User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 114
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Afbuigende lengtegroei  (gelezen 10343 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MamaTQ

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Afbuigende lengtegroei
« Gepost op: februari 01, 2013, 13:39:45 »
Deze week op het consultatiebureau bleek voor de 2e maand op rij dat Noud nauwelijks in lengte gegroeid is, waardoor hij in 2 maanden van de +1 naar de -1 lijn is afgezwakt.
Vreemd genoeg is zijn gewicht en hoofdomvang wel goed.
Nu moeten we zijn groei goed in de gaten houden, want ze vonden het wel zorgwekkend.
Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?

Groetjes, Jannie

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afbuigende lengtegroei
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2013, 21:44:47 »
heb je de groeicurve hier: www.borstvoeding.com/groeicurve al eens ingevuld?
De curve op het cb is gebaseerd op gemiddelden in west europa, degene waar ik het hierboven over heb is van het WHO, gebaseerd op ideaal, dus borstvoeding en gezonde voeding.
Kijk even wat die curve doet, mijn ervaring is dat bij veel personen deze curve ineens een veel rustiger beeld geeft.

Hoe oud is hij nu ook al weer??

Heb ik het goed als hij nu ongeveer 4 mnd is? Dan zie je vaak dat de groei van borstvoedingskindjes anders is als van kunstvoeding gevoede kindjes. Vul de curve even in en dan heb je een idee wat dit voor hem doet, buigt het op die curve ook heel erg af kun je je altijd nog 'druk' gaan maken.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2013, 22:06:29 door mammavanbo »



Offline yfke

  • First class twat!
  • Forum Admin
  • *****
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afbuigende lengtegroei
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2013, 00:30:36 »
Wat mamavanbo zegt dus :)
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline MamaTQ

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re: Afbuigende lengtegroei
« Reactie #3 Gepost op: februari 02, 2013, 09:53:59 »
Die curve geeft inderdaad een wat genuanceerder beeld, tenminste, hij gaat daar nog niet door 2 groeilijnen heen.  Vreemd dat dat zo afwijkt dan.
Hij is inderdaad bijna 4 maanden nu, en ze zeiden ook wel dat kinderen die bv krijgen tussen 3-4 mnd een groeidipje hebben, maar het opvallende was dat dat dus een maand eerder al begon, en dat er van die dip in zn gewicht niets te zien is.

Voorlopig maak ik me nog niet echt druk, maar ongewild benik er toch mee bezig dan ik zou willen.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afbuigende lengtegroei
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2013, 21:11:49 »
De who curve is gebaseerd op het ideale, de cb curve op het gemiddelde in west europa, Kinderen in west europa worden steeds dikker, groter enz door de voeding die we binnenkrijgen en waar kv er 1 van is, vandaar de afwijkende curve. Fijn dat deze iets nuanceert, af en toe te curve in blijven vullen geeft je een beeld wat hij nu gaat doen met lengte en gewicht, mogelijk heeft hij een groeispurt gehad in gewicht en gaat hij straks een spurt in de lengte doen. Dat zie ik bij mijn meiden vrij duidelijk dat dat om en om gaat.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Afbuigende lengtegroei
« Reactie #5 Gepost op: februari 05, 2013, 09:19:39 »
De curve voor het CB is vaak samengesteld uit de groei van de gemiddelde populatie en aangezien de gemiddelde populatie vaker kunstvoeding krijgt dan borstvoeding... Jammer genoeg geven er nog maar weinig moeders na de 3 mnd ook nog borstvoeding. Gelukkig beginnen al wel meer moeders ermee!

De groei van een kalf gaat ook veel sneller dan de groei van een mensenkind, melk voor een kalf kan je wel aan een kind geven, maar groei zal dan dus ook iets anders verlopen dan als dat kind mensenmelk krijgt. Niet dat er zoveel groeihormonen in zitten hoor, maar de borstvoeding is beter afgestemd op wat dat kindje op dat moment nodig heeft...

Kijk naar het gedrag van je kleine, naar de huid, naar de ontlasting, kortom naar het algemeen welbevinden van jouw lieve schat. De lengte komt wel goed en als je je wel ongerust blijft maken, is een bezoekje aan kinderarts ook zo gemaakt toch?

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.