User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 134
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Slapen  (gelezen 28829 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Msbugz

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Vrouw
  • Ons wondertje geboren op 28-11-05
Slapen
« Gepost op: augustus 28, 2006, 17:11:55 »
Larissa is een heel wakker kindje. Mensen in de omgeving (oudere garde) reageren dan ook als ze niet meer slaap nodig heeft is het toch goed? Nee het is NIET goed. Ons meisje heeft continu blauwe kringen onder haar ogen en is duidelijk moe!! Ze komt al moe haar bedje uit. Ik heb haar nooit bewust aan de borst in slaap laten vallen, al viel ze als hele jonge baby wel aan de borst in slaap maar dat doet denk ik elke pasgeborene.

Overdag is het slapen een probleem sinds ze ong een maand oud is. We hebben van alles geprobeerd op een gegeven moment (toen was ze inmiddels 4mnd) maar iedere keer 10 min laten huilen en dan troosten. Het hielp niet. Ze is 1 keer op die manier in slaap gevallen van totale uitputting en lag in haar slaap nog 2uur na te snikken. Nou dat doen we dus echt niet meer. Maar ja wat dan? We zijn begonnen met haar op ons bed te gaan liggen en haar in een "houdgreep" te nemen. Dit klinkt erger dan het is. Wij liggen op onze zij en Larissa ligt op haar rug dan tegen ons aan. Daardoor ligt 1armpje tussen ons in. Onze andere arm leggen we over haar heen en houden haar andere arm vast. Ze maait zich nl iedere keer wakker als ze in slaap dreigt te vallen. Dit heeft een tijd gewerkt, tsja niet echt opvoedkundig maar wij willen ons meisje niet met een heel verlaten gevoel verdrietig in slaap laten vallen.

's Avonds na de late voeding (en eventueel 's nachts) sliep ze altijd lekker in als we haar in haar bedje legde. Echter sinds 2wkn doet ze dat ook niet meer. Wat kunnen we nu nog allemaal doen?

Aanvulling is dat ze nu dus niet gaat huilen als we haar in bed zetten maar gaat spelen :-\. Ze kan sinds een maand zelf gaan staan en dat doet ze dus ook meteen. Ik had niet continu de babyfoon aan en was iedere keer verbaasd dat ze zo moe i=uit bed kwam. Na een test (babyfoon aanhouden) bleek dat ze na 30 - 45min wakker wordt en gaat spelen. Dan na een 45min "roept" ze pas een keertje.

Ik probeer nu een vaste regelmaat te handhaven: 8.00bv, 8.30boterham, spelen samen en alleen, 10.00uur naar bed, ze mag er dan niet uit voor 11.30. 11.30bv, 12.00boterham, spelen / wandelen, 14.00naar bed, ze mag er niet uit voor 15.30. 15.30bv, eventueel fruit na, 18.00warm eten, 18.45douchen, slaapritueel en naar bed. 23.00ong bv.

HELP!!!!!
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 11:32:57 door yfke »
Groetjes Sanne mv Larissa 28-11-05


