User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 104
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Is 1x kolven pd overslaan een optie?  (gelezen 10539 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mhb

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 12
Is 1x kolven pd overslaan een optie?
« Gepost op: maart 19, 2012, 15:01:39 »
Hallo,

Laatst vertelde iemand mij dat ik best wel 1x kolven per dag kon overslaan en dan die melk bijv. de 1ste kolfbeurt erbij kon kolven. Is dit een optie?
Ik heb zat melk (vriezer ligt vol), maar ik wil niet dat mijn productie terugloopt.
Zeker niet voordat mijn dochter een half jaar is. Ik wil zeker nog 2 mnd genoeg bv hebben.
Zou ik bijv. om 13.00 of 17.00 uur over kunnen slaan en dat dan om 9.00 of om 13.00 uur extra kunnen kolven?

Groeten Marijke

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: Is 1x kolven pd overslaan een optie?
« Reactie #1 Gepost op: maart 19, 2012, 21:05:29 »
Sochtends heb je over het algemeen meer melk dan savonds. Dus in principe zou het moeten kunnen. Ik heb altijd gekolft wanneer het mij uitkwam, en niet op de tijden dat Cate dronk en dat is altijd goed gegaan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik wel een heel flexibele productie heb. Maar je merkt snel genoeg als het niet gaat, dan kun je eventueel savonds op de bank het tekort alsnog proberen bij te kolven. Zo werkte ik altijd.
succes



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Is 1x kolven pd overslaan een optie?
« Reactie #2 Gepost op: maart 19, 2012, 22:17:24 »
Hai,

Je kan het proberen, maar ik ben bang dat het te vroeg is voor deze stap. De eerste zes maanden is je productie vaak nog niet stabiel genoeg om teveel hiermee te gaan spelen.

In het begin zal je waarschijnlijk meer dan genoeg melk 's morgens hebben om extra te kunnen kolven, maar door de verhoogde stuwing de rest van de dag (en 's morgens vroeg) krijgt je lichaam een seintje dat het minder mag gaan produceren. Het is belangrijk om je borsten regelmatig te laten legen, om de productie in stand te houden. Vaker kolven/voeden betekent dat lijf meer mag gaan produceren (verhogend) en minder vaak kolven/voeden en dus wat stuwing krijgen, betekent dat het minder mag.... al haal je 's morgens alles wat er in zit eruit.

Hoe vaak kolf je nu en waarom zou je een beurt over willen slaan?

In de toekomst is deze aanpassing wel mogelijk, maar ik vermoed dat hij nu ietwat te vroeg aangeraden is. Je kan het proberen en mocht het tegen vallen, kan je het wel weer goed krijgen (als je productie wel terug loopt) maar dat zal je wel wat energie en tijd kosten.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mhb

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 12
Re: Is 1x kolven pd overslaan een optie?
« Reactie #3 Gepost op: maart 20, 2012, 11:18:43 »
Hey,

Ik geef om 6.00 uur nog een 'live' voeding en om 9.00/13.00/17.00/21.00 uur kolf ik. Ik vind het heerlijk om over te zijn op kolven en ik voel me al een stuk flexibeler, maar ik zou best wel eens 1 voeding minder willen kolven.
Dit ook omdat mijn man straks weer aan het werk gaat en overdag niet meer zo vaak kan bij springen met de oudste dochter. Momenteel kan ik de beide dames nog niet alleen aan en dan zou het makkelijk zijn om 1 voeding minder te kolven overdag. (Ik ben wel weer herstellende maar dit kost tijd, ivm zeer slechte start jongste dochter).

Iemand in mijn omgeving gaf dit advies, zij heeft een jaar een tweeling bv gegeven/volledig gekolft en zij deed daar heel gemakelijk over. Zo maar 'even' een voeding overslaan. Maar ik weet niet of ik daar verstandig aan doe. Ik zou ook nog 2 mnd zo door kunnen gaan en dan met 6 mnd dat gaan proberen. Net als wat je zei dan is de productie stabieler. Op zich is het dan niet erg dat de bv terugloopt dan zou ik dan wel weer kunnen combineren met het opbouwen van 'vaste' voeding. Ik ben van plan om met 6 mnd echt te stoppen met de bv, maar mss zou ik het dan toch langer kunnen vol houden. Bv is toch het mooiste en het beste wat er is voor je kindje.

Ik liep er al een tijdje mee om, dus daarom besloot ik de vraag hier maar eens neer te leggen. Maar ik denk dat ik al weet wat ik ga doen, gewoon nog maar even 2 mnd doorgaan zoals ik het nu doe.

Groetjes Marijke

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Is 1x kolven pd overslaan een optie?
« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2012, 21:14:27 »
Hey Marijke,

Sommigen hebben zoveel melk dat ze er makkelijk mee kunnen spelen, maar dat is niet iedereen gegund. Het lijkt me verstandig om de komende tijd nog wel op deze hoeveelheid te blijven zitten, vijf voedingen (live en gekolfd) is al niet veel in de eerste maanden.

Je ukkie wordt groter en heeft straks ook nog wat meer voeding nodig. Het regelen is met kolven vaak al moeilijk genoeg (veel vaker kolven en vaak meerdere dagen achter elkaar).

Twee kinderen is zwaar en lastig, maar ook daar zul je je draai wel in vinden. Nu heb je gelukkig je man nog om de oudste over te pakken (of juist de jongste) maar aan de andere kant werkt dat ook tegen.... je raakt er aan gewend om het samen te doen en de stap naar het in je eentje bestieren van het gezin, is dan best groot.

Soms is de tv een uitkomst... maar je kunt ook met een doos speciaal speelgoed je oudste bezig houden. Vooral als ze daar alleen maar mee mag spelen als jij aan het kolven danwel voeden bent. Het is even puzzelen en schipperen, maar het komt vast wel goed!

Groetjes Nynke

PS sorry voor het late antwoord, maar privé was het even een beetje druk...
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.