User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 89
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????  (gelezen 7734 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GwenR

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Gepost op: september 22, 2011, 21:11:45 »
Hey,

Sinds begin september geven we bijvoeding à la rapley met franse slag. Ook gepureerd werd het al aangeboden.
Gepureerd ... Daar doet hij zijn mond niet meer voor open
Rapley ... Aardappelen en groenten ... Leuk om mee te spelen, maar er gaat niets binnen
          ... Fruit daar is hij wild van. Probeer het maar even af te nemen of beter in de hand te stoppen ... Heel boos, hetzelfde bij broodkorsten.

Maar ... sindsdien is er geen stap meer bijgezet. Wortel, courgette, bloemkool, broccoli aangeboden... Gaat amper in de mond. Zachte peer vind hij super, appel zuigt hij leeg. Banaan ... Durven we niet goed.
Verslikken en kokhalzen gebeurt steeds minder.

En ... Hij slaapt bijna niet meer, ondertussen veel snot en 2 de oorontsteking, veel huilen, eigenlijk is hij geen vrolijk ventje meer.

Volgens kinderarts kan al dit bovenstaande door een allergie. KMA, wisten we al. Maar misschien zijn er nog meerdere dingen waar hij niet tegen kan.
Stoppen met fruit en brood, wat dus het enige is wat hij wil eten.

Wat moeten we nu verder doen? Rapley klinkt tof, maar ... Ik heb er wel schrik voor en trouwens ... Eigenlijk is zo een pure wortel of aardappel ook niet echt lekker.
Gaat hij echt nog hapjes doen? Van groenten en aardappel. En ... Hoe weet ik dat hij er niet allergisch op reageert? Want eerlijk gezegd zijn de tekens niet zo duidelijk.

En hoe regel ik dat met borstvoeding? Eerst borstvoeding geven, dan bijvoeding. Maar de goesting is er dan niet echt meer.

Ik heb nu een paar dagen weer gewoon borstvoeding gegeven in de hoop dat hij weer wat 'gezelliger' zou worden, dus herstellen.

Veel vragen, veel onduidelijkheden, een warrig verhaal. Misschien iemand met tips?

Gwen

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Reactie #1 Gepost op: september 22, 2011, 22:02:08 »
Even kijken of ik al je vraagjes kan beandwoorden.
Allereerst, tot een maand of 10 geeft je eerst borstvoeding en daarna bijvoeding. Pas vanaf een maand of 10 is het erg als ze bijna niets binnen krijgen, daarvoor is dat niet erg. Cate is nu bijna 9 mnd en die krijgt sommige dagen ook weinig tot niets binnen. Zolang je bv op verzoek geeft is dit in principe geen enkel probleem, zolang ze maar blijven groeien. De hoeveelheid die ze aan bijvoeding eten word vanzelf groter, Cate en ook Bo gingen met een maand of 8 pas echt wat naar binnen werken, daarvoor ging het hooguit per ongeluk, of ze sabbelde er gewoon wat op om daarna te gaan pletten, kneden en gooien.

"leegzuigen" van producten dan krijgen ze ook wat binnen he, genoeg in ieder geval om als ze echt allergisch zijn een reactie op te wekken. Bij een intollerantie kan het zijn dat er wat meer voor nodig is.

Ik ben bij Bo ook tussendoor gestopt met bijvoeden en ben toen met 7,5 maanden pas weer opnieuw begonnen, toen het weer rustig was, is dus zeker een optie om even rust te nemen nu.

Kinderen kennen nog geen smaakversterkers en kruiden, dus voor hen is een worteltje of aardappel best heel lekker. Wij zijn verwend en 'verpest' door alle smaakversterkers en kruiden die wij gewend zijn. Voor hen is alles nieuw en juist door puur te geven leer je ze ook genieten van die pure smaken.

Bedenk dat kinderen met rapley zich over het algemeen minder vaak verslikken dan kinderen die prutjes krijgen die steeds minder fijn worden.

Hoe ik het nu zou aanpakken:
Even rust houden, dus gewoon lekker uitsluitend borstvoeding geven.
Als er rust is, dan ga je 1 product geven, bijv worteltjes.
Dit doe je 3 dagen (tenzij duidelijke reactie, dan stop je gewoon.)


Daarna neem je 3 dagen rust en daarna herhaal je het.
Gaat dit nog steeds goed, kun je dit op een voorzichtig goedlijstje zetten.
Je neemt weer drie dagen rust en geeft dan wat anders, bijv aardappel
weer drie dagen rust enz enz.
Als er meer op het goedlijstje komt te staan, kun je dit op de rustdagen gaan geven
zodat je iedere dag wat kunt geven. Dit breid langzaam uit.

