User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 81
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Met borstvoeding gestopt en nu pijn  (gelezen 7647 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nicje

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 13
Met borstvoeding gestopt en nu pijn
« Gepost op: juli 06, 2011, 11:44:47 »
Hallo,

Mijn zoontje is nu 9 maanden en een week of 8 geleden ben ik begonnen met afbouwen van borstvoeding. Merkte dat toen we begonnen met bijvoeding, fruit, groente, brood enz er minder behoefte was aan borstvoeding en als hij had gedronken, was hij  niet voldaan. Voor beide partijen is het goed zo, we hebben een super borstvoedingstijd gehad!

Vijf weken geleden opeens een schijf in mijn borst. Gekolfd en gemasseerd niets hielp, dat was in de avond. Gelukkig geen koorts ( heb 1x borstonsteking gehad, dus niet extra alert op harde plekken e.d). De ochtend erna mijn zoontje aangelegd en met tien minuten was de hele schijf (verstopt melkkanaaltje?) weg.

Nu een aantal weken volledig gestopt met borstvoeding. Eerst nog wel de ergste spanning afgekolfd, maar verder niks, hopende dat het lichaam zelf minder zou aanmaken/het zou stoppen. Nu vorige week opeens weer erge schijf. Massage, warme compressen, er komt nog wel melk uit, maar de schijf verdwijnt niet. Geprobeerd of mijn zoontje nog wil proberen te drinken,(kijken of hij het weer kon wegdrinken) maar hij likt aan tepel, en lijkt wel of hij niet meer weet wat hij er mee moet. Hij beet er gisteren zelfs in.

Naar huisarts geweest en zij bevestigd dat het verstopt melkkanaaltje is en dat het lichaam zelf niks meer moet aanmaken. Borst is verder niet rood of gloeiend. Nu Diclofenac gekregen en advies om sportbeha te dragen. Niet masseren ofzo. Is dit juist behandeling?

Sorry voor het hele verhaal, Jullie reacties worden gewaardeerd.

Groet, Nicje

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Met borstvoeding gestopt en nu pijn
« Reactie #1 Gepost op: juli 06, 2011, 12:19:11 »
Hai Nicje,

Wat jammer dat je zoontje niet meer weet wat hij met de borst moet doen, zou wel schelen in het weghalen van de schijf die je nu voelt.

Op zich vind ik het geen verkeerd advies, juist omdat je zoontje niet meer wil drinken, je hebt nog geen koorts en roodheid, het is "alleen nog maar"  een schijf. Wat druk (sportbh), geen stimulatie, een pijnstiller, kan het lichaam de tijd geven om deze schijf zelf af te breken, dit kan echter even duren. Je krijgt hem nu zelf toch niet weg/leeg en massage kan dan juist averechts werken waardoor schijf groter kan worden.

Mocht het nou toch groter worden en gaan ontsteken, zou je aan je partner kunnen vragen of hij het wil proberen om het weg te "drinken". Je mag dan natuurlijk ook nurofen of ibuprofen om de ontsteking te remmen. Je kan dan ook even kijken of je een verstopt melkkanaaltje kan vinden in je tepel (even lichte druk uitoefenen zodat openingen zichtbaar worden) en die eventueel laten openen door huisarts.

Sterkte Nicje! Hoe gaat het verder met jullie? Zit je zoontje al in de negenmaandensprong? Hoe gaat het met de bijvoeding, geef je het uit het vuistje of gebruik je liever een lepeltje? Vindt hij het lekker?

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Nicje

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 13
Re:Met borstvoeding gestopt en nu pijn
« Reactie #2 Gepost op: juli 06, 2011, 13:42:12 »
Dank voor je reactie. Waarom zou het met kolven eerder niet gelukt zijn, omdat dan toch niet alle melkkanaaltjes worden aangeboord?

Hij vind bijna alles lekker. En we doen een beetje combinatie van stukjes en soms wat minder grof. Regelmatig zelf doen en ook gewoon eten geven met een lepeltje. Boterham, appel, aardappels/vlees/groente, wat yoghurt hij laat het zich goed smaken.

Nou negenmaanden sprongetje, ik heb het oei ik groei boek er nog niet op nageslagen, maar hij wil opeens alles tegelijkertijd, kan opeens goed zitten. Wat zijn nog meer kenmerken?

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Met borstvoeding gestopt en nu pijn
« Reactie #3 Gepost op: juli 06, 2011, 16:58:50 »
Tja meestal ook gezeur met drinken, niet willen drinken of alleen 's nachts bijvoorbeeld. Driftbuitjes als je uit het zicht dreigt te gaan, maar daarna gewoon lekker gaan zitten spelen tot ze je weer horen/zien. Veel van je vragen, als ze je in het vizier hebben tenminste. Dat is wat ik me er van herinner! Heb ook het boek er niet op nageslagen, weet alleen dat het weer een hele bewerkelijke (en redelijk lange) periode was.

Met kolven is het lastiger om alles goed leeg te krijgen. Als onze ukkies zelf drinken, stimuleren ze het meest met hun onderkaak en tong, de rest wordt wat minder gestimuleerd. Met de kolf is het meer gelijkmatig en dus vaak ook minder stimulatie op het plekje waar je het eigenlijk wel nodig hebt. Kolven en goede borstcompressie/massage gebruiken, gaat meestal niet echt goed lukken. Vind het dus niet vreemd dat je hem met kolven niet weg krijgt.

 :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.