User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 96
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: bijten  (gelezen 7340 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
bijten
« Gepost op: juni 05, 2010, 15:13:33 »
Zoals de titel al zegt, bo is in de knijp, sla en voorral bijtfase beland. Echt niet leuk meer.
Vanochtend zelfs midden in dorp gaat ze ineens aan mijn hand hangen en zet haar tanden in mijn hand omdat ik niet snel genoeg deed wat zij wilde (had haar aan een hand en een mega zware doos met zwembadje in mijn andere, dus hoezo ik kan haar gelijk optillen als ze het wil)
Echt, haar tanden stonden in mijn hand en als je goed kijkt kun je het nu nog zien. Ik spullen op de grond, geknielt (midden in dorp, was net iets aan de hand dus er stonden zo'n 150 mensen in de buurd  :bloosmeer:) haar vastgepakt zodat ze niet weg kon rennen of zich achtrover op de stenen kon laten vallen (heeft ze ook een handje van) begint ze keihard "au, au, au" te schreeuwen, allemaal mensen kijken, ik voel me alsof ik mijn kind mishandel (wat ik weet dat dat niet zo is want meer als heel af en toe een tik op de vingers komt er hier niet in). Later deed ze het gewoon nog een keer. Helaas meestal (bijna altijd, thuis zelden) in het openbaar, zo slim is ze ook wel weer.

Kortom, wie heeft hier ervaring mee en hoe hebben jullie het opgelost????? Ik ben door mijn ideeen heen en mijn laatste idee is om terug te bijten, maarja, liever niet natuurlijk.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:bijten
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2010, 21:04:57 »
Oei Natalie, wat maakt Bo het je moeilijk en dat ook nog eens in het openbaar!

Ben je er al achter waarom ze het doet? Thuis misschien meer aandacht dan als je onderweg bent? Normaal misschien wel snel reageren als ze wat wil?

Hoe vindt ze het als je haar straal negeert? Is dat misschien een optie? Zoals je het uitlegt, lijkt ze een beetje dramaqueen te zijn. Aandacht vinden ze dan juist prachtig.

Hoe heb je tot nu toe gereageerd? Heeft ze reden om weg te rennen? En dan bedoel ik niet de reden dat je haar te hard aanpakt... maar meer dat ze angst heeft voor wat er zou kunnen gebeuren...

Normaal gesproken werkt het negeren van slecht gedrag nog het beste, maar als het de spuigaten uitloopt, moet je toch ingrijpen. Hoe, hangt af van wat ze er mee "wint" of hoe ze verder is...

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:bijten
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2010, 23:19:51 »
Tegenwoordig wil ik dat ze mijn in de ogen kijkt zodat ik kan zeggen wat ze fout gedaan heeft en dan laat ik haar sorry zeggen en een kus of knuffel geven. Totdat ze dat gedaan heeft mag ze van mij niet weg ( verder dan een armlengte van mij vandaan) aangezien ze tot voor kort gewoon langs me heen keek en gewoon doorging met waar ze mee bezig was en tussen neus en lippen door misschien nog netaan sorry zei, of iets anders bedacht wat ze niet mocht en toch ging doen. Ik ga dan trouwens wel op mijn hurken of platte gat zitten zodat ik op haar hoogte zit. Leek aardig te werken, niet dat ze mij graag aankijkt, kijkt het liefst langs me heen, maar ik laat haar mij nu ook aankijken als ik haar een compliment geef dus het ging steeds beter. Negeren heeft lang gewerkt en als ze echt over haar toeren gaat omdat ze haar zin niet krijgt dan laat ik haar ook gewoon gaan (thuis dan in ieder geval) en zeg dat ze weer bij me mag komen als ze klaar is met gillen. Als ze in dorp op de grond gaat liggen en het is veilig dan laat ik haar ook gerust liggen, loop een paar stappen door en zeg "dag Bo". Meestal is ze dan zo bij me. Maarja, om het bijten nu te negeren vind ik ook weer moeilijk, dat gaat me toch wat ver en ze zal toch moeten weten dat het niet mag lijkt mij. Had haar trouwens gewoon bij haar bovenarmpjes vast en toen ze zich achtgerover gooide een hand achter haar rug zodat ze niet op de stenen zou klappen. Geslagen word hier in huis ook niet, hooguit bij uitzondering een keer een tik op de vingers, maar daar blijft het ook echt bij. Het enige wat ik kan bedenken wat ze wil ontlopen is mij aankijken en onder ogen zien dat ze stout is geweest, maarja, als ik dat niet doe dan kan ik net zo goed tegen de muur praten. Verder ben ik wel aan het leren dat ze niet altijd haar zin kan krijgen, met nr 2 op komst begin ik daar liever op tijd mee. Alleen spelen gaat haar steeds beter af, maar als ze iets wil moet het nu en als ik nee zeg of het niet snel genoeg doe word ze kwaad, en niet zo'n beetje ook, dat negeer ik thuis wel, tenzij ze gaat slopen of slaan of bijten uiteraard. In de box zetten heeft geen zin, daar klinmt madam gewoon uit.

