User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 107
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Gevoelige borsten/tepels na het kolven  (gelezen 10737 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Toppie

  • Gast
Gevoelige borsten/tepels na het kolven
« Gepost op: januari 24, 2011, 11:55:09 »
Hallo,
Omdat ik met de Mini Electric Plus nogal gevoeldige tepels en borsten ná het kolven had, heb ik mijn Swing omgebouwd tot dubbelzijdig. Hoewel het kolven op zich goed gaat, heb ik ook hiermee hetzelfde probleem (wel minder erg). Ik moet de Swing vrij krachtig zetten om straaltjes te krijgen. Volgens mij is m'n borstschild de goede maat. Ik heb ook geprobeerd wat het effect is als ik enkelzijdig kolf met de Swing, maar dan is het ook gevoelig (wel weer minder erg dan dubbelzijdig).
Iemand nog ideeën wat ik hieraan zou kunnen doen? Ik overweeg de huur van een Ameda Lactaline, maar weet niet of dit het probleem oplost...
Gr. Toppie.

Offline Chella Verhoeven

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Vrouw
    • Moedermelk Netwerk
Re:Gevoelige borsten/tepels na het kolven
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2011, 13:12:24 »
Hallo Toppie,

Ik had jouw post ook op het Borstvoedingsforum gelezen en ook daar in het draadje geantwoord. Het is wellicht ook voor de moeders hier een interessant onderwerp:

Mijn antwoord op jouw laatste vraag:

Nee, die gevoeligheid moet je toch echt in de hoogte van het vacuum zoeken. Kan de kolf een tandje lager??

en als je een tandje lager gaat met de kolf; wat is het gevolg voor de melkopbrengst?

Ik geloof niet dat je dit probleem op gaat lossen door een ander merk kolf te gebruiken. Het zou wel kunnen zijn dat je de flexishields van Ameda  of Ardo een ander gevoel op de tepels krijgt en minder stimulatie nodig hebt.

grt,
Chella, mama van 5, IBCLC
MOEDERMELK NETWERK | Chat / Kolf-Forum
Kolfwinkel, Kolfinstructies, Begeleiding bij borstvoeding en donormelk

www.moedermelknetwerk.nl

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Gevoelige borsten/tepels na het kolven
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2011, 13:15:24 »
Hai Toppie,

Heb je al geprobeerd om de Swing zachter te zetten (gaat om de beweging, niet de kracht) en ondertussen borstcompressie toe te passen?

Misschien dat een andere kolf jouw borsten beter kan stimuleren, maar het hoort niet pijnlijk te zijn en dat heb je nu al met twee verschillende kolven.

Hoe gaat het met voeden zelf? Heb je dan ook last van pijn? Kan je meer vertellen?

Groetjes Nynke

ps Ah chella heeft ook al geantwoord, excuus voor eventuele dubbele vragen/tips
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Toppie

  • Gast
Re:Gevoelige borsten/tepels na het kolven
« Reactie #3 Gepost op: januari 24, 2011, 13:23:33 »
Hallo Nynke en Chella,
Bedankt voor jullie reactie.
Nee, die gevoeligheid moet je toch echt in de hoogte van het vacuum zoeken. Kan de kolf een tandje lager??
en als je een tandje lager gaat met de kolf; wat is het gevolg voor de melkopbrengst?
De kolf kan wel een tandje lager, maar dan komt de melk er druppelsgewijs uit met als gevolg dat het een stuk langer duurt voordat ik een beetje opbrengst heb.
Heb je al geprobeerd om de Swing zachter te zetten (gaat om de beweging, niet de kracht) en ondertussen borstcompressie toe te passen?
Hoe gaat het met voeden zelf? Heb je dan ook last van pijn? Kan je meer vertellen?
Borstcompressie heb ik nog niet geprobeerd. Het voeden zelf verloopt goed, geen pijn.
Wat ik voel is overigens ook niet echt pijn te noemen, maar het is ook geen prettig gevoel. Zeker in de wetenschap dat ik vanaf morgen 3 dagen ga werken en dan toch minimaal 2x per dag zal moeten kolven.
Gr. Toppie.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Gevoelige borsten/tepels na het kolven
« Reactie #4 Gepost op: januari 24, 2011, 14:20:32 »
De massage die jouw ukkie gebruikt om de melk uit jouw borsten te krijgen, is een heel andere stimulatie dan dat de kolf gebruikt. We hebben de neiging om de kolf harder te laten werken, maar dat is niet plezierig voor onze borsten.