Bij een "echte" allergie zal hij binnen een half uur tot uur
na het eten, zelfs klein beetje, reageren. Je stopt dan direct met geven
En als de rust is teruggekeerd ga je iets anders geven en zet je dit
voorlopig op het 'fout' lijstje zeg maar.
Bij een intollerantie duurd iets langer, maar je zult verschil
merken in die drie dagen eten en rust.



Succes, als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Ben alleen niet heeel vaak online op het moment, maar doe mijn best snel te reageren.



Offline GwenR

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re:Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Reactie #2 Gepost op: september 23, 2011, 13:56:40 »
Bedankt voor de duidelijke reactie. Eindelijk een paar handvaten om mee voort te gaan. Ik dacht dat een 2 de gemakkelijker zou zijn, niet dus.

De komende 14 dagen gaan we het dus op die manier aanpakken, we vertrekken morgen naar Frankrijk.
ik vind het wel moeilijk om een duidelijke reactie te zien. Onrust, niet goed slapen, rode billen, ... Dat kan vanalles zijn hè.

Nog eens bedankt hè.

Gwen

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Reactie #3 Gepost op: september 23, 2011, 23:45:42 »
Geen dank, af en toe moet je mekaar gewoon even helpen. Fijne vakantie gewenste.
Het blijft moeilijk om een reactie te zoeken/vinden. Bij Bo is de reactie nu heeeel miniem, maar net genoeg om het niet te geven, maar kijk dan maar eens of het een virusje is van de psz of allergie. Makkelijk is het niet, maar we komen er allemaal uiteindelijk, hihi



Offline GwenR

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re:Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Reactie #4 Gepost op: oktober 08, 2011, 21:34:42 »
Hey,

Terug van vakantie. We probeerden het 3 dagens schema.
Wortel heb ik na 2 dagen al opgegeven,poep knalrood met uitslag. Nacht was vreselijk.
Na 2 rustdagen, alles in orde. Na de 4 de rustdag, courgette. Vond hij niet lekker, nachten moeilijk, maar we hebben een kalmeringstruck gevonden. Beetje uitslag. Nu 4 de rustdag wegens onze terugreis en morge probeer ik brood.

Moet ik hem toch niet eens laten testen? Kwestie van zeker te zijn, de uitslag is duidelijk, die nachten zijn toch niet duidelijk hè.

Groetjes
Gwen

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re:Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2011, 08:07:57 »
Hey Gwen,

vaak zijn dat soort testen niet betrouwbaar.
Zolang je ziet en het gevoel het dat iets niet goed gaat, zou ik het zeker laten staan.
Je moedergevoel zegt vaak meer dan dat briefje waar het zwart op wit staat.

groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2011, 21:35:55 »
Testen zeggen helaas nog veel minder dan provoceren. Hoe onduidelijk/moeilijk te interpeteren provocatie soms ook is. Je kunt het zeker laten doen, maar houd je er dan niet teveel aan vast. Maar in zeg 30% van de gevallen is de test betrouwbaar in de andere gevallen vals positief of vals negatief. Mijn meiden reageren op alle tests negatief, wat niet wil zeggen dat ze op de producten niet reageren, maar het is alleen geen officiele allergie maar een intollerantie. Betekend niet dat ze niet ziek worden als ik het geef.
Succes



Offline GwenR

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re:Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Reactie #7 Gepost op: oktober 10, 2011, 16:18:37 »
Dan doen we het maar op onze manier hè.

Kan het trouwens dat een kind reageert op wortel?

Gwen

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Reactie #8 Gepost op: oktober 10, 2011, 20:32:40 »
Hoi Gwen,

Dat kan, heb ik wel vaker gehoord.

 :knuf: Babette


Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Reactie #9 Gepost op: oktober 10, 2011, 21:45:40 »
Kan zeker. Bij bo ging het vanaf het begin goed, maar Cate zette het op een krijsen zo'n uurtje na het eten van wortel dus bij ons staat hij voorlopig ook nog op het verboden lijstje.

