User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 139
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: niet voldoende melk met kolven  (gelezen 6204 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mamamaike

  • Gast
niet voldoende melk met kolven
« Gepost op: september 09, 2011, 08:56:59 »
hai. hier een bijna wanhopige mama van een dochter van 3 maanden. ik kolf sinds een week of wat, maar heb steeds niet genoeg voor de volgende voeding. ik kon nog aanvullen vanuit de vries, maar die is leeg, nu heb ik dus echt een probleem wat ook snel opgelost moet worden, anders moet ik helaas naar de kunstvoeding grijpen... heeft iemand nog tips voor me om meer melk te produceren zodat ik moedermelk kan blijven geven?? groet maike

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:niet voldoende melk met kolven
« Reactie #1 Gepost op: september 09, 2011, 13:28:56 »
Ik begrijp hieruit dat je al werkt. Of kolf je fulltime??? Ga even uit van het eerste.
Allereerst zegt je kolfproductie niets over je daadwerkelijke productie. Veel gekolft geeft wel aan dat je veel hebt, maar weinig
gekolft zegt niets, omdat er heel veel factoren meespelen. Je ukkie krijgt er altijd meer uit dan een kolf, de techniek is
gewoonweg beter zeg maar. Door stress (die je vast wel zult hebben door de slinkende voorraad) word je kolfhoeveelheid ook minder.
Probeer, hoe moeilijk het ook is, te ontspannen en te geloven dat het goed komt als je je best doet.

De beste manier om je productie op te krikken is danwel je ukkie vaker laten drinken of vaker kolven.
Als je 3 flessen nodig hebt op een dag zul je meestal wel zeker minimaal 4 keer moeten kolven om diezelfde hoeveelheid te bereiken.
Als je ukkie genoeg tijd heeft om bij ou in te halen, zou je ervoor kunnen kiezen om eventjes iets minder in de fles te kunnen doen. Je ukkie haalt het dan weer in bij jou aan de borst die gelijk weer gestimuleerd om meer te gaan maken.

Opkrikken zou je kunnen doen door savonds te gaan klusterkolven.
Je kolft dan gedurende zeg 3 uur ieder kwartier allebei de borsten. Je kolft totdat het niet meer stroomt.
Je lichaam krijgt hierdoor het signaal dat het niet voldoende is en zal na een paar dagen extra gaan maken.
Je kolft op deze manier maar heel weinig, het is echt meer stimuleren. Heb je dan toevallig wel 50 cc is het mooi meegenomen, maar meestal zul je dit niet redden omdat je meestal direct na een voeding moet beginnen en je borsten dus al mooi leeg
zijn.

Wil je er nog meer aan doen, dan kun je eventueel overdag nog tussen voedingen door kolven. Dus niet direct na de voeding, maar bijvoorbeeld halverwege de 2 voedingen.

Voorraad aanvullen.
Kun je het beste sochtends voor kolven. Dan heb je de meeste melk. Bij voorkeur dan voorlopig even iedere ochtend één borst
geven en een borst kolven voor de voorraad. Heeft 2 voordelen. 1 je hebt weer zeg 50 tot 100 cc voor de voorraad en je ukkie zal eerder weer komen voor een voeding, waardoor je borsten weer een keer extra gestimuleerd worden. 2 vliegen in een klap

Slaapt je ukkie al door?? Zo ja zou je ervoor kunnen kiezen om snachts toch een keer aan te leggen of te kolven. Snachts maak je meer hormonen aan en is het dus makkelijker om meer te kolven. + je bent ontspannen wat ook heel goed werkt.

Succes en als je meer wilt weten hoor ik het wel.