User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 67
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: wat nu provoceren  (gelezen 15367 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wat nu provoceren
« Reactie #15 Gepost op: november 20, 2010, 21:40:08 »
Met spekjes moet je toch ook even kijken wat de natuurlijke smaakstoffen zijn. Wij konden niet alle spekjes eten, aangezien er nog wel eens citrus of appel als smaakstof was gebruikt. De kunstmatige rommel ging hier eerder goed dan die twee fruitsoorten.

Maareh heb je zelf niet toevallig spruw? Suiker werkt daar niet echt goed voor. Dat zou wel wat klachten bij je zoontje kunnen verklaren...

Heb je alle oorzaken qua borstvoeding al uitgesloten? Niet te veel melk? Of te harde TSR? Of niet goed aangelegd waardoor hij lucht mee kan slikken? Verslikt hij zich regelmatig?

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline xandra51

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 23
Re:wat nu provoceren
« Reactie #16 Gepost op: november 20, 2010, 21:46:15 »
Jeetje, wat een heftige periode maak je door zeg!
Net als hierboven ook al meermalen werd gezegd: denk goed aan jezelf.
Prima idee om even wat rundergehakt te eten.
Als ik hier nog iets aan mag toevoegen; eet vlees zoveel mogelijk biologisch, dat is het (mn bij kip) meest veilige.

Verder ben ik destijds met een crashdieet begonnen om te elimineren waarbij ik het volgende wegliet:
- Koemelk,
- ei,
- pinda,
- noten, (hazelnoot, amandel, kastanje, pistache, kokosnoot)
- schaal- en schelpdieren (en weekdieren)
- Soja
- vis
- zuurkool
- Aardbeien
- citrusfruit (mandarijn, sinaasappel, citroen, grapefruit )
- kiwi
- tomaat,
- zacht zomerfruit (nectarine, perzik, peer, framboos, abrikoos, pruim, kers)
- selderij
- cacao,
- varkensvlees,
- kruiden, specerijen (koriander, komijn, dille en anijs
- selderij, wortel, peterselie, venkel, kervel
- witlof, andijvie, schorseneer
- Soja,
- alle soorten vis,
- exoten (avocado, banaan, papaya, vijg)
- zaden en pitten (zonnebloempitten, maanzaad, pijnboompitten)

Vervolgens ben ik één voor één alle voedingsmiddelen (van onderaan de lijst naar boven) weer gaan toevoegen. (nou ja, af en toe 'sprong' ik even om iets voor te laten als dat goed uitkwam, maar meestal hield ik de route "van onder naar boven' aan.)
provoceren het liefst in de ochtend (maar is moeilijk bij bv groente), en ik schreef alles op; wat ik at en wat de reactie was bij voeding, gekolfde melk kreeg een nummer wat ik ook weer opschreef in het dieetboek, dan kon ik het later terugzoeken.

Bij ons was tarwe overigens geen probleem, maar je kan dit als eerste uitproberen.
Blue Band bruin brood kan je ook rustig pakken, daar zit niks in verder. (de andere weet ik niet)
Als je aardappel echt verdenkt, zet hem dan 'naast' tomaat in bovengenoemde lijst, ze zitten in dezelfde 'familie'. (zit er een sterke berkenallergie in de familie? Google dan eens op kruisreactie berk, daar zie je naast tomaat en aardappel ook de wortel en de appel terugkomen als allergenen)

Je weet wat je mag eten, dus hou je daar nog even 3 dagen aan, even het lijfje rust geven en daarna ga je de eerste provocatie aan.
Om variatie in je dieet te houden zou ik niet 3x achter elkaar hetzelfde proberen, maar goed 'merken' in je dagboek wat je hebt gebruikt.
Soms provoceerde ik wel 3 dingen op 1 dag, en als ik dan een reactie had deed ik alle 3 afzonderlijk nog een keer om te kijken wat het probleem was.
Verder; zout en peper geven vrijwel nooit problemen, als ook prei en uien (maar dat kan wel weer krampjes geven natuurlijk). Wellicht dat je daar iets mee kunt in variatie.

Verder: vitamines, mineralen, extra calcium ... onmisbaar om dit dieet vol te houden!
Maar kijk goed op de verpakkingen welke je mag hebben, zeer vaak zit er bv lactose in. (of visolie?!)

de laatste tip die bij mij de ommekeer betekende: "als je wilt weten wat er precies speelt, neem dan niets, maar dan ook niets wat voorgeproduceerd is", geen pakjes, geen e-nummers waar melk/ei inzit, geen koffie uit een machine die ook cappucino 'tapt', tot je zeker weet wat er aan grote problemen speelt. En EINDELOOS verpakkingen lezen.

oja, en appel gaat wel als je hem 50 seconden in de magnetron legt. Dan gaan de allergenen kapot.
Veel sterkte en succes!

