User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 61
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Lage Productie Kolven Help  (gelezen 9100 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sweetneat

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 12
Lage Productie Kolven Help
« Gepost op: april 08, 2011, 18:54:50 »
Hoi.

Ik heb vanwege een blaasonsteking een week niet mogen voeden (2x achter elkaar gehad en amoxicilline met clavalzuur werkte niet dus ik moest nog een sterkere), hier was ik blij mee omdat live feeding heel pijnlijk was

Ondertussen ben ik gaan kolven met de Medela mini electric, hier kwam ongeveer 100cc in totaal uit 4-5x per dag, meer kwam er gewoon niet uit. (linkse 80, rechtse 20) Aan het eind van de week zat ik op maar max 60cc per kolfbeurt (beide borsten, links ongeveer 50 en rechts 10)

Nu ben ik van de anti biotika af en heb ik een lactatiekundige ingeschakeld voor de lage productie en pijnlijke voeden, en nu weet ik waarom het live feeding pijnlijk was, mijn meisje heeft vanaf het begin dus al spruw.

Ik heb op advies van de lactatiekundige voor 2 weken de medale symphony gehuurt (dubbelzijdige borstkolf). Ik ben gestopt met live feeding voor nu tot de spruw weg is en ik kolf iedere 2 uur. Ik slik domperidon 3x per dag. Ik heb syntocicon neusspray alleen als ik dit gebruik krijg ik alsnog GEEN toeschiet reflex op rechts..

Mijn productie is nogsteeds matig tot slecht, als ik om de 2 uur kolf krijg ik meestal 60cc waarvan 50cc links en 10 cc rechts. als ik om de 3 uur kolf krijg ik meestal 80cc los. Als ik snachts kolf krijg ik niet meer of minder van wat ik heb.

Dit is haar schema van vandaag tot nu toe

Mini doet 150 NV drinken - waarvan 50 Mamamelk  | Nactvoeding om 6 uur
Mini doet 50 mamamelk gekolfd van gisterenavond drinken + Mini 80 verse mamamelk drinken | 1ste voeding 10 uur
Mini doet 65 drinken bv | 2de voeding 12 uur
mini 60 fv en 20bv | 3de voeding 3 uur (verder afgekolfd en de rest volgende voeding gegeven met nieuw gekolfd)
Mini 100bv | 4 voeding 6 uur

Ik zit nu op dag 2 van domperidon en kolven. Niet erg ver maar ik maak me toch gigantisch veel zorgen, volgens de lactatiekundige en consultatiebureau moet ik on hoofd houden dat ik altijd moet blijven bijvoeden.

Ik vind het heel apart dat ik met rechts niks loskrijg? Desondanks de neusspray..

Zou vaker kolven helpen? Om de uur? Of meer dan 1x clusterkolven per dag?

Ik wil HEEL HEEL HEEL graag 100% borstvoeding gaan geven zodra de spruw weg is en anders fulltime blijven kolven maar met deze productie ben ik zo bang dat het niet kan. Iemand advies? :(

Mijn meisje is nu ongeveer een maand en een week oud en ik heb door de anti biotika 9 dagen lang geen borstvoeding kunnen geven.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2011, 18:57:19 door Sweetneat »

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lage Productie Kolven Help
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2011, 21:25:00 »
Nog even vraagje. Hoe zwaar is je kleintje? Dit is ook bepalend voor hoeveel het nodig heeft.
Maar inderdaad, je doet al heel veel en de productie is laag. Het beste is nog steeds live voeden voor je productie. Met een kolf is en blijft het toch moeilijk om een tsr te krijgen. Merk zelf ook wel dat ik een betere borst heb en een mindere met kolven, dit is normaal. Maar met de hoeveelheden die jij rechts kolft lijkt het er toch echt op de je geen tsr krijgt. Weet even niet wat je er nu aan kunt doen, de neusspray gebruik je al.
Heb je vanaf de dag dat je niet meer live kon voeden gelijk gaan kolven? Of heb je een paar dagen niet gevoed en ook niet gekolft?
Sorry, hoop vragen erbij en nog geen andwoorden. Hopelijk kan ik met het andwoord op deze vragen je verder helpen en anders zijn er nog genoeg andere dames met nog meer kolfervarig dan ik.



Offline Sweetneat

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 12
Re:Lage Productie Kolven Help
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2011, 21:54:44 »
De kleine is nu 4380 gram.

Ik heb vanaf de dag dat ik niet kon live feeden meteen gekolfd, speciaal iets wat later gestart met de anti biotika dat ik dit toen kon doen.

Live voeden is een beetje moeilijk, de kleine en ik willen het wel alleen ze laat iedere keer los en hierdoor begint ze zelfs soms de borst te weigeren omdat het zo moeilijk/pijnlijk is.  Dan word ze heel boos en gefrustreerd en gaat ze heel hard huilen / baby achtig slaan op alles.

