User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 122
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: voedingsschema kind 11 maanden bij allergie  (gelezen 28902 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #90 Gepost op: januari 15, 2010, 17:20:54 »
Er zijn zoveel dingen waar een kind niet tegen ZOU kunnen, betekent niet dat ze allemaal fout gaan of verkeerd zijn, maar het is wel belangrijk (vooral als bekend is dat ukkie allergisch is voor minimaal één stof) om alles heel voorzichtig te introduceren en te kijken of het stofje goed gaat.

Vlees bevat veel eiwitten, die bij het weglaten van koemelkproducten en kippenei en soja best belangrijk zijn, aangezien je die eiwitten die daar in zitten dan al mist. Maar het steekt niet op een week of twee hoor! Zorg voor een gevarieerde maar veilige basis en werk van daar uit gewoon verder.

En nee, niet tegelijk invoeren, anders (als één van de twee fout gaat, of misschien wel allebei) dat je het dan allebei opnieuw moet gaan geven (apart van elkaar) om te kijken welke nou precies reactie gaf.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mama van een wolk

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 181
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #91 Gepost op: januari 16, 2010, 19:10:39 »
het gekke is dat ze pukkeltjes blijft houden in dr gezicht,soms zijn ze weg en dan zijn ze er weer.
ik heb niet het idee dat ze er last van heeft,maar het is volgens mij wel een teken van iets waar ze wat gevoelig voor is,denk ik?!

ze heeft 3 dagen aardappelen met sperziebonen gekregen en nu sinds 2 dagen aardappelen met bietjes.
voor zover ik denk,gaat het goed.de windjes zijn iniedergeval een heel stuk minder.
thee ben ik nu ook even mee gestopt.ze krijgt water en 1 x per dag roosvicee perzik.
nu wil ik vanaf maandag vlees gaan proberen erbij.

nu is mijn vraag alleen,ze krijgt geen tussendoortjes,ja 1 x een banaan.
maar soms denk ik dat ze nog wel wat lust en wil ik haar nog wat geven,maarja als ze daar weer niet tegen kan!?
is er niet iets wat eigenlijk nooit fout gaat?
ik heb namelijk wel koemelkvrije koeken van eerste stap,rozijntjes en nu van die rijstewafeltjes,daar zitten geen koemelk,kippenei-eiwit in en is glutenvrij,zou dat veel kwaad kunnen??


Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #92 Gepost op: januari 16, 2010, 20:34:59 »
Liga eerst stap zou ik niet zo bang voor zijn, daar zit echt bijna niets in. Wat ik in het begin vaak gaf was rijstewafeltjes, als rijst of rijstepap goed gaat gaat dat ook in principe en dus liga eerste stap.
Kan ze wel tegen gluten?? Dan kunnen sommige mariakoekjes, digestive koekjes van ah eigen merk. En dan kan ook liga 2e stap. Oja, misschien kun je dan ook matze proberen, vind Bo ook heerlijk als tussendoortje.
rozijntjes krijgt Bo nog niet, weet nog niet hoe ze reageerd op druiven dus die gok neem ik niet.

Bo haar schema rond die leeftijd was;
ochtend, melk en boterham (ah bruin of volkoren) met lactose en koemelkvrije margarine (van becel)
tussendoor, fruit of koekje met water, perendiksap (peer gaat hier goed) of rooibosthee.
onder de middag hetzelfde als ochtend.
Tussendoor, zie ochtend
avond, aardappeltjes met groentjes die ze kon hebben.
laat, nog een klein flesje



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #93 Gepost op: januari 16, 2010, 22:44:19 »
Hier een iets meer complexe situatie, aangezien ze bij mij ook gevoelig waren voor vanille en sommige andere toevoegingen. De rijstewafeltjes gingen hier wel goed, maar dan moet je dus wel kijken of rijst goed gaat...

Maareh wat dacht je van een soepstengel??? Heel eenvoudig, heel puur en ze vinden het meestal erg lekker! Of een broodkorst? Je kan trouwens ook nog voor een paar dagen sperzieboontjes koken en die als tussendoortje aanbieden (gewoon heel, beetgaar gekookt) Weet zij veel dat dat eigenlijk 's avonds gegeten hoort te worden???

De pukkeltjes kunnen diverse oorzaken hebben, het kan een soort warmte uitslag zijn bijvoorbeeld. Als ze er geen last van heeft en ze zijn niet overdreven vurig of droog, zou ik er niet zoveel gewicht aan hangen.

