User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 92
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: ontdooide melk lust ze niet?  (gelezen 6055 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

margriet

  • Gast
ontdooide melk lust ze niet?
« Gepost op: april 11, 2011, 11:52:35 »
Melk die alleen in de koelkast heeft gestaan en daarna is opgewarmd lust mijn dametje prima. Maar als het ingevroren is geweest moet ze er niets meer van hebben, en als ze al een slok drinkt dan komt het er na 5 minuten weer uit. Ik snap het wel, want het ziet er ook niet lekker uit! Vlokkerig en het ruikt ook minder lekker!

Doe ik iets verkeerd? Ik las al ergens dat sommige kinderen 'diepvriesmelk' niet lusten en dat het normaal is dat het minder lekker ruikt. Maar is dat echt zo? Ik vind het namelijk niet normaal dat het zo stinkt!

Momenteel vries ik niets meer in, maar de voorraad wordt wat groter en na 4 dagen koelkast wil ik het toch echt opgedronken hebben, anders is het weer bedorven, en dat vind ik ZO zonde!


Offline Nicole

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re:ontdooide melk lust ze niet?
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2011, 13:48:57 »
Diepvries melk stinkt inderdaad heel erg, gelukkig werd het hier bij de oudste wel gedronken anders was ik misschien al snel klaar geweest voor haar met borstvoeding aangezien ik fulltime kolfde voor haar....

Misschien een idee om wat verse melk met diepvriesmelk te mengen, zodat de smaak van diepvriesmelk niet zo sterk is....

Groetjes Nicole


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:ontdooide melk lust ze niet?
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2011, 22:56:39 »
Hai Margriet,

Niet iedere baby vindt ingevroren melk (ontdooid en opgewarmd) lekker, maar ik begin mijn vraagtekens te krijgen bij de vlokkerigheid. Hoe heb je de melk gekolfd, ingevroren, ontdooid, opgewarmd?

Dan denk ik aan schoonheid kolfset, hoe lang voordat het ingevroren is, of je melk van verschillende temperaturen of dagen bij elkaar hebt gevoegd voordat je het invroor, hoe je het hebt bewaard (wat voor sterren vriezer en hoe lang), hoe je het hebt ontdooid, hoe je het hebt opgewarmd, hoe je de melk hebt geschud (zwenken, niet hard schudden) etc.

Kortom, hoe doe jij het normaal gesproken???

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Chella Verhoeven

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Vrouw
    • Moedermelk Netwerk
Re:ontdooide melk lust ze niet?
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2011, 11:51:39 »
En vergeet niet dat sommige moeders méér vetverterende enzymen in hun moedermelk hebben zitten dan andere moeders en dat deze enzymen al aan het werk gaan zodra de melk uit de borsten komt. Het is gewoon een manier van moeder natuur om de baby met de spijsvertering te helpen.

Het ranzig/zepig ruiken van de melk is dus normaal. Het verhaal van Nynke over schone flessen blijft uiteraard heel belangrijk!

Als je nu weet van jezelf dat jouw melk snel gaat ruiken dan kan je de melk voordat je m invriest even aan het kookpunt brengen (meteen als je bubbels ziet het vuur weer uit). De vetverterende enzymen zijn dan stuk en de melk kan dan niet meer zo gaan stinken.

De andere kant van het "scalden" van de melk is dat er buiten de vetverterende enzymen ook wel wat andere stofjes stuk gaan (toch altijd beter dan KV). Als jouw kindje de melk gewoon lust dan is het natuurlijk beter de melk niet te bewerken.

grt, Chella
Chella, mama van 5, IBCLC
MOEDERMELK NETWERK | Chat / Kolf-Forum
Kolfwinkel, Kolfinstructies, Begeleiding bij borstvoeding en donormelk

www.moedermelknetwerk.nl