User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 91
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: voedingsschema kind 11 maanden bij allergie  (gelezen 28895 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #45 Gepost op: december 30, 2009, 20:16:13 »
In je profiel kan je een onderschrift instellen, in dat vak (bij profielinformatie) moet je de de code plakken die er zo uitziet: [url=http://www.borstvoeden.nl/tickers/][img]http://www.borstvoeden.nl/tickers/tickers/ajsyx0jt3r5wis2u.png[/img][/url] (is mijn ticker, jouwe zal een ander nummer op het eind hebben)

Kan je de lange vinger rijmen met de ontlasting? Zit behoorlijk veel ei in, als ik het me goed herinner. Banaan kan ook stoppend werken, de meer rijpe bananen doen het dan vaak ietsjes beter voor de ontlasting.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mama van een wolk

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 181
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #46 Gepost op: december 31, 2009, 09:13:04 »
hoi,

nou wat ze van een lange vinger eet is meer niet dan wel en dat krijgt ze ook maar 1 of 2 keer in de week.
dat banaan stoppend is,daar hou ik wel rekening mee,dus ik geloof ook niet dat dat het is.
het is en bijft een raadsel denk ik.
ze krijgt nu koemelkvrij brood, geen smeerworst meer en geen pap in de fles,is kijken hoe dat gaat.
en anders bel ik zowiezo volgende week het consultatiebureau is,om te vragen hoe of wat.

bedankt weer voor alle informatie.

Offline mama van een wolk

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 181
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #47 Gepost op: januari 04, 2010, 09:16:47 »
nu heeft ze gister appelsap gekregen en volgens mij werkte dat niet zo goed.
ze had gelijk een dunnere broek (wat nu eigenlijk wel goed was,omdat ze al zo slecht poept) en ze was wat pieperiger.
zijn er meer kinderen die iets tegen appelsap of appels ofzo hebben? of zou dit gewoon toeval zijn?


Offline Ageeth

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.237
  • Geslacht: Vrouw
  • Have a nice day, unless you made other plans
    • WBW Nederland
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #48 Gepost op: januari 04, 2010, 10:38:26 »
Het kan zijn dat ze er op reageert.
Maar om het echt te weten moet je het wel nog een keertje proberen en kijken hoe het dan gaat.

Soms wel fijn om iets te hebben wat je kan geven als ontlasting niet goed gaat...da's dan weer een voordeel ;-)
Ontmoetingsdag wbw zaterdag 2 oktober! Kijk op wbwnederland.nl


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #49 Gepost op: januari 04, 2010, 19:47:24 »
Bij ons is appel een hele bekende en moest zelfs langdurig helemaal geschrapt worden ivm risico op shock (via borstvoeding al). Maar dat kan je nu nog niet zeggen... daarvoor is de reactie nog te algemeen, het kan zijn dat darmpjes er gewoon nog aan moeten wennen.

Over een paar daagjes nog maar eens een keer aanbieden.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mama van een wolk

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 181
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #50 Gepost op: januari 05, 2010, 10:17:04 »
dat is wel heel erg ja.we zullen het deze week nog is proberen.


nu heeft ze gister pasta met saus (basilicum en tomaten),groente en gehakt op, nou dat is waarschijnlijk niet goed gevallen.
we zijn de hele nacht met haar bezig geweest.

moet ze dan alles maar eten zonder saus?
ze heeft gister ook druiven op,maar ik geloof niet dat het daar van moet zijn,maarja je weet het niet.
ik vind dit echt heel moeilijk hoor!


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #51 Gepost op: januari 05, 2010, 10:24:10 »
Als je zo divers levensmiddelen geeft, weet je het ook niet. Bij allergie is het belangrijk dat je één nieuw ding per zoveel dagen introduceert. Alle dagen hetzelfde, de oude vertrouwde voedingsmiddelen en één nieuwe. Dan kunnen de darmpjes een paar dagen de tijd krijgen om er aan te wennen en als er reactie komt, weet je iig waarvan het komt.

Gisteren had ze dunne ontlasting, het kan ook nog gewoon een buikgriepje zijn die na de eerste dunnere ontlasting nog even wat heftiger wordt. Geef haar nu even een paar dagen veilige (al bewezen goede) maaltijden en laat haar buikje even tot rust komen. Als het eenmaal tot rust is, ga je haar één nieuw ding geven. Liefst zo puur mogelijk, dus niet gelijk een saus met allerlei nieuwe dingen erin (kruiden, smaakversterkers, groenten etc) maar bijvoorbeeld alleen tomaat, de extra smaak die wij wel graag willen proeven, hebben kleine ukkies nog niet nodig, die vinden puur tomaat net zo lekker! Mijn meiden vonden pure pasta al heerlijk (zonder saus dus).

