User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 84
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: koortslip  (gelezen 8134 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anouschka

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.197
  • Geslacht: Vrouw
koortslip
« Gepost op: oktober 06, 2008, 11:04:07 »
Hoi allemaal,

Gisteren hier dus visite gehad.

Nele heeft op de schoot gezeten van de vriend van haar oma. Opa K. dus. Ik had nergens erg in. Heb Nele zelf bij hem op schoot gezet zodat ze haar peer kon eten. Maar wat ik later zag... wat roods midden boven zijn bovenlip en midden onder zijn onderlip. Ik vroeg wat hij daar gedaan had. Dat is een koortslip! snerde mijn schoonmoeder meteen. Tja, opa K. kan niet praten hoor. Doet zij wel voor hem.  :hmmm:
Afijn... Nele heeft bij hem op schoot gezeten. Hoe ernstig is dat?
Hij heeft niet echt gekroeld met haar zover ik me herinner. Ze heeft er gewoon gezeten.

Stel dat zij toch in aanraking is geweest met zijn lippen (op haar achterhoofdje b.v. ), hoe ernstig is dat? Moet ik ergens op letten? Moet ik me zorgen maken?

 :geen idee:

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re: koortslip
« Reactie #1 Gepost op: oktober 06, 2008, 11:16:35 »
Oh wat vervelend. Ik heb eigenlijk geen idee! Ze is toch al een jaar geweest! Voorzover ik weet is het dan niet zo schadelijk meer. Ze heeft natuurlijk genoeg weerstand opgebouwd door jou supermelk. Anders bel je voor de zekerheid je huisarts toch even om het na te vragen.

 :knuf:

Offline Anouschka

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.197
  • Geslacht: Vrouw
Re: koortslip
« Reactie #2 Gepost op: oktober 06, 2008, 11:23:14 »
Ik denk niet dat er groot alarm is.
Ze zat zowat op de knieën van "opa". En ik denk niet dat hij zijn gezicht tegen haar gehouden heeft. Ik zat er naast en heb het niet gezien. (maar ik zie niet altijd alles)

Wat kan ze krijgen van de koortslip van opa?
waterpokken? Of kun je dat niet op die manier krijgen?

Offline Nicole

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re: koortslip
« Reactie #3 Gepost op: oktober 06, 2008, 11:42:38 »
Voor zover ik weet ik een koortslip alleen gevaarlijk voor een pasgeboren baby, door het vocht wat er in het blaasje zit kunnen ze erg ziek worden.

Als je al zag dat het rood was zal er al wel een korstje op hebben gezeten en het dus in aan het drogen geweest zijn, dus weinig vocht.

Volgens mij kan het voor de leeftijd van Nele geen kwaad mee, maar anders even voor de zekerheid de huisarts bellen.

 :knuf: Nicole


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: koortslip
« Reactie #4 Gepost op: oktober 06, 2008, 12:29:23 »
Hey Anouschka,

Om besmet te raken, zal hij haar gezoend moeten hebben... of net aan zijn koortslip gekrabd hebben. Dus ik denk dat het wel losloopt. Als er wel een infectie is, moet je op het volgende letten:

Citaat
De eerste besmetting met het virus vindt meestal plaats bij kinderen van twee tot vier jaar oud. Meestal voelen zij zich de eerste keer een paar dagen ziek. De eerste infectie begint met hoge koorts, een branderig gevoel in de mond en opgezwollen lymfeklieren (die je voelt in de hals). Het kind krijgt blaasjes in de mond die nogal pijnlijk zijn. Daarom wil het kind waarschijnlijk niet eten. Verder is er een overvloedig productie van speeksel. De koorts duurt hooguit een paar dagen. Na tien tot veertien dagen zijn ook de koortsblaasjes verdwenen.

Na de eerste infectie, die mensen dus meestal als kind hebben opgelopen, merken je vaak jarenlang niets. Als het virus dan weer de kop opsteekt, veroorzaakt het koortsblaasjes bij de lippen. De koorts en opgezwollen klieren komen niet terug. De koortsblaasjes kunnen ontstaan op het moment dat je lichaam een verlaagde weerstand heeft. Momenten van verminderde weerstand zijn menstruatie, stress en vermoeidheid. Ook als je lichaam bezig is om andere virusinfecties te bestrijden (zoals een verkoudheid of griep), kan het virus geactiveerd worden en koortsuitslag veroorzaken.
bron: gezondheidsplein.nl
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Anouschka

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.197
  • Geslacht: Vrouw
Re: koortslip
« Reactie #5 Gepost op: oktober 06, 2008, 12:54:09 »
 :hmmm: Ik denk zelf ook dat het wel losloopt. Het was rood en ingedroogd. Anders had ik het meteen wel herkent denk ik.
Maar stel dat ze wel besmet is, dan wil ik wel weten hoe ik dat herken. Nynke, bedankt! Jij hebt een goed stukje hier geplaatst.  Helemaal duidelijk!

 :knuf:

Offline jom

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 130
Re:koortslip
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2011, 18:53:15 »
OK, al een oud topic, maar voor mij nu actueel. Mijn man heeft 'n koortslip en onderschat het gevaar nogal en ik schrok heel erg nu onze baby net 6mnd oud is. Helpt het als hij van die plakkers over de koortslip doet? Is dat voldoende? Heb ze al gehaald, heb info gezocht en laat 't m zo lezen. Anders hebben we niet zo'n gezellige avond vermoed ik :whaaa:

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:koortslip
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2011, 23:04:21 »
Weet toch wel dat het heel pittig uit kan pakken soms. Buurmeisje was geloof ik anderhalf toen ze met een infectie in het ziekenhuis belande, heeft er toch ruim een week gelegen voordat ze weer naar huis mocht, was niet fijn en best gevaarlijk.
Wil je niet bang maken hoor, het gaat niet vaak zo, maar het kan dus zeker wel en als het naar binnen slaat kan het heel gevaarlijk zijn voor onze ukkies. Hoop dat manlief inziet dat het echt wel gevaarlijk kan zijn om te knuffelen, maar ook dat hij heel goed moet opletten dat hij bijv. heel vaak en goed zijn handen wast (dettol??) als hij aan zijn mond gezeten heeft of als hij bestek of beker gebruikt heeft dat dat dan echt heel goed afgewassen word voordat je kleintje het ook maar aanraakt. Onze ukkie zijn nu eenmaal veel vatbaarder voor dit virus wat meestal vrij onschuldig is, maar soms heel slecht uit kan pakken.
Of de plakkers helpen kan ik je niet vertellen, zal zeker iets schelen kwa kans op besmetting, maar ik zou toch echt even heeel goed opletten, het is maar voor even en het kan heel veel ellende besparen.
succes



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:koortslip
« Reactie #8 Gepost op: juli 13, 2011, 01:34:13 »
Zou het risico gewoon niet willen lopen, een koortslip (herpes virus) heb en hou je voor de rest van je leven. Dat wil je je kind niet meegeven, mag ik aannemen...

Alleen plakkers zal vast niet genoeg zijn, goede hygiëne en niet kussen (gezicht tegen gezicht zou ik ook niet doen, ivm mogelijke veegsporen na eten of iets dergelijks) lijkt me het beste. Het is maar voor even.... in plaats van voor de rest van haar leven!

Hij weet hoe het voelt, hoe het er uit ziet, hoeveel last je er van hebt... vraag eens aan hem of hij zou willen dat ze dat ook krijgt?

Sterkte! :knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jom

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 130
Re:koortslip
« Reactie #9 Gepost op: juli 19, 2011, 20:25:43 »
't Ging zonder problemen, hij heeft de plakkers wel gebruikt en de andere hygiene dacht hij al om, al sinds de oudste er was. Wonder boven wonder was het na 2 dagen weer weg, volgens hem was 't geen koortslip. Ik vermoed dat de plakkers toch wel werken, want het leek er wel erg op en het is nog nooit na 2 dagen weer weg getrokken. In elk geval; voorlopig weer volop kussen en knuffelen.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:koortslip
« Reactie #10 Gepost op: juli 20, 2011, 07:46:08 »
Kan hij het weer heerlijk inhalen! Super dat hij alle voorzorgsmaatregelen wel wilde nemen, rondlopen met plakkers is nou ook weer niet echt leuk! Zo zie je maar, voor onze kinderen hebben we heel veel over!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.