User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 119
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Slecht TSR bij kolven op 't werk  (gelezen 9687 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MamaTQ

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Gepost op: januari 17, 2013, 12:28:58 »
Hallo!

Jeetje, het is alweer een tijd geleden dat ik op dit forum geweest ben. In Oktober ben ik bevallen van een tweede zoon en weer fijn aan het voeden  :love:
Nu ben ik sinds vorige week weer aan het werk, en merk direct dat het kolven niet erg goed verloopt. Bij mijn eerste zoontje, en ook eigenlijk tot vorige week, had ik ruimschoots voldoende melk in de eerste maanden en ging het kolven prima (ca. 180cc per keer). Maar nu merk ik dat ik maar 30-50cc per borst per keer kolf en na 3-4 min stopt de melk gewoon met stromen. Mijn borsten voelen nog vol, maar het komt er niet uit. Ook niet als ik de kolf opnieuw in de 'TSR-opwek-stand' zet. De ruimte waar ik kolf is comfortabel en warm en ik kan me goed ontspannen. Ook ben ik er op gaan letten ruimschoots voldoende te drinken, maar het helpt helaas niet.
De huisarts adviseert nu Donperidon, maar daarvan lees ik dat het productieverhogend werkt ipv ondersteunend bij het TSR. En ik heb echt niet het idee dat het aan de melkproductie ligt.
Heeft iemand ervaring met Donperidon of goede tips om zonder medicatie weer tot een TSR te komen?

Groeten Jannie

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2013, 22:58:33 »
Hoi
domperdidom (of hoe je het ook schrijft) werkt idd productieverhogend, heeft vrij veel bijwerkingen en helpt niet met je tsr. Je geeft zelf aan dat je productie goed is en dat je borsten nog vol voelen na het kolven dus denk dat dat het idd een tsr probleempje is. Ik denk dat voor jou de neusspray beter zou zijn. Die helpt mee een tsr te krijgen Ben even de naam kwijt.
Normaal zou ik zeggen, goed ontspannen, heb je fijne ruimte, kun je de rust pakken, maar dat noem je al.

even nagevraagt: syntocinon spray of oxytocin  spray. te verkrijgen via huisarts.
Moet nu echt naar bed, zal proberen morgen weer online te zijn
 :knuf:



Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #2 Gepost op: januari 18, 2013, 19:28:48 »
Hoi Jannie,

Het eerste wat in mij op komt is ook de syntocinon neusspray, hier zit het hormoon in wat je normaal zelf aanmaakt voor je TSR te laten komen. Zeer onschuldig en kan je gewoon gebruiken. Wel even het recept bij de huisarts vragen
Domperidon zorgt er voor dat je meer gaat produceren, maar daarmee krijg je het nog niet gekolft.

Groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline MamaTQ

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #3 Gepost op: januari 19, 2013, 14:56:16 »
Dat dacht ik dus ook, dus legde het verzoek bij de huisarts weg voor een neusspray om te helpen met TSR, maar die verwees me naar de La Leche League voor advies en gaf aan vervolgens wel Domperidon voor te willen schrijven.

Daar heb ik dus een beetje mn twijfels over omdat ik niet iets wil gebruiken als het niet gaat helpen. Het zal vast geen kwaad kunnen, maar een restje komt toch terrecht in de melk en als dat niet hoeft, liever niet.

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2013, 09:05:38 »
Als je domperidon gaat gebruiken, verhoog je je productie waarschijnlijk, als je deze melk er niet uit kan krijgen. Is er een kans dat je te volle borsten gaat krijgen, met kans op een borstontsteking, niet verstandig om dit te gaan gebruiken, tenzij je het gevoel hebt dat je te weinig melk hebt.

Je zou de huisarts kunnen vragen, dat hij bij het farmaceutisch kompas http://www.fk.cvz.nl/ zoeken op stofnaam,oxytocine , bij de dosering de neusspray kan vinden, daar staat de meer over waarvoor het dient.

