User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 62
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: wat nu provoceren  (gelezen 15426 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mamalies

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 54
Re:wat nu provoceren
« Reactie #75 Gepost op: december 19, 2010, 12:56:59 »
Manlief is alleen onderuit gegaan. Hij wilde (ondanks alle waarschuwingen wb de sneeuw) toch 200 km gaan rijden  :eh: . Verder dan twee deuren verder is hij alleen niet gekomen. Ik ben dan nu ook wel gaar. Vrijdag eerst met hem en M atthijs op de EHBO daarna tas pakken, kinderen eten geven en met alle kinderen hem zijn spullen gebracht. 's Nachts om half een belden ze dat alles goed was gegaan, om drie kroop E lise in mijn bed erbij, om vier uur werd de hond niet lekker en moest even naar buiten, om zes uur kwam M atthijs en om acht uur was iedereen weer beneden. Gisteren mocht mijn man weer naar huis. 's Avonds toen de kinderen in bed lagen even snel de weekboodschappen gaan doen en ook nog weer even naar de ziekenhuisapotheek, want hij was de pijnstillers vergeten mee te nemen. M atthijs was flink aan het huilen toen ik thuis kwam: vieze luier en papa kan hem niet optillen, laat staan verschonen. Vannacht nog weer weinig slaap, want er moest een taxi geregeld omdat de arm teveel begon te zwellen, dus met taxi terug naar de EHBO, 's nachts om drie uur was hij weer thuis (lamoen aan, blaffende hond.....) En dan vanmorgen voor het eerst sinds mijn verlof weer zelf orgel gespeeld en de kids alledrie meegenomen. Is dan toch weer even spannend, maar ik was goed op tijd en heb lekker kunnen spelen. Kinderne hebben zich prima gedragen  :goei:.

De metingen kloppen tot nog toe heel behoorlijk. Ik heb mijn voorzichtigheid wat laten varen en ben toch meer tegelijk gaan doen: ijsbergsla, zalm, paprika, courgette, champignons, roggezuurdesembrood. Dat lijkt allemaal goed te gaan. Alleen de mais geeft nu waarschijnlijk toch weer wat problemen: die gaf toch ook nog een redelijk hoge waarde in de metingen. Voor zijn darmen geef ik hem Orthiflor start en ik had ook nog druppels op kruidenbasis meegekregen als alternatief voor de Losec, maar die heb ik nog niet geprobeerd. Verder gaf ze aan dat M atthijs niet echt lekker tegen vaseline en wolvet zou kunnen. Hij is idd wat rood nadat ik hem invet, maar dat trekt ook vrij snel weer weg. Als alternatief suggereerde ze om hem met koudgeperste biologische olijfolie in te gaan smeren.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:wat nu provoceren
« Reactie #76 Gepost op: december 20, 2010, 08:59:13 »
Poeh, dat klinkt als een paar heftige dagen. Hopelijk keert de rust nu een beetje terug.

 :knuf: Babette


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wat nu provoceren
« Reactie #77 Gepost op: december 20, 2010, 10:05:02 »
He verdorie, wat zul jij moe zijn zeg! Dit is niet niks! Je hebt nu al twee nachten bijna niet geslapen! En dan ook nog overdag alles zelf moeten doen. Heel veel sterkte meis, hoop dat je vannacht wel hebt mogen slapen!

Fijn dat het goed lijkt te gaan met wat je nu allemaal toegevoegd hebt. Het zijn gelukkig ook voedingsmiddelen die niet al te allergeen zijn. Wat zal jij smullen zeg!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamalies

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 54
Re:wat nu provoceren
« Reactie #78 Gepost op: december 21, 2010, 16:31:13 »
Gisteren bij een dietiste geweest. Zij gaat een soort rotatiedieet opstellen, want daarmee zou je voorkomen dat je nieuwe problemen gaat creeren of teveel van bepaalde voedingsmiddelen achter elkaar binnen gaat krijgen. Misschien dat 1 keer in de week iets van vlees wel gaat lukken ook als vaker of in grotere porties niet gaat. Belangrijkste om nu aan te vullen zijn eiwitten en b-vitaminen. Wat ze graag wil dat ik ook ga proberen is bijvoorbeeld kokosmelk en havermelk. Verder kijken hoe het gaat met kikkererwten en linzen. Idee zou bijvoorbeeld zijn om twee keer in de week vis te doen, 1 of 2 dagen met peulvruchten, iets met noten als dat wil lukken, maar dat gaan we dus verder uitpuzzelen. Mijn gewicht is iig nog goed en ik ben de afgelopen tijd ook niet teveel afgevallen.