Offline Martine

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.067
  • Geslacht: Vrouw
Re: Slapen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2006, 18:08:28 »
Jeetje Sanne! Wat lastig!!
Helaas ook heel herkenbaar moet ik zeggen. Wij houden Lucas ook regelmatig in de "houdgreep" want hij houdt zich uit z'n slaap met maaiende armpjes. Dat werkte altijd prima, maar sinds een week of twee (Lucas is nu 5 maanden en een week) wordt hij na enige tijd wakker en gaat dan liggen rollen en brabbelen, waarna hij uiteindelijk begint te huilen. (hij kan gelukkig nog niet staan, dus dat maakt ons probleem een stuk makkelijker!)
Wij bakeren hem nu in als hij onrustig wordt, en daarmee slaapt hij gelukkig een uur of 5 a  6 achter elkaar ('s nachts). Helaas is Larissa al te oud om nog in te bakeren.. dat zou niet echt veilig meer zijn.
Ik zou dan ook even niet weten wat je er aan zou kunnen doen. 's avonds en overdag zou je misschien nog wel elke keer als je hoort dat ze wakker wordt naar haar toe kunnen gaan en haar opnieuw in slaap helpen, maar 's nachts is dat denk ik geen doen.
Op mijn werk adviseren wij meestal (een variant op) een van de volgende twee methoden...
1) De 10 minuten methode (met het laten huilen). Dit kan bij sommige kinderen heel goed werken, maar als je je er niet prettig bij voelt moet je het gewoon niet doen! Laten huilen past nou eenmaal niet bij alle kinderen en ouders!
2) De "stapje terug" methode Voor het inslapen kun je ook de "stapje terug" methode gebruiken.  Je bent daarbij in het begin heel erg aanwezig voor haar bij het inslapen en doet dan telkens steeds een stapje terug. Bijvoorbeeld eerst een paar dagen met  je hand op haar buik en zingen, daarna steeds verder afbouwen door bijvoorbeeld alleen nog te zingen dichtbij haar bedje, dan wat verder van haar bedje af en vervolgens ook niet meer zingen.. elke stap doe je dan een paar dagen achter elkaar.. je bouwt pas af als het met déze stap goed gaat... Maak hierbij niet teveel oogcontact (dat nodigt uit tot activiteit) en leg haar elke keer weer terug als ze gaat staan. Verder ga je daarbij onverstoorbaar door met waar je mee bezig was.. ga dus gewoon door met zingen, en spreek haar niet toe.. op deze manier hou je het voor haar duidelijk dat het nu geen tijd meer is om andere dingen te doen, maar om te slapen.

Misschien heb je hier wat aan. Ik hoop in elk geval dat het slapen gauw wat beter gaat.. want zoals je al zegt.. soms is het gewoon NIET goed als een kind zelf niet maar wil slapen.. sommigen houden zichzelf teveel wakker en worden zo alleen maar vermoeider waardoor in slaap komen alleen maar moeilijker wordt!
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 11:33:51 door yfke »

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: Slapen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 29, 2006, 08:09:38 »
Hai Sanne,

Een pasklare oplossing heb ik niet, maar wel een hele dikke knuffel voor jullie! Ik weet hoe slopend het is als je een kindje hebt wat niet graag in slaap valt... Een ding wat me wel gelijk in gedachten springt, is de groeispurt die Renee rond de negen maanden had... Alles was drama, maar vooral het slapen! Ik ben weer tijdelijk in slaap gaan voeden, wandelen, wiegen... alles om haar toch maar even te laten slapen...

Ik weet dat Laris al negen maanden oud is, maar ik zou inbakeren toch nog even bespreekbaar maken op je CB of met je huisarts. Met begeleiding kan het wel als kindje ouder is, vooral omdat het bij een ouder kindje vaak maar een weekje nodig is. Ik heb het boekje van Ria Blom hier in huis en daar worden ook slaapproblemen in behandeld. Als kindjes een nieuwe techniek hebben ontwikkeld (gaan staan) willen ze dat constant blijven doen en vallen dan ook niet in slaap.  Je hoeft haar daarbij niet te laten huilen, dat is niet nodig. Al ben je alleen maar in de slaapkamer aanwezig (boekje lezen, strijken oid) zodat ze zich niet alleen voelt, maar geen oogcontact of ander actief contact maken.

Het wapperen met de armen deden mijn meiden ook zo erg en mijn twee oudsten heb ik niet ingebakerd, maar die hebben dus ook nooit goed geslapen (niet overdag en niet 's nachts) Renee ben ik al vrij vlot gaan inbakeren en met zes maanden heb ik haar geleerd zelf in slaap te vallen. Daarvoor nog vaak wel aan de borst... Maar ik merkte bij Renee dat dit heel verwarrend was voor haar. Ze viel in slaap in mijn armen of naast mij op bed en als ze dan na 45 minuten (slaapcyclus van een kind duurt ca 45 minuten, dus na drie kwartier liggen ze weer in hele lichte slaap en worden dan sneller wakker) haar oogjes even open deed, was ik er niet meer en dat was eng en raar. Na het zelf in slaap leren vallen, werd ze nog steeds na 45 minuten even wakker, keek om zich heen.... alles was nog hetzelfde als toen ze de eerste keer in slaap gevallen was en dus deed ze rustig haar oogjes weer dicht en sliep weer verder. Plotseling sliep ze dus minimaal 1,5 achter elkaar! Dat was een verademing! Zij werd weer vrolijk wakker en ik was weer even bijgetankt....