Ik heb mijn dochter heel lang alleen maar water gegeven (naast haar borstvoedingen). Ze dronk niet veel (liever bij mama) maar vond het wel lekker, zelfs nu kiest ze vaak nog liever voor water dan druivensap.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mama van een wolk

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 181
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #94 Gepost op: januari 17, 2010, 09:02:29 »
voor zover ik weet gaat rijst goed,maar zal het anders eerst nog eens proberen.
soepstengel is inderdaad ook nog een goed idee.

qua drinken drinkt ze tot nu toe alles,alleen krijgt ze nu alleen water aan geboden (naast dr melk dan)
ze drinkt heel veel.sochtends wel 2 bekers en smiddags ook en savonds meestal nog 1 of 2 bij het eten.

bedankt,gaan we dat is als tussedoortje proberen.

Offline mama van een wolk

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 181
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #95 Gepost op: januari 18, 2010, 17:54:09 »
hoi,

nu moet ik morgen dus die cake gaan bakken,maar weten jullie welke boter ik daarvoor kan gebruiken? (koemelkvrij).

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #96 Gepost op: januari 18, 2010, 18:35:43 »
Hoi,
bij cake gebruiken wij altijd planten margarine ongezouten van Albert Heijn huismerk (lichtblauwe verpakking) maar wajang moet volgens mij ook kunnen (hebben ze hier niet bij AH).

Succes, hoop dat hij lekker wordt!
Groetjes Stephanie

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #97 Gepost op: januari 18, 2010, 21:26:19 »
De wajang plantaardige margarine (bakboter) groene verpakking en bij de meeste winkels gewoon verkrijgbaar, behalve Albert Heijn... Dekamarkt, Vomar, Dirk van den Broek en nog veel meer anderen.

:knuf: nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mama van een wolk

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 181
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #98 Gepost op: januari 21, 2010, 14:15:29 »
nou ik wil even laten weten dat de cake gelukt is en ze vond hem heerlijk!

nu wil ik haar vanavond vlees gaan geven,maar hoe weet je of het vlees gespoten is enzo?
en het beste kan ik kip of gehakt geven toch?

nogmaals bedankt voor de tip,het was een top verjaardag!

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #99 Gepost op: januari 21, 2010, 15:46:30 »
Wat heerlijk dat jullie genoten hebben!

De kip kan je vaak wel zelf zien of het ingespoten is of niet, hele sappige dikke stukken kipfilet vind ik bij voorbaat verdacht (vaak de kiloknallers). De gewone stevig aanvoelende kipfilet vertrouw ik meestal wel. Let er wel even op dat als je het bij de poelier haalt of bij de slager, dat ze een schone tang er voor gebruiken of een plastic zakje om hun hand heen doen. Dit om besmetting met paneermeel of marinade/kruiden te voorkomen.

Rundergehakt is meestal veilig, alleen gehakt bij de Lidl vandaan zitten extra kleur/conserveerstoffen in waardoor ik het niet gebruik. Aldi heeft schoon rundergehakt en de meeste supermarkten ook wel, lees het etiket gewoon goed.

Haal je vlees ongekruid en ongepaneerd.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline kedu

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 50
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #100 Gepost op: januari 22, 2010, 21:24:38 »
hier gaf liga eerste stap juist wel problemen hij is erg gevoelig voor mais, nog erger dan voor melk,

maar zo zie je maar wat voor het ene kindje onschuldig is, is voor het andere kindje niet goed,
dus je moet echt zelf goed testen hoe het voor jou kleine is!

hoe is het nu met slapen?
word ze echt wakker van de pijn? want onze 2 jongens zijn beide ook gewoon slechte slaper,
bij de jongeste die ook allergisch is, vond ik het daarom ook zo moeilijk heeft ie nu wel pijn of niet etc,
hij slaapt nu (hij is 1 jr en 4mnd) voor het eerst af en toe door, en dan doen we met eten niks anders,
denk dat het bij hem ook gewenning was,

Offline mama van een wolk

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 181
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #101 Gepost op: januari 28, 2010, 14:22:12 »
hallo,

bedankt voor de vele reactie's,erg fijn.
soepstengel is hier helemaal geweldig,probeer het niet af te pakken,want ze huilt dan tranen met tuiten!

qua slapen is het nog steeds hetzelfde,ookal zit ze nu aan een soort dieet zeg maar.3 dagen hetzelfde.
ik denk nu zelf ook dat het niet altijd aan het eten ligt,maar gewoon gewenning of even mama willen zien/voelen.
ze heeft 1 x na macaroni met tomatensaus en groente erin,heel erg gehuild snachts en dat was gewoon echt van de pijn,dat kan niet anders.
normaal word ze rond 1nen wakker of rond 3 en rond 5en.meestal wel gewoon 2 a 3 keer.