Borstcompressie kan juist die extra stimulatie geven zonder dat je borsten het gevoel krijgen dat ze gemolesteerd worden. Als de melk eenmaal goed stroomt, kan je de snelheid en/of kracht van je kolf aanpassen. Probeer het drinkgedrag van je kindje na te bootsen, die begint ook eerst met snelle korte halen om daarna diepe langzamere teugen te gaan nemen, om even later over te gaan in iets vaker zuigen maar vaak met iets minder kracht.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Toppie

  • Gast
Re:Gevoelige borsten/tepels na het kolven
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2011, 14:47:04 »
Hoi Nynke,
Ook weer bedankt voor jouw reactie! Ik ga het proberen met die borstcompressie en mss ook nog met die flexishields die Chella noemde.

Nog even een vraag aan Chella: die flexishields, maken die het borstschild veel kleiner? Had deze vraag ook al op het BV-forum gesteld, dus we zijn een beetje dubbel op bezig, maar ga er maar van uit dat inderdaad anderen hier ook iets aan hebben...

En nog even een andere vraag (anders moet ik weer een topic openen):
Ik heb nu met regelmaat gekolfd (na de 2e of 3e voeding) om een voorraad op te bouwen. Moet ik dit ook blijven doen als ik aan het werk ben om stuwing en productieterugloop te voorkomen? Of volstaat een keer extra kolven op het werk?

Gr. Toppie.

Gr. Toppie.

Offline Nicje

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 13
Re:Gevoelige borsten/tepels na het kolven
« Reactie #6 Gepost op: januari 24, 2011, 15:39:03 »
Hoi Toppie,

Ik kolf ook op mijn werk, maar bij mij gaat het ook meer druppelsgewijs hoor. Gewoon kolf instellen tot het niet prettig aanvoelt en dan standje terug. Ik accepteer dat het wat langer duurt, ik denk dan maar dat ik er niet voor niets twee uur per dag voor krijg....
Kan het ook niet te maken hebben, de pijn, de manier waarop je tepel in het borstschild steekt?

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Gevoelige borsten/tepels na het kolven
« Reactie #7 Gepost op: januari 24, 2011, 15:59:40 »
Als ik zo op internet kijk, maakt die flexishield de schelp wel iets kleiner, maar weet niet of je daar echt last van zult hebben.

Wat het extra kolven betreft, volg je gevoel! Het kan zo maar zijn dat jij de eerste uren vaak aan je oogappeltje moet denken en de ene TSR na de andere krijgt, dan voelen je borsten ook eerder vol aan dan als je gespannen bent en het juist niet zo hard gaat. Het is niet te voorspellen hoe je lichaam gaat reageren! Leg dat ook aan je baas en je eventuele collega's uit.

Live voeden is anders dan kolven! En het weer gaan werken is al helemaal nieuw voor je! Je kan je het je nog zo goed voorstellen hoe het gaat lopen, maar je moet het eerst nog ervaren!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Toppie

  • Gast
Re:Gevoelige borsten/tepels na het kolven
« Reactie #8 Gepost op: januari 25, 2011, 20:44:27 »
Live voeden is anders dan kolven! En het weer gaan werken is al helemaal nieuw voor je! Je kan je het je nog zo goed voorstellen hoe het gaat lopen, maar je moet het eerst nog ervaren!
Gewoon kolf instellen tot het niet prettig aanvoelt en dan standje terug. Ik accepteer dat het wat langer duurt, ik denk dan maar dat ik er niet voor niets twee uur per dag voor krijg....
Kan het ook niet te maken hebben, de pijn, de manier waarop je tepel in het borstschild steekt?