Het nare is dat slecht slapen ook er voor zorgt dat als je al gaat slapen, je heel onrustig slaapt. Je lijf is dan overactief en dat werkt door terwijl het eigenlijk diep hoort te slapen. Beter dus te vroeg op bed gelegd dan te laat. Een oververmoeid kind, kan gewoonweg niet lekker in slaap vallen en als het al wel lukt, zijn ze vaak zo weer wakker (en niet vrolijk).

Renee moest ik echt even leren kennen.... de slaapsignalen waren zeker in het begin niet erg duidelijk. Als ze ging gapen, was ik eigenlijk al te laat. Als Renee aan haar gezichtje begon te wrijven (of haartjes trekken) dan was ze moe en moest ze naar bed, de eerste gaap was dan echter nog helemaal niet geweest.... die kwam pas als ze al op bed lag en bijna in slaap viel.

Lieve Sanne, wanhoop niet!!!! Tuurlijk zijn die blauwe wazen niet goed, en tuurlijk hoort ze dus ook meer te slapen.... maar mijn twee oudsten zijn er echt niet minder van geworden. Ja als ik foto's terugkijk, zie ik dat ze ontzettend moe waren... en we moesten er ook bijna constant mee bezig zijn.... maar naar mate ze ouder werden, ging het wel steeds beter...

Kijk wat je uit mijn verhaal kan gebruiken of waar je meer over wilt weten.... Ik ben er voor je!!!! Ik weet hoe slopend het is en hoe graag je wilt dat je meisje uitgerust is!

Groetjes en een dikke knuffel, Nynke
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 11:35:22 door yfke »
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline kerisa

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
    • SBO-forum
Re: Slapen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 30, 2006, 15:51:41 »
Moeilijk he, niet vanzelfsprekend slapende kinderen. Hier hebben we ze ook. 3 stuks om precies te zijn ;)

ik heb me de afgelopen jaren dus ook heel veel met slapen bezig gehouden. Het heeft tot en met het 3e kind geduurd, voor we ons realiseerden dat opvoedkundig (dus volgens de geldende normen) bezig zijn met slapen onzin is..
Je moet iets vinden waarbij iedereen zoveel en zo lekker mogelijk slapen.
Verder heeft het mij heel erg geholpen, om te weten waarom mijn kindje nog slechter sliep dan anders, of wat de reden zou kunnen zijn. Onze kinderen en dan vooral de middelste zijn heel prikkelgevoelig. Er hoefde  (en nog steeds overigens) maar 1 stoorzender te zijn bij het slapen (te licht, te donker, te veel geluid, te weinig geluid) en hij blijft of werd wakker.
Het was dus zaak om bij de middelste de prikkels zo laag mogelijk te houden.
De oudste en de jongste hebben altijd heel veel behoefte aan mama (papa mocht soms ook) (gehad) bij het inslaap vallen. Waren zonder ons bijzijn gewoon te onrustig. Daar hebben we altijd aan toegegeven, ook nu nog. Bij de oudste merken we effect. Die slaapt nu altijd en overal zonder problemen en we hebben hem nooit laten huilen.

Verder maken kinderen rond de 8, 9, a 10 maanden een nieuwe bewustwordingsproces door. Het in slaap vallen en de slaapovergangen kunnen in een keer heel eng zijn, waardoor ze wakker schrikken, schrikbewegingen maken. Met wie kun je nu beter dat enge proces van slapen doormaken  dan met je moeder.....?