Vandaag had M atthijs weer een afspraak op het cb. Het ging mij vooral om het meten en wegen, want verder heb ik niet zo heel veel vertrouwen in de arts. Zij vond vorige keer dat het spugen er gewoon bij hoorde en dat M atthijs wat last had van berg. Nu is hij sinds begin deze maand hun eigen meting (5700 gr) en een week later het bezoek aan de kinderarts (5740 gr) afgevallen. Hij weegt nu 5570gr. Lengte en schedelomtrek blijft hij wel goed zijn eigen lijn volgen. Volgens de arts geen probleem dat hij is afgevallen. Hij is een lekker alert vrolijk mannetje en poept en plast ook goed, dus die groei zal wel weer gaan komen. Gewoon op verzoek blijven voeden. Het eerste (alert, vrolijk, luiers) ben ik het helemaal mee eens, maar een baby hoort niet te krimpen. Ik maak me nu toch wel zorgen hoor. Wat kan ik het beste doen? Veel extra aanleggen, ook als hij niet vraagt (niet nodig volgens de arts)? Voormelk weg laten lopen en zorgen voor meer achtermelk? Mutsje en extra kleren/dekentje dat hij echt geen energie kwijtraakt aan lekker warm zijn? Afspraak bij de kinderarts is 14/1. Zou ik eerder moeten bellen?

Net nu ik dus meer eiwitten / vetten in mijn eigen voeding probeer te krijgen (rundergehakt, kipfilet, extra olie door deeg) begint hij af te vallen  :(.

Misschien maar goed dat papa nu thuis zit, dan hoef ik M atthijs niet vier keer per dag mee naar school te nemen.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:wat nu provoceren
« Reactie #79 Gepost op: december 22, 2010, 09:00:46 »
Poeh, mamalies, moeilijke vragen. Wat vreemd dat Matthijs afgevallen is. Zelfde weegschaal gebruikt? Net flink gepoept gisteren voor jullie cb bezoek? Dat hij alert en vrolijk is, is op zich een goed teken. Heb eigenlijk geen antwoord voor je, misschien de andere mama's die meer ervaring hebben met allergieën wel. Wil je wel even een hart onder de riem steken!

  :knuf: Babette


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wat nu provoceren
« Reactie #80 Gepost op: december 22, 2010, 10:27:50 »
Hai mamalies,

130 gram is nog te overzien en wellicht toe te schrijven aan een flinke plas/poepluier voor het wegen en nog niet gedronken hebben. Had hij nou net een voeding van ca 200 ml naar binnen gewerkt, was hij ca 70 gram aangekomen. Zo "exact" is de wetenschap van het wegen. Je moet het (hoe moeilijk het ook is) over een langere periode bekijken om te weten of hij nou echt aan het afvallen is of dat het een momentopname was.

Al zou ik het wel fijn vinden als jouw productie wat meer op regel zou komen, je hebt immers nog steeds (als ik het goed begrijp) veel melk. Dan is er een kans dat hij niet goed aan de achtermelk kan komen, je haalt hem nu wat eerder los, laat hem zich minder vol drinken dan normaal. Je biedt de volgende voeding wel dezelfde borst aan toch?
Komt hij al eerder voor een volgende voeding? Zo nee, is het wellicht slim om eerst de tsr weg te laten lopen, dan ben je al voor groot deel van de voormelk af. Dit is echter geen oplossing voor een overproductie, het is alleen een noodgreep om te zorgen dat M atthijs de goede samenstelling binnen krijgt.

Wat goed schijnt te werken, is je lichaam "resetten". Eén keer helemaal leegkolven en daarna pas je zoon aanleggen. Hij krijgt er dan nog wel wat melk uit (hij kan het beter dan de kolf het kan) en het is vette rustgevende achtermelk die hij krijgt. Jouw borsten voelen dan eindelijk wat "echt leeg" zijn betekent én jouw mannetje wil weer eerder drinken, waardoor er nog geen voormelk heeft kunnen vormen (voormelk is de melk die al wat langer in je borsten zit, waarvan de vetten hebben kunnen neerslaan in je melkkanaaltjes). Je gaat wel gelijk door met blokvoeden (kan per drie uur, maar mag ook langer, net wat nodig is om je lichaam aan te sturen)

Je kolft pas weer af als je problemen bemerkt of verwacht, als je je borsten weer overdreven vol voelt worden. Als je het goed aanpakt, hoor je steeds meer tijd te krijgen tussen het compleet leegkolven. Je productie wordt hierdoor namelijk geremd.