Bedankt Nynke en Nicje. Vandaag 1e werkdag gehad. 2,5 uur na de voeding 180 ml gekolfd. 4,5 uur na de 1e kolfbeurt 190 ml gekolfd. Ik heb de kolf iets minder krachtig gezet. 2e keer de neusspray gebruikt. Heeft die ook nog invloed op de melkstroom of alleen op de TSR?
Een paar weken terug kolfde ik nog 275 ml ipv een voeding, maar dan met de MEP en gevoelige tepels. Zou mijn productie nu ook meer afgestemd zijn?
Nicje, ik probeer er wel op te letten dat mijn tepel goed in het midden van het borstschild zit.
1 kolfbeurt duurde alles bij elkaar wel 45 min, dus dat viel wel een beetje tegen. Maar ga er maar vanuit dat er ook op het werk nog een automatisme moet komen...

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Gevoelige borsten/tepels na het kolven
« Reactie #9 Gepost op: januari 26, 2011, 13:07:43 »
Hai Toppie!

Wat fijn dat het gisteren goed is gegaan! De neusspray heeft alleen invloed op de TSR. Zonder TSR zal je waarschijnlijk veel minder of bijna niets kolven. Meerdere TSR's tijdens het kolven zal dus wel je opbrengst verhogen.

275 cc??? Dat is flink! Ik vind de 180 en 190 al veel, laat staan bijna 300 cc! Dat drinkt jouw ukkie nooit in één keer, de 180-190 klinkt al veel reëler. Vermoed dat je productie nu beter is afgestemd op wat er werkelijk gedronken wordt.

Kolven moet je ook leren, grote kans dat het binnenkort al beter en sneller gaat! En... dubbelzijdig zou natuurlijk al heel veel schelen! Met drie dagen werken in de week, zou je de aanschaf van een dubbele nog kunnen overwegen.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Toppie

  • Gast
Re:Gevoelige borsten/tepels na het kolven
« Reactie #10 Gepost op: januari 27, 2011, 19:58:35 »
En... dubbelzijdig zou natuurlijk al heel veel schelen! Met drie dagen werken in de week, zou je de aanschaf van een dubbele nog kunnen overwegen.
Hoi Nynke,
Ik kolf nu ook dubbelzijdig hoor, maar dan met een omgebouwde Swing. Ik overweeg nog de huur van een Ameda Lactaline, mede omdat ik over zo'n 2 mnd weer 4 dagen moet gaan werken (waarschijnlijk) en de Ameda wel gemaakt is om dubbelzijdig te kolven. Heb jij hier nog goede tips voor?
Groetjes Toppie.

Offline Nicole

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gevoelige borsten/tepels na het kolven
« Reactie #11 Gepost op: januari 27, 2011, 21:40:44 »
Hoi Toppie,

Ik heb zelf bijna 14 maanden fulltime gekolfd met een Medela PISA, is ook dubbelzijdig en makkelijk in een rugzak verwerkt dus makkelijk alle spullen mee te nemen, incl koeltasje met element, aan alles is gedacht....deze kolven zijn ook 2e hands eventueel te koop, alleen even nieuw setje met flesjes, borstschelpen en slangetjes aanschaffen en je kan een hele periode vooruit....

Ik vind het kolven niet verkeerd gaan bij je, de hoeveelheden, je borsten moeten ook wennen aan een kolf, is een groot psychisch iets, als ik ergens anders ging zitten dan mijn plekje op de bank waar ik vast kolfde dan was mijn productie ook stuk minder....

Succes !!!

Groetjes Nicole


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Gevoelige borsten/tepels na het kolven
« Reactie #12 Gepost op: januari 27, 2011, 22:12:48 »
Gebruik je bij het kolven ook borstcompressie? Of is dat niet te doen met deze dubbelzijdige? Dat wil de tijd die je normaal nodig hebt om te kolven ook nog wel eens verkorten.

De soort kolf die het beste bij jou past, is een heel persoonlijke keuze. Kijk anders of je de verschillende soorten kan huren, om te kijken welke jou het beste ligt. Iedere kolf heeft een andere manier, de een heeft een traploze krachtsinstelling, een andere heeft verschillende fases om het zuiggedrag van je kindje na te bootsen, weer een andere heeft weer wat anders.

Na het huren... kan je wellicht je meest ideale kolf aanschaffen. Soms zijn ze tweedehands ook nog goed te verkrijgen. Niet iedere kolf is daarvoor geschikt (risico op spruw en andere enge stofjes) maar de meer professionele soorten zijn nog wel goed te doen omdat het systeem gescheiden is.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.