User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 107
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: welke dubbelzijdige kolf?  (gelezen 6882 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rebekka

  • Gast
welke dubbelzijdige kolf?
« Gepost op: mei 10, 2011, 16:14:10 »
Hallo voedende moeders!

Ik ben moeder van twee dochters waarvan ik allebei met veel plezier bv heb gegeven cq geef. Bij de eerste werd het met het werken/kolven wel op een gegeven moment minder. Heb toen in overleg met lactatiekundige en met onderzoek op internet gekozen voor 3 keer kolven en syntocine of hoe dat heet voor een tweede tsr en ook domperidon er een tijdje bij geslikt. En toen ik bij 9 maanden weer zwanger was werd het zoveel minder dat ik het langzaam heb laten aflopen.
Nu ben ik net weer begonnen met werken en kolven en merk ik dat het nu ook al veel minder is dan wat het zou moeten zijn! Mijn dochter is nu 3,5 maanden, boven de 6 kilo, 5 voedingen per dag). De ambitie om voldoende te kolven (ik denk ongeveer 400cc voor twee voedingen) levert vast op zich al stress op voor de productie.  :(
Daar moet ik dus sowieso anders over gaan denken:  :)

maar ik wil nu van mijn medela swing overstappen naar een dubbelzijdig model, misschien de ardo calypso? Ik krijg bij het kolven meestal super snel een tsr in het begin maar daarna bijna nooit meer.

Kunnen jullie een model aanraden? 
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!!

Rebekka

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:welke dubbelzijdige kolf?
« Reactie #1 Gepost op: mei 10, 2011, 20:25:32 »
Hai Rebekka,

Welkom bij ons! Apart zo je naam met dubbel k, ik ken hem alleen maar met de c of dubbel c. Komt deze variatie uit een ander land?

De ardo calypso is nog vrij nieuw als ik me goed herinner, maar dubbelzijdig kolven loont meestal wel! Je maakt twee keer gebruik van de eerste tsr en dat helpt natuurlijk altijd al!

De 400 cc kan je best loslaten hoor! Normaal drinkt je dochter 5 keer per dag, dat is al niet super veel om je productie mooi op peil te houden, maar als je dochter het daar wel mee redt, is het natuurlijk mooi meegenomen.

Met kolven wordt dat meestal wat lastiger (live voeden werkt meestal beter voor de stimulatie van productie) en moeten de meeste vrouwen wat kunst en vliegwerk uit gaan halen. Aangezien ze jou op werkdagen toch wel mist, zou je op die dagen een extra voeding in kunnen lassen. Bijvoorbeeld bij het ophalen bij de oppas/kdv, grote kans dat ze dan best even extra bij je wil drinken! Of toch nog een late avondvoeding... haar (half) slapend aanleggen.

De syntocinon spray is vaak wel aan te raden, het helpt je een tsr te krijgen. Veel vrouwen hebben dit bij kolven wel nodig, normaal heb je je kleine meid vast en dat is vaak al stimulatie genoeg, maar de kolf geeft een ander gevoel...

Bij twijfel tussen modellen, zou je kunnen kijken of je eerst dubbelzijdige kolven kan huren. Ik weet niet of er tussen de ardo en de andere merken verschil in maat slangen zit, en of je een nieuwe set slangen en schelpen voor alle dubbelzijdige kolven kan gebruiken, maar vaak is dat het enige wat je nieuw zou moeten aanschaffen als je huurt, leent of tweedehands overneemt.

Ik vind een kolf echt een persoonlijke keuze, de één zweert bij het ene merk, de ander bij het andere merk. Prijs en levensduur is natuurlijk ook een factor...

