User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 98
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Hardnekkige spruw  (gelezen 7858 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kat en kids

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Vrouw
  • Voeden en dragen.... logisch, natuurlijk, handig!
    • Borstvoeding Aardig
Hardnekkige spruw
« Gepost op: december 07, 2010, 11:23:56 »
Hello!

Vlak voor de jongste haar eerste verjaardag ondervond ik pijn bij het voeden. Nooit eerder gehad, ook niet bij het langvoeden van de oudsten. Dus ik wist al half hoe laat het was: spruw... M'n dochter had geen kenmerken. En ook geen last blijkbaar. Maar toch maar miconazol (hadden we nog liggen van tijdens de oudste zijn kunstvoedingsperiode...) gesmeerd, zowel bij mij als bij m'n dochter. En dat hielp! De pijn verdween. Maar toen, we waren nog aan het smeren, werd de jongste ernstig ziek (dat verhaal kennen jullie...) en tijdens haar ziekenhuisopname flakkerde de spruwinfectie weer op. Niet moeilijk met die hoge dosissen antibiotica die ze intraveneus toegediend kreeg. We smeerden nog steeds, dus dat smeren deed ik weer wat consequenter. En ook alle kleding en handdoeken enzo wassen op 60°, bij elke kleding- en wasbeurt nieuw materiaal, handdoeken meermaals per dag ververst, anti-candida-dieet, enzovoort. En de spruw was weer onder controle. Op een gegeven moment zelfs helemaal weg. We hebben toen nog een week doorgesmeerd, totdat de antibiotica kon gestopt worden.

Maar nu komt het... Was ik maar gewoon blijven smeren, want 24u na het stoppen met smeren was haar hele tong wit! 8-O Dus weer smeren... Alweer de zesde tube miconazol van 40gram ondertussen! Donderdag heb ik bij de apotheek een recept voor gentiaanviolet binnen gegooid. Maar die weigerde om dat te maken. Wegens "gevaar voor de volksgezondheid". Ik heb het opgezocht, dat "gevaar" en blijkt dat gentiaanviolet bindvliesontsteking veroorzaakt en carcinogeen is bij maandenlang gebruik in grote hoeveelheden. Tja, 1% oplossing op een totaal van 10ml... Beetje overdreven reactie van de apotheek, vind ik dan... Bovendien was het niet in voorraad en moest ik dus 42 euro ophoesten voor een tubetje, zei ze. Ze wilde het dus ook niet bestellen. Eurolac was vorige week ook geen oplossing, want Gonneke had zelf getwitterd dat de post in Nederland het niet doet. En dat het dus dagenlang wachten was op bestellingen... Daar hadden we dus ook niet veel aan, want ik vond het tijd voor onmiddellijke actie en niet voor nog minstens een week aankijken...

Dus vrijdag ben ik langs de huisarts geweest. Voor een receptje voor fluconazol (Waarom zijn die dingen niet gewoon zo verkrijgbaar, zucht... Ik weet meer over spruw dan de huisarts... :-S Maar deze randopmerking even terzijde...) Dat heb ik gelukkig ook gewoon gekregen (en tegelijkertijd de jongste haar longen en gewicht even laten nakijken: longen bijna schoon en 800gram aangekomen op een maand!!!!  :wha: Dat komt dus wel goed met de poppemie... Maar ook dat weer terzijde  ;-)). Ik moest wel nog dit weekend blijven doorsmeren met die miconazol, om geen heropflakkering te krijgen.
Sinds vrijdag krijgt ons dreumesje dus 2,5ml fluconazol per dag (ze weegt bijna 9kg) en smeren we nog even door. Gisteren mocht ik stoppen met smeren bij haar en bij mij moest ik blijven doorsmeren met die miconazol. Dat moeten we zo nog een week volhouden, zei de huisarts.

Gisteren dus gestopt met smeren bij de poppemie. En wat blijkt vandaag? Alwéér een heropflakkering... daar waar de spruw enkel nog achteraan zichtbaar was op haar tong is hij nu weer aan het vooruitschuiven  :trut: Wat een ***-zooi, die spruw!!!!!  :eek: Krijgen we hem ooit nog wel weg, denk ik nu ondertussen al...  :( Straks dus weer de tube miconazol bovenhalen en weer smeren bij haar... Zucht...

Wie heeft er ervaring met hardnekkige spruw? Werkt de combi fluconazol (bij het kind) en miconazol (bij de moeder) uiteindelijk? Of is dat niet sterk genoeg? Moet ik ook niet iets oraals zoals fluconazol krijgen, in combi met dat lokale smeren? En moet de jongste ook niet weer de hele tijd nog miconazol lokaal gesmeerd krijgen?
Of is dit een tijdelijke heropflakkering die over enkele dagen weer helemaal verdwenen is? Hoe ging dat bij jullie? Want aan de huisarts heb ik niet veel in deze...  :wat?:

Mercikes! Groetjes
De witte brigade...  :santa: ;-)
Voeden en dragen, het meest logische vervolg op een zwangerschap!

Mama van drie kinderen (2007, 2008, 2009) en langvoedster
Borstvoedingsconsulente vzw Borstvoeding
Lactatiekundige Borstvoeding Aardig
http://borstvoeding.aardig.be

Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re:Hardnekkige spruw
« Reactie #1 Gepost op: december 07, 2010, 14:02:12 »
hè wat een ellende is die spruw toch!  :nee:

Mijn zoontje heeft er ook veel last van gehad, en het enige wat mij (en hem natuurlijk) uiteindelijk heeft geholpen is Gentiaan Violet.
Mijn huisarts wist niet eens van het bestaan, kan je nagaan!
De apotheek raadde het ook af omdat het schadelijk zou zijn, maar dit kwam alleen omdat de eventuele bijwerkingen niet goed genoeg onderzocht zouden zijn.

