User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 78
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Een hapje banaan.  (gelezen 10170 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline superlynn

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 2.082
  • Geslacht: Vrouw
Een hapje banaan.
« Gepost op: juli 23, 2010, 14:02:52 »
Hi,

Net even een banaan gegeten met Liam, Jill zat er helemaal gebiologeerd naar te kijken, en gaf haar ook een klein stukje in haar hand, kon het wel waarderen, totdat het doorgeslikt moest worden, toen lag alles op de grond, en ook nog een deel melk kwam erachteraan.
Liam heel de tijd mama knoeien djol(hij zei eerst dois, dus komt steeds dichter in de buurt van Jill)
Ik ga volgende week eens aan de gang met wortel enzo, moet ik wel overdag doen, want Herbie ziet het niet zitten rapley.
X

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #1 Gepost op: juli 23, 2010, 19:54:06 »
"Djol" dat lijkt al heel aardig op Jill  :haha:

Mijn man is ook niet zo dol op rapley, maar wil het eigenlijk toch bij dit guppie wel proberen. Ben benieuwd wat ze van de wortel vindt.

 :knuf: Babette


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #2 Gepost op: juli 24, 2010, 00:46:49 »
Wat ontzettend super dat ze het al probeerde door te slikken!!!! Niet zo raar dat dan de melk er ook weer uitkomt... moet immers nog allemaal wennen en buikje zit nog overvol met melk!

Jill is best lastige naam voor kleine ukkies, Djol lijkt er idd al heel veel op! Wat goed van Liam zeg!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline superlynn

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 2.082
  • Geslacht: Vrouw
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #3 Gepost op: augustus 04, 2010, 23:34:55 »
Hi,

Gisteren heeft ze zalm gegeten en ook wortel geproefd.
Vandaag ook wortel, maar vind het rapley nog steeds eng, kokhalzen enzo, ik ben zo bang dat ze erin stikt, pfff.
Blijven proberen, des te eerder is dat reflex weg toch???
X

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #4 Gepost op: augustus 05, 2010, 08:49:38 »
Ze zal er niet in stikken, daar is dat kokhalsreflex voor.
Geef haar lekker de tijd, dan komt het vanzelf goed.

Groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #5 Gepost op: augustus 05, 2010, 09:12:26 »
En?? Vond ze het ook lekker??? Ze krijgt er straks steeds meer handigheid in en zal niet meer zo snel te grote stukken achter in haar mondje krijgen, de kokhalsreflex gaat dan wel langzaam wat verder naar achteren, maar weg?? Nee gelukkig niet!

 :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #6 Gepost op: augustus 05, 2010, 14:48:48 »
Hey Joyce, mijn vriend ( en vele met hem) vond het hele Rapley gebeuren in het begin ook maar niks.
Maar na een tijdje was ook hij om hoor!
Ik vind zelfs dat Bodi, als hij zich al eens verslikt, het juist veel makkelijker omhoog kan krijgen!
Misschien omdat hij sneller wist wat hem te doen stond als er een iets te groot stukje in zijn keeltje kwam.
Hij verslikt zich nu echt bijna nooit meer, en vind het nog steeds heerlijk om met zijn handjes te eten..
Tuurlijk kan hij ook met een vorkje eten, maar hij vind het nog steeds heerlijk om alles te onderzoeken. (lees; te pletten/verkneteren).
Ik ben echt erg tevreden over deze techniek, die je kindje alles op zijn eigen tempo laat ontdekken!
 :knuf: Joyce
 

Offline superlynn

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 2.082
  • Geslacht: Vrouw
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #7 Gepost op: augustus 06, 2010, 15:43:32 »
Hi,

Wij gaan ook stug door hoor met Rapley, maar ik vind het wel leip.
Ze heeft gisteren een inie mini stukje haring gehad, we waren op de markt en Lynn en ik waren aan het snoepen van de haring en Jill heeft er meer op gezogen want dat bijten ging nog niet goed, en toen heb ik een klein stukje aan haar gegeven en dat vond ze nog lekker ook nog.
Verder heeft ze nog banaan op.
X

Offline Mammie van Eliza

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Vrouw
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #8 Gepost op: februari 21, 2011, 10:58:43 »
Ik heb op mijn werk wat gelezen over rapley en ben er wel geïnteresseerd in geraakt,vanaf hoe od zijn jullie gestart met stukjes eten geven?
Groetjes Aa

