User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 113
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?  (gelezen 3074 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kacie

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Vrouw
Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?
« Gepost op: december 21, 2009, 12:57:19 »
Hallo,

M'n dochtertje wordt binnenkort 16 maand en ik zou graag een mandarijntje testen. Ze is namelijk overgevoelig aan alle citrusvruchten.
Het is van eind augustus geleden dat ze via electroacupuntuur getest is, en toen was ze al minder gevoelig als de maand ervoor. Zelf hebben we nooit een eliminatie-provocatie-eliminatie voor citrus gedaan (voor koemelk wel).
In de créche heeft ze trouwens overlaatst een stukje mandarijn van iemand afgesnoept en ze vond het heerlijk. Vandaar dat ik haar ook niet nodeloos zo'n mandarijntje wil ontzeggen.

Nu vind ik het zoiezo heel moeilijk om in te schatten of eczeem of de stoelgang een reactie op iets is of eerder toeval.

Zolang we alles netjes 100% koemelk en citrusvrij houden, heeft ze alleen een droog huidje, geen eczeem (komt door de koude nu, denk ik - had Nynke ook al eerder geopperd) en zijn haar pampers niet meer groenig.

Hoe lang na provocatie komt eczeem meestal opzetten? Hebben jullie daar een idee van?
Ik zou graag eerst via de borstvoeding testen en dan na een dag of 3/4 een stukje aan haar geven. (elke dag een partje meer eten).

Als ik het goed begrijp, is het mogelijk dat de darmpjes even moeten wennen, dus best zoiezo 3 dagen provoceren?

Mij lijkt het nu de ideale periode omdat ze vanaf woensdag thuis is bij ons, en we dus alles wat ze eet goed in de gaten kunnen houden. (in de créche durft ze nog wel iets van een ander afsnoepen).

Groetjes
Ik ben zwanger! De baby wordt verwacht eind augustus 2010.

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2009, 14:06:07 »
Ik denk dat je aanpak zo prima is hoor :)
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline Kacie

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?
« Reactie #2 Gepost op: december 21, 2009, 14:19:37 »
Bedankt !

Als het erop aankomt, twijfel ik altijd.

Ik heb alvast beslist om haar al dan niet doorslapen (ze heeft periodes van wel en niet) niet mee te rekenen als een mogelijke reactie, tenzij ze een uitzonderlijk moeilijke nacht zou hebben natuurlijk.
Ook daarom provoceer ik liever als we thuis zijn, met de koemelk waren de nachten zeer vermoeiend.

Groetjes
Ik ben zwanger! De baby wordt verwacht eind augustus 2010.

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?
« Reactie #3 Gepost op: december 21, 2009, 14:39:37 »
Zeker als ze stelselmatig periodes heeft die los staan van (on) bewuste provocaties zou ik die idd niet mee tellen

Laat je wat weten :) ?

Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline Kacie

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?
« Reactie #4 Gepost op: december 22, 2009, 16:16:53 »
Ik laat zeker nog weten hoe het gaat.

Het mandarijntje na de lunch heeft alvast enorm gesmaakt. Ik ga ervanuit dat het tegen vanavond 19u30 mooi in de melk terug te vinden is, of dat ze straks rond 17u een slokje wil drinken.

Ze heeft trouwens vanacht voor het eerst in een paar weken weer heerlijk doorgeslapen en ik dus ook  :)

Hoe gaat het bij jullie Yfke?
Ik ben zwanger! De baby wordt verwacht eind augustus 2010.

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?
« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2009, 21:01:19 »
Niet goed, maar zodra ik duidelijkheid heb komt er wel verhaal en uitleg bij :)
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?
« Reactie #6 Gepost op: december 22, 2009, 22:05:33 »
Hai Kacie,

Wat eczeem betreft, is er geen vaste "incubatietijd" hangt van de gevoeligheid van de huid af en externe factoren. De ene keer is de eczeem binnen een dag opgevlamd (als al aanwezig is) en andere keer wordt huidje eerst nog droger voordat het uiteindelijk opvlamt.