Het is inderdaad een dramaqueen met een hoofdletter D. Ze heeft van de week bij mijn ouders voor de spiegel staan oefenen hoe ze het zieligst kon huilen  :hmmm: En gister viel een vriendinnetje van haar van iets jonger wat hard en moest dus huilen en werd opgepakt door haar mamma. Loopt bo naar de plaats toe waar ze gevalllen was, gaat op de grond liggen, roept "vallen" en gaat een soort van theatraal huilen en komt een knuffel halen. Net of ze nooit geknuffeld word, terwijl dat hier in huis juist zeer regelmatig gebeurd. :???: Dus, haar geknufft en gezegt dat ze zo ook wel een knuffel kon krijgen, dat ze daar niet voor hoefde te huillen maar dat ze hem gewoon kon komen halen als ze dat wilde. Vanmiddag, achterneefje huilt en Bo gaat meedoen. en dat zijn dan de voorbeelden van de laatste 2 dagen, hihi, ook wel schattig op zijn tijd hoor.

Maar, het is verder een dikke schat en erg vroeg met alles. Ze spreekt al 2 zinnen van 5 woorden  :eek:
Vanmiddag op weg naar huis gevraagt wat ze wilde eten, zegt ze "koekie" dus ik gezegt dat dat niet zo'n goed idee was en of ze misscien een burgertje lustte. Bo gelijk blij en roepen j"ja, ja bugger bugger". Komen we 20 min later in de buurd van de mac zegt ze "mamma"", dus ik "ja, schat", zegt zij, "mamma, mag ik bugger halen??"" :luvya: Ze heeft trouwens heerlijk gesmult.

Zo,het is een heel verhaal geworden, maar misschien geeft het een duidelijker beeld van onze opvoedkunsten  ;-)en onze kleine dramaqueen.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:bijten
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2010, 00:42:04 »
hahaha wat een heerlijke meid!!! Het zijn idd opvoedkunsten... een eerste kind is best lastig om op te voeden! Bij een tweede ben je al beperkt in je toegiften/handelingen, omdat oudste ook aandacht vraagt en echt serieus pijn kan krijgen bij vallen, stoten, etc. Alleen maar huilen gaat dan niet boven bloed/pijn/gevaarlijke situaties van oudste. Kortom, jongste wordt al gelijk bijgebracht dat hij/zij vaak moet wachten. Dat is echter bij de oudste nog niet gebeurd, daar komt die oudste nu pas achter. Niet zo gek dat die oudste daar heftig op protesteert!

Belangrijk is om niet de reden bij de zwangerschap te leggen, maar meer bij de leeftijd van het oudere kind (wat ze al zelf kan) en bij de lichamelijke beperkingen van mama en papa (last van rug, moe, grieperig, etc.) Je kon haar niet optillen omdat je een doos in je handen had die al zwaar zat is, dit is duidelijk! Als zij die doos kan dragen, kan ze misschien wel op de arm (de doos kan ze niet dragen, dus is redelijk veilige opmerking) anders moet ze even doorzetten/wachten tot doos in de auto/bus/fietstas zit, zodat je wel je handen vrij hebt om haar op te tillen.