Ieder kind heeft zijn eigen moment waarop hij goed alleen kan slapen/in slaap kan vallen. Bij de een zal dat al na een jaar zijn, bij de ander pas tussen 4 en 5. In principe is die laatste leeftijd de leeftijd waarop eigenlijk alle kinderen het kunnen en de leeftijd waarop je het redelijkerwijs mag verwachten van je kind. Hier klopt dat in ieder geval wel. De oudste sliep zonder grote problemen vanaf zijn 5e. De middelste is een ander verhaal en bij de jongste begin ik daar nu ook al wat van te merken. Het inslapen gaat nu goed, nu het doorslapen nog.
Maar goed mijn slapers zijn heel extreem en bij de meesten gaat het al veel eerder beter ;)
Kerisa, moeder van 3 kinderen (j. ´99, j.´01 en m, ´03)

Offline Msbugz

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Vrouw
  • Ons wondertje geboren op 28-11-05
Re: Slapen
« Reactie #4 Gepost op: september 01, 2006, 13:44:30 »
Bedankt voor jullie lieve reacties. Het doet me al veel goed te lezen dat ik niet de enige ben. Iedereen doet maar alsof het raar en niet goed is dat Larissa niet wil slapen en kijken daarbij toch mij even vreemd aan.

Sinds gisteren is ze iig weer wat rustiger dus wie weet gaan we weer de goede kant op. 's Nachts is momenteel nog een drama maar ik hoop dat daar ook snel verandering in komt. Ik blijf gewoon lekker naar mijn meisje kijken en hopen dat ze snel weer genoeg rust in dat lijfje heeft om zich zelf over te kunnen geven aan de slaap.
Groetjes Sanne mv Larissa 28-11-05


Offline Cindy

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 23
Re: Slapen
« Reactie #5 Gepost op: september 04, 2006, 10:56:17 »
Hallo,

Erg vervelend voor je. Mijn dochtertje heeft dit ook gehad toen ze  baby was. Is er niet iets anders aan de hand zoals Reflux. Dan stroomt er steeds wat maag inhoud door de slokdarm omhoog. Dan vinden ze liggen heel vervelend. Je zou haar bedje/ matrasje wat scheef kunnen leggen. Zie ook link:

http://www.mlds.nl/pages/aandoeningen.php?subgroep=22&rID=19&aID=199&char=R

Er kan ook een nekwervel iets scheef zitten. Kunnen kindjes ook erg last van hebben je zou eens met haar naar  manueel therapeut die bekend is met het Kiss syndroom kunnen gaan of naar en Osteopaat die pakt ook veel problemen zoals deze aan.

Heel veel sterkte ik weet hoe zwaar het is....

 knipoog knipoog Cindy
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 11:35:56 door yfke »

Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
Re: Slapen
« Reactie #6 Gepost op: september 04, 2006, 18:35:54 »
Hier 3 nachtbrakers!!

Onze oudste is in mei 4 jaar geworden, wordt nog steeds zo'n 4 keer per nacht wakker. Met name als hij een drukke dag gehad heeft of iets meegemaakt heeft wat grote indruk op hem gemaakt heeft. Nu zijn onrustigheid aangepakt wordt door een natuurgeneeskundige gaat het soms wat beter.

Onze 2de is in mei 2 geworden en waakt nog zo'n 6-8 keer per nacht. Bij hem merk ik dat hij wakker wordt als hij niet goed geslapen heeft smiddags of als hij een binnenspeeldag gehad heeft.  Heel sporadisch slaapt hij eens een nachtje door.

Allee....... en dan ons kapoentje!!?? Tsja, met 4 maanden ging hij doorslapen, na twee weken durfde ik dat voorzichtig aan de grote klok te gaan hangen, en toen.................
ging het mis. 2 - 3 keer per nacht, soms wat meer, soms wat minder.  Momenteel vraagt hij om 5 voedingen per nacht. Al zo'n 2 weken ondertussen.  blink Ik leg hem aan, val in slaap, wordt na ehm.............. ik weet niet hoeveel minuten, kwartier, uur, weer wakker, leg hem weg. Draai me om en slaap weer door.

PROBLEEM??!!

Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik gewoon moeilijke slapers heb, dat scheelt al de helft!!

Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
Re: Slapen
« Reactie #7 Gepost op: september 24, 2006, 09:15:55 »
Nu ik hierzo mijn eigen stukje zit te lezen over Kylian die al twee weken 5 keer per nacht wakker wordt voor een voeding, is hij duidelijk al een poosje niet lekker geweest. De volgende dag lag hij in het ziekenhuis  :-\

Offline Esther

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 146
Re: Slapen
« Reactie #8 Gepost op: september 24, 2006, 10:13:36 »
Zo zie je maar, mensen zeggen zo snel laten huilen, laat maar liggen, hij moet er maar aan wennen, blablabla.

IK heb altijd de overtuiging gehad dat kinderen huilen met een reden, het is nooit onzin als een kind niet kan slapen of moet huilen. Dat zie je nou wel weer bij jou Annet. Het is de enige mannier om ons duidelijk te maken dat er iets niet goed is en of dat nou is dat het gordijn niet dicht is zodat er nog wat licht naar binnenkomt of dat er een tand door komt, voor de kleine is de reactie het zelfde: huilen!!!

Ik vind het soms wel een hele zoektocht wat is het nou weer? En dan blijk ik deze ene keer te zijn vergeten naar de luier te kijken, daar kom je dan na twee uur achter.  Dat is me zo vaak overkomen, jullie herkennen het vast allemaal.

Ik laat Patrick alleen even  huilen als ik merk dat hij huild van moeheid. Anders ga ik toch echt het hele lijstje bij langs, wat heb ik anders gedaan, heb ik iets niet gedaan? Ik kwam er gisteren achter dat ik de laatste tijd na het wassen een kop koffie mee naar boven had genomen en Patrick dan op schoot zat in pyama en trappelzak, ik dronk mijn kop koffie en daarna ging hij naar bed. Helemaal niet bewust, dat ging gewoon zo. Gisteren deed ik het niet en hij was helemaal over zijn toeren. Hij had het kennelijk heel lekker gevonden, zo onthaasten bij mama op schoot. nou ja die houden we er dan maar in he?

Patrick had ook de neiging om als ik overdag aan het werk was geweest, die aandacht in de nacht terug te halen, hij kwam dan om de twee uur of zo. Ik ben nu om de vier uur gaan voeden ( einde voeden-op-vraag-tijdperk  :'( ) en waarempel hij slaapt bijna door, vannacht heb ik hem om 00 gevoed en hij is om 5.30 pas wakker geworden. Heel goed, we komen er nog wel!!! Maarja, dat is dus nu pas bij 7,5 maand.  ;D

Toch vind ik het wel jammer dat ik moest stoppen met voeden op vraag, ik vond het veel natuurlijker en ach, die nachten waren wel heel knus. Als het niet zo vermoeiend was, was ik er zeker mee door gegaan.

Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
Re: Slapen
« Reactie #9 Gepost op: september 24, 2006, 10:19:06 »
Effies een vraagje, waarom moet je stoppen met voeden op vraag?!

Andreja

  • Gast
Re: Slapen
« Reactie #10 Gepost op: oktober 03, 2006, 09:28:24 »
Fijn om hier eens wat ervaringen over te lezen. Bas maaide als kleine baby ontzettend met zijn armpjes. Maakte zichzelf wakker, krabde zijn gezichtje open. Dus ben ik hem gaan wikkelen (milde vorm van bakeren) en dat hielp, kon daar na verloop van tijd ook weer mee ophouden. Maar toen hij leerde omrollen en vervolgens wilde gaan kruipen begon het weer opnieuw: in plaats van met de armpjes maaien ging hij nu rollen en dan met zijn voetjes omhoog lopen, net zo lang tot hij omviel, en dan opnieuw. Bakeren of wikkelen leek me nu niet meer zo'n goed plan. Ook ik heb eerst geprobeerd hem op vaste tijden in bed te leggen en eruit te halen, slapen of niet. Maar hij kreeg wallen onder zijn ogen, werd humeurig, en sliep steeds slechter. Dus toch maar het boek van Ria Blom aangeschaft. Ik ben nu een tijdje bezig om hem, ongeacht het tijdstip (desnoods 5 minuten voor het eten) in bed te leggen bij bepaalde signalen (verschillen per kind denk ik). Bovendien heb ik (staat ook in het boek) zijn bedje anders gedekt, zodat ik hem strak kan instoppen, en inmiddels begint dat zijn vruchten af te werpen: een uitgerust, vrolijk kind, slaapjes die steeds langer duren (en dus minder op een dag) en bovendien: bijna altijd slaapt hij gewoon in, soms met een paar minuten mopperen of spelen (geen huilen gelukkig). En als het hem echt niet lukt dan ga ik op de bank in zijn kamer zitten met een puzzelboekje of de krant, kijk hem niet aan en ga stug door met steeds het zelfde liedje zingen. Duurt nooit langer dan een half uur en gebeurt steeds minder vaak. Het is even doorzetten, maar je moet het ritme van jouw kind zien te vinden.
Weet niet of een en ander met elkaar te maken heeft, maar sinds deze week slaapt hij 's nachts ook steeds beter "door". Blokken van 6 tot 8 uur! Hopen dat dat zo blijft als ik straks weer ga werken.