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #9 Gepost op: februari 21, 2011, 18:28:47 »
De rapleymethode gaat er in principe van uit dat je begint met bijvoeden met 6 mnd. Op deze leeftijd is je kleintje in staat om korte tijd rechtop in een stoeltje te zitten en zelf eten naar zijn of haar mond te brengen en af te happen. Verder is het maagdarmkanaal dan in staat om voedsel goed te verteren (wil niet zeggen dat het nooit mis gaat en dat ze alles even goed kunnen hebben, het is pas volgroeit met een jaar of 3/4)
je zet ze dan lekker in eens stoeltje bij de tafel als je zelf eet en geeft gewoon de stukjes bijv broccoli in de hand. In eerste instantie is het voornamelijk kneden, gooien, pletten, voelen en proeven en uiteindelijk (soms pas week of zo later, soms gelijk)  gaat er iets naar binnen. Op deze manier leren ze hoe eten voelt, wat je er mee kunt en hoe het proeft. Langzaamaan gaan ze dan vanzelf meer eten en minder drinken.
Eerst bied je bij voorkeur aan na een voeding aan de borst zodat ze geen honger hebben en lekker kunnen ondekken, pas als ze meer gaan eten kun je de borst erna aanbieden. En zo kan je kindje zelf bepalen hoeveel hij of zij eet, dit is hij/zij ook gewend met de bv, daar bepalen ze zelf ook de hoeveelheid en over het algemeen gaat dat heel erg goed, ze eten voldoende, ookal is het de ene dag misschien wat meer dan de andere.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2011, 21:42:27 »
Super uitgelegd!

Weet je wat verder nog een voordeel is? Ze leren alle afzonderlijke smaken kennen, zonder dat het gelijk met iets anders gemixed is. Om te pureren moet je meestal toch vocht toevoegen of juist wat aardappel/rijst om er wat meer structuur aan te geven en zo beland je al vrij snel in mengelmoesjes. Geef je potjes, zit er al helemaal bijna geen originele smaak meer aan, ik vind ze naar natte krant smaken... veel van de potjes iig.

Ik vind het jammer dat ik geen filmpjes heb gemaakt van al onze rapley avonturen, de blik en het gezicht van mijn dochter bij de verschillende dingen die zij op haar blad kreeg.... Een kind wat juicht bij het zien van een stuk broccoli, die niet snel genoeg een sperzieboon in haar handen kon krijgen, die bietjes over haar hele toetje heen had zitten, maar het meeste ging haar mondje in!

Zo hebben mijn twee oudsten (via potjes "smaken" ontdekt) nooit gereageerd, hebben nu zelfs nog wel moeite met de unieke smaken van bepaalde groenten en willen het dan door elkaar gehusseld hebben. Renée niet... die plukt de stronkjes broccoli, de maiskorrels, de spercibonen, de snijbonen, de maakt niet uit wat.. er zo tussenuit en eet ze verheerlijkt op! Voor haar hoeft het niet gemixed te worden!

Iets nieuws voorzetten? De jongste (ondertussen bijna zes jaar oud) vindt het alleen maar interessant en proeft alles, de oudste twee geven meer tegengas en proberen het wat argwanender.

Je leest het, ik ben helemaal voor Rapley! Niet alleen omdat het een "hype" zou kunnen zijn, maar omdat ik het verschil zie tussen de potjes en de rapley ervaringen in mijn gezin.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2011, 22:15:42 »
Inderdaad Nynke, ik heb het beeld van de potjes dan wel niet vanuit hier thuis, maar wel om mij heen en ik ben ook helemaal rapleyfan. ook omdat je gewoon normaal als gezinnetje kunt eten, Niet eerst kleintje eten geven en dan de rest aan tafel, ze doen gelijk mee.



Offline Mammie van Eliza

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 13
  • Geslacht: Vrouw
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #12 Gepost op: februari 23, 2011, 11:54:53 »
Hahahahahaha wat ik in de korte tijd dat ik hier mee lees en schrijf zo leuk vind is dat
ik alleen van jullie verhalen al helemaal enthousiast word!!!
Had altijd wel een beetje schrik van de kokhals reflexen van die kleintjes tijdens het eten,maar wil het nu toch wel graag gaan proberen met 6 maanden!
 
Want wat Nynke zei is toch echt waar,nadat ik er op ging letten kwijlde Mejuffrouw ook van een kopje thee en een blok marsepein.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2011, 12:07:40 »
Heb het kwijlen en smakken ook als teken gezien dat ze trek hadden, maar moest vanwege allergie extra voorzichtig zijn. Daarom nog beter gekeken en madam smakte en kwijlde bij van alles! Heb het bij alleen borst gelaten en ze was daar ook tevreden mee gelukkig (afgezien van de ellendige sprong waardoor ze toch al onrustig was)

Toen ze eenmaal zover was dat ze zelf speelgoed naar haar mond kon brengen, was interesse voor mijn eten ook gelijk een stuk minder. Het kwijlen en smakken was meer omdat ze dingen met haar mond wilde gaan ontdekken.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Een hapje banaan.
« Reactie #14 Gepost op: februari 23, 2011, 19:29:55 »
Had altijd wel een beetje schrik van de kokhals reflexen van die kleintjes tijdens het eten,maar wil het nu toch wel graag gaan proberen met 6 maanden!

Ik heb Bo in totaal maar 3 keer uit haar stoel getilt omdat ze zich echt verslikte en het er niet makkelijk genoeg weer uit kreeg, em 2 keer was alleen optillen al genoeg, 3e keer even voorover gehouden en verder niets, toen was het er al uit.
Merk bij andere vaak dat het veel vaker mis gaat met potjes, iedere keer als ze een stap verder gaan met wat meer brokjes moeten ze opnieuw wennen en verslikken ze zich een paar keer.