User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 71
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Stoppen bv? Hoe? Tips?  (gelezen 5243 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Soezn

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Stoppen bv? Hoe? Tips?
« Gepost op: mei 31, 2011, 15:25:34 »
Hoi allemaal,
Daar zijn we weer  :).
Mijn zoon iWouter s ondertussen 19 maanden en krijgt nog regelmatig een slokje bv.
´s Morgens vroeg rond 7.00, als ik vrij ben ´s middags 13.00 en ´s avonds voor het slapen rond 19.30.
Ik zit een beetje met een dubbel gevoel, wil eigenlijk wel stoppen voor mijzelf. Maar als ik dan dat gelukzalige gezichtje zie wat zo blij is dat hij 'mamma drinke' mag dan kan ik het niet over mijn hart verkrijgen  :snotter:
Het is anderzijds ook een patroon geworden voor het slapen (en soms bij verdriet).
Hoe zou ik dit kunnen afsluiten zonder al te veel verdriet te veroorzaken? Gewoon heel geleidelijk en wat bied ik hem dan aan voor het slapen?
Sommige kindjes geven er gewoon de brui aan rond anderhalf, maar dat ziet er hier nog niet naar uit.
Groetjes

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Stoppen bv? Hoe? Tips?
« Reactie #1 Gepost op: mei 31, 2011, 20:27:43 »
Hai,

Zo te horen zit je nog in tweestrijd. Mag ik weten wat voor jou de reden is om te stoppen? Je zegt dat je eigenlijk wil stoppen voor jezelf, maar is er niet een specifiek iets waar je aan denkt? Wil je eens een keer weg zonder je zorgen hoeven te maken over het missen van die avondvoeding? Of juist de ochtendvoeding? Of voel je je soms wat teveel belast? Of.....

Op een gegeven moment kan je je ukkie ook aan iets anders laten wennen. Het hoeft niet het één of het ander te zijn, je kan ook combinaties maken. Zo kan het heel geleidelijk gaan. Af en toe een ochtend of juist een avond overslaan, een iets ander ritme gaan oppakken, of rustig aanwennen dat iemand anders Wouter naar bed brengt (misschien eerst wel borst, maar een ander legt hem weg, daarna eens proberen te zeggen: vanavond even niet, mama is druk of moe of... morgen mag je weer...)

Heeft hij er nog echt veel moeite mee om het los te laten, heeft hij wel verdriet... kan je het rustiger aanpakken. 's Morgens is vaak het makkelijkst om over te slaan, gewoon iets eerder in beweging komen en eenmaal opgestaan gelijk een broodje of wat fruit geven.

Renée en ik hebben de avondvoeding het laatst afgebouwd, ik legde ze toch eigenlijk altijd zelf op bed. De keren dat het wel voorkwam dat een ander het deed, had ze er eigenlijk ook geen problemen mee (was al wat ouder).

Kortom... wat wil je? Waar loop je tegenaan? Dan willen wij je met alle liefde helpen om Wouter op een rustige en respectvolle manier te leren groter te worden!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Nicole

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stoppen bv? Hoe? Tips?
« Reactie #2 Gepost op: mei 31, 2011, 20:56:00 »
Hier 1 keer zelf de keuze gemaakt om te stoppen maar toen kolfde ik ook fulltime en was de keus makkelijk om te maken voor mezelf..
Bij Jasper is het vanzelf gegaan die gaf met 1,5 jaar zelf aan dat hij wilde stoppen zo van de 1 op andere dag...

Ik denk wat Nynke zegt over de ochtendvoeding dat je die wel snel eraf kan brengen als je meteen opstaat bij wakker worden en hem iets anders aanbied...

Een alternatief aanbieden hoeft niet altijd, als hij verder aan zijn melkproducten komt hoeft het in ieder geval geen melkproduct of zo te zijn..

Ik heb een oppaskindje 1 dag in de week en die kreeg 's middags een flesje melk mee naar bed als hij ging slapen, nu hebben ze dat pas vervangen door water om het zo af te bouwen en dan met de boterham een bekertje melk te geven..dit gaat ook goed, hij wordt in september 2 jaar...
Hij krijgt overigens nog wel borstvoeding een paar keer per dag als moeder thuis is.... zo leuk ook als hij meteen achter haar trui graait als ze hem op komt halen hihi..

Verder niet echt tips om af te bouwen voor je je moet er zelf ook wel achter staan en volhouden ....

Succes !!!

Groetjes Nicole




Offline Soezn

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Re:Stoppen bv? Hoe? Tips?
« Reactie #3 Gepost op: juni 01, 2011, 21:23:38 »
Dank voor jullie vlotte reactie!
Het is hier ook altijd een mooie voorstelling wanneer ik Wouter bij de oppas ophaal.
Mama drinke! Roept hij dan en inderdaad, hij kleed me dan met liefde uit   :love:. Daar geef ik dan lang niet altijd aan toe.
´Ochtends is het hier lastiger om te stoppen denk ik. Wanneer meneer rond 6.00  bv drinkt, slaapt hij vaak wel even door tot ±7.15.
Om 6.00 echt opstaan is me toch iets te vroeg....
´s Avonds slaan we soms over als ik ga sporten, hij krijgt dan een flesje melk en gaat dan lief slapen (alhoewel hij ook zich dan toch ook nog regelmatig meldt, ten controle of ik er wel ben?). Heb ook niet het idee dat hij nog echt veel drinkt (50 ml per keer ofzo). Hij vindt het vooral gezellig denk ik. Wat betreft alternatief. Ik heb zelf gewoon het idee dat het lekkerder inslaapt met nog een slokje warme melk (eten is rond 17.30) slapen rond 20.00 uur. Je hebt zelf immers ook trek in koffie/koek rond die tijd.
Zit inderdaad nog in dubio. Wil wel stoppen omdat het voor mijzelf dan meer vrijheid geeft en hij 'al' anderhalf is geweest. Ook is zijn behoefte wisselend (soms heeft hij ´s avonds bijna geen trek en kroelt gewoon wat).
Anderzijds zie ik hem er dikwijls van genieten en tot rust komen......
Ja, wat een dilemma he! Maarja, wat een rijkdom ook, ben ook blij/trots dat hij al zo lang drinkt, is niet zoveel mensen gegund!

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stoppen bv? Hoe? Tips?
« Reactie #4 Gepost op: juni 01, 2011, 21:31:07 »
Misschien jezelf langzaamaan die vrijheid gunnen en als je thuis bent er nog lekker van genieten?
Als je af en toe een avondje weg bent, zal hij er waarschijnlijk aan wennen dat hij ook kan slapen zonder drinken en er dan lekker van genieten als het wel kan. Is maar een ideetje hoor. Ik ben nog nooit zover gekomen, maar ben het nu zeker van plan. Succes met het maken van je keuze.