Ik ben tenslotte heel eigenwijs toch GV gaan gebruiken, en heb het daarmee onder controle gekregen. (ook bij eurolac besteld)

Ik heb niet echt een antwoord op je vragen, weet niet of die combi (fluconazol en miconazol) uiteindelijk werkt, heb ik geen ervaring mee.

Nynke is wel een doorgewinterde spruwkenner geloof ik, misschien dat zij je kan helpen??

Even iets anders, je zei dat je al aan de 6de tube miconazol bezig was, zou het niet kunnen dat ze resistent is geworden? Zomaar iets wat bij me opkwam, heb zelf geen ervaring met dit middel.

Succes!


Offline Jennifer

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 374
Re:Hardnekkige spruw
« Reactie #2 Gepost op: december 08, 2010, 09:31:27 »
Nadat alle klachten weg zijn kan je beter nog iig een aantal doorsmeren
omdat het zichtbare weg kan zijn maar de sporen van de schimmel nog niet.
Of nog in haar darmen....

Ik dacht zo een week (of 2 zelfs)
Maar idd dat weet Nynke vast zo uit haar hoofd hoeveel langer

En dan bij beide klachtvrij en dan doorsmeren
Groetjes Jennifer
mv J@imey (11-09), J0rden (12-07), J0ey (12-05) en Just1n (01-04)

Offline Kat en kids

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Vrouw
  • Voeden en dragen.... logisch, natuurlijk, handig!
    • Borstvoeding Aardig
Re:Hardnekkige spruw
« Reactie #3 Gepost op: december 08, 2010, 20:53:32 »
Heb net het candida-protocol van Jack Newman maar even doorgelezen... Zoals ik al aanvoelde moeten dus zowel m'n dochter als ik beide miconazol én fluconazol nemen... Die  :boos: :gvd: :nee: :whaaa: :pissig: huisarts....

Had ik maar gewoon die afgedrukte protocol-papieren aan haar gegeven bij ons allereerste doktersbezoek... Bijna TWEE MAANDEN geleden...!  :huilen: :huilen:

Heb een mailtje gestuurd naar de huisarts, met verwijzing naar J. Newman. Ik sta niet in voor de gevolgen als ik morgen niet de nodige voorschriften krijg...  :boos: :trut:
Voeden en dragen, het meest logische vervolg op een zwangerschap!

Mama van drie kinderen (2007, 2008, 2009) en langvoedster
Borstvoedingsconsulente vzw Borstvoeding
Lactatiekundige Borstvoeding Aardig
http://borstvoeding.aardig.be

Offline Kat en kids

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Vrouw
  • Voeden en dragen.... logisch, natuurlijk, handig!
    • Borstvoeding Aardig
Re:Hardnekkige spruw
« Reactie #4 Gepost op: december 08, 2010, 21:33:26 »
Aha, heb een antwoord gekregen van de huisarts: "Haal het voorschrift morgen vroeg maar op"

Oefffff....  :goed:

En nu hopen dat we over een week of wat EINDELIJK van die verrekte spruw vanaf zijn...  :wat?:
Voeden en dragen, het meest logische vervolg op een zwangerschap!

Mama van drie kinderen (2007, 2008, 2009) en langvoedster
Borstvoedingsconsulente vzw Borstvoeding
Lactatiekundige Borstvoeding Aardig
http://borstvoeding.aardig.be

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Hardnekkige spruw
« Reactie #5 Gepost op: december 08, 2010, 22:37:08 »
Hai Kat,

Fluconazol bestrijdt het van binnenuit, de uitwendige symptomen (witte tong, luieruitslag, pijn) blijven dus wat langer zichtbaar/voelbaar voordat het verdwijnt.

Het heeft bij ons wel wonderen gedaan (al moest ik ons dieet wel aanscherpen, want één van de allergenen zorgde voor de weerstandsvermindering waardoor candida bleef floreren) We moesten echter wel alle mensen behandelen die verdenking op candida hadden. Renée, Anne en ikzelf hebben een tijd lang pillen geslikt (vloeistof zit sinaasappel in, konden we dus niet gebruiken) en de spruw is verdwenen! Zo heel af en toe komt het weer wat opzetten, maar dat is meestal als we het dieet niet zo nauw genomen hebben.

Ik had mezelf gewoon al veel eerder zo grondig moeten behandelen, was al bekend met vaginale schimmel, mijn tong was al langer "vies", darmklachten, etc. Heb het vermoeden dat ik het via de borst ook nog doorgegeven heb. Renée is nu al een hele tijd stabiel, af en toe ietsjes opvlamming, maar niet meer zo erg als eerst.

De miconazol waar jij het over hebt, is dat wel de dactarin orale gel voor inwendig gebruik? Of de crème die je alleen uitwendig (luieruitslag) mag gebruiken? Of een combinatie daarvan?

Een resistentie kan het geval zijn, bij ons werkte miconazol (dactarin én de crème) niet goed genoeg, de gentiaan violet ook niet (oraal iig niet, luieruitslag wel). Het verminderde iedere keer wel, maar hoe lang ik ook behandelde, het ging niet helemaal weg. De fluconazol heeft als ik me goed herinner ruim een week nodig om te gaan werken, maar werkte bij ons dus wel.

Ik heb tijdens en na behandeling wel extra probiotica gegeven en zelf genomen. Dit om te proberen de natuurlijke weerstand en evenwicht in darmen weer te stimuleren. Spruwbehandeling (en spruw zelf) is niet zo vriendelijk voor ons darmstelsel.

Wat heerlijk dat poppemie zo goed gaat met groeien!!!!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.