Mocht je hulp nodig hebben als in: "ik mag dit, wat kan ik voor lekkers kopen/maken?" schroom niet, en vraag het op het forum.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wat nu provoceren
« Reactie #17 Gepost op: november 20, 2010, 22:14:53 »
Hey Xandra,

Dat Appel wel gaat als het in de magnetron is geweest, is geen gouden standaard. Hier gaf hij alsnog een bijna anafylactische reactie en dat via de borstvoeding.

Het behandelen van voedingsmiddelen verandert de eiwitstructuur wel (gaat iets kapot, wordt wat kleiner) maar geeft geen garantie dat het dan geen reactie geeft. Voor een provocatie is het wel fijn om eerst de verkleinde eiwitten uit te proberen (hopelijk minder heftige reactie of geen reactie). Wil je dus koemelk gaan proberen, is yoghurt of kaas een mildere provocatie dan pure koemelk.

Bij ons ging zwarte peper niet goed, witte peper wel. Wellicht was de zwarte iets te scherp of was er wat anders mee loos. Prei geeft bij mijzelf maagpijn, heb ik dus gewoon achterwege gelaten.

Een supplement is niet perse nodig, als je maar gaat opbouwen en variëren. Broccoli, sesam, maar ook nog andere voedingsmiddelen bevatten al calcium, zo zijn er ook voedingsmiddelen die veel vitamines bevatten. Brood zou fijn zijn, aangezien die al heel veel bevat!

Met een provocatie is het juist wel slim om drie dagen achter elkaar hetzelfde middel te provoceren en dan twee dagen rust in te bouwen (in die twee dagen rust alleen veilige voedingsmiddelen). Daarna geef/neem je drie dagen een iets grotere hoeveelheid (halve lepel-hele lepel-twee lepels). De variatie kan je met je veilige voedingsmiddelen wel een beetje aanbrengen, hopelijk kan je steeds meer toevoegen aan je veilige lijst!

Vis had ik inderdaad nog niet aan gedacht (hou er zelf niet van) maar is ook een fijne eiwit en vitaminebron als moeder en kind het verdragen.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamalies

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 54
Re:wat nu provoceren
« Reactie #18 Gepost op: november 20, 2010, 22:54:45 »
Dat van die zwarte peper was bij E lise ook en heeft te maken met safrololie. Dat is een olie die ook in anijs, basilicum, dragon, foelie, kaneel, nootmuskaat, venkel en zwarte peper zit. Vandaar dat de beschuit met muisjes (anijs) bij kinderen die geen safrololie verdragen voor problemen zorgt, en de venkelthee die dan tegen kramp gedronken wordt de krampen alleen maar verergert.

De Santana-appel schijnt minder snel reactie te geven dan andere rassen en ik geloof dat de meeste allergenen vlakbij of in de schil zitten, zodat geschilde appels minder reactie geven. Dan maar een geschilde Santana-appel uit de magnetron ofzo? Zal alleen weinig voedingswaarde meer hebben lijkt me.

Broccoli wordt hier zeer regelmatig gegeten, sesam juist weer niet omdat E lise dat absoluut niet verdraagt.

Kruisreacties zijn mij ook bekend. Helaas heb ik sinds halverwege de zwangerschap van M attijs astma gekregen. Toen ben ik ook geprikt om te kijken of ik last heb van allergieën. Daaruit bleek dat ikzelf oa een allergie voor berkenpollen heb. Afgelopen zomer had ik ook last van appels, nectarines, kersen banaan en meloen. Die had ik al twee jaar niet gegeten vanwege E lise en nu krijg ik er zelf ook last van. Bij het ontvellen van tomaten krijg ik enorm jeukende, rode handpalmen en zo zijn er helaas nog een paar dingen. De kinderen blijken dus niet alleen via hun vader maar ook via mij erfelijk belast. Zo had ik afgelopen zomer dezelfde problemen met mijn tong. Verder is er ook niets dat op spruw wijst. Risico is wel aanwezig door de astmapuffers, maar zeker nu ik weer bv geef, spoel ik heel trouw na het inhaleren.

Spekjes zijn helemaal vrij van appel, citrus, aardappel, mais of tarwe. Alleen suiker, water, gelatine en e100 en e120 (gele kleurstof die ook in kerrie zit en geplette luizen)

Uit ervaring met E lise ken ik ook het schema van drie dagen belasten, twee dagen rust. Alleen is mijn dieet nu nog zo beperkt dat ik erg makkelijk (te) snel wil gaan. Maar de keren dat ik bij E lise sneller wilde, werkte dat juist weer averschts, dus toch echt geduld hebben.

Mijn man verdraagt geen zoetwater vissen en schaaldieren, dus ik denk niet dat het verstandig is om nu ook meteen vis uit te gaan proberen. De kans dat dat problemen geeft lijkt me groter dan met dingen die zowel mijn man als ik wel kunnen eten. Zou het trouwens ook zo zijn dat niet alleen het allergisch zijn op zich, maar ook de dingen waarvoor je allergisch bent erfelijk zijn?