Snap je wat ik bedoel?? Heel veel sterkte met je kleine dametje!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mama van een wolk

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 181
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #52 Gepost op: januari 05, 2010, 11:05:03 »
hallo,

zondag had ze inderdaad ineens last van haar darmen,omdat ze na de appelsap (waarschijnlijk) dunne ontlasting had,maar daar bleef het verder ook bij.
gister ging het al een stuk beter,geen dunne broek meer en lekker aan het brabbelen.
omdat ik haar graag met de pot mee wil laten eten,heb ik maar een klein beetje saus erin gedaan,voor het idee.ze at alles achter elkaar op.
alleen s'avonds/vanacht was het raak,ze is wel bezig geweest tot half 4,toen is ze in slaap gevallen naast me in bed.
vanochtend werd ze wakker alsof er niks aan de hand was!?

dus volgende keer maar gewoon alles zonder saus geven?
maar ze moet toch ook haar groente en vlees binnen krijgen?

ik hou het voorlopig maar weer even op potjes denk ik,is toch makkelijker en vertrouwder.
vind het voor haar ook zo erg,als ze niet lekker is na lekker eten.

bedankt weer voor de informatie,


Offline Kacie

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Vrouw
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #53 Gepost op: januari 05, 2010, 12:24:03 »
Hoi,

Heel veel saus of een klein beetje saus .... maakt misschien niet zoveel uit.
Al van een klein beetje kan ze erg last krijgen.

Het loont echt de moeite om de aanpak van Nynke te volgen!
Ze kan toch prima pas binnen een maandje met de pot mee gaan eten?
En verder passen wij gewoon onze maaltijden aan aan wat ons dochtertje mag eten (ik geef borstvoeding dus mag zoiezo geen koemelk - dus ook niet een klein koekje of 1 pralientje met wat melk want ook dat geeft al onrust/eczeem).

Je kan eenvoudig je groenten stomen, ze zijn zo lekker en puur van smaak en veel gezonder. Je kan altijd nog wat peper en zout toevoegen op je bord.
En gewoon pure pasta geven, die saus kan echt wel wachten tot je zeker weet dat alle ingrediënten ok zijn.

Het is het toch niet waard om tot 4u 's nachts met haar op te zitten, enkel omdat ze dan die saus mag proeven!!!

Als ze op die potjes niet reageert, kun je die inderdaad terug geven als basis en dan langzaamaan pure groenten/vlees/pasta... rustig aan opnieuw introduceren.

Bedenk wel dat veel potjes veel ingrediënten hebben (er zit vaak melk in) en niet altijd betrouwbaar zijn. Als ze toch reageert op die potjes, kun je echt beter zelf koken.

Ps. ben je zeker dat tomaat niet de boosdoener is?

groetjes
Ik ben zwanger! De baby wordt verwacht eind augustus 2010.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #54 Gepost op: januari 05, 2010, 13:36:33 »
Een hapje voor het idee kan voor een allergisch kind funest zijn. Wil je geen angst aanjagen, maar als jij wilt weten waarop ze eventueel reageert, zul je echt voorzichtiger moeten zijn met het aanbieden van dingen.

Wat verdraagt ze nu zonder problemen? Waarvan blijft haar ontlasting redelijk smeuïg/kneedbaar? Dat kan je dan gewoon blijven geven en daar kan je best nog veel mee variëren hoor!

Pasta hebben we hier heel lang gegeten met witte saus (staat wel in receptendraadje) maar meiden vinden het ook heerlijk als ik eerst wat gehakt (rund) en uitjes en paprika en spercibonen of broccoli of andere groenten die toevallig in huis zijn en goed gaan, roerbak. Ik zorg dat er wat jus van al die ingrediënten roerbakken overblijft en meng op het eind alles in één pan.

Ze eten er regelmatig hun vingers zowat bij op.

Misschien heeft ze gisteren gewoon teveel gegeten, te snel gegeten, niet goed gekauwd (kan ook met tandeloze kaakjes) en het te snel doorgeslikt. Hierdoor kan ze niet goed aanvoelen wanneer maagje vol is en kan zichzelf wat overeten. Dit kan ook veel pijn 's nachts opleveren die gelukkig vaak 's morgens weer over is.

