User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 103
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Lieke  (gelezen 14290 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anneke mv 3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Vrouw
Lieke
« Gepost op: mei 13, 2011, 16:30:57 »
Hoi iedereen,

Ik start hier maar eens een nieuw kopje, aangezien er nieuwe ontwikkelingen zijn bij ons.
Lieke is de afgelopen periode "onderzocht" en nu blijkt dat Lieke autistisch is.De voorlopige diagnose is PDD-NOS, maar ze twijfelen nog of het geen Klassiek Autisme is. ze kunnen dat nog niet met zekerheid zeggen, omdat ze haar daar nog niet lang genoeg voor hebben gevolgd.

Nu hebben we binnenkort weer gesprekken over de vormen van begeleiding die zij bieden en wat eventueel bij ons zou passen. ook gaan we begin volgende week met de reguliere basisschool bij ons op het dorp praten (waar David ook op zit) om te kijken wat de mogelijkheden daar zouden zijn. Ook hebben we binnen een paar weken een afspraak met een medisch kinderdagverblijf om daar ook te horen wat zij kunnen bieden en dan moeten we uiteindelijk een keus gaan maken.

Ook willen we kijken of ze baat zou hebben bij psychomotorische therapie. Dat is ook nog een uitzoekwerk.

Voor ons komt dit niet onverwacht, maar leuk om te horen (om het bevestigd te hebben) is het niet. Soms overvalt het even, je had het graag anders gezien.

Groetjes Anneke

Offline daan28

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 2.959
  • Trotse mama van Veerle,Chelsea en Wouter
Re:Lieke
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2011, 18:45:55 »
Meiske zeker is het niet leuk om te horen maar wel prettig als je vermoedens worden bevestigd.
Hoe oud is Lieke nu,wouter gaat ook naar het mkd per augustus en hij heeft klassiek autisme,het is zeker belangrijk als je goede begeleiding in huis krijgt,niet alleen voor lieke maar ook voor jullie als ouders.
als je vragen etc hebt mag je me gerust een pb sturen.
sterkte met het verwerken hiervan

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lieke
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2011, 20:48:09 »
Ookal verwacht je het, je hoopt toch dat je het mis hebt. Hoop dat jullie nu wel de juiste begeleiding krijgen.
Succes en sterkte.
 :knuf:



Offline esther mv 4 meiden

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 5.755
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lieke
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2011, 09:13:17 »
Leuk om te horen is hetniet, maar de bevestiging van wat jij al een hele tijd wist moet heerlijk zijn!
Wij zijn zelf ook al een hele tijd met Loeka bezig. Ze heeft al een aantal stempels maar nog steeds niet de goede.....Nu weer in een traject waar ze ook wordt getest op pdd-nos en andere. Ik hoop ook dat mijn gevoel bevestigd word!

Sterkte met jullie verdere traject! :knuf:

Loeka 04-04-'00, Mara 21-01-'04, Ilana 22-08-'06 en Fenna 03-03-'09

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Lieke
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2011, 22:51:23 »
Hey Anneke,

Wat fijn om weer even iets van je te horen, de diagnose is echter niet makkelijk om te horen. Toch geeft het een goed gevoel dat jouw vermoedens juist waren. Ik hoop dat jullie de juiste begeleiding krijgen en Lieke een heerlijke jeugd tegemoet gaat op een school die het beste bij haar past!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:Lieke
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2011, 20:48:24 »
Sterkte ermee, hoop voor Lieke en jullie dat er snel duidelijkheid komt.

  :knuf: Babette


Offline Anneke mv 3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lieke
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2011, 17:01:43 »
We zijn gisteren wezen praten met de school waar david nu op zit (reguliere school) en waar Lieke in principe al staat ingeschreven om daar na de zomervakantie te beginnen.
Was een heel plezierig gesprek, had ik eigenlijk ook niet anders verwacht, het is een klein dorp waar we wonen en ons kent ons hier. En de leerkrachten en de directeur daar zijn verlengde collega's van mij. We werken allemaal voor dezelfde relatief kleine  vereniging (maar 11 scholen), dus komen we elkaar regelmatig tegen.

na de zomervakantie komt er 1 kleutergroep. Groep 1 en 2 wordt gecombineerd en ze starten met 26 kinderen. Dat is aan het begin van het jaar al gelijk een volle bak. Wat ze in principe met 1 leerkracht moeten redden. eventueel nog een stagaire erbij, maar dat zal dan zorg en welzijn zijn en daar heb je soms meer werk van dan gemak, en dat is natuurliojk ook helemaal niet zeker.
Wij (Martijn en ik, maar ook de mensen van school) hebben er een hard hoofd in dat dit nu goed (na de zomervakantie) zal gaan. Lieke zit wel al 2 dagen in de week op de creche, maar dat is een groepje van ongeveer 12 kinderen, met meestal 2 begeleiders. Dus dat is andere koek.
Nu hebben we afgesproken dat we eerst contact hebben met het mkd en hun Lieke laten observeren, bekijken zodat zij ons advies kunnen geven en dat advies laten we een stevige leidraad zijn.
Morgen word ik door het mkd teruggebeld om een afspraak te maken, om te komen kijken en het gelijk over Lieke te hebben en afspraken te maken.

We schatten in dat Lieke en normaal tot iets hoger IQ heeft (wanneer Lieke op het mkd komt wordt dit in ieder geval gemeten) en voor zover ze dat nu al kunnen zien lijkt Lieke geen hinder te hebben van een combinatie (van haar PDD-NOS) met ADD, of ADHD. Hierdoor hopen we dat Lieke goed aan fiks aantal basisvaardigheden kan aanleren, waardoor ze misschien wel na 1 tot anderhalf weer zou kunnen instromen in het regulier basisonderwijs. Maar dit is allemaal vooruit lopen op de zaken, want zover zijn we nog niet. Maarja dit soort dingen speelt wel in mijn hoofd, ik ben altijd plannen aan het maken, of bijstellen.