Offline xandra51

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 23
Re:wat nu provoceren
« Reactie #19 Gepost op: november 20, 2010, 23:32:55 »
Uit alle verhalen blijkt maar weer dat er overeenkomsten zijn maar nog meer verschillen.
Van appel wist ik niet dat je na verwarmen ook nog anafylactisch kon reageren. Hadden ze me mogen zeggen, mijn zoontje heeft zijn epipennen gekregen voor appel, met de boodschap dat verwarmd altijd mogelijk was.

Ik weet ook wel dat 3 dagen provoceren, 2 dagen rust het beste is. Maar heb je die lijst gezien die ik 'afgewerkt' heb? Dan was ik nu nog niet klaar!
Of je de soort allergie kan erven weet ik niet, maar ook bij ons blijkt dit in familielijn wel te kloppen.

Manna ging bij ons ook vrij snel goed, maar spekkies gaven kramp.
Waarom? Geen idee..


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wat nu provoceren
« Reactie #20 Gepost op: november 21, 2010, 00:04:33 »
Ik liet bij mijn twee jongsten ongeveer net zoveel weg als jij hoor! Maar we konden gelukkig vrij snel gaan opbouwen met bepaalde dingen. Bij de jongste is het langzamer gegaan dan bij de middelste, juist omdat ik bij de middelste wat te snel gegaan ben.

Appel is hier een grote bekende, bij alle drie de meiden. Gelukkig groeiden de twee oudsten er vrij snel overheen, maar de jongste heeft er meer moeite mee. Kippenei is bij ons ook een grote bekende, daar ben ik dus ook voorzichtig mee. Verder zijn er ook genoeg verschillen, maar daar kwam ik al snel achter als ik eerst alles had geëlimineerd en daarna voorzichtig weer geprovoceerd had.

Mijn meiden zijn voornamelijk via papa's familie belast, maar ook via mij hebben ze wel wat mee gekregen. Ik voel me beduidend beter met dieet (geen migraine, geen jeukende handpalmen/voetzolen, etc. )

Ik ga nu lekker naar mijn bedje toe, welterusten allemaal!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamalies

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 54
Re:wat nu provoceren
« Reactie #21 Gepost op: november 21, 2010, 19:38:49 »
M atthijs heeft niet meer zoveel pijn als vrijdagavond. Hij is nog wel flink aan het spugen en dat werd in de loop van vandaag alleen maar erger. Ook begint hij weer meer pijn te krijgen helaas. Nu kwam ik er vanmiddag achter dat ik gisteravond en vanmiddag de rijst niet had gekruid met wat zout en witte peper, maar dat ik zout en knoflookpoeder te pakken had. Gisteren had ik maar een heel klein beetje gebruikt en was het me eigenlijk niet opgevallen, maar vanmiddag dus wel. De potjes waren van plaats verwisseld en dat viel me pas op toen ik aan het eten was. Verder heb ik geen andere nieuwe dingen geprobeerd, dus als het een reactie ergens op is, moet het de knoflook zijn. De potjes staan nu iig weer op hun eigen plaats met het etiket naar voren en ik weet weer goed hoe knoflook smaakt........
Zo heb ik het bij E lise een keer gehad dat maag en darmen weer helemaal rustig waren en ook de eczeem duidelijk aan het minderen was. Zonder nadenken één keer een kauwgompje gepakt, waar achteraf soja in zat. Toen was ik weer bijna een week verder voordat ik iets nuttigs kon gaan provoceren.  :boos:

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wat nu provoceren
« Reactie #22 Gepost op: november 22, 2010, 16:38:17 »
Hè balen zeg! Wat jammer dat hij er zo'n last van heeft! Knoflook kon ik de eerste tijd ook niet gebruiken, ik kruidde bijna alles met zout, witte peper, oregano, tijm en basilicum. Dat zijn nu nog steeds mijn standaard kruiden, die ik altijd in huis heb, maar knoflook, kaneel en vanille gaat nu ook goed en zelfs chili lijkt goed te gaan.

Sterkte!
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamalies

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 54
Re:wat nu provoceren
« Reactie #23 Gepost op: november 22, 2010, 21:02:17 »
E lise kan nog steeds erg weinig hebben wat betreft kruiden en vetten, dus dat is nog steeds opletten. Nu krijgt ze er geen maag-darm problemen meer van, maar nog wel jeuk en eczeem Bij haar is het nu ze naar de speelzaal gaat een balans zien te houden tussen alles verbieden of teveel jeuk krijgen, zeker nu in december met alle strooigoed en chocolade.