Bijten heeft dan geen zin, het haalt haar alleen maar negativiteit op de hals, langer stilstaan, langer wachten, langer duren voordat ze lekker kan zitten onder het genot van wat te drinken en wat lekkers... Benadruk wat ze nu al zou kunnen hebben (lekker zitten thuis/auto onder genot van wat aandacht/lekkers)

Aankijken is eng, zeker als ze zelf wel weet dat ze ergens over de schreef is gegaan. Het liefst vergeten ze dat (en jij ook) om weer op betere voet verder te gaan. Misschien kan je benadrukken dat je juist eerlijkheid en spijtbetuigingen waardeert... dat als zij je aankijkt en oprecht sorry zegt, het ook gelijk klaar is. Doet ze dat niet, blijft de spanning langer hangen. Voelen jullie je allebei niet echt prettig bij!

Iets fout doen, dat mag... iedereen maakt fouten. Maar wees dan ook zo groot om het toe te geven (geldt beide kanten op)

Als mijn meiden gedrag van een ander nadoen (zoals het vallen van dat vriendinnetje) krijgen ze van mij geen extra knuffel. Ik ga ze niet belonen voor dat gedrag. Maar vertel ze wel (net zoals jij deed) dat als ze op normale manier om een knuffel hadden gevraagd, ze die ook gekregen zouden hebben. Maar met dit toneelstukje niet, alleen maar applaus omdat ze het zo goed hebben nagedaan. Benadrukken dat ze knuffels kunnen krijgen, met of zonder echte reden, maar niet voor dramaqueen gedrag!

Ik benoem de dingen die ik niet accepteer (zoals bijten) terwijl ik hun gewoon normaal vasthoud. Maken ze er drama van, weten de omstanders alsnog dat ik het gedrag niet accepteer en daarom nu mijn ouderlijke "macht" uitoefen. Ik mishandel ze niet, ik knijp niet, ik hou ze alleen vast (zodat ze niet in een driftbui zichzelf op de grond kunnen werpen) ik sla niet, verhef mijn stem niet... blijf rustig en leg uit waarom ik ingrijp en waarvoor ik excuses verwacht. Bindt ze niet in... dan kap ik het af, pak haar hand en zeg dat we nu naar de auto gaan. Dit kan goedschiks en kwaadschiks. Mijn kinderen weten dat en binden wel in, mama serieus streng... Mama heeft een grens, en die hebben ze ondertussen al meerdere malen opgezocht!

Het is me niet altijd in dank afgenomen... maar ik vergelijk kinderen vaak met roedels van honden. Spelen en uitproberen mag, maar als roedelleider ingrijpt, dient er geluisterd te worden. In de loop der jaren verschuift de roedel ietwat en wordt uiteindelijk de sterkste pup (ondertussen volwassen) met alfa-inborst de roedelleider... Tot die tijd hebben pups en kinderen leiding nodig. Jij geeft als ouder/roedelleider grenzen aan, die grenzen zijn niet ter discussie (tot ze ouder worden)

Bijten hoef je dus niet te accepteren! Gepiep en au-geroep dien je eigenlijk te negeren (al is dat lastig met zoveel mensen om je heen) Jij bent ouder en kent je kind het beste, meningen van anderen... leg ze naast je neer! Hoe moeilijk dat ook is! Je kan altijd nog zeggen: Bo wat ben je toch een fantastische dramaqueen! Maar het is hier niet anders dan thuis... ik kan je nu niet tillen, je moet lopen! Je bent oud genoeg en er mankeert niets aan je benen!