Eind juni gaan we naar Accare terug om verder te praten over thuisbegeleiding. ondertussen zijn we ons druk aan het inlezen over autisme. Vind ik wat aan de late kant, maar het is druk. En als het aan mij ligt doen we alles zoef, zoef, achter elkaar, maar dat is natuurlijk niet reeel.

Oja, volgende week even langs de ha, voor een doorverwijzing naar de kinderfysio. Daar gaan we ook mee aan de slag.

Nou een lap tekst weer, groetjes Anneke

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:Lieke
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2011, 18:40:33 »
Een lap tekst, maar er komt ook een hoop bij kijken. Fijn dat het op school zo'n fijn gesprek was. Succes met al het geregel.

  :knuf: Babette


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Lieke
« Reactie #8 Gepost op: mei 18, 2011, 22:24:25 »
hahaha dat zoef zoef herken ik wel, maar dat werkt niet met onze fantastische kids! Ik ben blij dat je zulke goede contacten met school hebt en zij zelf inzien dat sommige dingen wellicht te veel gevraagd zijn. Ze willen wel, maar willen (zo te horen) het beste voor Lieke! En dat vind ik te prijzen!

Wat ontzettend fijn dat ze zo met jullie meedenken!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Anneke mv 3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lieke
« Reactie #9 Gepost op: maart 05, 2012, 10:51:29 »
Ik dacht, ik post niet zo heel veel meer (maar lees regelmatig bij), laat ik nog eens een up date geven van ons Liekje.

Lieke is na de zomervakantie (in goed overleg) toch naar de reguliere basisschool op het dorp gegaan. En ze weet zich daar (met extra inzet van de leerkracht) te redden. Ze heeft het naar haar zin en komt blij uit school. Nu ze ouder wordt, is het steeds meer merkbaar dat ze autistisch is. In de omgang met anderen, maar ook in het organiseren en aanpakken van taken / activiteiten.
Ondertussen gaat ze ook naar kinderfysio voor haar motoriek. Hier heeft ze veel lol in en het lijkt ook te helpen.

Op school is ze pas door cluster 4 geobserveerd en uit die obesevatie bleek dat ze het nu weet te redden met wat extra steun van de leerkrachten. Maar dat ze wel veel onderwijsbehoeften heeft. En dat we regelmatig moeten evalueren of ze nog steeds op haar plek is op deze school.

Binnenkort heb ik weer een gesprek met Accare (hebben de oudercursus en de video home train ing al "achter de rug") om te kijken naar de voorlopige diagnose en onze specifiek vragen over het omgaan en het begeleiden van en met Lieke.

Nou dat was het dan weer even.
Ga ik nu nog de andere topics lezen.

Groetjes Anneke

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Lieke
« Reactie #10 Gepost op: maart 05, 2012, 11:20:27 »
Hey lieve Anneke!

Wat fijn dat Lieke bij David op school kan zijn! Zo te horen, pakken ze het op school goed op en houden jullie het goed in de gaten. Dat Lieke blij en vrolijk uit school komt, zegt genoeg toch?

Kan je het thuis ook een beetje bolwerken? Moet je nog steeds diverse ballen hoog houden, of is er wat meer rust in de tent?

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Anneke mv 3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lieke
« Reactie #11 Gepost op: maart 05, 2012, 13:50:08 »
Ha nynke,

Thuis loopt het best goed. Zowel Martijn als ik hebben onze draai wel gevonden. ikzelf ga nog regelmatig naar de psycholoog voor wat zaken, dat is heel heftig, tot nu toe kan ik het wel behappen, maar ik weet waarvoor ik het doe en ik ga er vanuit dat als dat klaar is ik  (en mijn gezin) daar heel veel plezier van heb. Soms natuurlijk wat mindere perioden, ik denk dat dat voor iedreen wel herkenbaar is.

Hoe is het met jou? Je hebt ook aardig wat veranderingen doorstaan las ik.

Groetjes Anneke

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Lieke
« Reactie #12 Gepost op: maart 05, 2012, 14:11:24 »
Hey Anneke,

Diep in jezelf duiken, is inderdaad heftig... kost veel energie! Je weet inderdaad waarvoor je het doet, dat geeft je ook de kracht om door te gaan.

Met mij gaat het heel erg goed, er zijn heel wat veranderingen geweest, maar deze hebben gelukkig heel goed uitgepakt. Het is de juiste beslissing geweest en het geeft een hoop rust (naast goed in de spiegel kijken en aan jezelf durven te werken..) Ik wist niet dat je in zo'n korte periode al zoveel kon aanpakken...

De meiden pakken het heel goed op, zien de pluspunten van de veranderingen gelukkig. Ze durven nu ook meer te zeggen en lachen meer! Maar ook zij zijn nog wel eens verdrietig of stilletjes, het is ook allemaal niet niks. We hebben ook wel heel veel veranderingen doorgevoerd en dat kost tijd om het een plekje te geven.

Gelukkig is de band tussen Peter en mij goed en kunnen we veel overleggen. Hij eet hier iedere vrijdag en dat is ook goed voor de meiden!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re: Lieke
« Reactie #13 Gepost op: maart 07, 2012, 10:22:27 »
He Anneke,

Leuk om weer wat van je te lezen, had al vaker gezien dat je wel online was. Fijn zeg, dat Lieke haar draai heeft weten te vinden op school. En wat goed dat school zo meewerkt.

Vind het fijn om te lezen dat de rust bij jullie weer een beetje is teruggekeerd, tjonge, wat hebben jullie veel voor de kiezen gehad.

 :knuf: Babette