Vervelend he dat er niet gewoon een test is die 100% duidelijkheid geeft. Zou soms zoveel makkelijker zijn dan al dat geprobeer en dan nog een keer omdat het ook wel toeval zou kunnen zijn enz enz enz.
Helaas is en blijft het de beste manier.
Bo heeft 2 keer bloedtesten gehad en 2 keer verschillende dingen met prikjes/krasjes test. Alles negatief, een voordeel, we kunnen alles thuis testen, want ze zal er in ieder geval zekerweten niet van in shock raken. Dat is dan weer een voordeel van wel een test doen. Maar verder worden wij er hier niet weizer van. Cate heeft ook prikjes/krasjes test gehad. Ook alles negatief, dus we gaan het lekker op ons eigen manier doen allergoloog kon ons weinig nieuws vertellen de laatste keer. Gelukkig wel een goede diethist nu erbij waar we een jaar lang contact mee mogen hebben zonder extra kosten.



Offline GwenR

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re:Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Reactie #10 Gepost op: oktober 13, 2011, 15:31:28 »
Amai ... Ik wist niet dAthet zo moeilijk kon zijn.

Maar goed ...
Courgette e, brood oke
Wortel niet

Morgen proberen we aardappelen.

Papa wil zo graag patatjes geven ....


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Reactie #11 Gepost op: oktober 13, 2011, 21:33:13 »
Rustig uitproberen en je gevoel volgen. Je kan echt nog wel een volwaardig en gevarieerd menu opbouwen als je sommige dingen weglaat. Wortel ging hier ook heel lang niet goed, nu gelukkig wel (net zoals vele andere stofjes), ik ben blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb! Ze zijn over de meeste dingen heen gegroeid!

Als niets of bijna niets goed lijkt te gaan (wat bij mijn oudste het geval was) kijk dan nog eens goed naar de ingrediënten van wat je drinkt. Ik heb bij Irene iets heel simpels over het hoofd gezien, wat jammer genoeg in heel veel producten zit: appel.

Overleggen met anderen en je ervaringen delen, kan je helpen de juiste dingen te vinden. De kritieken gaan voornamelijk over het alsmaar dingen weglaten en het grootste goed (gezondheid van het kind) tekort doen. Regelmatig contact met een goede diëtist is heel verstandig, zorg ervoor dat je voldoende binnen krijgt.

Ik lees in je eerste berichtje dat je denkt dat pure smaken niet zo lekker zijn, dit komt omdat wij gewend zijn alles gemixed te eten of alles met een sausje naar binnen te werken. Wij waarderen de pure smaken van iets niet meer... Probeer het gewoon eens uit, zonder te denken dat het vies is... geniet ondertussen van de gezichten die je kleine uk trekt! Mijn jongste doet een moord voor pure broccoli! Kon het me niet voorstellen.... maar ze begint echt te juichen als we het gaan eten!

Zij weten nog helemaal niet hoe iets hoort te smaken en ontdekken alles (bij voorkeur) zelf. Je zal je waarschijnlijk verbazen over wat jouw ukkie straks het lekkerst gaat vinden!

Mijn jongste (enige die via de Rapley methode aan bijvoeding is begonnen) is de enige die alles wel wil proeven en heeeeel veel dingen lekker vindt! En zij is ondertussen al weer ruim zes jaar oud!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline GwenR

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re:Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Reactie #12 Gepost op: oktober 16, 2011, 20:36:36 »
Even beetje paniek.

Gisteren en vandaag heb ik aardappelen gegeven. Gisteren pure gruwel en koude rillingen bij hem. Heb hem ermee laten spelen. Overdag amper reactie, zeer moeilijke nacht.
Vandaag ging het qua eten beter, heeft dus ook echt iets binnen. Maar de eerste pamper een paar uur later, groen en een paar zeer rode plekken. Volgende nog groener, knalrode poep. Nu, bloed in pamper, poep ziet er verschrikkelijk uit.

Dit is dan toch vldoende om te besluiten dat hij er niet tegen kan?
Of komt het door een, ik denk, ee stofje dat hij ergens is tegen gekomen.

Bloed in de pamper, moet ik daar nog iets mee doen? Hoelang mag dit duren?

Mag hij al rijst?

Toch wel wAt ongerusT

Gwen

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Starten met bijvoeding met allergie .... Rapley .... ??????
« Reactie #13 Gepost op: oktober 16, 2011, 21:27:47 »
moeilijk zeg. Ik zou de aardappel even achterwegen laten, er is genoeg waar je mee verder kunt.
Ik zou inderdaad bijvoorbeeld de rijst gaan proberen. Dat is toch heeel neutraal en reageren weinig op, kan alleen wel verstoppen, tenminste bij mijn meiden was dat altijd het geval.
Hoe gaat de tarwe??
Cate krijgt nu regelmatig ipv aardappen wat pasta (macaroni enz) Misschien een idee.