Vanavond heeft ze nog om 20:00 90 cc gehad (FV), ik heb 50cc kunnen kolven toen wat ze zal krijgen bij de volgende voeding + wat ik dan kan kolven.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lage Productie Kolven Help
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2011, 22:42:39 »
Herken het huilen al kwam het bij bo door allergie die had ook altijd pijn aan het einde van de voeding. Erg vervelend en zielig.
Heb je het spruwprotecol al gelezen hier op de site??
Daar staat heel duidelijk de beste stappen in om van je spruw af te komen want dat is nu toch wel belangrijk na zoveel tijd. Persoonlijk kan ik daar weinig over vertellen omdat dat een van de weinige dingen is die ik niet gehad heb tot nu toe

Met 4380 gram heeft ze inderdaad wel meer nodig dan wat je kolft. Het enige wat ik op dit moment kan bedenken is echt een paar avondjes klusterkolven, dus echt gewoon iedere kwartier/20 min bijde borsten kolven totdat het niet meer stroomt. Dit is en blijft de beste manier om op te krikken, maar begrijp dat je dat al doet. Snachts kolven wil ook nog wel eens helpen, dan maak je zoieso meer hormonen aan waardoor de melkproductie wat hoger ligt snachts. Vervelend als je de wekker moet zetten, maar het werkt vaak wel. En heel goed leegkolven, met borstcompressies erbij (uitleg in starthulp) desnoods links, rechts, links en daarna weer rechts, zodat je lichaam echt een seintje krijgt om meer te maken
Moeilijk hoor, je doet al zo veel. Hoop dat je aan deze tips iets hebt. Heb zelf ook aantal weken fulltime gekolft maar ik zat juist met het tegenovergestelde probleem, hyperlactatie.
Hopelijk komen de andere dames ook nog met goede tips.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Lage Productie Kolven Help
« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2011, 22:56:10 »
Hai Shannon,

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter Marissa! Wat een fantastisch mooie naam en wat heerlijk om zo jong al moeder te zijn, dat was altijd mijn wens, maar is door omstandigheden allemaal wat later geworden...

Wat heb jij al veel voor je kiezen gehad zeg! En wat knap dat je nu al een lactatiekundige hebt ingeschakeld! Wie heb je?

Ik kan je niet beloven dat je volledig borstvoeding zal kunnen geven, als Marissa al vanaf het begin spruw heeft, heeft ze waarschijnlijk ook vanaf het begin al niet goed aangehapt (deed haar zeer) en is er een kans dat de receptoren niet goed zijn gestimuleerd/aangelegd. Maar aan de andere kant... als ze al die tijd wel goed gegroeid is, zou je deze laatste periode nog wel kunnen herstellen.

De Mini electric is geen slechte kolf, hij is alleen niet ideaal om fulltime te kolven. De overstap naar de andere kolf lijkt mij een hele slimme zet! Dat de opbrengst nog niet zo snel verbetert, is echt niet raar! Regeldagen zegt het eigenlijk al, met één dag of twee.. ben je er vaak nog niet, je lichaam heeft meer tijd nodig om meer melk aan te gaan maken. En vergeet niet dat jouw lijf al heel veel te verduren heeft gehad en nog steeds bezig is om te herstellen! In dat herstel heeft het energie nodig en die energie kan het dan niet ook volledig in aanmaak van melk steken.

Ik vind het wel jammer dat ze je het advies gegeven hebben om te stoppen met voeden ivm medicatie, de meeste antibiotica kunnen wel in samenwerking met borstvoeding. Soms is er een kleine aanpassing nodig (tijd van inname en wanneer je weer mag voeden) maar om helemaal geen borstvoeding te geven is vaak niet nodig. Een goede lactatiekundige kan daar beter advies in geven dan een huisarts of apotheker.

Wat de neusspray betreft... bij de één werkt hij het beste als je hem van te voren sprayt, bij de ander werkt hij beter als je hem pas gebruikt als je de kolf al even aan hebt staan. Maar wat ook nog meespeelt... als jij gespannen bent (wat logisch is als je je zorgen maakt om de opbrengst) heeft je lichaam heel veel moeite om de TSR los te laten.

Wat gebruik je nu voor de spruw? Welke adviezen heb je gekregen? Als het goed is, verdwijnen de ergste symptomen binnen een dag of drie. Ik zou als het even kan live voeden verkiezen boven het kolven. Ok, je moet wel heel goed opletten dat ze beter gaat aanhappen, ze heeft immers nu een slordige manier aangeleerd (door de pijn in haar mond) en het heeft tijd en energie nodig om haar te leren weer beter aan te happen.