Oja, Bas is nu 8,5 maand oud.

Offline Esther

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 146
Re: Slapen
« Reactie #11 Gepost op: oktober 03, 2006, 15:39:30 »
Aan Annet:

Ik moest niet stoppen op vraag, maar het was wel verstandiger voor mij. Patrick dronk vaak kleine beetjes en dat deed hij dus ook in de nacht. Door om de vier uur te gaan voeden, drinkt hij nu in een keer veel meer en kan ik in de nacht dus langer slapen. Daardoor ben ik meer uitgerust en in staat om te werken, dus daarom ben ik gestopt met voeden op vraag.

Het is niet leuker, vind ik, maar voor mij op dit moment gewoon verstandig.

Bo

  • Gast
Re: Slapen
« Reactie #12 Gepost op: oktober 07, 2006, 13:24:19 »
Wauw! Veel moeders kampen met hetzelfde probleem als wij zo te lezen. Wij hebben ook twee erg wakkere kinderen. Onze oudste is 4 geworden in Mei en elke week nog wel een paar keer wakker 's nachts.

De jongste is nu bijna 16 maanden, maar maakt er nog een potje van. Hij heeft doorgeslapen 's nachts tot hij een maand of 4 was. Toen begon de ellende. Ik wijt het nog steeds aan de inentingen, maar dat kun je nooit met zekerheid zeggen. Hij werd met een maand of 4 steeds onrustiger huilde meer en 's nachts werd hij steeds vaker wakker en viel na een voeding niet meer in slaap. Hij wilde zowieso niet graag in zijn eigen bedje slapen, dus sliep hij bij ons in bed. Hij was duidelijk geen vrolijk en en uitgeruste baby. Hij kreeg steeds vaker broncitis en uiteindelijk werd hij op 31 december (jaja het jaar begon al goed  :'() opgenomen in het ziekenhuis. Hij bleek en variant van het RS-virus te hebben opgelopen.

Na een week mocht hij mee naar huis, waar we eigenlijk doorgingen met martelen. Hij groeide niet goed, wilde totaal geen bijvoeding en bleef een week ziek. Dan weer een week iets beter en dan begon het weer van voor af aan. Tot April toen werd hij s'nachts zo vreselijk benauwd, dat ik meteen met hem naar de huisartsenpost ben gegaan. Weer werd hij opgenomen en de KA constateerde dat hij een ernstige astma-aanval had. Vier dagen lang werd hij om de 3 uur verneveld. Na 6 dagen mocht hij mee naar huis, waar hij met medicatie begon.

We zijn nu 6 maanden verder en hij heeft in die 6 maanden nog 2 keer broncitis gehad en 2 keer een oorontsteking. Sinds een maand of 4 hoest hij totaal niet meer en lijkt niet meer benauwd. Toch bleef hij 's nachts slecht slapen. Ik heb hem in zijn bedje naast ons bed gezet (hij begon namelijk uit ons bed te klimmen) en heb het boek van Elizabeth Pantley aangeschaft. Via het cb hebben we hulp gekregen van o.a. een orthopedagoog. Daar hebben we overigens weinig aan gehad en het cb gaf als advies laat 's nachts maar huilen  ::).

