroeg wakker. Laat haar eerst maar tot rust komen en dan eerst maar even de soja en ei zodat we haar dieet even wat kunnen verruimen. Melk mis ik eigenlijk op het moment niet een zo zeer, ei en soja vind ik lastiger. Daarna komt de melk wel weer een keer, ze eet kaas en ze heeft nog 1 a 2 nutra per dag dus dat is voldoende voor nu.
Goudse gele kazen zijn lactosevrij volgens de dietiste.



Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vervolg Bo 2
« Reactie #29 Gepost op: april 30, 2010, 09:58:50 »
Lactose bouw je heel voorzichtig op, je kan het zelfs beter via bijv een koekje proberen, echt minimaal opbouwen
En een half toetje is best veel  in verhouding.
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.