User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 89
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!  (gelezen 20712 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Gepost op: september 09, 2009, 08:26:30 »
naar aanleiding van het topic in anoniem hier een bespaartopic. Hier kan iedereen al zijn tips om te bezuinigen en te besparen neer zetten.
 :knuf:
« Laatst bewerkt op: september 09, 2009, 08:32:44 door Marloes V.I.P. »

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #1 Gepost op: september 09, 2009, 08:32:29 »
Alvast wat tips van mij:

- zet je oven tien minuten voor je gerecht klaar is al uit, er is nog genoeg nawarmte om je gerecht goed gaar te krijgen
- doe de verwarming een uur voor je naar bed gaat lager
- pin een keer in de week je boodschappengeld en lat je pinpas thuis
- doe boodschappen voor een paar dagen in plaats van elke dag een beetje
- eet voordat je boodschappen gaat doen
- ga op de fiets boodschappen doen, dan kan je minder meenemen
- maak een lijstje (met eventueel een folder met nuttige aanbiedingen erbij) en hou je daar aan
- sla een toiletrol plat voor je hem op hangt, op die manier scheurt het eerder af en gebruik je minder toiletpapier (werkt goed weet ik uit ervaring)
- kook een grote pan voor twee dagen (boerenkool, hutspot en zuurkool zijn opgebakken veel lekkerder)
- theezakjes voor een glas kan je prima gebruiken om een hele pot thee te zetten
- hang je was met mooi weer buiten
- spaar het statiegeld wat je krijgt op in een potje en gebruik dat voor bijv. de vakantie (er zijn vaak spaarpotjes voor weinig bij bijv. de action te verkrijgen die je met een blikopener moet openen zodat je niet in de verleiding komt om eerder een greep in het potje te doen)
- op deze website: http://www.antwoordnummer.nl./ vind je het antwoordnummer van veel bedrijven waardoor je geen postzegel hoeft te gebruiken
- hou een kasboekje bij en kijk na een maand waar je op kan besparen
- als je tandpastatube leeg is knip hem dan open, vaak kan je nog een keer of vijf je tanden poetsen met wat er nog in zit
- zet een kookwekker bij de douche en als die afgaat dan eronderuit
- poets geen tanden onder de douche
- doe de kraan uit als je tanden poetst of je je aan het scheren bent
- als je iets op de hand wast gooi het sop niet weg maar doe het voordat je gaat slapen in het toilet, de volgende morgen is je toilet weer schoon

mocht ik nog meer bedenken of weten jullie nog iets dan lees ik het wel!

 :knuf:
« Laatst bewerkt op: september 09, 2009, 08:40:08 door Marloes V.I.P. »

Offline yfke

  • First class twat!
  • Forum Admin
  • *****
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #2 Gepost op: september 09, 2009, 08:51:54 »
 :goed:
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #3 Gepost op: september 09, 2009, 09:28:06 »
 :bloosmeer: thanks Yfke.

Ik heb nog meer dingen bedacht:

- leg oud brood, als je je gerecht uit de oven hebt gehaald in de oven en laat het goed uitdrogen, even raspen en je hebt prima paneermeel!
- bewaar legen bakjes van mayonaise en gebruik ze als diepvriesbak of  bewaarbus (bijv. voor je zelfgemaakte paneermeel) !!!
- doe douchegel, shampoo en cremespoeling in een pompflacon (bijv. een lege zeepflacon) en je gebruikt er veel minder van. Vooral kinderen hebben nogal eens de neiging om erg veel te gebruiken!
- zet als je gaat douchen een emmer onder de straal als die warm aan het worden is. Kan je mooi gebruiken om het toilet een keer mee door te spoelen.
- gebruik een thermosfles om koffie warm te houden ipv een warmhoudplaatje, of koop,als je apparaat aan vervanging toe is een koffiezetapparaat waar de koffie direct in de thermosfles komt. Scheelt jeveel sluipverbruik.
- was je met de hand af? Vul, als je de teil vol laat lopen met het eerste water de waterkoker.
- gebruik een teil met afwassen, scheelt een paar liter water per afwas.
- was niet elk klein beetje af maar doe na het warme maal de afwas van heel de dag. Dan zitten de etensresten nog niet zo vast en kan je alles zo schoonvegen boven de afvalbak en hoef je geen drie teilen water te gebruiken.
- er zijn mensen die beweren dat een afwasmachine milieuvriendelijker is maar dit klopt niet. De productie, transport, slijtage en afschrijving van een afwasmachine zijn veel vervuilender dan die van een teil, vatenkwast en wat theedoeken. Daarbij heb je toch nog een sopje nodig om het gasstel en de eettafel af te doen en dat kan je mooi met het afwaswater doen.
- wil je de afwas nog milieubewuster, droog dan niet af maar laat het uitdruipen. Zet het de volgende morgen in de kast en je hebt geen theedoek nodig. Scheelt weer was, strijk en slijtage!

