User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 106
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: zelf banketspijs maken  (gelezen 17862 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Moonpoontje

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 40
zelf banketspijs maken
« Gepost op: oktober 28, 2011, 19:23:54 »
Hoi meiden,

Sinterklaas komt er bijna weer aan, en ik zou zo graag een banketletter willen maken. Maar Joost reageert anafylactisch op noten en dus ook amandelen. Nu heb ik al in de winkel gekeken naar letters met banketspijs (op basis van witte bonen) maar helaas, daar zitten altijd sporen van noten in.

Dus mijn vraag, wie weet hoe je die vulling op basis van witte bonen moet maken. Neem aan witte bonen en suiker, maar wie weet de verhoudingen? En of er verder nog wat bij moet? en hoe het precies moet?

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:zelf banketspijs maken
« Reactie #1 Gepost op: oktober 28, 2011, 19:52:11 »
Hoi,
Heb even voor je rondgekeken op het www.
Google eens op 'pas op voor witte bonen. Je komt dan op de site van de NRC.
Daar geeft en Sira minetti, als je even een stukje naar beneden scolt, het recept van 'amandelpers' uit de oorlog. Spijs van witte bonen. Volgens mij is dat wat je zoekt.

http://www.spain-andalucia.eu/spanje_culinair_recept_amandelspijs.htm
En dit is een andere link naar een recept waarin ze aangeven dat je de amandelen kan vervangen door bonen.

Oh, wat zou ik graag zoiemand zijn die gewoon lekker zelf spijs maakt. Ben jaloers! (op je initiatief, niet op de reden (allergie)).

Offline Moonpoontje

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 40
Re:zelf banketspijs maken
« Reactie #2 Gepost op: oktober 29, 2011, 16:33:02 »
Oh, super zeg, dank je wel.....

Ja, ik was ook nooit zo van het zelf bakken, hooguit een appeltaart, maar ik vind dat mijn jongste ook recht heeft op iets lekkers, zonder constant dezelfde koekjes te moeten eten. En eigenlijk alles wat kant en klaar is kan sporen bevatten van noten, en hij is anafylactisch voor pinda's, amandelen, sesam en hazelnoot. Dus helaas moeten we alles wel zelf maken.

Ik ga van de week eens kokkerellen en ik zal het resultaat hier wel posten.

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:zelf banketspijs maken
« Reactie #3 Gepost op: oktober 30, 2011, 08:22:52 »
Dat had ik ook hoor! Liep stad en land af op zoek naar vervangingen voor mijn zoon. Ik gunde het hem zo dat hij ook wat lekkers had! Reed gerust 35 km voor een zak taaitaai of schakelde mijn moeder in (200 km verderop, met dank aan iemand hier op het forum) voor melkvrije oliebollen.
Zelf maken leverde me hier alleen maar teleurstelling op. Zelf appeltaart maken gaat me inmiddels goed af. Koekjes bakken en cakejes gaan prima en een taart bakken, vullen en bekleden gaat redelijk.
Maar ooohhhh wat ben ik blij dat hij alles weer kan verdragen. Er viel letterlijk een last van mijn schouders!

Offline Moonpoontje

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 40
Re:zelf banketspijs maken
« Reactie #4 Gepost op: oktober 30, 2011, 10:41:15 »
Hihi, hier ook al meerdere teleurstellingen op culinair gebied, maar we blijven lekker door bikkelen...... Ik word er steeds handiger in. Ik rijd ook gerust een half uur voor iets wat Joost wel mag eten, alleen is dat helaas niet zoveel. Gelukkig mag hij nu wel melk en soja en ei, en dat is al weer zo fijn en is er alweer zoveel meer mogelijk.

Fijn zeg dat je zoontje alles kan verdragen.... Hier is dat denk ik een utopie. Bij oa pinda allergie is de kans heel klein dat hij eroverheen groeit.