Groetjes Nynke

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:welke dubbelzijdige kolf?
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2011, 23:10:23 »
hoi Welkom

Kan je niet helpen met de keuze voor een dubbelzijdige kolf, ik doe het nog met mijn swing of meestal zelfs mijn handkolf.
Wat ik je wel kan zeggen is dat ik voor 2 voedingen voor mijn kleine (4,5 mnd, ruim 6 kg) minimaal 3 keer moet kolven. Nu krijgt mijn kleine nog wel veel meer voedingen dan die van jou (7 tot 12 voedingen/slokjes) En ik geef inderdaad indien mogelijk gelijk als ik terug ben bij de oppas.
ik pak het wat anders aan dan "normaal" omdat ik heel moeilijk tijdens mijn werk ruimte en tijd kan maken om te kolven. Ik kolf sochtends thuis voor ik weg ga 1 borst en dan geef ik nr 2, bij de oppas kolf ik nog even kort, alles wat ik dan extra heb is mooi meegenomen. Daar red ze het meestal wel op tot tussen de middag. ik kan tussen de middag live voeden en kolf dan weer de andere kant gelijk als ik aankom. Voor ik wegga kolf ik als ik tijd heb soms weer even kort en dan moet de oppas vaak nog net iets bijgeven uit de vriezer en dat kolf ik weer bij als ik haar op kom halen. Word je productie toch goed gestimuleerd. misschien heb je er iets aan.



Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:welke dubbelzijdige kolf?
« Reactie #3 Gepost op: mei 12, 2011, 11:26:53 »
Hoi Rebekka,

Gefeliciteerd met je dochter, ze is net iets jonger dan de mijne. Ik kolf zelf dubbelzijdig met de Avent, maar die is behoorlijk prijzig. Hij bevalt mij wel super. Ik kolf zelf 3 keer op een dag en heb dan vaak de eerste fles 180 cc en de twee daarna rond de 100. Meestal 1 toeschietreflex en als ik even aan appels en peren denk (lees: mijn hoofd even helemaal leeg maak) dan komt er soms nog een tweede. Dat is het voordeel van de Avent, die kun je traploos in stellen en ook handmatig mee kolven om een toeschiet op te wekken. Dus kort kort lang kolven bijvoorbeeld (ritme). Dat neemt de motor niet over, maar dat kun je dus wel doen. Kan volgens mij bij de calypso ook.

Als je nu al stress hebt over het kolven is dat natuurlijk niet bevorderlijk. Je zou sowieso kunnen beginnen met 4 keer kolven. Liever iets korter en vaker, dan langer. Langer levert vaak niet meer op. Je hebt sowieso recht op 25% van je werktijd, dus als je 8 uur werkt mag je daar 2 uur voor uit trekken. Als je 4 keer dubbelzijdig een toeschiet krijgt, dan krijg je die 400 cc vast wel bij elkaar. Voordeel van 4x kolven is ook dat je je productie mooi op pijl houdt. 5 voedingen per dag houdt niet echt over. Hoeveel dagen per week ga je straks werken? Het is aan te raden om op de dagen dat je niet werkt, je dochter een paar keer extra aan te leggen. Maar waarschijnlijk vraagt ze daar zelf ook wel om, straks, omdat ze mama-honger zal hebben na een dag bij de oppas ;-) Dat heeft die van mij in ieder geval wel

Succes met werken!

Groetjes, Babette


rebekka

  • Gast
Re:welke dubbelzijdige kolf?
« Reactie #4 Gepost op: mei 19, 2011, 15:54:43 »
Bedankt voor de input!
 
Hoe gaat het nu...
 
Ik geef sowieso nu wat meer voedingen. Als je nog thuis bent is het heerlijk dat ze maar om de 4 uur trek heeft en ik heb haar ook nooit laten wachten, maar nu krijgt ze vlak voordat ze naar de creche gaat nog een extra portie en meteen als we thuis zijn ook. Daarnaast merk ik dat ze 's avonds na al die indrukken een stuk onrustiger is, ook wel moe maar niet in staat om heel gemakkelijk in slaap te vallen, hier mag ze dus ook nog een keer extra drinken. Ik heb toch al beperkt de tijd met haar op werkdagen, dus dan is het fijn om zo lekker samen te zijn. Mama-honger van haar en baby-honger van mij!
 
Ik heb nu gekozen voor een dubbelzijdige kolf, de ARDO Calypso. Hij bevalt erg goed! De eerste dag was het even wennen maar daarna ging mijn productie gelijk omhoog en het was vooral veel sneller en gemakkelijker om aan dezelfde hoeveelheid te komen.