Ik ben contactpersoon bij de VBN vereniging borstvoeding natuurlijk en geef deze info ook aan andere moeders. Misschien dat dat helpt dat je de info van een VBN-er hebt, is een andere vereniging dan LLL, maar is er allebei voor de borstvoeding,.

En je zou het volgende artikel van borstvoeding.com uit kunnen printen en mee kunnen nemen:

 http://www.borstvoeding.com/problemen/mproductie/oxytocine.html

Kijk maar wat je er mee wil doen.
Laat je even weten hoe het afloopt?

Groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline MamaTQ

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #5 Gepost op: januari 20, 2013, 21:51:18 »
Bedankt Antoinette! VBN stond ook op het lijstje instanties waar ik advies kon vragen. Ik zal het artikel eens uitprinten en meenemen en een nieuwe afspraak maken bij de HA. Hopelijk helpt het.
Ik laat nog wel even weten wat de reactie was.

Ondertussen is Noud dik tevreden na zijn voedingen dus ik heb echt moeite te geloven dat het aan de hoeveelheid melkproductie ligt. En ik voel normaal mn TSR best goed en tijdens het kolven niet echt dus missch dat dat alles helpt de HA te overtuigen.

Groetjes Jannie

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2013, 22:57:03 »
Fijn dat antoinette je net weer die linkjes heeft kunnen geven. Ik hoop dat de ha nu wel mee wil werken.
En inderdaad wat je zegt, als hij tussen zijn voedingen gewoon tevreden is zou ik het ook niet zoeken in de melkproductie maar zoals ik eerder al zei in de tsr. Hoop dat je de spray krijgt en dat het voor jou goed werkt.



Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2013, 20:07:16 »
Hoi Jannie, wat de Tsr ook niet ten goede komt is je druk maken dat ie niet komt. Wat ik zelf altijd probeerde als ik merkte dat hij niet kwam, was geforceerd aan iets anders denken. Ging ik bijvoorbeeld nadenken over welk fruit er thuis op de fruitschaal lag. En prompt ging het flesje wel vol. Sterkte ermee!


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #8 Gepost op: januari 22, 2013, 10:53:01 »
Hey Jannie!

Welkom terug en van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje!

Heb je je kolf al eens goed nagekeken? Kan het aan een ventiel liggen? Vooral bij volle borsten denk ik eerder aan een kolfmankamentje ipv puur tsr... Heb je ook al borstcompressie geprobeerd? Of misschien andere borstschelpen? Is het formaat van je borsten anders dan bij je eerste kolfperiode?

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline MamaTQ

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #9 Gepost op: februari 01, 2013, 13:29:59 »
Na een uitvoerige en vermoeiende discussie met de huisarts heb ik toch een week geleden een recept voor de neusspray gekregen. Het kolven gaat nu weer beter.
Maar misschien inderdaad de losse onderdelen van de kolf eens vervangen om te zien of ook kan schelen. Dat is ook zeker geen slecht idee.

Groetjes Jannie

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #10 Gepost op: februari 01, 2013, 14:27:08 »
Fijn dat het wat beter gaat.

groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #11 Gepost op: februari 01, 2013, 21:42:26 »
Fijn zeg dat het nu beter gaat.



Offline MamaTQ

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #12 Gepost op: februari 04, 2013, 13:29:51 »
Ben ook erg blij dat het weer beter gaat. Vanmorgen warempel in één keer 200cc gekolfd!  :wha: Dus ik was weer helemaal trots op mezelf.

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #13 Gepost op: februari 04, 2013, 16:26:44 »
Super!!! Dat is heel veel.
Fijn dat het beter gaat.

groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re: Slecht TSR bij kolven op 't werk
« Reactie #14 Gepost op: februari 04, 2013, 21:27:03 »
Kijk, dat zijn de getallen waar we blij van worden. Gelukkig!

 :knuf: Babette