User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 146
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Minder kolfopbrengst  (gelezen 9522 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nicje

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 13
Minder kolfopbrengst
« Gepost op: januari 31, 2011, 12:04:22 »
ook hier minder kolfopbrengst  :( Maar goed. Nu leest ik hier over borstcompressie, is dat het masseren van je borst tijdens het kolven? En over die neusspray, komt daarvan niet iets in de moedermelk terecht?

Groet,
Nicje

Offline Nicole

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re:Minder kolfopbrengst
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2011, 13:51:25 »
Balen dat je kolfopbrengst terug loopt, ben je nu al lang aan het kolven, je borsten moeten ook aan de techniek wennen dus kan zijn van een tijdelijke terugloop, misschien wat drukke dagen gehad, weinig geslapen, misschien ongesteld worden, te weinig gedronken....kan allemaal invloed hebben op je opbrengst...

Borstcompressie leverde hier vaak ook meer op ik masseerde de buitenkanten van mijn borsten dan extra mee als ik merkte dat het stromen van de melk bijna stopte met kolven....

De neusspray kan je gewoon gebruiken, ik heb hem bijna 13 maanden gebruikt omdat ik fulltime kolfde, kan geen kwaad....

Hopelijk trekt je opbrengst weer snel bij..

Groetjes Nicole


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Minder kolfopbrengst
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2011, 14:37:41 »
Hai Nicje,

Kolf je op je werk één borst per keer of twee? Krijg je wel je TSR? Welke kolf gebruik je en hoe oud is deze (heb je hem overgenomen van een ander)? Sluit het membraampje nog goed?

Met kolven is het lastiger om je productie te stimuleren, als je het idee hebt dat je hele productie wat achteruit gegaan is, kan je ook tijdelijk twee borsten kolven of thuis extra aanleggen.

De neusspray is een synthetische nabootsing van ons eigen hormoon, het is geen medicijn. Je kan het dus gewoon gebruiken!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re:Minder kolfopbrengst
« Reactie #3 Gepost op: januari 31, 2011, 19:58:02 »
Hey Nicje,

Ik heb de spray ook 10 maanden gebruikt, heeft mij echt super geholpen!
En borstcompressie ook....flink mee masseren richting tepel, ik deed het zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Hangt er ook een beetje vanaf in welke houding je kindje drinkt, drinkt hij/zij in de "gewone" houding dus met onderkaakje aan de binnenkant van de borst en neusje richting oksel, dan wordt de kant waar het onderkaakje zit beter gestimuleerd (doordat het onderkaakje/tongetje een masserende werking hebben), en kan het aardig wat opbrengst opleveren als je de buitenkant van de borst masseert.  Mocht je ergens een pijnlijke plek/verstopte melkklier hebben is het trouwens ook goed om te zorgen dat je kindje in een houding drinkt waarbij het onderkaakje aan de kant van die plek zit..

Succes!  :knuf:

Offline Nicje

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 13
Re:Minder kolfopbrengst
« Reactie #4 Gepost op: februari 01, 2011, 20:26:40 »
Dank voor alle reacties :) Ik kolf per keer twee borsten, maar niet gelijktijdig, om de beurt dus. Ben in de ochtend dus zo'n 45 minuten aan het kolven en in de middag ook.  Soms kolf ik ook wel eens sneller (20 min) en opbrengst is dan nagenoeg hetzelfde! Heb niet echt melkstroom, maar meer druppelsgewijs. Heb wel tsr, de melk komt ook snel op gang. Ik heb een Medela Swing, jaar oud, membraam nog goed (daar begon ik hier mee op forum, hoe vaak je die dingen moet vervangen...). Zal morgen eens vragen aan h.a. voor spray, kijken of dat verschil maakt.... en zal ook beginnen met borscompressie. Hopelijk haalt het wat uit!

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Minder kolfopbrengst
« Reactie #5 Gepost op: februari 01, 2011, 21:25:46 »
Als je nou in 20 minuten ongeveer net zo veel kolft als in 45 minuten, waarom kolf je dan zo lang? Waarom kies je er dan niet voor om 3x 20 minuten te kolven??? Dan las je een extra kolfbeurt in op je werkdagen en haal je wellicht je productie omhoog of kolf je wel datgeen wat je ukkie normaal drinkt.

De spray kan wel helpen, ik gebruikte hem ook tijdens het kolven (gelukkig hoefde ik niet vaak te kolven) en kon zo ook nog wel eens een tweede of derde tsr opwekken.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Nicje

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 13
Re:Minder kolfopbrengst
« Reactie #6 Gepost op: februari 02, 2011, 14:47:36 »
meestal doe ik rustig aan met kolven. heb het idee als ik ga zitten haasten  dat het dan ook minder is. Toevallig vorige keer snel nog even voor vergadering gekolfd en toen wel gewone opbrengst. normaal gaat het niet zo snel hoor...

Offline Chella Verhoeven

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Vrouw
    • Moedermelk Netwerk
Re:Minder kolfopbrengst
« Reactie #7 Gepost op: februari 03, 2011, 11:33:13 »
Per 10 minuten heb je ongeveer 4 toeschietreflexen waarvan de eerste het allerheftigst is (gewoon vanwege het feit dat de borst vol zit = vergelijk een watertoren)

De TSR duurt ongeveer 2 minuten en neemt af van hevig naar bijna niets. Daarna moeten er dus nieuwe TSR-en komen/opgewekt worden. Dat gebeurt door warmte/masseren/schudden en tepelstimulatie (als jouw baby het niet doet bij je en je moet kolven dan doe je dat dus zelf)

De TSR zorgt voor een hogere druk achter de melkstroom. Na een tijdje zie je vaak dat de melkstroom niet meer zo snel gaat en kan je de melkstroom manipuleren met borstmassage en/of borstcompressie. Je geeft dan druk van buitenaf.

Ik denk dus dat je wel winst kunt behalen uit borstmassage en borstcompressie:
http://www.moedermelknetwerk.nl/borstcompessie.php


borstmassage


compressie tijdens kolven borstaardig.be


compressie tijdens kolven borstaardig.be

grt, Chella
Chella, mama van 5, IBCLC
MOEDERMELK NETWERK | Chat / Kolf-Forum
Kolfwinkel, Kolfinstructies, Begeleiding bij borstvoeding en donormelk

www.moedermelknetwerk.nl