Ik kan hier een ellenlang verhaal van maken..... zoals je verder op het forum ook wel tegen zult komen... maar ik zal het je nu even besparen! Nathalie (mammavanbo) geeft al hele goede tips!

Wil je ons nog even laten weten wat haar geboortegewicht was? Wat haar laagste gewicht was en hoe haar groei verder verlopen is? Hoe haar plas en poepluiers in de afgelopen maand geweest zijn?

Ow en nog iets... als je iedere twee uur kolft krijg je 60 cc, als je om de drie uur kolft 80 cc, kortom als je om de twee uur kolft, kom je aan het eind van de dag op meer uit... Je stimuleert je productie met om de twee uur ook beter dan om de drie uur. Probeer overdag dus zo vaak mogelijk te kolven (om de twee uur is mooi, vaker is bijna ondoenbaar) en 's nachts als het even kan ook een of twee keer.

Als het goed is, heb je dan binnen kortste tijd een hogere productie en dan kan je ook weer even wat meer rust nemen en tussendoor ook gewoon genieten van je lieve dochtertje! Loop jezelf niet voorbij meis! Luister naar je lijf! Doen wat je kan is mooi, maar meer doen dan je kan trekken, is ook weer niet de bedoeling!

Ik wil nog veel meer typen, maar het is niet de bedoeling dat ik je overspoel en daardoor het allemaal veel onduidelijker maak. Stel je vragen, vertel wat je wilt vertellen, en dan gaan we daar weer op in! Ik hou dit draadje in de gaten.... roep maar!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Sweetneat

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 12
Re:Lage Productie Kolven Help
« Reactie #5 Gepost op: april 09, 2011, 00:13:55 »
De eerste anti biotika kuur die ik had mocht wel, maar met de 2de moest ik ook 1000mg anti biotika slikken per dag en toen zij de huisarts dat het niet mocht (achteraf spijt dat ik hier niet over heb doorgevraagd, maar bij de apotheek zeiden ze dat het ook niet kon.. terwijl op borstvoedings.com op de medicijn lijst het op L3 stond)

De neusspray heb ik tijdens het kolven geprobeert en voor het kolven, en eigenlijk maakt het weinig/geen verschil voor mijn ogen.

Ik heb voor de kleine nystatine labaz en voor mezelf miconazalnitraat. Haar geboortegewicht was 3680, haar laagste gewicht 3360 dus binnen 2 dagen 7% afgevallen, ik heb toen vanuit het ziekenhuis een flesje moeten bijvoeren waardoor ze ook iets speenverwarring had gekregen.

Ze was voordat ik stopte met de BV 4100 gram, toen ik weer begon met de BV 4350 (dus in een week zoveel angekomen) en 7 dagen na 4350 dus 7 dagen BV is ze 4380 geworden.

Ik heb helemaal geen advies gekregen, de huisarts zei laat je eigen lichaam de spruw maar oplossen, ik heb letterlijk medicijnen moeten eisen voor mijn kleine meid omdat ze het niet wouden geven, ook al kon ze moeilijk drinken en heeft het CB het ook geconstateerd.

Ik wil gaan kijken als ik s'nachts kan live feeden (is overigens net wat makkelijker dan kolven snachts) maar het gaat gewoon echt moeizaam, heb het vanavond nog geprobeerd voor het kolven omdat ik nog wat melk in de koelkast had maar dat lukte gewoon amper.. dus daarna maar weer gekolfd.

Ze heeft ongeveer 2/3 flinke poepluiers per dag, mooie kleur mosterdgeel hoe het altijd is geweest.. (behalve tijdens de week van FV begon het een beetje te veranderen maar nu terug) Plasluiers pfoe.. ook iets van 5/6 aardige plasluiers hoor.

Stel ik kan evt wel live feeden als ze een keertje goed aanhapt? Kan ik dan alsnog daarna een paar minuten kolven of heeft dat geen nut?

Is er ook een max tijd dat je mag kolven of max hoevaak? Want soms als ik aan de symphony zit dan laat ik hem gewoon bijna een half uur aanstaan.. want dan heb ik zoiets van misschien werkt het.. (Weet niet als het helpt hoor..) Als de kleine toevallig snel achter elkaar komt van dat ze iets van de fles heeft gehad, even hazeslaapje en dan meer dan kolf ik ook gewoon 2x omdat ze 2x eet..?

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Lage Productie Kolven Help
« Reactie #6 Gepost op: april 09, 2011, 18:08:00 »
De miconazol hoef je in principe niet af te wassen, tenzij je het nog maar net hebt opgebracht en het nog niet compleet is ingetrokken.

Zou graag alle weegmomenten van je willen horen, twee of drie weegmomenten op zichzelf zeggen weinig. Een goede poep/plasluier scheelt al snel 100 gram als het geen 200 gram is.