Vandaag bij de huisarts geweest voor een lichte hormoonzalf voor als M atthijs teveel last van zijn huid heeft. Van mijn man hebben we voldoende vettende cremes in huis, maar zijn hormoonzalven zijn van de zwaarste klasse in hoge doseringen en dus niet echt geschikt voor een baby van net twee maanden. Verder gaf hij het advies om voor een eventuele allegietest het alternatieve circuit in te gaan, want regulier kan verder niets doen. Hetzelfde advies van twee jaar geleden: zolang mogelijk bv geven, provoceren-elimineren wat problemen geeft en dat uit je eigen dieet weglaten voor zover mogelijk, zalven waar nodig.

M atthijs spuugde vanmorgen nog aardig wat, maar dat lijkt in de loop van de dag iets minder te worden. De uitslag op zijn hoofd en romp is weer meer aan het worden, maar dat was te verwachten na afgelopen weekend. Dat is misschien eigenlijk ook een stukje bevestiging dat het een reactie was en geen virus. Vandaag geen nieuwe dingen geprobeerd, ik wacht even tot M atthijs weer wat minder spuugt en geen diarree meer heeft. En dan aardappel? tarwe? mais? Zowel met (pure) aardappel als met (pure) tarwe bleef M atthijs erg veel spugen, maar dat kan ook geweest zijn omdat hij nog erg klein was. Mais heb ik maar 1 keer gehad in de vorm van popcorn. Eerst maar even afwachten hoe het morgen gaat, of ik in de loop van de dag al iets nieuws kan gaan proberen.

Offline xandra51

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 23
Re:wat nu provoceren
« Reactie #24 Gepost op: november 22, 2010, 23:11:32 »
Als je aardappel en tarwe al verdenkt zou ik als eerste voor maïs gaan.
Hiermee kan je je dieet al behoorlijk uitbouwen.

Wij kregen overigens Ketotifen voorgeschreven van de allergoloog om de overgevoeligheid van de darmen tegen te gaan, zodat de reacties minder heftig waren. Dit helpt bij lang niet alle kinderen, omdat het niet zo heel krachtig is, maar wellicht iets om nog te vragen aan de huisarts?

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wat nu provoceren
« Reactie #25 Gepost op: november 23, 2010, 00:48:30 »
Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met de allergietesten in het alternatieve circuit. Er kwam altijd wel wat uit, waaronder natuurlijk de meest bekende allergieën, maar ook vage andere allergieën. Als ze met een stuk of 12 dingen kwamen (liep het al snel op uit) hadden ze van die 12 maar een stuk of drie goed (de meest bekende allergenen)

Veel frustratie, trager traject, deed het liever op mijn eigen manier, ging het sneller en efficiënter. Dat heb ik dus bij jongste twee ook maar gedaan. Binnen een maand of drie rust in de tent en al weer een behoorlijk gevarieerd menu opgebouwd.

Bij de oudste ben ik door reguliere artsen én het alternatieve anderhalf jaar bezig geweest om rust te krijgen! Al die tijd meer dan 17 uur per etmaal krijsen (vanaf maand of negen gelukkig terug tot huilen... kind was pijn ondertussen gewend  :snif: )

Wat school of speelzaal betreft, ik voel me er het beste bij om zelf spullen mee te geven. Zodat ze toch mee kunnen doen (zoveel mogelijk lijkend op wat de andere kinderen krijgen) en geen last krijgen!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:wat nu provoceren
« Reactie #26 Gepost op: november 23, 2010, 11:05:28 »
Ik ga hier vanavond eens even wat reageren ;) , maar eerst dochters kamer verder afmaken  :oeps: ( waar ben ik aanbegonnen haha )
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline mamalies

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 54
Re:wat nu provoceren
« Reactie #27 Gepost op: november 23, 2010, 14:51:44 »
Ik heb hier sinds twee weken de oudste twee op een kamer, zodat het nu een 'slaapkamer' en een 'speelkamer' is. Gaat tot nog toe prima en als ik boven bezig ben, kan E lise lekker spelen. En met Sinterklaas die weer komt, ben ik toch ook weer eens kritisch het speelgoed aan het bekijken.

M atthijs begon de dag lekker. Hij gaf nog een heel klein mondje melk terug, maar had verder nergens last van. Zijn huid is wel beduidend slechter dan gisteren. Zijn hele hoofdhuid is schilferig/korstjes, zijn benen krijgen nu ook heel wat eczeemplekken en niet meer alleen in de knieholtes, zijn armen zijn hartstikke droog en rood, zijn rug is rood, droog, pukkelig. Je wordt daar echt niet blij van.

Vanmiddag moest hij naar zijn tweemaanden controle op het cb. Gewogen en gemeten. Zijn groeilijntje vlakt wel af, maar volgens de wvp is zijn groei nog wel voldoende. Ik was hem net aan het voeden en direct na de voeding gutste het er weer uit tijdens het gesprek met de wvp, die vervolgens zich toch wel afvroeg of dat altijd zo gaat bij M atthijs..... Nu slaapt hij weer, maar echt vrolijk was hij niet.