Ik heb zelf rigoreus een vast patroon aangemeten, met vaste slaap- en eettijden. Je moet echt je kind leren kennen en luisteren naar je instinct. Ik ben 's nachts gestopt met voeden, omdat ik merkte dat het toch een soort gewoonte was geworden om zichzelf 's nacht bij mij in slaap te drinken. Hij heeft nu om in slaap te vallen een speentje en vindt dat heerlijk. Hij is heel snel overgeprikkeld en als we een dagje weg zijn geweest merk je dat 's nachts meteen. Ook heeft hij veel last van zijn doorkomende kiezen en wordt erg onrustig van zijn 'sprongetjes'.

Tussen de middag slaapt hij nu gerust 3!! uur en dat was eerder niet meer dan een half uurtje. 'S nachts is hij gemiddeld zo'n twee keer wakker en de ene keer valt hij meteen weer in slaap en de andere keer is hij zo'n twee uur wakker. Toch een hele verbetering met hoe het was.

 Aan jou zou ik mee willen geven; probeer eens een bakerzak en de stapjes methode. De stapjes methode heeft hier voor de meeste verbetering gezorgd. Probeer dingen uit en ontdek waar jouw kindje het rustigste van wordt. Ik ben ook van mening dat ze niet om niks huilen. Waarschijnlijk is ze ook oververmoeid. Als ze eenmaal leren hoe 'lekker' slapen eigenlijk is en hoe goed ze zich voelen na een slaapje, dan zie je steeds meer verbetering. Ik ben er namelijk van overtuigd dat ze moeten leren hoe ze lekker kunnen slapen, na zoveel wakker te zijn geweest

! Veel sterkte van een andere oververmoeide mama.

Knuffel van Bojana
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2010, 11:37:23 door yfke »

Offline kerisa

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
    • SBO-forum
Re: Slapen
« Reactie #13 Gepost op: oktober 12, 2006, 09:14:47 »
wat mij heel erg hielp was het slaapgedrag van mijn kinderen begrijpen. Begrijpen waarom ze zo vaak wakker zijn snachts. Waarom ze zo vaak willen drinken en waarom het zo belangrijk is om daaraan tegemoet te komen.

Hier in dit artikel staat het heel erg goed uitgelegd.

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al_even_bezig/de_nacht_doorslapen.html
Kerisa, moeder van 3 kinderen (j. ´99, j.´01 en m, ´03)

Offline She

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 109
    • hier.is/abe&rinse
Re: Slapen
« Reactie #14 Gepost op: november 02, 2006, 12:52:47 »
Wat een tendentieus artikel! Vreselijk. Ik citeer:

Normale, gezonde, borstgevoede en samen slapende kinderen slapen niet 'door' (zeven tot negen uur achter elkaar) tot ze geen nachtvoedingenvoedingen meer nodig hebben en drie tot vier jaar zijn.

Ik geef toe dat we al een paar maanden niet meer op dezelfde kamer slapen (hoewel, vorige week in de vakantie wel een week weer gedaan), maar Abe slaapt al wel maanden goed door. En hij is supergezond en ontzettend normaal. Ik snap dat je bij elk kikje aan kunt gaan leggen, maar als hij daar 's nachts niet om vraagt (en hij kan dat echt goed aangeven, hoor, wanneer die behoefte er is), sta ik niet op als hij met z'n knuffel ligt te babbelen. Maar goed, hij was in mijn buik ook al een heel goede slaper  ;)

Even ter verduidelijking: ik wil hiermee niet zeggen dat het niet normaal zou zijn als kinderen niet doorslapen, hoor! Ik heb me er echt over verbaasd toen Abe zo snel al 's nachts niet meer kwam. Ik heb dus zeker niet het gevoel dat ik hem in een bepaald patroon gedwongen heb (of dat dat zou moeten), maar ik prijs me wel gelukkig dat het nu gaat zoals het gaat. Zowel voor hem als voor mij geldt wel dat we nu veel uitgeruster zijn dan in de eerste weken! Het drinken gaat beter (valt minder vaak in slaap aan de borst, drinkt efficiënter door) en hij is gewoon een hartstikke gezonde blozende baby.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2006, 13:11:55 door She »
She, mem van A (2006) en R (2008)