De luiers klinken goed, de eerste zes weken horen ze zo ongeveer vier poepluiers (kleine beetjes tellen ook mee) per dag te hebben en zes plofluiers (plas) per dag.

Nakolven heeft in jouw geval zeker wel zin, als zij nog niet netjes aanhapt, kan ze de borst niet goed leeg krijgen. Een echt lege borst stimuleert de productie het beste, dus alles wat je er met de kolf en borstcompressie nog uit kan krijgen, is mooi meegenomen!

De duur van kolfsessies hoeft niet te lang te zijn, als er niets meer komt, kan je beter stoppen en het even later weer proberen. Op de één of andere manier moet je de tsr zien op te wekken, de melk moet gaan stromen.

Dat het nu niet meer zo makkelijk gaat, is niet zo raar. Jouw vertrouwen is behoorlijk gedaald en dat werkt mee! Of beter gezegd... tegen. Kijk anders of het helpt als je Marissa wel aanlegt en ondertussen de andere borst probeert te kolven. Als zij bij jou een tsr kan opwekken, loopt de andere borst meestal gelijk mee.

De ene borst geeft vaak makkelijker melk dan de andere, daar hebben we allemaal last van! Dat er uit de ene maar 10 cc komt, klinkt alsof je daar geen tsr gekregen hebt. Kan je zelf een reden verzinnen waarom die borst minder makkelijk stroomt? Heb je ooit een borstverkleining of vergroting gehad? Of is je borst ooit beschadigd geweest (val, botsing, ontsteking)?

Hoe leg je Marissa aan? Heeft de lactatiekundige al eens meegekeken bij je? Wacht je tot Marissa haar mondje goed wijd open heeft en neemt ze iets meer van de onderkant van de tepelhof in de mond dan dat ze de bovenkant in haar mondje heeft? Hapt ze ruim genoeg aan om én tepel én tepelhof in haar mond te krijgen? Hoe ziet jouw tepel eruit als zij loslaat? Is die dan nog mooi rond of heeft hij meer een lippenstiftvorm?

Vertel alsjeblieft meer!!!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lage Productie Kolven Help
« Reactie #7 Gepost op: april 09, 2011, 20:32:26 »
Je bent druk bezig geweest Nynke. Dacht ik ga even weer lezen en eventueel andwoorden maar ik kan niets meer toevoegen bij wat je geschreven hebt.



Offline Chella Verhoeven

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Vrouw
    • Moedermelk Netwerk
Re:Lage Productie Kolven Help
« Reactie #8 Gepost op: april 12, 2011, 11:44:02 »
Hallo Dames,

Zo te lezen hebben jullie al veel besproken.
Wat ik wel mis in het verhaal tot nu toe is of de borstschilden wel fatsoenlijk passen; te groot of te klein kan altijd de melkproductie beinvloeden!

Kijk even bij Kolven Stap voor Stap
Daar staan waardevolle tips over toeschietreflex opwekken, maat borstschild bepalen, borstcompressie en clusterkolven.

grt, Chella
Chella, mama van 5, IBCLC
MOEDERMELK NETWERK | Chat / Kolf-Forum
Kolfwinkel, Kolfinstructies, Begeleiding bij borstvoeding en donormelk

www.moedermelknetwerk.nl

Offline Sweetneat

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 12
Re:Lage Productie Kolven Help
« Reactie #9 Gepost op: april 13, 2011, 03:38:03 »
Borstschild past goed vergeleken met de plaatjes.

Waar ik nu aan twijfel omdat de productie nogsteeds niet omhoog is zou de spruw in me de melkproductie kunnen stoppen om omhoog te gaan?

Zelfs met clusterkolven is mijn productie precies hetzelfde.. maar er blijft altijd nog wel iets melk achter wat ik er niet uit kan kolven.. krijg nog altijd een paar druppels handwijze eruit.. iig geen hogere productie  ;-)

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Lage Productie Kolven Help
« Reactie #10 Gepost op: april 15, 2011, 23:56:49 »
Spruw kan er voor zorgen dat de pijn bij het voeden de tsr en doorstroom wat belemmert, of dat de manier van aanleggen (kind pijn) de productie niet goed stimuleert. Maar spruw op zich, doet dit niet, het is eerder het gevoel wat het jou of jouw kleine geeft.

Druppels komen er altijd nog wel uit... zelfs al stop je met de borstvoeding, blijven er nog steeds druppels komen, bij mij is het ondertussen gestopt, maar dat duurde wel even.

Je productie ophogen met kolven is een stuk lastiger dan live ophogen. Het kan wat langer duren en je hebt meestal wat meer kunstgrepen nodig (syntocinon neusspray, borstcompressie, spelen met kolf, denken aan ukkie, etc.) Je kan nog proberen of tussentijds masseren nog helpt? Hoe vaak kolf en/of voed je nu??? Voed/kolf je ook 's nachts?

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.