De darmen werken vaak nog het snelst mee, om een reactie te kunnen bemerken, maar ook daar moet je idd rekening houden met valse reacties, kan ook gewoon virus zijn. Maar als je iedere keer als je het allergeen geeft diarree bemerkt (met de typische geur en scherpte), is het een stuk makkelijker te bepalen. Eczeem blijft een lastige wat symptomen betreft.

Als je het niet zeker weet... geef je het een paar dagen rust (bij eczeem kan het langer duren voordat huid weer rustig wordt) en dan probeer je het opnieuw en desnoods nog een keer...

Ik vond het het lastigst als het geen heftige reacties meer gaf, dan moest ik veel langer provoceren om het zeker te weten of het goed ging (of niet).

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Kacie

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?
« Reactie #7 Gepost op: december 23, 2009, 10:00:52 »
Yfke, ik hoop dat jullie snel duidelijkheid krijgen.

Nynke, bedankt voor je antwoord.

Ze had gisterenavond wel wat jeuk en er waren wat rode spillektjes op d'r huidje, maar geen eczeem ... droge plekjes heeft ze al sinds het kouder geworden is.

Dus heb ik gisterenavond ook nog een mandarijntje gegeten en pas vanochtend 6u weer borstvoeding gegeven en ben nu op 't werk - ze is thuis met papa - maar ben vanaf vanmiddag in verlof  :). Dus dan kan ik d'r weer 'in de gaten houden'.
Ze heeft vannacht wel 10 minutjes gehuild (wat ze wel vaker doet) en is zelf weer in slaap gevallen.
De darmpjes gaan voorlopig goed, dus ik ben hoopvol.

Als het goed blijft gaan, mag ze morgenochtend zelf een stukje eten.

groetjes
Ik ben zwanger! De baby wordt verwacht eind augustus 2010.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?
« Reactie #8 Gepost op: december 23, 2009, 10:26:32 »
Ben benieuwd naar haar snoetje!!! Ze had van de week natuurlijk al wel een partje te pakken gekregen, maar nu bewust een stukje mandarijn in handen krijgen?? Een kind kan dan zo gaan glunderen, hou de camera gereed!!!

 :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Kacie

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?
« Reactie #9 Gepost op: december 28, 2009, 14:15:18 »
Hoi,

ze heeft één stukje mandarijn gekregen en vooral fijngeknepen met d'r handjes (o wat was dat leuk, iets nieuws om mee te 'moosen') en eventjes geproefd.

Een tweede stukje onderging hetzelfde lot, dus veel heeft ze niet gegeten. Heb wel een paar leuke foto's gemaakt. Ze was helemaal aan 't glunderen en aan 't genieten.

Maar of mandarijntjes nu echt ok zijn, weet ik nog niet....

groetjes
Ik ben zwanger! De baby wordt verwacht eind augustus 2010.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?
« Reactie #10 Gepost op: december 28, 2009, 15:31:58 »
die foto's willen we graag zien!!! Bij zelf eten komt er vaak veel op de grond terecht, maar ze heeft toch wat binnen gekregen en dat is vaak al voldoende om te zien of het goed gaat of niet.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Kacie

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2010, 11:46:38 »
hoi,

de foto's moet ik nog van het fototoestel halen en uploaden, maar ik zal er zeker een paar posten.

Jammer genoeg heeft ze de afgelopen dagen toch wel eczeem gehad (gelukkig niet zo erg als voorheen). Nu ben ik wel zo stom geweest om iets te eten met koemelk erin. Was gewoon verstrooid en heb de verpakking niet nagekeken.

Als haar huidje weer helemaal mooi is, gaan we nog eens proberen. In ieder geval valt de reactie best mee. Ze is blijven doorslapen (op 2 nachten na) en ook aan haar gedrag overdag valt niks op te merken.

groetjes
Ik ben zwanger! De baby wordt verwacht eind augustus 2010.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Wanneer eczeem als reactie bij provocatie ?
« Reactie #12 Gepost op: januari 04, 2010, 19:43:55 »
Oei jammer, nu weet je het nog niet zeker, maar wel heerlijk dat de reactie al wel milder is op ofwel koemelk ofwel mandarijn..

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.