De verandering in rangorde is moeilijk voor haar, maar met de juiste leiding is het wel te doen! Ze is niet zielig, ze heeft al die jaren solo aandacht gekregen, straks moet ze het delen en jij bent zo wijs om haar daar nu al op voor te bereiden! Nu is de beste periode, ze kan het nog niet linken aan de baby die komt (tenzij jij haar dat vertelt). Benadruk dat zij nu groot genoeg is om dingen zelf te kunnen doen (dat is knap en heel erg goed) dat mama zich nu even niet goed genoeg voelt... en dat daarom zij iets meer moet doen dan dat ze gewend is. Zij is groot en wijs genoeg om mama te helpen!!! (positief)

:knuf: Nynke

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:bijten
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2010, 12:47:32 »
Ze weet ook niet dat het is omdat er een tweede komt hoor, zeg ook gewoon dan het nu even niet kan en dat ik haar straks even optil als we bij de auto zijn. het moeilijke is op dat moment alleen dat ik niet alle tijd had (geen haast maar ook niet te veel tijd over) en dat ze steeds ging liggen of aan mijn arm hangen en dan bijten. Denk ook wel dat het echt een fase is, dat ze echt aan het uitproberen is hoe ver ze kan gaan. Ben ook gewoon doorgegaan hoor met haar aan de arm en de doos in andere arm, het was ook meer inwendig dat ik me behoorlijk  :gvd: voelde.

Als ze sorry gezegt heeft dan krijgt ze ook een dikke knuffel en een kus en dan is het ook over en vergeten, dan komen we er niet meer op terug.
Laatst had ze ws een ander achterneefje op de grond geduwt, heb het niet gezien. Maar toen ik het haar vroeg zei ze ja, dus wel gezegt dat dat niet lief was maar dat mamma wel blij was dat ze het eerlijk zei en dat ze het achterneefje even een knuf/kusje moest geven en sorry zeggen en dat heeft ze ook netjes gedaan. heb haar toen ook gezegt dat ik dat heel lief vond, dus ze kan het wel, hihi.
Denk dat ze door heeft dat ik het op het moment allemaal niet zo goed kan hebben en ze probeerd dus juist nu over mijn grenzen heen te gaan. ze is er slim genoeg voor.

Het is ook niet erg dat ze uitprobeerd, hoort erbij, maar af en toe word het gewoon even een stapje te ver. Nu is ze lekker haar broodje aan het eten, niet dat ze echt goed luisterd, loopt steeds van haar stoel om mij te voeren, hihi. en muisjes van mijn beschuitje te bietsen  :luvya:



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:bijten
« Reactie #5 Gepost op: juni 07, 2010, 13:23:14 »
Wat een lekkere meid!!! Is ook erg lastig om boos op te blijven  ;-)

En erg lastig om in te grijpen bij een grietje wat al rap wegrent of zich ter aarde stort! Ik ben nog wel eens onpedagogisch echt pissig geworden en uitgeroepen: schoppen/bijten pik ik niet! Uit mijn ogen! Daar zitten en wachten tot mama je weer ophaalt! Van mijn oprechte boosheid en harde/stellige/korte stem schrok ze ontzettend en ze had door dat ze echt een grens voorbij was gegaan, dat ze me echt pijn had gedaan.

Maarja dat was een toevalstreffer... kan het normaal eigenlijk altijd voorkomen dat ik zo boos (woordelijk) uithaal...  :bloosmeer:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:bijten
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2010, 16:27:19 »
ken het hoor nynke, maar inderdaad, normaal probeer je het te voorkomen, alleen lukt het niet altijd, ach mamma's zijn net mensen, hihi

Net wat nieuws uitgeprobeerd, ze probeerde te bijten en toen ik vroeg of dat leuk was zei ze ja, toen heb ik verteld dat ze best mocht bijten, maar dan wel alleen in haar eigen arm. Heeft ze 5 minuten met een lach op haar gezicht zitten doen, kijken of ik zou reageren, niet dus, kijken wat er de volgende keer gebeurt. haar armpje was wel rood, dus lekker is het niet geweest, maarja, liever zei dan dat ik terug moet gaan bijten, dat vind ik ook niet echt verandwoord als het niet echt heeeeeel erg nodig is als allerlaatste optie.
maar....We wachten af.....



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:bijten
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2010, 17:36:55 »
hahaha wat een boefje!!! Ze zal net niet hard genoeg gebeten hebben om echt zeer te doen, misschien krijg je het de volgende keer voor elkaar om haar ipv in jouw hand, in haar eigen hand te laten bijten? Net op laatste moment hard omhoog trekken ofzo? Dan voelt ze het zelf wellicht wel een stuk heftiger.