Misschien dat ik in 4 keer kolven de 400cc wel zou redden maar vooralsnog is ze tevreden met 300cc. Prima. Ze drinkt natuurlijk nu vaker op werkdagen (zie boven), dus misschien dat ze ook niet meer nodig heeft.
 
Voor wie het interessant vindt, hier een vergelijking: Ten opzichte van mijn Medela Swing is deze nu veel stiller en het vacuum voelt zachter en minder trekkerig aan. Je kunt de snelheid en het vacuum apart van elkaar instellen, dat werkt goed en je kunt een beetje zoeken naar de beste combinatie. Het vaccum is wel minder sterk verdeeld over twee borsten dan aan een, logisch.
 
Een beetje tegen vallen vind ik het gebruiksgemak met lange siliconen slangetjes die altijd in elkaar verdraaid raken en waar ook nog stof en pluisjes (en hondenhaar) aan blijven hangen doordat ze soort van statisch zijn. Ook zijn de 3 verschillende maten borstschilden niet heel handig uitgewerkt. Het concept is goed maar maat 28 is een soort inzetstuk in maat 31 (idem dito het zachte optiflow schild, daar vond ik het zachte medela schild fijner, dat kon je los gebruiken). Het is meer schoonmaakwerk en door de dubbele laag plastic kun je niet goed zien hoe je tepels erin zitten.
Dat klinkt nu erg kritisch maar ik ben er wel heel blij mee! Het kolven gaat lekker en daar gaat het om. Ik heb er zo'n handsfree kolf-bh bij gekocht. Het ziet er belachelijk uit maar het is briljant! Ik zit gewoon lekker te lezen terwijl ik kolf.
Ik kolf inderdaad nu 2 flesjes in 3 kortere beurten. Dat bevalt me prima zo, al zou ik misschien ook wel in 2 keer genoeg bij elkaar kunnen krijgen. Ik ben er een uur mee bezig, het andere uur kom ik later naar mijn werk en gebruik ik voor langere ochtenden thuis met voeden en opstaan en nog een keer voeden.
Ik had alweer oxytocine neusspray gevraagd en gekregen, die gebruik ik vaak halverwege een kolfbeurt voor een extra tsr.     
 
Al met al tevreden dus! En het belangrijkste natuurlijk: ook Philomijn ziet er tevreden en goed gevoed uit. Fijn dus, dat ik haar dit kan blijven bieden.
 
Ik vind borstvoeding trouwens 'slow food' voor baby's. Het zou dus heel erg hip moeten zijn eigenlijk... Hoewel allebei mijn dochters snelle en gemakkelijke drinkers zijn en dit sowieso altijd sneller is dan een flesje maken, dus 'slow' gaat meer over duurzaam, gezond en lekker ;-)
 
groetjes,
 
Rebekka

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:welke dubbelzijdige kolf?
« Reactie #5 Gepost op: mei 19, 2011, 18:17:03 »
ik heb inmiddels een super lekkere bh gevonden bwaarmee ik ook nog eens handsfree  kan kolven. wil je meer weten pm dan even



Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:welke dubbelzijdige kolf?
« Reactie #6 Gepost op: mei 19, 2011, 20:35:31 »
Ben ik ook wel in geïnteresseerd, Natalie.

En Slow Food... BV is hartstikke hip alleen heeft nog niet iedereen dat door. Wij zetten gewoon de trend  :goei:
Fijn dat de nieuwe kolf zo goed bevalt, zit je ook een stuk rustiger op je werk.

  :knuf: Babette


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:welke dubbelzijdige kolf?
« Reactie #7 Gepost op: mei 19, 2011, 22:49:09 »
Wat heerlijk dat hij zo goed bevalt en dat het allemaal heel voorspoedig gaat! Dit had je een paar weekjes terug toch niet verwacht! Het is een goede investering geweest!

Klinkt fantastisch! En je geeft jouw Philomijn maar mooi het allerbeste wat er is! En geniet er zelf ook nog eens van, dat is bonus!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.