ik wilde eigenlijk gaan kijken hoe het zou gaan,als ik haar is wat langer zou laten huilen s'nachts.
ik hou daar helemaal niet van en vind 5 of 10 minuten meer dan zat,maar misschien dat dat toch wel gaat werken?
maar helaas is me meissie nu ziek al 3 dagen,dus laten huilen,zit er dan zeker niet in.
ze heeft 39/40 graden koorts,eet niet,alleen melk of koek,is verkouden en hangerig! ook slijm op dr borstje.
wat ik me nu af vraag is,mag ze nou honing,in dr thee bijvorbeeld,voor dr keeltje?
ik las of begreep dat dat voor een bepaalde leeftijd niet mag,maar waarom niet?

Offline Lilian

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.649
  • Geslacht: Vrouw
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #102 Gepost op: januari 28, 2010, 14:48:28 »
Wat zonde dat ze al 3 dagen koorts heeft en niet lekker is. Hopelijk knapt ze snel op. Honing mogen ze niet voor 1 jaar, vanwege de baceterien in de honing volgens mij. Schijnt dat jonge kinderen daar erg ziek van kunnen worden. Ik geef Jent honing sinds hij 1 is, biologische dat wel.

Het kan zijn dat ze die nacht op tomaat heeft gereageerd?
Ik snap dat je er moeite mee hebt om je kind te laten huilen, dat kon ik ook niet en heb ik ook niet gedaan. Wel even pruttelen als ik zeker wist dat er niks was, maar laten huilen als in krijsen, dat lijkt me niet nodig. Volg je onderbuikgevoel!

 :knuf:
Groetjes,

Lilian, mama van Emma (3 juli 2005) en Jent (22 september 2007)


Offline mama van een wolk

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 181
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #103 Gepost op: januari 28, 2010, 15:22:00 »
hallo Lilian,

bedankt voor je reactie.
mijn dochter is inmiddels ook alweer 1 week,1 jaar oud,wat gaat dat hard.
maar nu zou ze dus eigenlijk wel een lepeltje honing in dr thee mogen om dr keeltje wat te verzachten van het slijm en de hoest?

ik luister inderdaad ook altijd eerst even hoe ze huilt,maar mijn meissie kan soms snel geirriteerd raken als er niet snel genoeg wat gebeurd haha.
dus is het soms moeilijk om te beslissen wel of niet gaan.meestal ga ik dan ook gewoon,geef een aai over dr bol,speentje of slokje water en dan gaat ze gewoon weer verder.

ik denk inderdaad dat ze gereageerd heeft op de tomaat,dus dat hou ik ook goed in de gaten.
voorlopig eet ze elke keer 3 dagen hetzelfde,dus tomaat is voorlopig niet aan de orde.
nu eerst maar opknappen  en weer gewoon gaan eten.

Offline Lilian

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.649
  • Geslacht: Vrouw
Re:voedingsschema kind 11 maanden bij allergie
« Reactie #104 Gepost op: januari 28, 2010, 19:24:21 »
Hey,

Ja, ik denk dat je dan wel een klein lepeltje honing kunt geven. Maar misschien is gewoon een beetje thee ook al lekker voor haar keel. Rooibosthee kan geen kwaad volgens mij. En is lekker rustgevend. En misschien kun je iets met de homeopathische hoestsiroop van VSM (Tussikind)?

Natuurlijk is het goed als je je dochtertje leert dat er niet meteen iemand voor haar klaar staat als ze huilt terwijl er niet echt iets aan de hand is. En dan is het ook goed als je je af en toe even laat zien en een aai over haar bol inderdaad. Slokje water en speentje zijn hier trouwens ook de meestvoorkomende redenen dat wij ons bed uit moeten... :hmmm:

Goed dat je even wacht met nieuwe dingen proberen. En dat je in ieder geval 3 dagen hetzelfde geeft. Er is een schema van Stefan Kleintjes voor de introductie van bijvoeding. Het is heel geschikt voor overgevoelige kindjes, want het geeft ook aan dat je stap voor stap moet doen. Maar ook geeft hij duidelijk aan welke voeding allergener is en dus sneller reacties kan uitlokken. Misschien heb je er iets aan, ik denk dat als je het googled je het wel vindt.

 :knuf:
Groetjes,

Lilian, mama van Emma (3 juli 2005) en Jent (22 september 2007)