 :knuf:

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #4 Gepost op: september 09, 2009, 10:22:38 »
Wordt lastig nu Marloes mijn grootste bespaardingen al genoemd heeft, maar ik geef het nog even een gooi:

- Leer jezelf aan om kranen na gebruik af te drogen en wasbak tijdens gebruik schoon te vegen (tandpastaresten, scheerafval), scheelt in schoonmaaktijd en in schoonmaakmiddel.
- Keukendoekje gaat eind van de dag toch in de was, lap daar gelijk de wc mee af. Afwasmiddel maakt net zo goed de bril schoon als een allesreiniger. Keukendoekje zit nog genoeg sop in...
- Gelijk na koken fornuis aflappen, scheelt boenen en een extra sterke reiniger.
- Lege ijsbakjes, sausbakjes zijn prima bewaardoosjes voor vriezer of koelkast.
- Zie je bramen, frambozen, eetbare bessen hangen op openbaar terrein? Pluk ze en maak zelf je jam, is makkelijker dan je denkt.
- Gratis plastic tasjes dienen prima als pedaalemmerzak
- Maak cadeautjes zelf, veel goedkoper dan die voorgefabriceerde dingen. Kaarsen, bakjes, steentjes/zand bij action en je maakt een leuke sfeermaker!
- Verjaarskaarten idem, maak zelf 3-D kaarten, kan je goed mee voor de dag komen.
- Bewaar fruit wat je in de koelkast mag bewaren ook daar! Blijft langer goed en je hoeft dus ook minder weg te gooien (scheelt ook in fruitvliegjes)
- Strijk liever een grotere bult in een keer, dan iedere keer een ding. Opwarmen strijkijzer kost stroom.
- Gooi cola waarvan de prik af is niet weg, maar gebruik het als antiroest of anti-buikgriep middel.
- Laders uit stopcontact als je ze niet gebruikt, scheelt stroom
- Pak goedkoop waspoeder met geur gebruiken als stofzuigerluchtje. Geurstiftjes zijn in verhouding duurder.
- Was niet meer dan nodig is, zorg dat wasmachine goed gevuld is (niet overvol, dan wordt het niet schoon) en trek een kledingstuk gerust nog een keer aan als het niet vies is. Even buiten hangen kan geur al weer goed herstellen. Handdoeken die je na douchen gebruikt, kan je best nog een keer gebruiken. Je hebt een schoon lijf afgedroogd, dus is alleen maar nat geworden!
- Lege glazen potjes bewaren om je zelf gemaakte jam in te doen  ;-)
- Mooi weer en badje buiten staan? Gebruik dat water om je planten een plezier te doen, ipv gewoon weg laten lopen.
- Voorgesneden groentepakketten zijn vaak duurder dan als je zelf pakket maakt.
- Simpele pot macaronisaus is duurder dan zelf een pan saus maken. Maak meer, vries in porties in.
- Vergelijk winkelprijzen van je meest gebruikte dingen. Je zal je verbazen over wat het prijsverschil is, scheelt soms een euro per product! Ik ga niet op een dag alle winkels langs, maar weet dat ik voor het een daar moet zijn en voor het andere ergens anders. Twee keer per week doe ik boodschappen en haal dan de producten daar waar ze het goedkoopst zijn (en goed zijn)
- oud brood kan in de winter ook op de verwarming drogen!


Ik ben ff leeg...

« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 12:09:07 door yfke »
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamaMarije

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 4.328
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #5 Gepost op: september 09, 2009, 11:27:38 »

- zorg dat wasmachine goed gevuld is


Dat is hier in elk geval nooit een probleem.

Grootste bespaar tip voor de nog kinderloze vrienden is gewoon niet aan die kids beginnen  :wha:
Hoe leuk ze ook zijn, het is wel de grootste kostenpost  :lekker:
(oke als ze dan zo nodig willen.... en geef ze eens ongelijk.... reken dan wel even het verschil kv/bv voor, dat scheelt echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel)
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 12:07:11 door yfke »

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #6 Gepost op: september 09, 2009, 13:17:46 »
Ben nog wat aan het googelen geslagen en kwam de volgende websites tegen op de consuminderstartpagina!