 :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Jennifer

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 374
Re:bijten
« Reactie #8 Gepost op: juni 07, 2010, 20:18:24 »
Justin was op die leeftijd (en nog vaak) erg gevoelig ervoor als ik uitlegde
dat hij mij dan heel erg veel pijn had gedaan. En dat ik dan heel verdrietig word omdat hij mij zeer deed.
Hij was trouwens geen bijter maar heel soms wilde hij wel een "tik" geven meer uit frustratie.

Volgens mij heeft Joey wel een poging tot bijten gedaan. Maar dan bij mijn onderarm/pols.
Ik heb toen aangeduwt zeg maar waardoor het voor hem ook helemaal niet fijn aanvoelden.

Justin was nou ja is nog steeds van het dramatische. Hij heeft zich in de winkel ook wel op de grond gestort.
Mijn man heeft het, met beleid, aan de geschoven met zijn voet en gemeld dat hij niet andere mensen in de weg hoeft te liggen.

Als ik wil dat er een hand word gegeven kan er worden gekozen tussen een hand vast houden of ik hou ze steviger vast bij de arm.
Hoe meer zij los willen hoe harder het is en dat zeg ik er ook bij dat als ze gewoon een hand geven is het goed. Zo raar doet hun pijn.

Wat nu bij Jorden, waarschijnlijk tijdelijk werkt, is samen een "touw" vasthouden. Die het loopplankje omhoog houd bij de kinderewagen.
Hij houd dan een kant vast en ik de andere kant. Meestal gaat dit goed en blijft hij zo toch vlak bij mij.
Groetjes Jennifer
mv J@imey (11-09), J0rden (12-07), J0ey (12-05) en Just1n (01-04)

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:bijten
« Reactie #9 Gepost op: juni 07, 2010, 20:49:06 »
tot nu toe niet meer gebeten. Vanavond bij vrienden wezen eten met een dochter van net een paar maandjes jonger de ook nog eens altijd gelijk krijgt, dus dat was feest. Bo wijst bijv naar haar, zij gaat huilen en Bo krijgt op haar kop omdat ze vriendinnetje duwt. Was jammer, maarja, zij voeden hun dochter nu eenmaal een beetje erg beschermd op (vaders dan toch, moeders is stuk makkelijker gelukkig.) Uiteindelijk ging het wel een stuk beter maar bo ging uiteindelijk wel weer naapen. Dus, laten vallen, huilen en wachten op reactie. Heb haar toen een staande ovatie gegeven voor haar toneelspel. je had dat bekkie moeten zien  :???:. Maar het was wel over, hiihii. Werkt dus goed Nynke, die houden we erin. Een minuut later kwam ze dan toch gewoon even een knuffel halen.

Uitleggen werkte tot voor kort goed, nu lijkt het wel of ze bananen in haar oren heeft zitten, het lijkt er zo weer uit te vliegen en ze slaat het geloof ik nieet op, tenzij ze mij in de ogen kijkt, maar zoals ik al zei, doet ze alles omdat te voorkomen. en als ik zeg dat ik er verdriet van heb dan komt ze naar mij toe, wrijft in mijn ogen en zegt "huilen" (en dan moet je serieus blijven  :luvya:)

Wat het vasthouden inderdaad. Normaal mag zij mijn vinger vasthouden, of soms zelfs los als ze goed luisterd, als we langs een drukke weg lopen dan houd ik haar lichtjes vast en hoe vervelender ze is hoe steviger ik haar vasthoud. Alleen dan begint ze dus te bijten en gaat ze aan mijn arm hangen en op de grond liggen.



Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:bijten
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2010, 13:39:13 »
Ze is gister behoorlijk hard gebeten door onze vogel (dwergpapagaai) sindsdien heeft ze niet meer gebeten. Zal dat dan de oplossing zijn geweest??
Ze heeft wel weer wat nieuws, sinds vanochten steelt ze koekjes bij oma uit de kast.



Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:bijten
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2010, 13:45:25 »
Wat een klein boefje  :luvya: