User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 103
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: wortels en/of dorperwten  (gelezen 4415 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wortels en/of dorperwten
« Reactie #15 Gepost op: maart 15, 2010, 21:29:13 »
Hoeft geen u te zeggen hoor! Ben ook maar een mama net zoals jij! Heb al eerder gezegd dat ik wel snap dat je de potjes graag wilt geven tijdens de vakantie, maar met een allergisch kind wat al onrustiger is en waarschijnlijk voor meer dingen gevoelig is dan alleen maar koemelk, snap ik niet dat je alsnog zo graag die potjes wil geven als er ook andere eenvoudige oplossingen te vinden zijn. Tijdens vakantie wil je graag rust voor jullie allemaal... waarom dan extra risico lopen???

Tuurlijk het kan aan de wortels liggen, maar in geval van het potje kunnen het meerdere dingen zijn. De ingrediënten waren: water, wortel, kippenvlees, aardappel,ui,rijst,maismeel,zonnebloemolie en zout. Wat voor kippenvlees? Krijgt ze normaal al ui? Krijgt ze normaal al zout? Krijgt ze normaal al maismeel? Er zit zoveel meer in dan dat we zelf in zo'n hapje zouden stoppen. Dat bedoel ik met mijn opmerking, waarom nog potjes geven als je er nog niet zeker van bent wat allemaal wel/niet goed gaat? Je weet nu eigenlijk nog niet of het aan de wortel ligt, daar kom je pas achter als je de wortel puur geeft.

Je wilde de wortels provoceren, wij hebben volgens mij duidelijk aangegeven (maar daar kan het dus mis zijn gegaan, dat wij het niet op een begrijpelijke manier hebben uitgelegd) dat je dan pure wortels moet pakken en niet een potje. Misschien gaan wortels wel gewoon goed en kan ze niet tegen doperwtjes én één van de andere ingrediënten uit het potje met wortel. Dat je de erwten twee dagen hebt gegeven, had je niet gezegd:
Citaat
de doperwten heb ik al eens los gegeven,daar zag ik geen reactie,alleen dat ze het niet lekker vond.
Kortom, kan ook één keer geweest zijn, zij vond het niet lekker, dus best kans dat ze er niets of bijna niets van heeft doorgeslikt.

Ik ben zelf al een tijdje uit de "potjes-tijd" maar dat er vaak appelsap of andere mogelijke allergenen aan worden toegevoegd, is in de tussentijd nog niet veranderd. De veiligste manier is zelf maken, dan weet je exact wat er in zit. Als je op vakantie gaat, is er ook meer mogelijk dan dat je van te voren had gedacht. De keuken in je hotel wil best wat broccoli en aardappelen koken en dat fijn maken. Of een andere groente met aardappelen.

Mocht je potjes voor de langere dagen (veel weg en niet zeker of je op tijd een goed restaurant vindt) willen hebben, kan je ze inderdaad zelf maken. Net zoals je zelf jam kunt maken en het potje vacuüm kunt laten trekken. Potje goed heet (gesteriliseerd) dekseltje natuurlijk ook. Voeding pureren, als het kan nogmaals goed verhitten (met pureren kan er weer wat in komen, al is de kans klein) goed heet in potje stoppen, deksel er op, potje omgekeerd laten afkoelen. Eenmaal afgekoeld kan je hem weer omkeren, smurrie "plopt" naar de onderkant van het potje en dekseltje zal niet "klikken" als je er op drukt. Exacte werkbeschrijving zal op internet wel te vinden zijn, het is wecken maar dan in het klein. Voedingsmiddelen die (goed bereid) in weckpot zitten, zijn veel langer houdbaar dan gewone bereide voeding die in open lucht mag afkoelen.

Ik heb het risico met de potjes uit de winkel niet meer genomen, tot nu toe altijd op vakantie wel een kok bereid gevonden om voor mijn meiden wat speciaals klaar te maken. Juist als ze hoorden dat kind allergisch was, liepen ze om het hardst om ukkie goed te eten te geven. Waar je op vakantie nog wel mee uit moet kijken is het brood en het broodbeleg. In veel "lang vers" brood of duurder brood zit broodverbetermiddel en dat bevat vaak soja of koemelk. Ik vond dat een stuk lastiger dan het avondeten. De "harde" broodjes hebben de meeste kans om goed te gaan, aangezien de harde buitenkant de verse binnenkant beschermt. Maar een garantie is het niet.

Het maakt het op vakantie gaan een stuk uitdagender, sommigen gooien er al bij voorbaat het bijltje er bij neer, maar met een stukje creativiteit is er nog heel veel mogelijk hoor! Neem een vers brood mee waarvan jij zeker weet dat die goed gaat en laat die bij je hotel in de vriezer leggen. Iedere dag een paar sneetjes eruit laten leggen en ze kan veilig een broodje mee eten.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.