Gisteravond nog wel wat sinterklaasschuimpjes gegeten waar naast suiker toch ook weer wat kleurstof inzat, maar daar kreeg ik weer last van, dus die laat ik nu toch maar even staan. Vanmorgen uiteindelijk zelf een paracetamolletje genomen. Ik had een spier in mijn rug zo verkeerd gelegen vannacht dat ik geen beweging met mijn hoofd meer kon maken zonder pijn.  En aangezien het vannacht en vanmorgen zo goed ging qua spugen toch vanmiddag al een klein beetje mais geprobeerd. Achteraf had ik beter nog iets langer kunnen wachten tot het langer dan een nacht/ochtend beter was met M attijs, want nu ben ik er nog niet zeker van of en zoja waar hij vanmiddag last van heeft.

Ik heb erge twijfels of ik wel het advies van de ha op moet volgen en een alternatieve arts moet gaan zoeken. Het enige sluitende bewijs is toch eliminatie-provocatie. De enige reden om dat nu toch te gaan doen, zou zijn om een indicatie te hebben in welke volgorde ik nieuwe dingen zou gaan provoceren.

En dan hoop ik dus nog steeds dat M atthijs zijn (huid)problemen door voeding veroorzaakt worden en dus niet iets zijn waar hij maar mee moet leren leven  :(

Offline yfke

  • First class twat!
  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:wat nu provoceren
« Reactie #28 Gepost op: november 23, 2010, 19:12:35 »
Hey mamalies, stadsgenoot :D

Alvast excuses als ik te belerend overkom, maar ik bedoel het emt een goed hart.

Ik haal even stukjes uit eerdere reacties van je erbij om erop te reageren zodat het een beetje duidelijker is wellicht.

Je zoontje is nu 2 maanden en spuugt sinds hij 2 a 3 weken is..

* hoe ziet zijn spuug eruit /hoe ruikt het?
* heeft de huisarts ( welke heb je trouwens ( aagje is :P )) of CB arts ooit reflux geopperd?


Je bent   na die 2e/3e week in een maand tijd gaan afbouwen.. even voor de logische orde om het voor mij goed in beeld te krijgen
En daarna weer gaan herintroduceren?
En dus heb je in een bestek van een week of 2  vrij veel verschillende  weer toegevoegd?


Dit is je lijstje:

* spelt > sterk schilferende hoofdhuid en spugen
* boterham (allison) met kaas> net als spelt, maar dan nog wat heftiger en meer huilen van de pijn
* aardappel en rijst > vocht kwam uit zijn oorlelletjes en zijn haartjes achter zijn oren zaten aan zijn hoofd vastgeplakt van het vocht
* tomatensaus (allen tomaat, peper en zout) > ontroostbaar huilen, veel kramp en spugen
* wortel > veel huilen, kramp en spugen en zijn huid zat vol pukkeltjes
* selderij > als wortel

Dit is  wat je in een maand tijd weggelaten hebt?


Wat ik voornamelijk aan reactie bemerk is  spugen en eczeem

begrijp ik dat goed?

---------------

Brood / tarwe nu eerst gaan proberen zou idd veel meer mogelijkheden geven zoals pasta's, pannenkoeken, etc. Maar ik twijfel omdat ook alleen spelt reactie leek te geven: hij bleef veel spugen en ook zijn hoofdhuid bleef erg schilferig/rood. Toen ik stopte met spelt (speltdesembrood> spelt-water-zout, en  pasta's van spelt) en terug ging naar alleen rijst knapte zijn huid op en werd het spugen ook minder. Als tarwe niet zou gaan is dat wel meteen duidelijk, maar ben ik weer een kleine week verder voordat ik iets anders kan gaan proberen.

M atthijs kreeg dat vochtige afgelopen week weer over zijn hele hoofd nadat ik bij een verjaardag een pannenkoek had meegegeten. De dag erop gutste de melk er terug uit, kreeg hij weer enorm veel kramp, hoorde je ook melk terug omhoog komen die hij dan weer wegslikte en hij huilde zich helemaal schor  . Na twee dagen werd zijn hoofdhuid weer helemaal rood van het eczeem en zat zijn hoofd weer onder de gele vochtkorstjes. Ook zijn knieholtes en ellebogen zijn weer helemaal droog en schraal aan het worden.

------

Ten eerste  Pannekoeken bevatten zoveel meer dan alleen tarwe of spelt.. ik vind dit dus een slechte raadgever en zou hierdoor niet meteen dt weer afschrijven..