- zelf maandverband maken wat nog wasbaar is ook http://www.xs4all.nl/~hhayes/ongesteld/mvmaken.htm
- soort tampon die afwasbaar en herbruikbaar is : http://www.keeper.com/
- alternatieven voor dure 0900-nummers: http://www.0900alternatieven.nl/
- info voor mensen met een groot gezin: http://www.grootgezin.nl/
- de startpagina voor consuminderen: http://consuminderen.startpagina.nl/

Offline mamaMarije

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 4.328
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #7 Gepost op: september 09, 2009, 17:38:34 »
nou er zijn een paar dingen waar ik niet op ga besparen.... en dat is op maandverband!
Ga het dus echt niet zelf maken yugh. Typisch gevalletje: vroeger was niet alles beter (want toen was het heel gewoon).

De site van grootgezin kende ik idd. Is voornamelijk gericht op gezinnen met 4 en meer kinderen, maar staan soms wel leuke tips en ideetjes op die ook met 3 kids al interessant zijn.

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #8 Gepost op: september 10, 2009, 20:04:08 »
Tja ik trek zelf ook de grens bij maandverband maken. Gebruik zelf liever tampons, krijg uitslag van maandverband en dat jeukt!!! Maar ik dacht, weet nooit wie ik hier blij mee kan maken!

 :knuf:

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #9 Gepost op: september 10, 2009, 21:00:05 »
- doe boodschappen voor een paar dagen in plaats van elke dag een beetje
- ga op de fiets boodschappen doen, dan kan je minder meenemen

Hmmm, dat spreekt elkaar toch wel een beetje tegen  ;-)

Plaag je maar, hoor, Marloes.  :knuf: Super dat je al die tips bij elkaar verzameld hebt. Een hoop is gezond verstand en veel ervan pas ik in meer of mindere mate al toe, maar er valt nog veel meer te besparen lees ik.

 :knuf: Babette


Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #10 Gepost op: september 10, 2009, 22:11:59 »
MMhh, ik heb niet een hele lijst,

maar wat voor mij wel werkt is dat als ik iets koop, mezelf afvraag "Heb ik dit echt nodig?". Vaak is het antwoord nee.
Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #11 Gepost op: september 10, 2009, 22:15:03 »
Dat zou ik ook wat vaker moeten doen  :bloosmeer:


Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #12 Gepost op: september 11, 2009, 08:31:19 »
- doe boodschappen voor een paar dagen in plaats van elke dag een beetje
- ga op de fiets boodschappen doen, dan kan je minder meenemen

Hmmm, dat spreekt elkaar toch wel een beetje tegen  ;-)

Plaag je maar, hoor, Marloes.  :knuf: Super dat je al die tips bij elkaar verzameld hebt. Een hoop is gezond verstand en veel ervan pas ik in meer of mindere mate al toe, maar er valt nog veel meer te besparen lees ik.

 :knuf: Babette

Tja als je op de fiets voor een paar dagen boodschappen doet kan je minder meenemen en leef je dus voordeliger.

Kan wel tegen een plagerijtje hoor Babette! leuk om je even in vogelvlucht te hebben gesproken!

En als er nog meer tips zijn...


Heb nog wel wat:

- veeg de vloer na elke maaltijd ipv te stofzuigen
- de duurdere stofzuigerzakken gaan veel langer mee dan die papieren goedkope gevallen. Is op lange termijn dus voordeliger!
- Ik las zelfs ergens een stuk van iemand die knipte buiten boven de kliko de zak open, schudde hem leeg, naaide hem dicht en gebruikte hem weer en dat deed ze steeds weer tot ze geen zak over hield.
- ipv die dure geurdingen voor in de stofzuiger kan je ook wat geparfumeerd waspoeder opzuigen
- doe zoveel mogelijk met de hand ipv electrisch. Wij hebben een slagroomshaker, dus hoeven we de staafmixer niet aan te doen en Tom vind het heel leuk om slagroom te schudden
- eveloppen van post kan je prima gebruiken voor boodschappenlijstjes
- lege broodzakken zijn handig om stinkende luiers in weg te gooien


Vinden jullie het trouwens niet apart dat een liter melk bij de Aldi 45 cent kost en anderhalve liter cola 39 cent? Andersom lijkt me logischer. (ik ben trouwens dol op Aldicola, coca cola vind ik niet lekker)

 :knuf:

Offline BiggBoss

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.298
  • Geslacht: Man
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #13 Gepost op: september 12, 2009, 06:33:54 »
Buiten de totale onzin in dit topic!

Waarom ik vraag waarom zou een stofzuiger lekker moeten ruiken!
Je gebruikt het kreng en dan zet je het in de gangkast oid.

Echt werkelijk zijn jullie dames allemaal van de pot gepleurd?

Werkelijk een stofzuiger met lekkere luchtjes  allememagies hopelijk droom ik nu!

Oh echt....

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re:HET GROTE BESPAARTOPIC!!!!!!
« Reactie #14 Gepost op: september 12, 2009, 08:09:57 »
Haha ik lig dubbel hier. Wat ben je toch ook een grote malloot af en toe he!  :PP