Veel melk lijkt een luxe, maar kan net zo'n grote vloek zijn of zelfs groter dan te weinig melk.

Oja linzen... die tip heb ik ook een keer gekregen, zitten veel voedingsstoffen in! Hoop dat ze goed gaan! Toch fijn dat de diëtiste meekijkt! Het rotatiedieet heb ik geen ervaring mee, hoe zit dat precies in elkaar? Hoe kan je dan zien wat wel/niet goed gaat? Dat je van sommige stoffen niet teveel moet binnen krijgen, klopt. Sommige vitamines kan het lichaam niet afvoeren, die slaat je lichaam op en kan uiteindelijk problemen opleveren. Dat is ook de reden dat je niet teveel kunstvoeding mag geven, daar zitten namelijk ook die vitamines in. Bij borstvoeding geeft het normaal geen problemen, als je maar gevarieerd eet.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamalies

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 54
Re:wat nu provoceren
« Reactie #81 Gepost op: december 23, 2010, 20:23:55 »
Hij is nu ongeveer even zwaar als toen hij twee maanden oud was en is echt een heel schriel ventje. Inderdaad 130 gram afvallen hoeft niet zoveel te zijn, maar hij had in drie weken tijd toch zeker 300 gram aangekomen moeten zijn in plaats van :
2 dec: 5700 gr
9 dec: 5740 gr
21 dec: 5570 gr

Ik heb niet echt het gevoel nu nog teveel melk te hebben. Geen gespannen gevoel of zelf overlopen als het voedingstijd is. Wel nog een sterke toeschietreflex en voor mijn gevoel rechts wat sterker dan links. M atthijs wilde gisteravond ook vaker drinken en dan ook lekker lang 'doorlurken'. Het is ook zo'n heerlijk lachebakje die dan ook zo lekker tegen je kan liggen brabbelen  :luvya:.

Misschien dat hij met al die spelt/tarwe/rundergehakt/kipfilet allemaal dingen heeft binnen gekregen die hij niet verdraagt en dat hij daardoor dus ook te weinig bouwstoffen heeft kunnen opnemen. Ook spuugt hij veel van zijn voeding weer uit als hij het niet verdraagt.

Het gaat nu wel heel veel beter qua eten. Ik gebruik nu al een heel aantal nieuwe dingen die tot nog toe ook allemaal goed gaan. Ik hoop door zo snel te gaan ook te voorkomen dat hij teveel van een stof binnen krijgt en daar dan toch problemen mee te gaan krijgen. Wat nu allemaal goed gaat: rijst, rogge, sperziebonen, paprika, broccoli, zalm, makreel en pure chocolade  :). Andere granen, vlees, gevogelte en natuurlijk melk, soja en ei laat ik nu weg. Gevolg is dat M atthijs vrijwel niet spuugt, luiers helemaal zonder slijm heeft (voor het eerst) en zijn huid duidelijk opknapt al heeft hij nu wel weer wat eczeem van de rooibosthee van vrijdag. Voor alle zekerheid heb ik gisteren nog een keer een klein beetje mais geprobeerd, maar dat viel echt niet goed. Ik denk er dus niet te komen met veel afwisseling van gevoelige dingen, maar het voorlopig echt weg te moeten laten. Vandaag heb ik wat forel genomen, dat zou ook moeten kunnen. Als dat idd goed gaat heb ik al drie vissen om mee af te wisselen en ga ik de komende week kijken hoe het met linzen en peer gaat.

We komen er wel hoor, gewoon vol blijven houden.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2010, 20:28:18 door mamalies »

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:wat nu provoceren
« Reactie #82 Gepost op: december 24, 2010, 09:01:51 »
Oh, dat klinkt al wel goed, hopelijk gaat je kereltje nu ook weer lekker groeien.
 :knuf: Babette


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wat nu provoceren
« Reactie #83 Gepost op: december 24, 2010, 15:03:13 »
Hier kan je al lekker mee variëren en vis is een belangrijke voedingsbron, zeker als je vlees nog grotendeels weglaat (en andere belangrijke dingen). Dat hij gegarandeerd gaat reageren op spullen die je vaker binnen krijgt, is niet waar volgens mij. Ik gebruik vrij veel dingen meerdere keren per week (sommige dingen zelfs elke dag) en daar zitten ook aardig allergene stofjes bij (tomaat, paprika, chocolade etc.) maar dat blijft gewoon goed gaan.

Wat fijn dat hij het nu zo goed doet! Wedden dat de groei ook weer verbetert? Goed om te horen dat je productie nu zo mooi afgestemd is! Geeft hem ook wat meer rust.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.