-------------

Rijstewafels eet ik de hele dag door met eventueel als beleg stroop of suiker ofzo. En verder gekookte rijst met groente erbij. (broccoli, , bloemkool, erwtjes, boontjes)
-----

Je dieet is zo ontzettend karig en in mijn optiek onverantwoord om alleen zonder begeleiding van een goede dieetiste ( elkerliek zkh heeft hele fijne! )
en zou het mij ook niet verbazen als hij krampjes heeft/huilt van de honger..
of het spugen zou dat niet ook te maken kunnen hebben met bijv. overproductie oid.? Maar dat is meer Nynke haar gebied ;)

--------------
Wat ik me ook afvraag is of het misschien toch zinnig zou zijn om via de huisarts een allergietest te laten doen. Als daar dingen positief uitkomen dan weet ik dan ik die voorlopig nog niet hoef te provoceren en kan ik andere dingen uit gaan proberen.
----

Een allergie test bij een kindje van 2 maanden  heeft weinig zin..  gezien de enige zekerheid nog altijd  het eliminatie-provocatie proces is.


Daarbij kan eczeem zeker in deze periode van het jaar opvlammen door de weersveranderingen /verwarming  en moet je ook wasmiddelen/ badproducten etc niet zomaar negeren!
En zoals nynke aangaf  eczeem kan tot wel 6 a 8 weken duren eer het weg is.. 

* gebruik je iets om te smeren? zo ja wat?

Je blijft hier:
--------
De reden dat ik aan tarwe denk, is dat hij ook op alleen spelt bleef spugen en last van zijn hoofd bleef houden. Na het stoppen met spelt verbeterde dit duidelijk. Ik weet dat de huid er langer over doet om te herstellen en ook in eerste instantie om te reageren. maag-darmen begint bij M atthijs na 12 to 24 uur nadat ik iets heb gegeten, huidreactie na 2 to 3 dagen. Mijn redenatie tot nog toe is, dat als de huid weer verbeterd, dit niet weer een stuk slechter wordt als de concentratie van bijv. koemelk in de bv lager is geworden. Daarbij ga ik er dus vanuit dat de concentratie van een bepaald allergeen steeds lager wordt als je het zelf niet meer binnenkrijgt.
-------

weer over de tarwe,en spelt:  maar je benoemde eerder met kaas op brood ,  en ook pasta producten etc. zijn vaak niet puur bevatten bijv ei of wederom koemelk..


De krampjes komen voor een allergische reactie vrij laat in mijn optiek.. en  hoe sneu ook soms horen krampjes erbij, en  de snelheid van wisselen van patronen in je voeding gaat absurd snel.. en die wisseling kan ook krampjes veroorzaken..  en ook weer het borstvoedingsbeleid ( hapt hij goed aan, krijgt hij  teveel om te snel te verwerken? reflux?   misschien kun je daar eens samen met nynke naar kijken of met een lacttatiedeskundige? )

je bouwt nu heel snel af en op  waarmee je  nog een veel grotere roof pleegt op jou lijf, maar ook op je zoontje.. ik snap goed dat de ellende van je dochter je nog dich bij staat.. maar haar ervaring moet je als leidraad nemen, maar niet te letterlijk denken dat het bij je zoontje idem zo is..  Natuurlijk is de kans op een allergie groter, maar de weg waarop heeft wel een goede weg nodig en sorry dat ik het zeg die volg je nu in mijn optiek niet..

Ook al is je ervaring toen met bepaalde mensen niet goed geweest vraag toch weer begeleiding aan.
Ik neem aan dat je naar het Elkerliek gaat, wij lopen daar ook, Dokter Breukels hebben we, heerlijk mens is dat.
En echt zij heeft zoveel voor ons betekend!
De dieetiste van het zkh zelf ben ik ook niet zo tevreden over, maar je hebt zelf de keus  om een dieetist te zoeken! 
Je kunt bijv.  contact opnemen met Stefan kleintjes Velen hebben hier een hele goede ervaring mee  en hij is PRO BV ! hij zal je dus echt niet zomaar zeggen aan de dieetvoeding te gaan ;)



- je vraag over  je tong stuk etc. door rijst/spekjes.. is door nynke al gevraagd en ik kan me alleen maar vinden ik de gedachten gang dat het spruw is.. spruw kan ook veel van de klachten veroorzaken die je zoontje heeft!
De gelatine kan een probleem zijn gezien varkensvlees  een van de mees allergenen in vleessoorten is!!



Je vraag over  of je kindjes  dezelfde allergie-en overerven die jij en manlief hebben  is heel simpel te beantwoorden nee daar is geen eenzijdig antwoord op .. maar vaker niet als wel..
Wel is de kans groot dat er bij kindjes een allergie is..
Maar het is  zo appels mer peren vergelijken, en er wordt heel snel gekeken naar wat kindje 1 ( of 2 of 2 etc.. ) niet kon verdragen etrwijl elk kindje uniek is.
En  buiten de standaard:  koemelk/kippenei ei/soja/pinda/schelpdieren-vis 
Die komen wel het  meeste voor , is er over andere producten zo weinig te zeggen..
Mijn dochter kon bijv als een van het eerste wel tomaat hebben maar sojalecithine waar geen hond op reageert ging falikant mis..