Doe het met beleid meis, dan is je dochter ook een stuk gelukkiger.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mama van een wolk

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 181
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #55 Gepost op: januari 05, 2010, 14:18:22 »
ja ik ga er niet vanuit dat als ze een koemelkallergie heeft,ze nog meer dingen niet kan verdragen.
ik hield hier elke keer rekening mee,maar wilde haar toch af en toe wat lekkers toestoppen.
andere zeggen ook altijd,het valt wel mee of gewoon proberen enz,daardoor ga je ook aan jezelf twijfelen.

nu laat ik me zeker niet meer ompraten en ga ik er echt rekening mee houden.
ze krijgt voorlopig alles koemelkvrij en eet gewoon potjes (al wil ze ze alleen van 6 maanden,want anders zitten er stukjes in haha)
kijken hoe dat gaat en dan ga ik pas langzaam weer introduceren.

bedankt weer,

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #56 Gepost op: januari 05, 2010, 14:21:04 »
Gaan potjes goed dan? Of geef je die omdat je denkt dat die goed zullen gaan? Zijn immers ook meerdere voedingsmiddelen door elkaar gemixed. Puur geven, werkt vaak een stuk makkelijker. Kijk of pure aardappels goed gaan, of puur rijst of pasta... en voeg er dan langzaam aan een soort groente of juist wat vlees aan toe.

Dan kan je vrij snel een goede stevige basis opbouwen.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #57 Gepost op: januari 05, 2010, 14:46:12 »
Wat ik hier vaak doe is bijv door de pasta wat gekookte groentjes die ze mag. Aardappeltjes gaan hier in de olijf of zonnenbloemolie, vind ze heerlijk.
Rijst gaat af en toe gewoon gemengd met appelmoes (gaat hier goed, de moes en puur, appelsap nog  niet geprobeerd, kan er zelf niet tegen vandaar. Appelsap is uit geconcentreerd sap, kan problemen geven)

Rustig opbouwen in echt aan te raden. Bo eet nu nog niet zoveel verschillende dingen, maar als het een keer mis gaat, dan weten we bijna gelijk waaraan het ligt. Ok, ik doen ook wel eens 2 dingen tegelijk, niet altijd slim. Maar 2 dingen zijn nog te overzien, die probeer ik dan nog een keer en dan weet ik het ook. Potjes heeft Bo nooit gehad omdat daar zoveel door elkaar in zit en in veel ook bekende allergenen. Die gok durf ik met Bo niet te nemen. Zit ook regelmatig melk of aanverwand product in trouwens even goed lezen achterop. Voorop staat vaak dat het puur is maar acherop staan dan 10 ingredienten of zo.

Ik kook voor Bo meestal apart, tenzij wij dezelfde groente eten als zij, ik eet zelf ook lactosevrij dus dat scheelt wel. sausjes voeg ik gewoon op tafel toe als ik dat wil.
Bo kan ook op 1 druppel best heftig reageren dus een hapje voor de show begin ik ook niet aan, dan hebben wij helemaal geen rust meer.
Succes met proberen.



Offline mama van een wolk

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 181
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #58 Gepost op: januari 05, 2010, 20:24:58 »
voor zover ik weet gaan potjes goed.of dat moet ook de reden zijn dat ze s'nachts nog steeds onrustig is en wakker word?
maar er zijn volgens mij genoeg kinderen die nog niet doorslapen rond hun eerste verjaardag,dus dan ga ik ook niet gelijk denken dat daar weer iets in zit wat ze niet mag.

ik let er overigens wel op wat er in zit en er staat altijd op koemelkvrij.

wat gaan het nu gewoon rustig aan doen,voorlopig krijg ze even helemaal niks anders.

bedankt,

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #59 Gepost op: januari 05, 2010, 22:41:30 »
Hangt er van af hoe onrustig ze is en hoe makkelijk ze te troosten is. Haar ontlasting had ook nog je twijfels toch?

Je schrijft dat je wel goed oplet op wat er in zit en dat het iig koemelkvrij is, maar je hebt de afgelopen dagen al dingen opgenoemd die toch ook wel regelmatig in potjes zitten: tomaat en appel, maar ook als je nog niet zeker weet of verschillende groenten en fruitsoorten goed gaan, is het vaak veel eenvoudiger om zelf te koken en met één ding te beginnen, dit na een paar dagen uit te breiden met wat anders...

Als aardappeltjes goed gaan, kan je er al vrij vlot een groente bij geven, na een paar dagen (als het goed gaat) weer een andere groente of juist wat vlees.

Het doorslapen is een grote doorn in meeste mensen hun ogen, maar de meeste kinderen worden nog wel een paar keer wakker 's nachts. Zolang we niet iedere keer hard aan de gang hoeven om ze weer te laten slapen, is er geen probleem toch?

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.