User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 108
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Pijnlijke tepels  (gelezen 6888 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mama van FCW

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Vrouw
Pijnlijke tepels
« Gepost op: maart 22, 2008, 23:24:56 »
Hoi hoi,

Mijn zoontje is 10 maanden en 2 weken.
Hij krijgt BV met hyppoalergeen dieet, wat ik de laatste weken niet heel strikt volg  :bloosmeer:

Maar nu zit ik met verschrikkelijk pijnlijke tepels als hij drinkt.
Ik weet niet goed waaraan het ligt:
Spruw? Ik zie niets bij hem
Zijn tanden die precies in mijn vel snijden? Leg ik verkeerd aan?
Heeft het met mijn cyclus te maken? Kan dat? Is erdan een periode dat je tepels gevoeliger zijn? (ik heb het een tijdje terug nog eens gehad) Of moet hij harder zuigen om een TSR te krijgen waardoor het pijn doet?
Alle tips welkom!
Ik ben dol op BV maar kijk niet echt uit naar de volgende voeding  :eh:

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Pijnlijke tepels
« Reactie #1 Gepost op: maart 22, 2008, 23:36:20 »
Oei, dat je niet uitkijkt naar volgende voeding is niet fijn!

Het kan zijn dat jullie spruw hebben, maar is soms lastig vast te stellen. Het aanleggen kan ondertussen wel wat slordiger gaan (hier gemerkt toen we spruw kregen) Je tepels kunnen nu al behoorlijk wat hebben, maar onder invloed van speeksel (tanden krijgen?) of spruw, kunnen ze plots toch gaan protesteren.

Het hoeft niet per sé te zijn dat jij niet goed aanlegt, maar dat hij misschien slordiger is gaan happen. Ik zou daar iig even goed aandacht aan gaan besteden, is vaak de kortste klap. Zorgen dat hij niet aan de tepel kan gaan "hangen"
Waar heb je de pijn precies? Kan je het enigszins aanwijzen? Als het bovenop je tepel is, kan het aan "hangen" liggen. Hij ligt dan net niet hoog genoeg.

Om een TSR te krijgen, hoeft hij niet te zuigen, het is de beweging die de melk uit je borst masseert, niet het vacuüm zoals bij een kolf.
Zie je tandafdrukken staan op je tepel? Zo ja, waar?

De oorzaak is soms lastig te ontdekken, goed kijken naar je tepel (als hij loslaat) kan je al een aardige indicatie geven. Vorm van de tepel, tandafdrukken zijn signalen dat het een aanlegprobleem is.

Zie je aan je tepels helemaal niets... dan kan het alsnog spruw zijn, maar hormonale kwestie is ook niet uitgesloten. Al is het meestal puur met zwangerschap dat de tepels zo gevoelig zijn, als het hormonale kwestie is.

Valt jou wat op? Zie je iets aan je tepels/tepelhof?

Hoor graag meer van je!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Mama van FCW

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pijnlijke tepels
« Reactie #2 Gepost op: maart 26, 2008, 20:57:17 »
Hoi Nynke,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb geprobeerd om terug wat meer aandacht te geven aan mijn aanleggen. Het is wel proberen. 's nachts is er een heel klein lampje dat brandt (in stopcontact). Dus zie ik eigenlijk amper wat ik doe en laat hem maar happen.
Over dag zijn er nog 2 andere monstertjes die hier rond lopen en is mijn aandacht dus sterk verdeeld.
Maar ik probeer er nu wel op te letten dat hij niet kan gaan hangen. Het is inderdaad bovenop de tepel. Maar spruw sluit ik toch ook niet helemaal uit. Hij heeft luieruitslag die vermoedelijk ook door spruw komt.
Verder zie ik niets speciaals aan mijn tepels.
Bovendien komt er bovenaan een tand bij. Kan dat een aanleiding zijn? Daar had ik niet aan gedacht.
En op de bevestiging dat ik niet zwanger ben zit ik te wachten...  :trut:

Dus het zal wel vanalles wat zijn zeker

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pijnlijke tepels
« Reactie #3 Gepost op: maart 26, 2008, 21:00:47 »
Als er hier nieuwe tanden doorkomen heb ik ook wel eens pijnlijke tepels.
Alsof het zich weer opnieuw moet zetten.
Ik kan ook aan haar manier van drinken voelen dat er tanden doorkomen.
Dan heeft ze ook luieruitslag.
Dus het hoeft niet per se spruw te zijn.

Groetjes,
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Mama van FCW

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pijnlijke tepels
« Reactie #4 Gepost op: maart 27, 2008, 20:13:16 »
Vannacht toch wat meer licht aangedaan. Ik leg hem naast mij en hij hapt echt heel mooi aan. Wisselen van kant en hij hapt opnieuw heel mooi aan.
Maar dan  :doh: vallen we beiden in slaap. Hij glijdt van de borst en eens hij er helemaal af is hapt hij terug maar niet zo mooi.
Ik "moet" hem echt nog een aantal keer laten happen tot hij zelf stopt want anders is hij echt niet tevreden. Zolang hij bij mij is wil hij happen en hem in zijn bedje leggen geeft gekrijs.
Maar vandaag aan die kant toch wel een redelijk pijnlijke tepel. Ben benieuwd og het nu dat is.
Want meneer doet voor de 3de keer 2 tanden tegelijk...