Lieve mamalies ga asjeblieft  een doorverwijzing vragen naar het elkerliek! laat je begeleiden op een duidelijke manier, maak een dagboekje ( mag je egwoon hier op t forum doen kunnen wij meekijken  als je dat fijn vind ter extra ondersteuning)
Maar ga niet zo door als je nu bezig bent, want je maakt het voor jezelf en voor je zoontje  zo;n chaos.. en ik denk dat je met een juist beleid veel meer duidelijkheid kunt krijgen!


Zo heel epistel  geworden zeg haha
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline mamalies

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 54
Re:wat nu provoceren
« Reactie #29 Gepost op: november 23, 2010, 21:57:36 »
Zo hé, wat een reactie en zelfs een plaatsgenoor hier op ’t forum!

Ik wil zoveel mogelijk open te staan voor andere ideeën dan alleen maar ‘zie je wel, net als zijn zus’, want inderdaad, ieder kind is anders. Baby’s kunnen veel spugen, kramp kan er ook echt bij horen, acné en gevoelige huidje is ook normaal bij baby’s, etc. Ik heb ook de indruk dat M atthijs een menneke is dat sowieso vrij veel spuugt en die het laat merken ook als er iets is dat hem dwars zit. Aan de andere kant, als ik nu zijn huid zo zie, dan hoop ik dat dat veroorzaakt wordt door voedsel, want dan kun je meer dan alleen sterke hormoonzalven smeren en zware medicijnen slikken zoals zijn vader doet. Bij hem is het een kwestie van je leert er maar mee leven.

Ik heb geprobeerd om op papier te zetten hoe het tot nu toe gegaan is. Dat heeft mezelf nu ook wel een duidelijker beeld gegeven. Sorry als het wat te lang is.........

De eerste twee weken was er sprake van veel te veel melk, maar dat was daarna gelukkig over. Die eerste twee weken waren we helemaal blij dat hij niet meteen zo reageerde als E lise. Zij had (achteraf) al tijdens de eerste week problemen. M atthijs spuugde vrijwel niet, geen last van kramp, had een ‘gezonde’ luierinhoud en een mooi gaaf babyhuidje. Hij was echt een superrelaxte kindje.

Nadat we toen hij twee weken oud was, een avond bij familie Chinees hadden gegeten gutste de volgende dag de melk eruit. Drie dagen later begon er acné te komen, maar dat was nog niet abnormaal ofzo. Na een week zat hij vanaf zijn kruintje over zijn hele romp onder de witte bultjes en was de huid ertussen helemaal vurig rood. En net als wanneer je verbrand bent kleurde het rood helemaal wit bij aanraking. Ook bleef hij met flinke bogen spugen.

* hoe ziet zijn spuug eruit /hoe ruikt het?

Wanneer M atthijs meteen na een voeding spuugt is het gewoon een enorme witte guts melk die eruit komt. Het maakt dan niet uit of hij plat ligt ofdat je hem meer overeind houdt. Zijn maag zie je protesteren en beginnen samentrekken en even later komt er een golf melk uit. Bij vlagen gevolgd door de hik.
Het gebeurt ook dat hij na een voeding zichzelf in slaap tut. Dan wordt hij vaak na een uur huilend wakker waarna er alsnog een flinke lading uitkomt. Dat is dan erg zuur helder met witte klodders halfverteerde melk erin. Tussendoor blijft er ook geregeld melk terugkomen, ook van die dikke witte prut met zuur vocht. Dit merk je dan aan hem , doordat hij eerst heel onrustig wordt en begint te huilen. Zodra hij dan gespuugd heeft, is het meteen weer over.

* heeft de huisarts ( welke heb je trouwens ( aagje is  )) of CB arts ooit reflux geopperd?

Huisarts (dr. Breuren) vond dat hij erg veel spuugde, maar heeft verder geen reflux genoemd. Hij kreeg een kleine demonstratie van M atthijs (ong. een half uur na zijn laatste voeding). Ook vond hij dat zijn huid veel eczeemplekken had. Reflux heb ik nog wel aan gedacht, omdat je hem ook wel voeding terug hoorde slikken. Dat ging over toen ik stopte met melkproducten.

* gebruik je iets om te smeren? zo ja wat?

Ik smeer M atthijs met vaseline-parafine op plaatsen waar zijn huid erg droog is. Badolie tot nog alleen een hele neutrale vrij van allerlei toevoegingen of parfums als hij een erg droge huid heeft en ik heb nu een tube hormoonzalf klasse 1 voorgeschreven gekregen voor als het echt te slecht wordt.

Na een maand was de eerste afspraak bij de CB arts. Daar heb ik toen mijn twijfels neergelegd of M atthijs niet erg veel acné had en erg veel spuugde. Volgens haar was het allemaal normaal en had hij op zijn hoofd alleen wat berg. Na vijf weken heel veel huilen, veel spugen, waterdunne luiers en gelig vocht wat er uit M atthijs zijn oorlelletjes kwam, heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt dat dit toch niet meer gewoon berg was, maar eczeem waar vocht uitkwam. Dat in combinatie met het spugen en de dunne luiers maakte dat de balans voor mij toch richting allergie ipv de normale babykwaaltjes doorsloeg.

