User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 93
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Waarom is borstvoeding goed bij een allergie?  (gelezen 1198 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline san68

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 52
Waarom is borstvoeding goed bij een allergie?
« Gepost op: maart 18, 2008, 17:02:53 »
Waarom kiezen voor borstvoeding ipv flesvoeding? Ik weet dat BV beter is, in ieder geval de eerste 6 maanden. Via de moedermelk komen diverse allergenen toch meteen al indirekt bij jouw kind terecht en kan het hier verkeerd op reageren. Bij hypo allergene flesvoeding worden deze allergenen toch vermeden. Hoe zit dit?
Bedankt

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Waarom is borstvoeding goed bij een allergie?
« Reactie #1 Gepost op: maart 18, 2008, 18:26:19 »
Hai San,

Oei kan hier niet echt kort op antwoorden, maar heb vandaag niet veel tijd om echt uitgebreid te gaan zitten typen. Zal je dus een verkorte versie geven, wil je meer weten, vraag je maar weer verder...

Ja er komen meer sporen bij je kind via de borstvoeding dan er in flesvoeding zitten (denk alleen al aan kippenei) maar via die sporen kan je kind ook heel rustig wennen aan deze voedingsmiddelen. Bovendien krijgt je kind via de borstvoeding een berg antistoffen bijgeleverd die je in kunstvoeding niet kunt proppen. Een kind met een betere weerstand zal minder snel reageren dan een kind met een slechtere weerstand.

Ja soms... zijn kinderen zo gevoelig dat ze zelfs op die sporen nog gaan reageren... meestal is dat koemelk, en daarin verschilt het risico tussen hypoallergene (preventieve dus) kunstvoeding niet van de borstvoeding... Die eiwitsporen zijn immers ongeveer net zo groot... is ter preventie van allergie. Jammer genoeg reageren die hele gevoelige kinderen vaak ook op kippenei... en ja, daar krijgen ze ook sporen van binnen als ze borstvoeding krijgen.
Maar aan de andere kant krijgen ze het anders straks direct binnen als de bijvoeding om de hoek komt kijken... nu ben je al gewaarschuwd en weet je dat de reactie heel heftig kan gaan worden en kan je dus rechtstreekse provocatie voorkomen.

Als een kind een behoorlijke aanleg heeft om allergisch te reageren, is dat gevaar na een x-aantal maanden niet zomaar geweken. Ei zal er dan met grote waarschijnlijkheid toch nog uitkomen... koemelk ben je dan al achter, aangezien je niet gelijk met de meest verknipte dieetvoeding begint, maar met de preventieve hypo allergene (eiwitten ongeveer gelijk aan eiwitten in bv) Pas als er reactie is, ga je over op pepti, nutramigen, neocate, allergycare... dit zijn de voedingen voor bewezen allergische kindjes (pepti nog voor vrij milde vorm van kma, vergeleken met de andere drie...)

Je doet dus je uiterste best om niet alleen zo preventief mogelijk om te springen met de voeding (door borstvoeding te geven) maar je bouwt ondertussen ook de weerstand van je kind op. Je kan via de borstvoeding veiliger provoceren (verschil is bijvoorbeeld of je wel of nog niet naar ziekenhuis moet)

Kan je hier al wat mee?

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline san68

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 52
Re: Waarom is borstvoeding goed bij een allergie?
« Reactie #2 Gepost op: maart 18, 2008, 21:09:36 »
Ja, hier kan ik zeker wat mee. Heldere uitleg.
Ik zal me eens meer gaan inlezen op deze site, kom ik misschien wat handige tips tegen. Ik geef borstvoeding en wil dat voorlopig blijven doen, omdat mijn kindje tal van klachten heeft (gehad). Ik heb al enkele weken een HA gevolgd en ben nu voorzichtig aan het provoceren, maar durf niet zo goed verder want er lijken al (korte) reacties te komen. Het eczeem is heel erg, nog steeds ondanks het dieet, dus ik vraag me af of dit intussen niet allang minder had moeten zijn.  bedankt.