Offline saar

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pijnlijke tepels
« Reactie #5 Gepost op: december 18, 2010, 21:49:43 »


Dag dames,


ik zit met een gelijkaardig probleem, en zou graag weten wat er aan de hand is.
Briek is ondertussen 9mnd, en totnogtoe geen noemenswaardige problemen met de bv, en hij drinkt intussen ook al zo een 2-tal mnd van het flesje!

Het probleem:
Sedert enkele weken doen beide tepels enorm veel pijn tijdens het voeden, en enkel tijdens het voeden!
Het is een branderige, trekkerige en scherpe pijn die mijn tenen weleens doet krullen...
De pijn zit niet bovenaan de tepel, echt wel beneden, ik voel er vlak na de voeding ook wel precies een kleine verharding/richeltje (denk ik).
Er valt niets te zien, geen sporen van tanden, geen glans, geen witte sporen, geen vreemde vormen.
Soms MOET ik hem ogenblikkelijk afhaken, wegens te pijnlijk, maar her-aanleggen heeft meestal niet het gewenste resultaat.

De huisarts heeft deze week nog in Briek's mondje gekeken voor spruw, maar niets te zien. Ook geen luieruitslag.
Hij is wel een chronische aerosol-gebruiker, maar ik laat hem altijd drinken na het aerosollen om de cortisone ed. goed weg te spoelen.

Ook belangrijk: hij is volop aan het tandjes krijgen, zo zijn tand 5 en 6 net doorgekomen.
Ik meen her en der te lezen op fora dat dit het speeksel zuurder zou maken en zo pijnlijke tepels zou kunnen veroorzaken, maar is dit werkelijk zo???
Er valt in geen enkel boek over BV iets van terug te vinden!

In dezelfde categorie denk ik aan het feit dat ik sedert een 3-tal weken hem nu 2x daags fruitpap geef, omdat hij maar geen patatjes/groentjes wilt eten, en dat de kinderarts me heeft aangespoord om dan maar 2x daags fruitpap te geven... misschien ook te zuur?


Hopelijk snel beterschap, want ik ben bang dat mijn productie eronder zou beginnen lijden...

groetjes,
Briek en Saartje



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Pijnlijke tepels
« Reactie #6 Gepost op: december 18, 2010, 21:56:06 »
Hai Saartje,

Wat balen dat het voeden nu zo'n pijn doet! De tandjes kunnen inderdaad roet in het eten gooien, het speeksel wordt dan wat anders van samenstelling en kan je tepels wat gevoeliger maken.

Maar... spruw sluit ik ook niet uit. Er hoeven geen uiterlijke symptomen te zijn om toch last te hebben van spruw. Deze pijn klinkt mij net even te heftig in de oren en laat mij dus aan spruw denken. De fruithapjes zijn eerder zoet, dan zuur. En in zoet gedijt spruw ook.

Ik zou toch overwegen om eens te gaan behandelen, je weet het dan vrij snel zeker of het spruw is of niet.

Sterkte!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline saar

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pijnlijke tepels
« Reactie #7 Gepost op: december 19, 2010, 11:57:36 »

Bedankt Nynke, voor je advies!
Maar... hoe behandel ik dat het best? Daktarin, is dat die spray van de voeten???   :bloosmeer: gentiaan-weetikveel, kan ik dat krijgen bij de apotheek? hoe vaak en waar?
 
Nooit gehad, ook niet met Klaas indertijd...

groetjes en merciekes,
saartje



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Pijnlijke tepels
« Reactie #8 Gepost op: december 19, 2010, 14:40:03 »
Daktarin is een orale gel voor in de mond van je baby én het is een creme voor je tepels en/of de billen van je baby. Maar... dactarin orale gel wordt hier in Nederland niet meer voorgeschreven omdat het zo'n taaie substantie is en verslikkingsgevaar kan opleveren.

Verder heb je nog Nystatine (vloeibaar goedje) die je voor mond en tepels kan gebruiken, fluconazol (vloeistof en in pilvorm) werkt van binnenuit, moeten jullie allebei gewoon doorslikken en doet dan zijn werk (iets trager, maar meestal wel grondig) En je hebt nog Gentiaan Violet, die je (groot voordeel) maar één keer per dag hoeft aan te brengen in mond en op tepels en eventueel billen.

Dactarin, Nystatine en fluconazol gaan op recept via huisarts. Gentiaan Violet kan je online bestellen bij o.a. Gonneke van Veldhuizen in haar webwinkel op www.eurolac.net

Het hoe, waar en hoeveel leg ik wel uit als je er uit bent welke je gaat gebruiken.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.