Ik ben dan begonnen melk-ei-soja weg te laten. Daarmee verdween het terugslikken van melk en ook de kramp werd minder. Spugen werd ook wel minder, maar dan vooral de hoeveelheid die direct na een voeding terug komt. Tussendoor bleef hij nog steeds met grote regelmaat zure melk terug geven. Na een week of zes 1 keer op een avond brood met kaas gegeten. Brood was puur graan-gist-water-zout, maar dan dus wel met kaas. De dag erop begon M atthijs weer beduidend meer te spugen en te huilen en ook zijn luierinhoud werd weer waterdun. Hij bleef erg pukkelig.

Daarna ben ik naast melk-ei-soja  bijvoorbeeld ook noten gaan weglaten en heb ik ook tarwe helemaal vervangen door spelt. Dit gebruik ik hier toch al wel vaker, maar dan in combinatie met andere granen.  Speltpasta –ook vrij van andere toevoegingen- met tomatensaus zonder verdere toevoegingen als kruiden of vetten (vanwege E lise) maakte dat M atthijs het de avond weer erg zwaar had. Een stuk daarvan zal zeker gekomen zijn doordat ik die avond voor het eerst weer naar mijn koor toe was. Honger had hij zeker niet, want ik had hem gevoed vlak voordat ik wegging en zodra ik weg was, begon hij te huilen. Wel kreeg hij na een dag of twee/drie weer veel meer pukkeltjes over zijn hele hoofd.
Speltpasta met een groentemix (waarin dus een keer selderij en een keer wortel) zonder tomatensaus gaf ook weer problemen. Kale pasta of droog speltbrood (spelt-speltdesem-water-zout) gaf als reactie dat zijn hoofdhuid schilferig rood bleef en dat hij alleen tussen voedingen door nog spuugde.

Dat M atthijs duidelijk minder spuugt en huilt als ik niet gewoon alles eet en weer meer last krijgt als ik wel bijvoorbeeld kaas eet, maakte dat ik het gevoel kreeg dat er toch waarschijnlijk wel dingen in mijn eten zijn waar hij niet goed tegen kan. Aangezien ik bij E lise eerst bijna vijf maanden een voor een dingen heb weggelaten voordat ik weer kon gaan opbouwen, wilde ik nu zo snel mogelijk weer kunnen gaan uitbreiden en ben dus voor een rigoureuze aanpak gegaan.

Twee weken geleden spuugde Matthij s nog minimaal, had geen kramp en ook zijn huid zag er goed uit. Toen
 hadden we een weekend vol verjaardagen en heb ik eigenlijk alleen ’s avonds meegedaan met pannenkoeken bij goede vrienden van ons. Die hadden wel zo gebakken dat E lise ook mee kon eten dus de ingrediënten zijn mij precies bekend: tarwebloem, melk, ei, zout, beetje schenkstroop en gebakken in rijstolie. 1 Kaaspannenkoek en verder naturel met als beleg stroop. De dag erop was echt drama. M atthijs bleef maar aan het spugen en had erg veel pijn en  twee dagen later kwam het gele vocht uit zijn hoofdhuid.

Zelf had ik tot nu toe niet de indruk dat ik vaak en snel van voedingspatroon ben gewisseld. Voor mijn gevoel ben ik tot vorige week zoekende geweest naar wat voor M atthijs normaal is qua spugen/kramp/huilen/huid. Waarschijnlijk dat ik nu wel veel meer weglaat dan nodig is, maar dat komt dan echt door hoe het met E lise gegaan is. Ik probeer ook pas aan een allergie te denken als deze combinatie volgt op iets wat ik eet en niet alleen dat hij even wat meer spuugt of een keer kramp heeft. Als hij een avond huilt als ik een keer weg ben, dan zal hij ook wel aardig wat lucht hebben binnengekregen. Dat zal natuurlijk ook weer last geven voor hem.

je vraag over  je tong stuk etc. door rijst/spekjes.. is door nynke al gevraagd en ik kan me alleen maar vinden ik de gedachten gang dat het spruw is.. spruw kan ook veel van de klachten veroorzaken die je zoontje heeft!

Klopt, alleen heb ik hier al eerder mee te maken gehad, voordat ik weer bv ging geven. Dat was toen ik weer meer fruit kon gaan eten, omdat E lise gestopt was bij mij te drinken. Toen had ik hetzelfde probleem na het eten van kersen, nectarines en appels. Toen ik daarmee stopte waren binnen een paar dagen de klachten verdwenen. Verder ook geen jeuk, witte aanslag, of andere kenmerken die bij spruw horen. Misschien toch behandelen dan?

Zo te horen wordt hij nu net weer wakker, dus ga ik weer genieten van een heerlijk menneke, want dat is het!